http://warszawa.wikia.com/wiki/Piaseczy … ąskotorowa
Kolejka grójecka:
- 30.10.1898 - otwarcie ruchu na linii od placu Keksholmskiego (Unii Lubelskiej) do Piaseczna - 05.1900 - zakończenie budowy linii do Góry Kalwarii, linii obwodowej w Piasecznie, i podłączenie linii do Gołkowa. - 18.08.1900 - pierwszy ogólnodostępny pociąg do Góry Kalwarii - 15.05.1914 - otwarcie ruchu publicznego od Gołkowa przez Grójec do Jasieńca - 05.1915 - uruchomienie linii wojskowej z Grójca do Mogielnicy - 0.71915 - ewakuacja przez Rosjan parowozów, obrabiarek i niszczenie całej infrastruktury kolei grójeckiej - 1.01.1916 - uruchomienie pociągów z trakcją parową - 5.02.1917 - otwarcie ruchu publicznego do Mogielnicy - 9.10.1920 - otwarcie ruchu publicznego do Brzostowca - 20.09.1924 - otwarcie ruchu do Nowego Miasta - 07.1935 - rozebranie linii dowozowej, rozebranie torów kolei wilanowskiej od placu Unii Lubelskiej do stacji Belweder, a kolei grójeckiej - od placu Unii Lubelskiej do ul. Odyńca róg Puławskiej - 1936 - przebudowa torów kolei wilanowskiej z szerokości 800 na 1000 mm i włączenie jej do kolei grójeckiej na stacji Iwiczna - 07.1937 - wprowadzenie trakcji spalinowej na linii wilanowskiej - 1938 - skrócenie linii na ul. Puławskiej do zbiegu ulic Ikara i Bukowieckiej, skrócenie linii do stacji Szopy - 20.04.1943 - zmiana nazwy stacji Szopy na Dworzec Warszawa Południowa - 6.02.1946 - pierwszy pociąg po wyzwoleniu Warszawy z Piaseczna do Dworca Południowego - 22.03.1946 - pierwszy pociąg po wyzwoleniu z Iwicznej do Wilanowa - 1.05.1946 - pierwszy pociąg po wyzwoleniu z Wilanowa do stacji Belweder - 1.01.1949 - przejęcie kolei grójeckiej przez PKP - 1.07.1952 - zamknięcie i rozbiórka odcinka Rozjazd Oborski - Konstancin - 19.07.1957 - zamknięcie odcinka Belweder - Wilanów - 1958 - otwarcie bocznicy wojskowej na lotnisku w Nowym Mieście i bocznicy do stacji paliw MON w Piasecznie - 1966 - zamknięcie ruchu pasażerskiego na linii Grójec - Jasieniec - 1.10.1968 - zamknięcie ruchu pasażerskiego na trasie Dworzec Południowy - Dąbrówka - 1.12.1969 - likwidacja odcinka Dworzec Południowy - Dąbrówka - 1.02.1970 - likwidacja odcinka Grójec - Jasieniec - 1.08.1971 - zamknięcie i likwidacja następujących linii: Dąbrówka - Iwiczna - Piaseczno, Wilanów - Iwiczna, Piaseczno - Góra Kalwaria - 1.01.1988 - zamknięcie ruchu osobowego na trasie Grójec - Nowe Miasto - 1.07.1991 - zamknięcie przewozów pasażerskich - 1994 - wpisanie kolei grójeckiej do rejestru zabytków województwa warszawskiego i radomskiego - 1.09.1996 - zamknięcie ruchu towarowego - 19.05.1998 - powstanie Towarzystwa Restauracji Grójeckiej Kolei Wąskotorowej - 4.10.1998 - uruchomienie parowozu Px48-3917, kupionego od ZNTK Piła - 2000 - Towarzystwo Restauracji Grójeckiej Kolei Wąskotorowej przekształciło się w Piaseczyńskie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej - 06.2002 - przekazanie przez PKP Grójeckiej Kolei Wąskotorowej władzom samorządowym powiatu piaseczyńskiego, a następnie w użytkowanie Piaseczyńskiemu Towarzystwu Kolei Wąskotorowej - 2003 - rozpoczęcie remontu kapitalnego torowiska od Piaseczna do Tarczyna ze środków ONZ przyznanych Piaseczyńskiemu Towarzystwu Kolei Wąskotorowej - 2004 - od początku roku zaczęto używać oficjalnie nazwy PIASECZYŃSKA KOLEJ WĄSKOTOROWA. - 08.2009 - ruszył pociąg do Grójca
Kolejka wilanowska:
- 16.05.1891 godz. 19:00 - otwarcie ruchu tymczasowego - 5.05.1892 - oficjalne otwarcie ruchu do Wilanowa - 17.05.1894 - oficjalne otwarcie dla ruchu odcinka od rogatki belwederskiej do rogatki mokotowskiej - 1.09.1894 - wprowadzenie trakcji parowej - 1.08.1895 - otwarcie ruchu z Wilanowa do Klarysewa na podstawie zezwolenia tymczasowego - 7.07.1896 - otwarcie regularnego ruchu towarowego do fabryki papieru - 15/18.08.1896 - otwarcie ruchu osobowo-towarowego do Piaseczna - 1.05.1900 - otwarcie stacji Konstancin - 15.05.1914 - korekta trasy z Chełmskiej na Idzikowskiego, na starym torze uruchomiono tramwaj konny, ale ze względu na nikłą frekwencję wkrótce linia została zlikwidowana, a tory rozebrane - 26.07.1915 - zawieszenie kursowania, ewakuacja parowozów i niektórych wagonów na wschód, dokonana przez wycofujące się wojska rosyjskie - 09.1915 - uruchomienie pociągów konnych do Skolimowa (kurs co 120 minut) - 6.01.1916 - uruchomienie pociągów z trakcją parową - 28.08.1935 - przeniesienie stacji końcowej kolejki na mocy wyroku Sądu Okręgowego o natychmiastowym usunięciu torów kolejek z ulic miasta. Poczekalnia i kasy umieszczone były w specjalnie przystosowanym wagonie, umożliwiającym sprawne przemieszczenie przy zmianie położenia stacji - 12.09.1935 - przeniesienie stacji końcowej kolejki do zbiegu ul. Belwederskiej i Parkowej w celu ułatwienia przesiadki do linii tramwajowych jadących Al. Ujazdowskimi - 05.1936 - Zakończenie przekuwania torów na rozstaw 1000 mm i włączenie do sieci Kolejki Grójeckiej na stacji Iwiczna - 1937 - wprowadzenie trakcji spalinowej - 20.03.1945 - pierwszy pociąg po wojnie z Iwicznej do Wilanowa - 26.04.1945 - wznowienie kursowania z Sadyby do Wilanowa - 1.05.1945 - pierwszy pociąg po wojnie z Wilanowa do stacji Belweder, wznowienie kursowania z Belwederu do Sadyby - 1.07.1952 - zamknięcie i rozbiórka odcinka Rozjazd Oborski - Konstancin - 19.07.1957 - zamknięcie odcinka Belweder - Wilanów - 1.08.1971 - zamknięcie i likwidacja linii z Wilanowa do Iwicznej
Okres budowy: 1891-1914 Okres eksploatacji: 1891-1971 Trakcja: konna (1891-1896), parowa (1894-1937), spalinowa (1937-1971) Szerokość toru: 800 mm (1891-1936), 1000 mm (1936-1971)
Pełniejsze kalendarium można znaleźć na stronie kolejki piaseczyńskiej lub w wikipedii oraz na stronach trasbus (zob. Przydatne linki http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=2747 ).
|