Mechanik Jarząbek - 27.03.2008 14:07:13

Na dwu forach równolegle zostało zadane pytanie w związku ze zdjęciem parowozu na kolei leśnej w Dalekiem:

http://www.forum.martel.pl/viewtopic.ph … 7e4#121730

http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=673 

Jak uważnie przeczytamy wypowiedź mojego Przyjaciela - to dowiemy się z niej, że parowóz firmy O&K znalazł się w czasie I wojny w Łochowie.

My też trochę wcześniej poruszaliśmy temat kolejki leśnej w Łochowie;

Gdy mowa o marnotrawstwie lasów, to trzeba tu wspomnieć o wielkim rabunku lasów, Zmoyskiego jakiego dokonali Niemcy w czasie okupacji I wojny światowej w latach 1915 – 1918. Padł wtedy starodrzewny las smolisty, sosnowy na przestrzeni wielu kilometrów kwadratowych od Łojewa po Szumin. Do wyrębu i wywozu drzew z lasu była wypędzana ludność o świcie przez Niemców, którzy zamieszkali po jednym: w Jasiorówce u Bussego i w Relinie u właściciela młyna Eychlera, podobnie w innych wsiach. Po lesie zostały przeprowadzone kolejki, którymi wywożono drzewo do tartaku w Budziskach (właściwie w Stefaninie), a stąd przetarte pociągami wywożono do Niemiec. Za robotę mogli robotnicy po pracy zabrać czuby i gałęzie. Pod przymusem ściągano również drzewo spod Broku, które nie było tak: smoliste jak tutejsze, miało mniejszą wartość. Dotychczas dotrwała nazwa „kolejek” odnosząca się do ich dawnych torów. Las po wyrębie nie był odnawiany, wyrastał samosiewnie.

Odtąd teren Stefanina stał się atrakcyjny gospodarczo. Tutaj została przeniesiona z okolicy pałacu gorzelnia. Zbudowano tartak parowy o trzech gartach, a znacznie później po zachodniej stronie szosy – fabrykę zbrojeniową.



Czyli, teraz już wiemy jaki parowóz pracował na kolei leśnej w Łochowie. Być może jest to ten uwidoczniony na zdjęciu w Dalekiem, choć niekoniecznie. W każdym bądź razie nawet jeśli nie ten to identyczny lub bardzo do niego podobny.