księżyc_nad_gieesem - 13.01.2008 00:38:42

Korzystając z dobrego słońca zapuściłem się dziś razem z kolegą wzdłuż linii Łuków - Lublin. Co prawda wycieczka rozpoczęła się w Ciecierzynie, ale Ciecierzyn i Bystrzycę już kiedyś opisywałem więc zacznę od wiaduktu nad Drogą Krajową nr 19.

http://img207.imageshack.us/img207/4963/wiaduktwandzinnl5.jpg

Wiadukt niewiele zmienił się do czasu gdy powstał

http://img138.imageshack.us/img138/4414/zniszczonywiaduktnadk19sk7.jpg

Następny przystanek urządziliśmy sobie w Wandzinie, gdzie znajduje się dość sympatyczny budynek, którego występowanie w dużych ilościach na ww. linii uczyniło wycieczkę dość monotonną architektonicznie.

http://img293.imageshack.us/img293/572/wandzinprzystanekcc6.jpg

http://img86.imageshack.us/img86/8741/wandzinprzystanek1jr4.jpg

Ponadto w Wandzinie była mijanka, która  pełniła bardzo ważną rolę strategiczna w systemie transportu byłego Układu Warszawskiego. Dwie zwrotnice tej mijanki były ścisle tajne i leżaly ukryte w pobliskich krzakach. Raz do roku do Wandzina przyjeżdżał pociąg z wojakami, którzy wyciągali zwrotnice z krzaków i łączyli oba tory mijanki. Parowóz przejeżdżał celem próby po zwrotnicach, po czym były rozmontowywane i abarotna lądowały na rok w krzakach.
Kolejny przystanek urządziliśmy sobie w Lubartowie. Stacja świeciła pustkami, ciszę przerywały jedynie dzwony w pobliskim kościele.
Dworzec poza okropną przybudówką niewiele zmienił się od czasu wybudowania.
http://img159.imageshack.us/img159/5826/lubartowdworzecep3.jpg

Obok dworca jest sraczyk, ale mocno nieużywany bo nie śmierdzi.
http://img244.imageshack.us/img244/8919/lubartowsraczykyf7.jpg

Przy dworcu znajduje się również wieża wodna
http://img242.imageshack.us/img242/8118/lubartowwiezaba5.jpg

Przypadkowo natknęliśmy się na pozostałości po urządzeniu do grawitacyjnego opróżniania wagonów. Chyba, że macie lepsze pomysły co do zastosowania tego urządzenia.

http://img159.imageshack.us/img159/1254/lubartowurzadzenie1gw5.jpg

http://img244.imageshack.us/img244/5484/lubartowurzadzenie2mz9.jpg

W Lubartowie uwieczniamy jeszcze wiadukt
http://img168.imageshack.us/img168/6484/lubartowwiaduktmj4.jpg

i jedziemy na największą przeprawę mostową na tej linii czyli most na Wieprzu w Szczekarkowie. Most jest 3 przęsłowy, nitowany, długości 196 m.
http://img136.imageshack.us/img136/7036/szczekarkowmost1bg6.jpg

Jak można zauważyć, most powstał dla linii dwutorowej.
http://img99.imageshack.us/img99/8504/szczekarkowmost2oj5.jpg

Niedaleko od mostu znajdował się przystanek Szczekarków i posterunek bocznicowy o takiej samej nazwie bocznicy garbarni w Chlewiskach. Po budynku zostało coś takiego.
http://img87.imageshack.us/img87/4234/szczekarkowprzystanekex1.jpg

Bocznica do garbarni powstała po II Wojnie Światowej, liczyła sobie prawie 2 kilometry. Została rozebrana parę lat temu, około 2000 roku.
http://img341.imageshack.us/img341/7889/szczekarkowbocznicanw5.jpg

W Szczekarkowie znajdowały się przynajmniej dwa tory do manewrów i długi tor wyciągowy znajdujący się na nasypie po prawej stronie linii do Łukowa.
http://img89.imageshack.us/img89/6102/szczekarkowtorwyciagowynf5.jpg

