Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                                   Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                            

Apel – pomóżmy rodzinie Temlerów w poszukiwaniu pamiątek


Sport Beauty Moda Moda 2 Moda 3

#21 9.01.2010 22:38:31

zaruk

Moderator Kombinator

Zarejestrowany: 24.01.2008
Posty: 1293

Re: Stacja Warszawa Most

Bardzo piękne zdjęcie. Jest fragmentem większej całości, a doskonała jakość wskazuje na Konrada Brandla. Datowane na 26.08.1873.


Powoli, drążąc tunel, posuwa się strażnik-kret
Z małą czerwoną latarką przypiętą na czole.

Offline

 

#22 11.01.2010 10:10:16

enejeio

konto usunięte na prośbę użytkownika

Skąd: Wrzeciono
Zarejestrowany: 18.11.2009
Posty: 360
WWW

Re: Stacja Warszawa Most

Autorem zdjęcia jestem ja , natomiast obiekt na zdjęciu to rzeczywiście jest dzieło K. Brandla.
Ale mówiąc serio, zdjęcie jest fenomenalne i niezwykle cenne, choćby ze względu na ten biały, okrągły budynek z kopułą przy ulicy Petersburskiej 4...


Ukončite prosím výstup a nástup, dveře se zavírají

Offline

 

#23 13.01.2010 12:33:23

enejeio

konto usunięte na prośbę użytkownika

Skąd: Wrzeciono
Zarejestrowany: 18.11.2009
Posty: 360
WWW

Re: Stacja Warszawa Most

Jeszcze jedna fota z budynkiem dworca z czasów okupacji. Wygrzebana z forum senior.pl

http://img201.imageshack.us/img201/7843/dworzeckoleipodmiejskiewd8.jpg


Ukončite prosím výstup a nástup, dveře se zavírají

Offline

 

#24 13.01.2010 21:07:01

zaruk

Moderator Kombinator

Zarejestrowany: 24.01.2008
Posty: 1293

Re: Stacja Warszawa Most

enejeio napisał:

Autorem zdjęcia jestem ja

Gratuluję

enejeio napisał:

zdjęcie jest fenomenalne i niezwykle cenne, choćby ze względu na ten biały, okrągły budynek z kopułą przy ulicy Petersburskiej 4...

Ja bym to ujął inaczej (nie obraź się ). Zdjęcie jest cenne ze względu na brak tak wielu budynków przy okolicznych ulicach. Choć masz rację - to chyba najwcześniejsze zdjęcie białego okrągłego budynku (jeśli bredzę, niech mnie poprawią spece od tamtostronnej Warszawy - Beaujolais nouveau est arrive!).
BTW - zamówiłeś już menu na wtorek?


Powoli, drążąc tunel, posuwa się strażnik-kret
Z małą czerwoną latarką przypiętą na czole.

Offline

 

#25 13.01.2010 21:32:15

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Stacja Warszawa Most

enejeio napisał:

Wygrzebana z forum senior.pl

A Seniorzy podają skąd wygrzebali?

A nie stąd przypadkiem?

http://www.warszawa.ap.gov.pl/dtland/st … lowna.html

Offline

 

#26 14.01.2010 09:27:49

enejeio

konto usunięte na prośbę użytkownika

Skąd: Wrzeciono
Zarejestrowany: 18.11.2009
Posty: 360
WWW

Re: Stacja Warszawa Most

Mechanik Jarząbek napisał:

A Seniorzy podają skąd wygrzebali?

A nie stąd przypadkiem?

http://www.warszawa.ap.gov.pl/dtland/st … lowna.html

No właśnie, męczyło mnie, bo gdzieś te riksze już widziałem!
BTW. Czy wiadomo kiedy dokładnie i dlaczego, stacja Most zmieniła nazwę na Wisła?


Ukončite prosím výstup a nástup, dveře se zavírají

Offline

 

#27 14.01.2010 09:48:24

roox

miglanc

Skąd: ורשה
Zarejestrowany: 11.04.2007
Posty: 1494

Re: Stacja Warszawa Most

enejeio napisał:

BTW. Czy wiadomo kiedy dokładnie i dlaczego, stacja Most zmieniła nazwę na Wisła?

Chyba w 1940 roku, ale głowy nie dam. A co to za nazwa "Most"? Most może być wszędzie. A Weichsel to co innego - porządna niemiecka rzeka w GG.

Offline

 

#28 14.01.2010 09:54:45

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Stacja Warszawa Most

Chyba troszkę później, rok lub dwa. Dokładną datę podam później.

