księżyc_nad_gieesem - 7.10.2007 15:32:27

Tytulowa tabela 107 nie oznacza wspolczesnej linii Sedziszow - Tunel - Krakow a zapomniana przez Boga i ludzi, istniejaca raptem 3 lata linie Hrebenne- Sokal Zabuze a znajdujaca sie w owczesnej tabeli 107.
Wszystko przez Kongres Wiedenski.
Gdy miedzy balami a hucznymi ucztami podejmowano decyzje o nowym podziale poharatej przez Napoleona Europy. Biedny skrawek terenu miedzy Rawa Ruska a
Sokalem na ktorym lezy linia Hrebenne - Sokal dostal sie pod panowanie Cesarza Austrii Franciszka I. 10 lat pozniej w Anglii otwarto pierwsza na swiecie linie kolejowa laczaca Stockton z Darlington. 50 lat pozniej kiedy to o Malym Kapralu juz nikt nie pamietal i tylko krecil sie on w glowie Lwa Tolstoja co zaskutkowalo rosyjska epopeja narodowa "Wojna i Pokoj".
Mniej wiecej w tym czasie grupa ludzi na codzien paradujacych w pikelhaubach zastanawiala sie jak wykorzystac powstaly 40 lat wczesniej wynalazek zwany
koleja zelazna do swych strategicznych celow. Skutkiem tyvh przemyslen bylo oplecenie calej podwojnej monarchii siecia linii kolei zelanej. W zamierzeniach austriackiej generalicji kolej miala sluzyc do szybkiego i bezpiecznego przerzutu wojsk i zaopatrzenia na front w przyszlosci toczonych wojen. Linie kolejowe byly projektowane w ten sposob, ze przebiegaly wzdluz granic w odleglosci od 20 do 30 kilometow.

http://img261.imageshack.us/img261/2932/mapadhaliabukovinafe3.jpg

W Rosji po drugiej stronie granicy rosyjscy generalowie przygraniczna strefe bezkolejowa rozszerzyli do mniej wiecej od 70 do 80 kilometrow. Skutkiem takiego podejscia do kolei z dwoch stron granicy byl uklad linii kolejowych ktorego skutki mozna ogladac do dzis.

http://img362.imageshack.us/img362/528/jeszczerazmq4.jpg

Pierwsza linia kolei zelaznej wybudowana w tym rejonie byla linia Jaroslaw - Sokal (1884) o dlugosci 151 km (tabela 165 owczenego rokladu jazdy). Przebiegala ona wzdluz granicy z Rosja. W przeciwienstwie do Rosjan Austriacy gesto projektowali stacje i przystanki. Na rzeczonej linii wybudowano 23 stacje i przystanki co daje 7 kilometrowa srednia odlegosci miedzy stacjami. Po drugiej stronie granicy na Drodze Zelaznej Nadwislanskiej miedzy Iwanogorodem a Chelmem bylo 14 stacji co daje sredenia odlegosci miedzy stacjami w ilosci 10 kilometrow. Mialo to oczywiscie swoje przelozenie na przepustowosci linii.

http://img119.imageshack.us/img119/5024/jaroslawsokalds2.jpg

Trzy lata pozniej (1887) wybudowano linie Lwow - Belzec (taleba 167). Dzieki temu Rawa Ruska stala się wezlem. Linia ta była wyrazem dazen do najszybszego polaczenia Lwowa z Warszawa przez Tomaszow i Lublin. Koncepcji tego palczenia była kilkanascie. Jedna z nich udalo mi się znalezc na mapie.

http://img211.imageshack.us/img211/5162/tomaszowxh0.jpg
W Belzcu powstal dworzec,

http://img186.imageshack.us/img186/2481/belzecrailwaysu8.jpg

Teraz jest troche inny.

http://belzec2006.republika.pl/kolej/28.jpg

6 stanowiskowa szopa, jak na taka linie to moim zdaniem ciut za duza, chyba ze planowano gdzies w okolicy duza stacje przeladunkowa ze spora iloscia parowozow do obsluzenia. Szopa nie pelni swojej fukcji od konca I wojny swiatowej

http://belzec2006.republika.pl/kolej/4.jpg

http://img172.imageshack.us/img172/2945/belzec44lf7.jpg

wieza wodna

http://belzec2006.republika.pl/kolej/33.jpg

trojkat (mam nadzieje ze slady widac, obecnie trojkat jest rozebrany.

http://img524.imageshack.us/img524/779/belzecszopa1xl1.jpg

W Rawie Ruskiej na ta okoliczosc powstal ladny dworzec. Moze mi ktos objasnic do czego sluzyla ta dziura ??

http://img229.imageshack.us/img229/7668/rawaruskastationpj4.jpg

http://img229.imageshack.us/img229/3966/rawaruskastation1905ie9.jpg

i z drugiej strony

http://img408.imageshack.us/img408/8899/rawaruskastation1oc2.jpg

widok wspolczesny

http://img264.imageshack.us/img264/5025/rawaruskastation2qc4.jpg

Taki stan trwal do Wielkiej Wojny. Po wybuchu walk rosyjsko - austriackich po pierwszych sukcesach Austriakow, mniej wiecej w listopadzie/grudniu  Rosjanie przeszli do kontrofensywy na froncie poludniowym. Zaskutkowalo to budowa wielu linii kolejowych. Jak widac na pierwszym obrazku miedzy Rosja a Podwojnym Cesatrstwem byly trzy polaczenia kolejowe. W ciagu paru miesiecy powstaly trzy nastepne, to jest:
linia Lublin - Rozdwadow
linia Ostrowiec - Nadbrzezie (obecnie mozna powiedziec ze jest to stacja Sandomierz choc wydaje mi sie ze obecna stacja Sandomierz lezy troche w innym miejscu)
linia Wlodzimierz - Sokal i przedluzenie do Sapiezanki (byla taka miejscowosc) te dwie powstaly w pierwszym kwartale 1915 roku.
Po dalszych sukcesach Rosjan, zajeciu Lwowa, Przemysla nastapila pierwsze przekucie linii Sokal - Jaroslaw i Belzec - Rawa Ruska - Lwow na tor szeroki.
Po przegraniu Bitwy Gorlickiej i szybkim cofaniu się Rosjan wschod ...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Ostfront_mai_1915.jpg

... Austriacy zajeli Rawe Ruska, Lwow i dalej posuwali się w kierunku wschodnim. Przekuli wszystkie zajete linie kolejowe na rozstaw normalny. Linia Lwow – Belzec uzyskawa przedluzenie do najblizszej stacji na Drodze Zelaznej Nadwislanskiej która okazal się Rejowiec. Niewykluczone jest, ze powstala również lacznica w kierunku Lublina (być może tylko tymczasowa).
Po odzyskaniu przez Polske niepodleglosci w 1918 roku i przejeciu przez panstwo wszelkich linii kolejowych linia Rawa Ruska – Belzec – Rejowiec stala się czescia linii Lwow – Warszawa (tabela 108), linia Jaroslaw – Sokal trwala w niezmienionej formie (tabela 105a), linia Sapiezanka – Krystynopol – Sokal stala się czescia linii Lwow – Grajewo (tabela 135). Tu rzeba dodac ze linia Rejowiec – Belzec – Rwa Ruska (bez Rawy Ruskiej) byba w Dyrekcji Radomskiej, pozostale linie w Dyrekcji Lwowskiej. Linie Belzec – Rejowiec jako ze była to linia budowy wojennej gruntownie wyremontowano.
Po wybuchu wojny tereny Rawy Ruskiej staly się znowu terenami przygranicznymi co widac na obrazku ponizej.

http://img530.imageshack.us/img530/3620/granica1939ac8.jpg

Do mniej wiecej konca 1939 roku linie które znalazly się w owczesnym Zwiazku Sowieckim zostaly przekute na przeswi szeroki. Po wybuchu wojny miedzy Niemcami i ZSRS linie kolejowe z interesujacego nas terenu zostaly szybko zajete przez wojska niemieckie. Oczywiście jak to było we zwyczaju zostaly przekute na tor normalny (lipiec 1941 r.). Po klesce Niemcow i zajeciu tych terenow w lipcu 1944  roku linia Wlodzimierz  - Sokal – Rawa Ruska – Jaroslaw zostala przekuta na przeswit szeroki. Linia Rawa Ruska – Belzec – Rejowiec wedle moich informacji nie była przekuwana na tor szeroki. O dalszych losach nie będę się rozpisywal bo znalazlem strone (http://www.khdk.cba.pl/Wsp._J.Maszka.htm) gdzie to jest dosc dobrze opisane:

inż. Józef Maszka napisał:

[/b]Budowa linii Hrebenne-Uknów i Uknów-Sokal [/b]

W miesiącu marcu 1948r. zapadła decyzja DOKP w Lublinie połączenie martwej linii kolejowej Uhnów - Sokal -Ulwówek ze stacją Hrebenne
w tym celu należało pobudować całkiem nową linię Hrebenne - Uhnów o długości 12,2km. Dyrektor ob. Pietrzyk Mieczysław postawił warunek, iż nowy odcinek o długości 12,2 km i odbudowa zdewastowanej linii Uhnów - Sokal- Ulwówek o długości 72 km ma był wykonana w miesiącu listopadzie 1948r.
Pomiarów w terenie oraz dokumentację polecono mi samemu wykonał. Zadanie miało charakter wybitnie państwowo - gospodarczy. Miasta i wioski zdewastowane i w większości spalone i wyludnione. Brak ludzi do pracy, wyżywienia na miejscu
sprawiały duże trudności. Ze względu na sprzyjającą pogodę i pilność sprawy z dniem 1.IV.1948r. przystąpiono do pracy. Na mieszkanie dla pracowników na stacji Hrebenne przysłano 40 wagonów, urządzono stołówkę. Z pośród pracowników Oddziału skompletowano aparat administracyjny i techniczny. Robotników delegowano z różnych miejscowości, wkrótce do pracy było około 400 robotników, w tym 100 kobiet. Roboty rozwijały się należycie. Przy stacji Bełżec została otwarta kopalnia piasku i kursujące dwa pociągi dowoziły brakującą ziemię. Jednocześnie zostały wybudowane stałe mosty i przepusty. Na przestrzeni Uhnów - Sokal naprawa toru, przekucia z szerokiego toru na normalny oraz naprawa wysadzonych mostów i przepustów została zorganizowana na całej długości 72km zgodnie do opracowanego harmonogramu. Ze względu na niski teren łąki i mokradła, były większe trudności przy budowie mostów i przepustów. Na nowej linii pobudowano 3 mosty stałe o prześwicie 0,8 - 1,5m.
Na linii Uhnów -Sokal odbudowano 14 mostów o prześwicie 5-25m i 15 przepustów o prześwicie 0,6-1,2m przy dużym wysiłku ze strony pracowników i stosowaniu systemu akordowego, szeroko rozwiniętego współzawodnictwa wszystkie roboty zostały zakończone na dzień 15 listopada 1948r.
Dnia 16 Listopada 1948r. komisyjny pociąg udekorowany z przedstawicielami Ministerstwa Kolei, DOKP Lublin, Województwa lubelskiego uroczyście wjechał na nowy odcinek linii udając się do stacji Sokal. Na poszczególnych dworcach gromadzili się liczni przedstawiciele miejscowych władz i ludności. Dnia 17 listopada 1948r. linia Hrebenne -Uhnów -Sokal została oddana do użytku.
Budowa i odbudowa linii trwała zaledwie siedem i pół miesiąca sposobem gospodarczym przy dużej oszczędności finansowej.

I jeszcze kilka zdjec z tej strony
Dworzec w Krystynopolu (napis jeszcze grazdanka)

http://img525.imageshack.us/img525/8998/kryno3.jpg

Parowoz 52-1135 (jeszcze nie przenumerowany) pozniejszy Ty2-1198

http://img525.imageshack.us/img525/8260/ty2tv3.jpg

Wydaje mi się ze wagony tez nie sa przenumerowane.

http://img512.imageshack.us/img512/931/wagtk1.jpg

Bez przemowienia nie ma porzadnego otwarcia.

http://img512.imageshack.us/img512/1572/gadkazg4.jpg

Brama tez musi byc

http://img124.imageshack.us/img124/2263/bramazu5.jpg

Ponizej przebieg linii wraz z kilomtrazem. Linia Hrebenne – Sokal była czescia linii Rejowiec – Sokal (tabela 107). Po raz pierwszy pojawia się w zimowym rozkladzie jazdy w 1947 roku.

http://images25.fotosik.pl/97/c9662c41ee172bee.jpg

15 lutego 1951 r. w Moskwie rzad PRL doknal jak to się ladnie nazywalo „zamiany odcinkow terytoriow”. Na skutek tej „zamiany ziemie lezace w widlach Bugu i Sokaliji trafily do ZSRS. W zamian PRL otrzymal taka sa ilosc terytorium w Bieszczadach. Powodem „zamiany” było odkrycie w poblizu Sokala zloz wegla. Umowa zostala ratyfikowana 28 maja 1951 i kilka dni pozniej prawie cala linia Hrebenne – Sokal trafila do ZSRS i zostala przekuta (po raz osmy o ilie dobrze policylem) na przeswit szeroki i wlaczona po przez odbudowe rozebranych w 1948 roku odcinkow, do sieci kolei ZSRS. Krotki odcinek tej linii który ostal się po stronie polskiej zostal jeszcze tego samego roku rozebrany.

Pozdrawiam serdecznie i przekuwajaca.

ksiezyc_nad_gieesem ...