Następnie jedziemy do Tarła gdzie znajdował się kolejny przystanek. W Tarle nie zauważyliśmy żadnego budynku który w jakikolwiek sposób byłby związany z koleją.
http://img341.imageshack.us/img341/6176/tarloprzystanekqh0.jpg

Dalej jedziemy do Brzeźnicy Bychawskiej gdzie napotykamy na trochę znany już typ budynku.
http://img174.imageshack.us/img174/7581/brzeznicabychawska1an2.jpg

http://img341.imageshack.us/img341/1053/brzeznicabychawska2ov1.jpg

W Brzeźnicy Bychawskiej jakimś cudem ocalał rozjazd niegdysiejszej mijanki.
http://img244.imageshack.us/img244/7923/brzeznicabychawskamijanwb4.jpg

Po drobnych problemach natury orientacyjnej docieramy do Gródka. Tu budynek jest inny niż na innych mijankach.
http://img246.imageshack.us/img246/8840/grodek1sv6.jpg

http://img159.imageshack.us/img159/3927/grodek2ck7.jpg

Następnym punktem jest most na Tyśmienicy. Jak widać ten most powstał również dla linii dwutorowej.
http://img149.imageshack.us/img149/8058/tysmienicamost1cv3.jpg

http://img209.imageshack.us/img209/5983/tysmienicamost2ij9.jpg

W pobliskich stawach znajdują się szczątki Canta, o czym można przeczytać sobie tu:
http://www.1939.pl/uzbrojenie/polskie/l … index.html

Kolejny punkt to stacja Parczew. Cisza, spokój i nawet ksiądz nie przeszkadza. Dworzec typowy dla tej linii
http://img140.imageshack.us/img140/9453/parczewdworzec1do5.jpg

http://img155.imageshack.us/img155/7097/parczewdworzec2qh0.jpg

Na budynku dworca i w najbliższej okolicy znajdują się różne tablice, niektóre mocno pamiątkowe.

http://img168.imageshack.us/img168/7618/parczewtablica3ix6.jpg
Niewykluczone jest, że do dzielnych utrwalaczy wymienionych na tablicy strzelał mój kuzyn, żołnierz AK.

http://img159.imageshack.us/img159/3568/parczewtablica1kd9.jpg

http://img244.imageshack.us/img244/2462/parczewtablica2mj9.jpg

Z wieży wodnej zniknęła słynna brzózka
http://img99.imageshack.us/img99/3426/parczewwiezabf1.jpg
Słynną brzózkę widać tu:
http://www.wieze.geotor.pl/wieze_cisn/parczew/parczew%202000-03-31%20Marek%20kosmala.jpg

Ponadto w Parczewie można zauważyć sympatyczny sraczyk, ruiny wagi wagonowej i dość ciekawe urządzenie.
http://img242.imageshack.us/img242/9616/parczewsraczykqs2.jpg

http://img341.imageshack.us/img341/894/parczewwagazi6.jpg

http://img89.imageshack.us/img89/7824/parczewurzadzeniesz4.jpg

Jeszcze ogólny rzut oka na kolejowy magazyn

http://img136.imageshack.us/img136/408/parczewwidokzl4.jpg

i jedziemy na most na Piwonii. Jak łatwo zauważyć most ten nie posiada przyczółków na drugi tor.

http://img159.imageshack.us/img159/4526/parczewmost1sk1.jpg

Po szybkiej lustracji okolicy okazało się, że drugi most istniał jak najbardziej, 15 metrów na wschód. Ostały się jeno przyczółki.
http://img168.imageshack.us/img168/6637/parczewprzyczolekfx7.jpg

W Parczewie znalazłem kilka szynek.
http://img167.imageshack.us/img167/2760/parczewszynka1ou0.jpg

http://img150.imageshack.us/img150/5543/parczewszynka2cl2.jpg

http://img168.imageshack.us/img168/4681/parczewszynka3hn1.jpg

http://img140.imageshack.us/img140/8271/parczewszynka4fb1.jpg

http://img155.imageshack.us/img155/7130/parczewszynka5mz7.jpg

Następnie udajemy się do Milanowa, gdzie zastajemy mocno charakterystyczny budynek
http://img167.imageshack.us/img167/6903/milanow1qr1.jpg

http://img150.imageshack.us/img150/8686/milanow2wo6.jpg

oraz walącą się drewnianą ruderę niekoniecznie, być może związaną z koleją, ale mnie się jakoś spodobała, więc ją uwieczniłem.
http://img168.imageshack.us/img168/6097/milanowjakisbudynekcg3.jpg

