J23 - 6.04.2018 22:00:48

Warto dokumentować aktualny stan kolejki grójeckiej – zwłaszcza części nieczynnej, która jak na razie niszczeje i zarasta roślinnością. Przedwiośnie – gdy JUŻ nie ma śniegu, a JESZCZE gałęzie nie pokryły się liśćmi i nie urosła świeża trawa i różne zielsko – jest najlepszą porą do obserwacji (choć może nie jest zbyt malownicze). Dziś przedstawiam owoce pieszego rekonesansu w dniach 3-4.04.2018 na odcinku od Tarczyna do Grójca.

*     *     *



Z Piaseczna do Tarczyna w weekendy kursuje kolejka, a tory na tym odcinku są dobrze utrzymane. Właśnie zbliżamy się do stacji Tarczyn:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523032875.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523032944.jpg

Jeszcze niedawno na budynku dworca widniała tablica „Tarczyn”:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1522869547.jpg
(3.05.2016)

Dziś wita nas nazwa nieco ogólniejsza:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523032980.jpg

Dalej tory zdają się kończyć, ale to tylko zarośla zasłaniają widok:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033025.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033061.jpg

Jeszcze rzut oka wstecz:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033105.jpg

i zbliżamy się do mostu na Tarczynce. Jak niemal każdy most jest on ulubionym miejscem spotkań młodzieży:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033170.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033208.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033248.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033291.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033344.jpg

Za mostem widać wyraźne objawy starzenia się – zmurszałe podkłady, brak śrub mocujących szyny:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033384.jpg

Dalej jest lepiej, tylko roślinność coraz bardziej pochłania torowisko:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033464.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033502.jpg

W lesie drogę blokują powalone drzewa:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033541.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033597.jpg

Dochodzimy do skrzyżowania z linią kolejową Skierniewice – Łuków. Górą przejeżdża pociąg towarowy:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033643.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033700.jpg

Tuż za wiaduktem pierwszy ubytek szyn – doskonale widoczny z góry:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033759.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033800.jpg

A oto widok w kierunku północnym:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033871.jpg

Po parudziesięciu metrach szyny pojawiają się, ale nie na długo. Dalej pozbawione szyn torowisko wygląda jak alejka w parku:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033927.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033957.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523033986.jpg

Znowu są szyny. Mijamy skrzyżowanie z szosą-ulicą: w lewo ul. Górna biegnie do Gąsek, w prawo ul. Warszawska do Kolonii Jeziorzany. Za skrzyżowaniem trzeci (na szczęście ostatni aż do Grójca) brak szyn:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034034.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034059.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034091.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034114.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034156.jpg

Już po szynach nasypem wśród mokradeł docieramy do betonowego przepustu w dobrym stanie:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034190.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034243.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034277.jpg

Skrzyżowanie w Stefanówce i kolejne przepusty. Po drodze możemy podziwiać malownicze krajobrazy:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034314.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034339.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034377.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034407.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034442.jpg

Mijamy niewielką szosę w kierunku Wylezina (ul. Akacjowa), a następnie kolejny przepust – tym razem w nieco gorszym stanie:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034511.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034550.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034585.jpg

Wygodną ścieżką obok zarośniętego torowiska dochodzimy do stacji Pawłowice-Kopana. Stąd w lewo od toru (w kierunku wschodnim) odchodziła kiedyś bocznica do pobliskiej cegielni:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034611.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034666.jpg

Dalej idziemy przez malowniczy świerkowy lasek i mijamy kolejny przepust – tym razem kamienny:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034700.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034727.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034753.jpg

Na zakręcie tor ma kłopoty z utrzymaniem rozstawu szyn 1000mm:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034787.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034817.jpg

Miejscami tor jest solidny, są nowe podkłady i porządne złącza...

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034852.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034886.jpg

ale w niektórych miejscach widać efekty pracy zbieraczy złomu:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034917.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034948.jpg

Mijamy skrzyżowanie leśnych dróg i znów możemy podziwiać piękne widoki. Po drodze napotykamy lisią norę wykopaną w nasypie kolejki:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523034984.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035015.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035045.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035071.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035111.jpg

Kapliczka na skrzyżowaniu z drogą we wsi Las Lesznowolski. Po drugiej stronie drogi był trudny dziś do rozpoznania przystanek o tej samej nazwie:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035161.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035204.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035243.jpg

Wzdłuż trasy kolejki stoją słupy telegraficzne. Część przewodów jeszcze utrzymuje się między słupami, większość zwisa aż do ziemi:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035301.jpg

Na poboczu zapas zardzewiałych gwoździ i śrub:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035329.jpg

Znowu trudności z zachowaniem rozstawu 1000mm:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035377.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035416.jpg

Nasyp pozwala przejść suchą nogą przez mokradła Poręba. Marsz utrudniają powalone drzewa:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035448.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035473.jpg

Tu przepust nieco większy:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035508.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035540.jpg

Toru prawie nie widać mimo sprzyjającej pory roku. Gdy wszystko się zazieleni nawet przejść będzie trudno:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035581.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035611.jpg

Dalej tor biegnie wzdłuż drogi-ulicy. Nawet gdy całkiem zarośnie, nazwa przypomni o jego istnieniu:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035645.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035685.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035712.jpg

Na skrzyżowaniu z ul. Słoneczną w Lesznowoli asfalt zdaje się zwyciężać, choć szyny nie dają za wygraną:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035767.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035870.jpg

I wreszcie most na Jeziorce – najdłuższy na całej trasie. Obok widoczna betonowa platforma. Czy to starsza wersja mostu?

