Forum Stowarzyszenia
Użytkownik
Szanowni Państwo!!!
Zadam pokrętne pytanie... a co jeżeli nie na miejscu jest nie "19" a "O" np jedzie do zajezdni? "O" Tak coś pusto wygląda, przy przepełnionej 19, co sugerowałoby że to 19 jedzie zgodnie z trasą.Ale żeby utrudnić to według TRASBUS-a w 1943 były "19s" uruchomiona 5 lutego 1941 - a ja nie mogę się tej literki dopatrzyć. A przedwojenna "19" jeździła na Służew...
Dziwne to zdjęcie bo "O" przedwojenne zlikwidowano chyba po wrześniu 1939 i dopiero 16.04.1942 uruchomiono czerwone "O" dla niemców. Kolorek na tablicy z numerem "O" jest jakby bledszy co potwierdzało by datę zdjęcia (1943).
"O" może też być puste bo mało niemców... :-)
Offline
Użytkownik
Jeszcze trochę poszukałem i teraz zaprzeczę sam sobie:
Ta kopuła w tle to może być gmach dawnej Panoramy przy Karowej 18a.
czyli była by to Królewska róg Marszałkowskiej...
Ostatnio edytowany przez Ptycho (29.10.2009 11:57:10)
Offline
Moderator Kombinator
Ptycho napisał:
Ta kopuła w tle to może być gmach dawnej Panoramy przy Karowej 18a.
Krzysztof słusznie zwrócił mi już uwagę, że gmach ten został zniszczony w 1939 roku. Dlatego jest mało prawdopodobne, aby to on był widoczny na zdjęciu.
Ptycho napisał:
a co jeżeli nie na miejscu jest nie "19" a "O" np jedzie do zajezdni?
Tej części pytania chyba nie rozumiem.
Offline
Krzysztof słusznie zwrócił mi już uwagę, że gmach ten został zniszczony w 1939 roku. Dlatego jest mało prawdopodobne, aby to on był widoczny na zdjęciu.
Ale może zniszczenie w 39 r. nie oznacza, że w tym roku został rozebrany?
Offline
Moderator Kombinator
Oczywiście, że nie oznacza rozbiórki. Jednak mam wrażenie, że w budynku uderzonym bombą lub pociskiem, dach - często o drewnianej więźbie - jest elementem bardzo wrażliwym. Zresztą, sam popatrz na to zdjęcie, wykonane podobno w 1939 roku:
Offline
Moderator
Ja tam raczej widzę "dziurę"
Offline
administrator
Pomijając, że jestem przekonany o słuszności identyfikacji , odrobinkę nie rozumiem kwestii związanych z kopułą. Już pomijam, że całkiem niepodobna do obiektu (tak naprawdę, obiektów) na zdjęciu i ponoć w 1939 coś tam się jej stało. Gdybym nie miał tych argumentów, wystarczyłoby mi przeprowadzenie (a wierzcie, robiłem to, na samym początku) nieskomplikowanego eksperymentu z użyciem linijki. Jeśli zdjęcie wykonano na Królewskiej przed Marszałkowską, kopuła widoczna na nim w miejscu, gdzie ją widać, nie mogła należeć do budynku po północnej stronie Karowej. Ot tak, po prostu. Linijka prawdę Wam powie
Offline
miglanc
Na "Ostatnim spojrzeniu" ładnie widać ściany rotundy. Mam jednak wątpliwości czy sama kopuła ze zwieńczeniem była w ogóle widoczna zza "Bristolu".
Offline
administrator
A to już tak zupełnie przy okazji. Nawet o tym nie pomyślałem. Też w to powątpiewam - zresztą na naszym obrazku, kopuła jest widoczna znacznie powyżej całkiem w końcu wysokiego budynku przy pl. Piłsudskiego.
Offline
miglanc
chrisfox napisał:
zresztą na naszym obrazku, kopuła jest widoczna znacznie powyżej całkiem w końcu wysokiego budynku przy pl. Piłsudskiego.
Offline
administrator
Wiesz, to było w ogóle moje pierwsze skojarzenie. Kopuła w tym miejscu? Jak nic, sobór
Offline
Użytkownik
Wierzbowa napisał:
Do Liptona:To zdjęcie pochodzi z galerii "Wojenne Życie" na interia.pl w dziale "fakty".Zdjęć 25,ciekawych, w tym parę z Warszawy ale z tramwajem jest tylko to jedno.
A tutaj link: http://fakty.interia.pl/galerie/histori … ze,1094213.
Dzięki. Ciekawe fotki. A co do tramwaju, to w zasadzie prawie nic nie widać - podejmuje się ktoś identyfikacji?
