Dzięki uprzejmości Marka Zielińskiego, szefa strony www.mapywig.org zapodaję adres do tytułowej mapy. http://www.mapywig.org/m/General_and_to … POLSKI.jpg Ponieważ mapa jest ze wszech miar ciekawa, dokonałem małego analiźnięcia mojego kawałka podłogi kolejowej. Ogólny zakres analiżnięcia wygląda mniej więcej tak:
1. Rudnik - przystanek obecny prawdopodobnie przed I wojną światową. W czasie okupacji austriackiej była tu jakaś stacja o znaczeniu militarnym. Ale żadnych dokładnych informacji nie posiadam. Przystanek Rudnik zmienił trochę w międzywojniu swoje położenie. W rozkładzie jazdy z 1926 roku nie występuje. Pojawia się na mapie sieci kolejowej z 1931 roku i w rozkładzie jazdy z 1942 roku.
Tu trzeba dodać, że linia Łuków - Lublin w tym czasie była już jednotorowa, a nie jak na mapie dwutorowa. 2. Ciecierzyn - wedle mojej wiedzy był tam nieobsadzony posterunek (w czasie okupacji austriackiej), wcześniej zdaje mi się tez co ma związek prawdopodobnie z punktem nawadniania parowozów. Później zniknął (w rozkładzie z 1926 jazdy nie ma po nim śladu), pojawia się na początku lat 50-tych XXw. 3. Bystrzyca – brak odgałęzienia linii wąskotorowej do Nasutowa. Być może była ona nieużytkowana publicznie. 4. Brzeźnica Bychawska - powinien być przystanek i posterunek bocznicowy do kopalni piasku (z tego co pamiętam) lub jeżeli bocznica była wąskotorowa to jakaś rampa do przeładunku. W rozkładzie jazdy z 1926 roku nie występuje. Pojawia się na mapie sieci kolejowej z 1931 roku i w rozkładzie jazdy z 1942 roku.
5. Krynka - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, później Krynka pojawia się na mapach na początku lat 50-tych XX jako cos co można zinterpretować jako posterunek bocznicowy do załadunku drewna, oczym zresztą na forum już pisałem. 6. Białki - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, Na mapie jest cos takiego EisenbahnWerkst. Nie mam bladego pojęcia co to może w rzeczywistości oznaczać.
7. Brzosowice - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, pod nazwa Brzozowica przystanek pojawia się na początku lat 50-tych XX. 8. Sokole - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, pod nazwa Sokule już jako stacja pojawia się na początku lat 50-tych XX. 9. Porosioki - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, później tez już go nie ma. Na mapie pojawia się jeszcze przystanek Dołha miedzy Porosiokami a Sokolem. Być może są to Sitno albo Szachy, taki przystanek znaczy się.
10. Biała - stacja w rozkładzie jazdy z 1926 roku nazywa się już Biała Podlaska, wcześniej podobno nazywała się Strugi.
11. Ogrodniki - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, przystanek pojawia się na początku lat 50-tych XX. 12. Dobrynka - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, przystanek pojawia się na początku lat 50-tych XX. 13. Małaszewicze - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, by może był tam posterunek bocznicowy jakiejś bocznicy.
Stacja przeładunkowa z toru normalnego na szeroki i odwrotnie pojawia się w 1940 roku, przystanek pojawia się w rozkładzie jazdy z 1942 roku i później na początku lat 50-tych XX. 14. Terespol - niby nic ciekawego, ale stacja ta w czasie okupacji niemieckiej lub austriackiej (nie wiem w której dokładnie strefie była, a nie wykluczone, że w żadnej) nazywała się Łobaczów.
15. Okszeja - powinno być Okrzeja oczywiście. 16. Stawy - brak tej stacji, pojawia się w rozkładzie jazdy z 1926 roku. Stacja powstała w związku budową Centralnej Składnicy Uzbrojenia nr 2 w Stawach. 17. Żwirówka - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, być może był tam posterunek bocznicowy kopalni żwiru. Później w rozkładach jazdy nie występuje.
18. Dęblin - ogólnie wielka nierozwiązana dla mnie zagadka, było tam kilka stacji i przystanków (Dęblin Nadwiślański, Dąbrowski, Towarowy, i jeszcze jeden bez nazwy oznaczony jako militarny) plus przystanek Irena, brak kilku łącznic na tej mapie, ale może były wykorzystywane tylko do ruchu towarowego.
19. Sieciechów - podobno przez bardzo krotki czas był taki przystanek, później w rozkładach jazdy nie występuje.
20. Łęka - brak tej stacji, w rozkładzie jazdy z 1926 roku, mniej więcej w tym miejscu pojawia się później stacja Wólka Profecka znana później jako Puławy Azoty. 21. Łopatki - brak tej stacji, w rozkładzie jazdy z 1926 roku, później pojawia się w tym miejscu bocznica do cegielni i być może posterunek bocznicowy. Pisałem o tym kiedyś na forum. 22. Wąwolnica - stacja w rozkładzie jazdy z 1926 roku nazywa się Nałęczów i tak już zostało. 23. Nałęczów - w związku z powyższym stacja w rozkładzie jazdy z 1926 roku nazywa się Samurki i tak już zostało. 24. Motycz - stacja nazywała się do 1915 Konopnica, później Radawiec w latach 1915-18 lub 19.
25. Biskupice - brak tej stacji w rozkładzie jazdy z 1926 roku, później pojawia się w tym miejscu stacja Dominów (mapa sieci kolejowej z 1931 roku), na mapie występuje nazwa Biskupice. Później znaczy się w rozkładzie jazdy z 1942, przystanek Dominów pojawia się miedzy Minkowicami a Jaszczowem. Stacja nazywa się już Biskupice Lubelskie co jest dziwne bo żadnych innych Biskupic nie ma w rozkładzie. 26. Serebryszczyce - odcinek miedzy Rejowcem a Chełmem a w zasadzie do samych Serebryszczyc powinien być dwutorowy, bo w Serebryszczycach kończyła się linia Bełżec - Rejowiec - Serebryszczyce. Przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926. Później też już go nie ma. 27. Brzyżno - w rozkładzie jazdy z 1926 roku występuje jako Brzyzno, później (w rozkładzie jazdy z 1942 roku) już jako Brzeżno. 28. Wólka - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, pojawia się na początku lat 50-tych XX jako Wólka Okupska. 29. Ruda Opalin - niewykluczone jest, że wcześniej nazywała się Opalin.
30. Stolno - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, pojawia się w rozkładzie jazdy z 1942 roku jako Stulno. 31. Żłobek - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, nie pojawia się w rozkładzie jazdy z 1942 roku. Niewykluczone ze była tam jakaś bezimienna mijanka.
W rozkładzie jazdy z 1942 roku, występuje nazwa Bug Włodawski a później nazwa Włodawa. 32. Żylin - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. Niewykluczone jest, że jest to pozostałość po łącznicy w stronę zachodnią, co by odpowiadało posterunkowi Rejowiec Południowy. Prawdopodobnie łącznica jako tymczasowa już nie istniała w tym czasie. 33. Krupiec - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. 34. Wólka Orłowska - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. 35. Izbica - linia Izbica - Żółkiewka zaznaczona jako publiczna. Nic nie wiedziałem do tej pory o upublicznieniu tej linii. 36. Parzymiechy - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, na początku lat 50-tych XX znany jako Tarzymiechy. 37. Zawadów - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. 38. Złojec - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, pojawia się na początku lat 50-tych XX. 39. Góreckie - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. Niewykluczone jest, że jest jakaś pozostałość po łącznicy do Zamościa. Niewykluczone jest również, że ta łącznica istniała jeszcze w tym czasie. 40. Przedwórzec - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. Niewykluczone, ze jest to przystanek znany później jako Cześniki. 41. Hostynne - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. Niewykluczone, ze chodzi o któryś z przystanków: Frakamionka lub Konopne. 42. Wygadanka - stacja znana później najprawdopodobniej jako Hrubieszów i pod taka nazwą występuje w rozkładzie jazdy z 1926 roku, choć na mapie sieci kolejowej z 1931 roku występuje jako Wygodanka. 43. Topolcza - występuje w rozkładzie jazdy z 1926 roku i na mapie sieci kolejowej z 1931 roku. Niewykluczone, ze stacja Szczebrzeszyn zmieniła swoja nazwę na Klemensów, a Topolcza na Szczebrzeszyn. 44. Wywlóczyska - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. Niewykluczone, ze mógł zmienić nazwę na Zwierzyniec Wieś. 45. Gorecko-Senderki - występuje w rozkładzie jazdy z 1926 roku i na mapie sieci kolejowej z 1931 roku. Najprawdopodobniej zmienił nazwę na Krasnobród (rozklad jazdy z 1942 roku), a później na Józefów Roztoczański. 46. Zatyle - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. 47. Niedrzwica Mała przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. Niewykluczone, ze w latach 50-tych XX w tym miejscu pojawił się przystanek Niedrzwica Kościelna. 48. Sobieszczany - przystanek zlikwidowany w zwiazku z przebudowa linii Lublin - Rozwadów w 1925 roku. 49. Borkowizna - stacja zlikwidowana w związku z przebudowa linii Lublin - Rozwadów w 1925 roku. 50. Wilkołaz - przystanek zlikwidowany w związku z przebudowa linii Lublin - Rozwadów w 1925 roku. Nazwa przeniesiona (już jako stacja) na nowe miejsce. 51. Łychow - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. Niewykluczone, ze w latach 50-tych XX w tym miejscu pojawił się przystanek Potok Kraśnicki. 52. Pławo - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. Niewykluczone, ze później w tym miejscu powstał przystanek Stalowa Wola.
53,54. Linie Bąkowiec - Kozienice i Bąkowiec - Wysokie Koło nigdy nie były (wedle mojej wiedzy) wąskotorowe. Najsamwpierw były szerokie, później normalne, poźniej podczas ewakuacji taboru z Kresów linia Bąkowiec - Wysokie Koło stała się tymczasowo szerokotorowa. Pisałem kiedyś o tym na forum. Zapraszam wszystkich do analiźnięcia swoich kawałków podłogi.
Pozdrawiam serdecznie i tymczasowo.
ksiezyc_nad_gieesem...
|