Z Milanowa udajemy się do Bezwoli, gdzie, jak inaczej zastajemy kolejną wersję tego samego budynku.
http://img204.imageshack.us/img204/6493/bezwola1xn5.jpg

http://img521.imageshack.us/img521/3456/bezwola2wm0.jpg

W Bezwoli zachowały się resztki pędni semaforowych.
http://img341.imageshack.us/img341/6691/bezwolakolkajb6.jpg

W tym miejscu niestety popełniamy błąd, zapominając odwiedzić Lisiowólkę. Jedziemy prosto do Radzynia. Budynek radzyńskiego dworca mocno zbliżony do innych dworców.
http://img87.imageshack.us/img87/4343/radzyndworzec1nr4.jpg

http://img89.imageshack.us/img89/452/radzyndworzec2zc7.jpg

Sraczyk zbliżony do lubartowskiego wychodka.
http://img341.imageshack.us/img341/7370/radzynsraczykgb0.jpg
Trochę zastanawia mnie brak wieży wodnej w Radzyniu, ale wedle mojej wiedzy nigdy jej tam nie było, choć na chłopski rozum powinna byc.

W Radzyniu właściwym znajdujemy osobliwy pomnik
http://img149.imageshack.us/img149/9199/radzynwask1qf4.jpg

http://img89.imageshack.us/img89/2177/radzynwaskqb8.jpg

oraz nietypową tablicę informacyjną
http://img209.imageshack.us/img209/6280/radzynwask2it6.jpg

Indagowany, na okoliczność pomnika cieć, wyjaśnił, że on tu tylko sprząta i nic nie wie. Poradził nam dowiadywać się w sprawie pomnika w, jak się wyraził, derekcji.

Następnie kierujemy się do Jasek, gdzie oczywiście zastajemy kolejną odmianę tego samego budynku.
http://img244.imageshack.us/img244/2696/jaski1pc6.jpg

http://img204.imageshack.us/img204/1097/jaski2vl0.jpg

W Jaskach znajdujemy nietypową tabliczkę
http://img341.imageshack.us/img341/8446/jaskipunktxf4.jpg

oraz obznajamiamy się z budową peronu, składającego się z wbitych szyn oraz podkładów kolejowych w charakterze murka oporowego.
http://img521.imageshack.us/img521/3343/jaskiperonns4.jpg

Z powodu zapadających ciemności zmuszeni jesteśmy zakończyć naszą ekskursję w Kownatkach. Dla odmiany w Kownatkach straszą ruiny nastawni o innym niż wszystkie wyglądzie.
http://img174.imageshack.us/img174/2412/kownatki1im5.jpg

http://img341.imageshack.us/img341/2555/kownatki2ha5.jpg

Zawsze fascynowała mnie ta mijanka, zastanawiałem się jaki cel przyświecał budowniczym, którzy umiejscowili ją na takim odludziu, żeby nie powiedzieć zadupiu. Do mijanki nie prowadzi żadna utwardzona droga a do najbliższych siedzib ludzkich jest półtora kilometra w linii prostej. Niewykluczone jest, że kiedyś była tu ładownia drewna z pobliskich lasów. Dziś odkryłem, że w Kownatkach znajdują się dwa perony. Po co i na co nie mam pojęcia.
http://img244.imageshack.us/img244/563/kownatkiperon1pb1.jpg

http://img246.imageshack.us/img246/305/kownatkiperon2ij8.jpg

Z Kownatek już w zasadzie po ciemku wracamy do domu.
Dla obrazu całości zapodam jeszcze wygląd budynku w Rudniku
http://www.kolej.one.pl/foto/64/1147071842.jpg

Pozdrawiam serdecznie i monotonnie.

ksiezyc_nad_gieesem ...