Ptycho napisał:
Zadam pokrętne pytanie... a co jeżeli nie na miejscu jest nie "19" a "O" np jedzie do zajezdni? "O" Tak coś pusto wygląda, przy przepełnionej 19, co sugerowałoby że to 19 jedzie zgodnie z trasą.Ale żeby utrudnić to według TRASBUS-a w 1943 były "19s" uruchomiona 5 lutego 1941 - a ja nie mogę się tej literki dopatrzyć. A przedwojenna "19" jeździła na Służew...
Primo, to nie jest zdjęcie przedwojenne.
Secundo, lokalizacja tych linii się zgadza - obie jeździły Zarówno Marszałkowską jak i Królewską. Co prawda teoretycznie nie w tym kierunku, ale jeździły ;] I nie jest to oczywiście żadne '19 S'. Zresztą ta linia nigdy tam nie jeździła. Nie została również uruchomiona 5.02.1941 r., tylko kilka dni później.
Tertio, 'Czerwone koło' było linią "Nur fur Deutsche", a jak mówią źródła tymi liniami mało kto jeździł...
BTW: mamy podejrzenie, że kronika linii może być błędna. Wszak cały czas na światło dzienne wychodzą nowe fakty i informacje! Choć najbardziej prawdopodobny jest jakiś objazd.
Ptycho napisał:
Dziwne to zdjęcie bo "O" przedwojenne zlikwidowano chyba po wrześniu 1939 i dopiero 16.04.1942 uruchomiono czerwone "O" dla niemców. Kolorek na tablicy z numerem "O" jest jakby bledszy co potwierdzało by datę zdjęcia (1943).
I to jest właśnie ta linia. A nie żadne 'O' [jak Olga].
Ptycho napisał:
"O" może też być puste bo mało niemców... :-)
No właśnie...
Offline
Użytkownik
A taka alternatywa. Widoczna na horyzoncie kopuła to Dom Bankowy Wilhelma Landaua przy Senatorskiej 42. Jeśli tak, to tramwaje jadą Marszałkowską w kierunku Królewskiej.
Offline
administrator
Marszałkowską wykluczyliśmy - przynajmniej ja - choćby ze względu na kompletny brak drzew po wschodniej stronie ulicy. To zdjęcie już było, ale dla jasności wkleję jeszcze raz:
Offline
Użytkownik
lipton napisał:
Secundo, lokalizacja tych linii się zgadza - obie jeździły Zarówno Marszałkowską jak i Królewską. Co prawda teoretycznie nie w tym kierunku, ale jeździły ;] I nie jest to oczywiście żadne '19 S'. Zresztą ta linia nigdy tam nie jeździła. Nie została również uruchomiona 5.02.1941 r., tylko kilka dni później.
Tertio, 'Czerwone koło' było linią "Nur fur Deutsche", a jak mówią źródła tymi liniami mało kto jeździł...
BTW: mamy podejrzenie, że kronika linii może być błędna. Wszak cały czas na światło dzienne wychodzą nowe fakty i informacje! Choć najbardziej prawdopodobny jest jakiś objazd.
Uzupełniam. Bo się wyjaśniło "Rozgryźliśmy" bowiem kolejną czarną dziurę w kartach warszawskich tramwajów. Znaczy kronika była błędna. A raczej nie tyle co błędna, co niepełna. Dzisiaj bowiem pewien wiekowy warszawiak, a przy okazji honorowy członek naszego Klubu, wyjaśnił, że w pewnym okresie linia 19 została rozdzielona na dwie trasy: na "skróconej" jeździła z Marszałkowskiej do pl. Żelaznej Bramy (i z powrotem), a "pełna" skręcała z Marszałkowskiej w prawo w Królewską w kier pl. Saskiego (czyli tak jak jest w kronice). Zatem nie zawsze trzeba wzorować się na Trasbusie czy na innych tramwajowych monografiach. Na szczęście piszemy już nową
Zatem to nie żaden objazd, tylko zdjęcie wykonane w planowym ruchu liniowym.
Offline
Moderator Kombinator
To klyjent mający życzenie być wiezionem do Placu Żelaznej Bramy niemiło mógł się rozczarować znalazłszy się na Saskiem Placu...
Offline
administrator
To byli takie czasy... i tak był za wygranego, że nie dojechał na Skaryszewskie, czy zgoła insze Dzielne...
Offline
Użytkownik
zaruk napisał:
To klyjent mający życzenie być wiezionem do Placu Żelaznej Bramy niemiło mógł się rozczarować znalazłszy się na Saskiem Placu...
Myślę, że pasażerowie doskonale wiedzieli gdzie dany kurs jedzie. Nie wierzę, że wtedy obsługa nie poinformowała przed skrzyżowaniem, że jedziemy tu i tu. Zwłaszcza, że mieli taki obowiązek!
Offline