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523035954.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036110.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036148.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036184.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036233.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036270.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036318.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036479.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036512.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036566.jpg

Schodzimy z mostu i mijamy ul. Worowską. Dalej tor biegnie w wilgotnym wykopie – to jedyne miejsce, gdzie nie dało się przejść suchą nogą, trzeba było obejść górą:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036617.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036661.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036726.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036767.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036811.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036840.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036873.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036911.jpg

Chwila oddechu i znów gęstwina nie do przebycia:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523036970.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037030.jpg

Ta trawiasta polanka to dawny przystanek Lesznowola. Za nią skrzyżowanie z szosą 722 na granicy Kośmina i Zakrzewskiej Woli:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037072.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037116.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037146.jpg

Kolejny przepust i coraz bardziej zarośnięte torowisko:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037233.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037276.jpg

Po minięciu szosy we wsi Maciejowice tor biegnie wśród sadów. Po drodze dwa przepusty:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037329.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037462.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037490.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037522.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037552.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037579.jpg

Kolejna lokalna szosa we wsi Mieczysławówka i dalej zarośniętym torowiskiem wśród sadów:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037622.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037669.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037709.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037744.jpg

Zbliżamy się do mostu na Molnicy. Po drodze zasieki z jeżyn:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037772.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037826.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037874.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037909.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037941.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523037974.jpg

Mijamy ruchliwą szosę 717. Na przejeździe położono nowe podkłady i solidne szyny – ale to już historia. Dalej znów wszystko znika zarośnięte bujną roślinnością:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038024.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038061.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038094.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038145.jpg

Szyn nie widać, ale za to pojawia się semafor wjazdowy – znak, że dochodzimy do stacji w Grójcu:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038188.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038220.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038248.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038276.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038315.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038352.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038385.jpg

Budynek dworca nie zdradza oznak życia. Dobrze, że chociaż jest zabezpieczony paździerzowymi płytami:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038412.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038451.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038484.jpg

Za ul. Piłsudskiego (szyny ukryte pod asfaltem) tylko semafor zdradza, że biegnie tędy tor kolejki. I niezawodna ul. Kolejowa:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038514.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038540.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038568.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038596.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038626.jpg

Dalej ścieżką przez nieco uszkodzony przepust-mostek i gęstą plątaninę kolczastych krzaków...

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038655.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038687.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038712.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038745.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038780.jpg

dochodzimy do miejsca, gdzie kiedyś oddzielała się linia do Jasieńca (na wprost – tam gdzie teraz jest szosa):

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038824.jpg

Nasz tor skręca w prawo. Miejscami jest zarośnięty, miejscami nie – zależnie od dbałości właścicieli posesji przylegających do torowiska:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038853.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038892.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038932.jpg

Tu zwyciężył krzew, nie dopuszczając trawy:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038958.jpg

Za ul. Wspólną – tunel wśród młodych sosenek:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523038988.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523039021.jpg

Jeszcze kawałek i za ul. Zbyszewską zapora z gałęzi. Z lewej strony niezbyt przyjaźnie szczeka pies spacerujący samopas. Na dziś może wystarczy...

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523039046.jpg

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/454_1523039082.jpg


Podsumowanie

Stan torów na trasie z Tarczyna do Grójca można ocenić jako stosunkowo dobry (za wyjątkiem trzech krótkich odcinków na południe od linii kolejowej Skierniewice – Łuków, gdzie szyny zostały skradzione i kilku miejsc, gdzie brakuje złącz). Stan podkładów trudno jest ocenić, gdyż w większości nie są one widoczne – nawet w okresie przedwiośnia.

Torowisko jest mocno zarośnięte – zwłaszcza od strony Grójca – ale krzewy są jeszcze młode (tor był udrożniony kilka lat temu), więc stosunkowo łatwe do usunięcia. Ze względu na walory krajobrazowe warto oczywiście zabiegać o przywrócenie kursowania kolejki, a tymczasowo można by poprowadzić tędy szlak pieszy. W tym celu trzeba usunąć (może z pomocą wolontariuszy) część krzaków zagradzających drogę i zapewnić systematyczne wydeptywanie ścieżki – np. poprzez organizowanie rajdów i innych imprez turystycznych. Docelowo w budynkach stacyjnych (Tarczyn, Pawłowice-Kopana, Grójec) mogły by powstać obiekty turystyczne (posiłki, noclegi itp.).

A teraz pora na dyskusję, uwagi i uzupełnienia. Zachęcam też do dokumentowania dalszej trasy – z Grójca do Nowego Miasta nad Pilicą – dopóki wszystko nie zniknie pod płaszczem zieleni.