Offline

 

#29 14.01.2010 11:18:42

enejeio

konto usunięte na prośbę użytkownika

Skąd: Wrzeciono
Zarejestrowany: 18.11.2009
Posty: 360
WWW

Re: Stacja Warszawa Most

Wedle opisu z seniora.pl w 1943, a przez jakiś czas był tylko zamalowany stary napis. Argument rooxa co do zmiany nazwy jakoś do mnie nie trafia, znalazło by się kilka bardziej germańskich nazw niż Weichsel.


Ukončite prosím výstup a nástup, dveře se zavírají

Offline

 

#30 14.01.2010 11:54:53

roox

miglanc

Skąd: ורשה
Zarejestrowany: 11.04.2007
Posty: 1494

Re: Stacja Warszawa Most

enejeio napisał:

Wedle opisu z seniora.pl w 1943, a przez jakiś czas był tylko zamalowany stary napis. Argument rooxa co do zmiany nazwy jakoś do mnie nie trafia, znalazło by się kilka bardziej germańskich nazw niż Weichsel.

Według Trasbusa, któremu raczej można ufać, nazwę zmieniono w maju 1942
http://www.trasbus.com/kolejkajablonowska.htm

Offline

 

#31 14.01.2010 12:08:20

enejeio

konto usunięte na prośbę użytkownika

Skąd: Wrzeciono
Zarejestrowany: 18.11.2009
Posty: 360
WWW

Re: Stacja Warszawa Most

Trasbus napisał:

Nowe nazwy otrzymują dwie stacje kolejek wąskotorowych - na linii kolejki jabłonowsko-wawerskiej stacja Warszawa Most otrzymuje urzędową nazwę "Warschau-Weichsel" (Warszawa Wisła), zaś przystanek Park Paderewskiego - nazwę "Ostpark" (Park Wschodni) - tą nazwę wprowadzono w ramach germanizacji nazw warszawskich ulic i usuwania "pamiątek" polskości miasta.

Park Paderewskiego zamieniony na Ostpark to walka z polskością miasta. Ale dlaczego zamieniono Most na Wisłę? Nadal jest to dla mnie niejasne. Może tu chodzi o niemiecką precyzję? Stacja znajduje się nad Wisłą, a samo słowo Most jest o tyle mylące, bo w mieście są inne mosty? Ale to moje spekulacje. Czekam na fachowy wywód.


Ukončite prosím výstup a nástup, dveře se zavírají

Offline

 

#32 14.01.2010 17:24:42

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Stacja Warszawa Most

roox napisał:

Według Trasbusa, któremu raczej można ufać, nazwę zmieniono w maju 1942

A według Dziennika Urzędowego wydawanego przez Karla Jurgensa od dnia 19 kwietnia 1943 r. A Park Paderewskiego na Ostpark zmieniono tylko w rozkładach jazdy. Stary, stylizowany napis, wykonany z blachy stalowej pozostał na budynku stacji do momentu rozbiórki - czyli do lat siedemdziesiątych.

Offline

 

#33 14.01.2010 21:32:02

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11790
WWW

Re: Stacja Warszawa Most

roox napisał:

Według Trasbusa, któremu raczej można ufać

Na tramwajach i paru innych drobiazgach się nie znam - więc im ufam. W sprawie kolejek - przynajmniej niektórych - raczej bym z tym zaufaniem uważał.


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#34 15.01.2010 09:06:43

enejeio

konto usunięte na prośbę użytkownika

Skąd: Wrzeciono
Zarejestrowany: 18.11.2009
Posty: 360
WWW

Re: Stacja Warszawa Most

W poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące mnie pytania zajrzałem byłem w końcu do Pokropińskiego (Kolej jabłonowska, Warszawa 2004), no bo gdzie indziej jak nie tam?

Wyjaśniła się nieco (chyba?) "zagadka" tej pocztówki:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/150_1260349723.jpg

Otóż Pokropiński pisze (s. 12), że jest to tymczasowa stacja w kierunku Jabłonny w okresie 1904-1906, kiedy to stacja Most została czasowo zamknięta po to, aby podwyższyć o 2 metry nasyp. Była to nieco rozpaczliwa próba uniknięcia zalewania torów podczas wiosennych przyborów wody w Wiśle. W 1943 zbudowano w tym miejscu nowy skład opału i obrotnicę.

