Forum Stowarzyszenia
administrator
W imieniu Wolero, pozwolę sobie wkleić taki obrazek:
Rzecz jest zapewne banalna, bo miejsce bardzo charakterystyczne. Ja jakoś sobie nie radzę.
Na życzenie, mogę udostępnić nieco większy obrazek, chociaż jakość nie jest oszałamiająca, więc wiele on raczej nie pomoże.
Offline
Użytkownik
chrisfox napisał:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 835289.jpg
Rzecz jest zapewne banalna, bo miejsce bardzo charakterystyczne. Ja jakoś sobie nie radzę.
Wiadomo który to rok?
Offline
administrator
A owszem, to też chciałbym wiedzieć.
Offline
Użytkownik
lipton napisał:
chrisfox napisał:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 835289.jpg
Rzecz jest zapewne banalna, bo miejsce bardzo charakterystyczne. Ja jakoś sobie nie radzę.Wiadomo który to rok?
Seria zdjęć z której pochodzi to zdjęcie datowana jest na 1949r.
Offline
Użytkownik
wolero napisał:
Seria zdjęć z której pochodzi to zdjęcie datowana jest na 1949r.
No właśnie tak wygląda na powojenne Bo wagon ów "poległ" dopiero w połowie lat 50. po dostawach doczep serii ND (i pochodnych).
Offline
administrator
Czyli widoczny w oddali samochodzik to pewnie jakiś Urząd... Oni lubili citroeny 11 BL.
Offline
Moderator
Tak po prawdzie, to chyba trudno powiedzieć, co to za model Citroëna, poza tym, że Napęd Przedni (Traction Avant). Było wiele modeli, trudno rozróżnialnych. ( vide : http://fr.wikipedia.org/wiki/Traction_avant). Chyba, że wiadomo jakie modele "dyplomatki" zakupiono do Polski.
Offline
administrator
No i dołożył mi. Już rozwieszam nad monitorem transparent Nie znasz się - nie pisz
Trudno. I tak lubię francuskie samochody
Offline
Użytkownik
To zdjęcie również mnie męczyło przez kilka kolejnych nocy. Ale w końcu, po wielu przymiarkach, taka mi się widzi koncepcja. Otóż widoczny drugi wagon składu (numer boczny 1169) stoi na pętli tramwajowej na Placu Trzech Krzyży. Zauważcie, jaki jest układ trakcji elektrycznej. Otóż mniej więcej na wysokości citroena nad samochodem widać, pojedynczy przewód trakcyjny. Tędy tramwaj wjeżdżał na pętlę na placu Trzech Krzyży. Czoło niewidocznego na zdjęciu wagonu silnikowego znajduje się blisko Instytutu Głuchoniemych. W takim układzie, ulica widoczna w głębi za citroenem to musi być Wiejska.
Zdjęcia kamienic przy placu Trzech Krzyzy nr. 3 i 4 pomocne w lokalizacji:
http://static.panoramio.com/photos/orig … 232192.jpg
http://www.sppw1944.org/relacje/relacje/b56_6.jpg
Porównując oba zdjęcia widać różnicę w ilości pięter budynku pod numerem 3, ale opierając się na dokumentacji z Działu Gabarytów (http://www.warszawa1939.pl/index_referat.php ) w kamienicy tej w końcu lat 30 ub. wieku dobudowano 3 kondygnacje.
Na zdjęciu wykonanym po Powstaniu Warszawskim, tramwaj widoczny na drugim planie znajduje się na omawianej pętli, prawie, w tym samym miejscu, co citroen na fotce LIFE z 1949 roku.
Offline
Użytkownik
survey06 napisał:
To zdjęcie również mnie męczyło przez kilka kolejnych nocy. Ale w końcu, po wielu przymiarkach, taka mi się widzi koncepcja. Otóż widoczny drugi wagon składu (numer boczny 1169) stoi na pętli tramwajowej na Placu Trzech Krzyży. Zauważcie, jaki jest układ trakcji elektrycznej. Otóż mniej więcej na wysokości citroena nad samochodem widać, pojedynczy przewód trakcyjny. Tędy tramwaj wjeżdżał na pętlę na placu Trzech Krzyży. Czoło niewidocznego na zdjęciu wagonu silnikowego znajduje się blisko Instytutu Głuchoniemych. W takim układzie, ulica widoczna w głębi za citroenem to musi być Wiejska.
Gratuluję bardzo dobrej analizy! Podpowiem, że zarówno układ sieci trakcyjnej, jak i torowy się zgadzają. Są również dowody na to, że widoczny na zdjęciu wagon istniał istniał na pewno w 1949 roku (jeśli wierzyć, że właśnie wtedy wykonano fotografię). Sama pętla funkcjonowała natomiast o 11 lat dłużej.
BTW: nie ma czegoś takiego jak "trakcja elektryczna".
survey06 napisał:
Na zdjęciu wykonanym po Powstaniu Warszawskim, tramwaj widoczny na drugim planie znajduje się na omawianej pętli, prawie, w tym samym miejscu, co citroen na fotce LIFE z 1949 roku.
Dokładnie tak. Zatem na fotce z LIFE'a mamy skład linii 8 bądź 24.
Offline
Moderator
lipton napisał:
BTW: nie ma czegoś takiego jak "trakcja elektryczna".
Jest, tak jak jest trakcja parowa czy spalinowa.
Offline
Użytkownik
survey06 napisał:
.... stoi na pętli tramwajowej na Placu Trzech Krzyży.
Gratuluję.
Zdjęcie poniższe świadczy o słuszności Twojej koncepcji.
Offline
Moderator Kombinator
O żesz Ty... Pięknie, naprawdę. Co Cię natchnęło do tej myśli?
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarząbek napisał:
lipton napisał:
BTW: nie ma czegoś takiego jak "trakcja elektryczna".
Jest, tak jak jest trakcja parowa czy spalinowa.
Oczywiście, że w tym kontekście jest! Ale na pewno w tym, o którym pisał kolega 'survey06', jest to jeden z najczęściej popełnianych przez ludzkość błędów... O czym na pewno doskonale wiesz
Offline
Moderator
Witam po małej awarii
Dołączam się do gratulacji za świetną identyfikację.
Dorzucę kilka zdjęć tej okolicy z różnych ujęć.
widok od Wiejskiej
widok w stronę Wiejskiej
oraz połączone klatki filmowe z kroniki BIP z 1944r
Ostatnio edytowany przez Daros (6.12.2009 22:02:14)
Offline
administrator
Bardzo przepraszam. Nie gratulowałem wcześniej, zajęty wywracaniem wszystkiego na lewą stronę Krótko i poważnie: jestem pod wrażeniem, niskie ukłony.
Offline