Widok na stację most po podwyższeniu nasypu (około 1914):
http://www.fotohistoria.pl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=119900&g2_serialNumber=3

Pokropiński też pisze, że zmiana nazwy na Weichselbahnhof nastąpiła w 1943 (s. 54), ale niestety nie wyjaśnia dlaczego Karl Jürgens podjął taką decyzję i czym była umotywowana. Jak widać nie wszystko jeszcze zostało odkryte i zbadane. Nazwę Most przywrócono w 1945.

Ostatnio edytowany przez enejeio (18.01.2010 10:56:50)


Ukončite prosím výstup a nástup, dveře se zavírají

Offline

 

#35 15.01.2010 09:43:06

roox

miglanc

Skąd: ורשה
Zarejestrowany: 11.04.2007
Posty: 1494

Re: Stacja Warszawa Most

Też w końcu zajrzałem do opracowania Pokropińskiego
A wracając do tego okupacyjnego zdjęcia - mam je w jednym z albumów duże i dobrej jakości, i na budynku stacji jak byk wymalowane są dwa napisy: po lewej WARSCHAU WEICHSELBHF, po prawej WARSZAWA MOST.

Offline

 

#36 15.01.2010 09:57:21

enejeio

konto usunięte na prośbę użytkownika

Skąd: Wrzeciono
Zarejestrowany: 18.11.2009
Posty: 360
WWW

Re: Stacja Warszawa Most

roox napisał:

... A wracając do tego okupacyjnego zdjęcia - mam je w jednym z albumów duże i dobrej jakości, i na budynku stacji jak byk wymalowane są dwa napisy: po lewej WARSCHAU WEICHSELBHF, po prawej WARSZAWA MOST.

A co to za album, jeśli wolno zapytać?


Ukončite prosím výstup a nástup, dveře se zavírají

Offline

 

#37 15.01.2010 10:00:47

roox

miglanc

Skąd: ורשה
Zarejestrowany: 11.04.2007
Posty: 1494

Re: Stacja Warszawa Most

enejeio napisał:

A co to za album, jeśli wolno zapytać?

http://www.wkts.łomatko, miało być com.pl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,176/category_id,4/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,30/

Offline

 

#38 18.01.2010 09:01:30

enejeio

konto usunięte na prośbę użytkownika

Skąd: Wrzeciono
Zarejestrowany: 18.11.2009
Posty: 360
WWW

Re: Stacja Warszawa Most

To znowu ja. Lektura Pokropińskiego, skądinąd bardzo pouczająca, zrodziła we mnie szereg dalszych pytań i wątpliwości. Ponieważ jestem "kolejkowym" nowicjuszem, zapytam fachowców.

1. Pokropiński pisze, że w 1925 roku na stacji Most wybudowano 4 peron i 4 tor (s. 14). Tymczasem na zdjęciu datowanym przez Autora na lato 1940 (s. 50) jakoś nie widzę tego czwartego toru. Był czy go nie było?

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/150_1263800823.jpg

2. Dlaczego Karl Jürgens kazał w 1943 usunąć z wszystkich lokomotyw odiskierniki bębnowe? Przypominały o "polskiej gospodarce" ?

3. Z jakiego powodu Karl Jürgens został zlikwidowany przez polskie podziemie  13 kwietnia 1944? Bo był hitlerowcem? Pokropiński pisze, że pracownicy kolei raczej go chwalili (z wyjątkiem Symeona Surgiewicza) i cenili jako świetnego fachowca (s. 52).


Ukončite prosím výstup a nástup, dveře se zavírají

Offline

 

#39 18.01.2010 10:44:37

enejeio

konto usunięte na prośbę użytkownika

Skąd: Wrzeciono
Zarejestrowany: 18.11.2009
Posty: 360
WWW

Re: Stacja Warszawa Most

Na tych zdjęciach też doliczyłem się "tylko" 3 peronów, ale może się nie znam....

około 1943:
http://img201.imageshack.us/img201/7843/dworzeckoleipodmiejskiewd8.jpg

około 1948:
http://www.fotohistoria.pl/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=143002&g2_serialNumber=3

pomocy!


Ukončite prosím výstup a nástup, dveře se zavírají

Offline

 

#40 18.01.2010 20:00:42

survey06

Użytkownik

Zarejestrowany: 4.03.2009
Posty: 19

Re: Stacja Warszawa Most

Jedno wydaje się pewne. Za mostem istniały już tylko dwa tory. Chociaż narzuca się pytanie, czy fotograf czegoś nie „przyciął”.

http://images36.fotosik.pl/136/3d8754cbfec155cam.jpg

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora