Forum Stowarzyszenia
Moderator
Aby rozwiać wątpliwości dotyczące wiaduktu na ulicy Krajewskiego
to tak wyglądał zaraz po wojnie
a tak w 1957r
Jak widać wiadukt przetrwał wojnę w dobrym stanie. Most Gdański został zbudowany w latach 1957-1959, a otwarty 31 lipca 1959 r więc (prawdopodobnie) wiadukt otrzymał aktualną formę w tym czasie.
Tu jeszcze ładny widoczek ze szkoły w kierunku wiaduktu i Dworca Gdańskiego (1957r)
widać Ringstand przy szkole
Offline
administrator
Ja na razie będę obstawał, że było to raczej odrobinę na zachód od obecnego przejścia - ale mogę się mylić. Rzecz powinna zostać zbadana.
Ładne obrazki
Offline
Moderator
Taka próba identyfikacji
zdjęcie zrobiono stojąc obok bunkra, wschodni przejazd celował w okolicę wschodniego narożnika budynku Krajewskiego 2
(nie wiadomo jak część tego budynku uległa zniszczeniu, ponadto ortofotomapa jest sklejona właśnie pomiędzy nr 2 i 2a więc ustalenie dokładnej lokalizacji tego narożnika nie jest możliwe)
X oznaczyłem biały budynek kolejowy
Offline
Moderator Kombinator
Dla mnie pewnym punktem odniesienia mógłby być budynek kolejowy (x). Odległość między nim, dawnym przejazdem i obecnym przejściem wydaje się być taka sama, co świadczyłoby o tym, że przejście jest w miejscu przejazdu. Trudno mi sobie wyobrazić powody, dla których kopano by nowe przejście kilka metrów obok istniejącego. Wydaje mi się, że budynek Krajewskiego 2 - na skutek zniszczeń - stracił około 4 metry ze swojej długości.
Offline
administrator
Pomiary na Google Earth lokalizują środkowy filar wiaduktu około 3 metry na wschód od wschodniej ściany dzisiejszego przejścia. Tak więc, byłoby ono zlokalizowane w miejscu zachodniego przejazdu pod wiaduktem. Punktami odniesienia były budynek szkolny i nasyp.
(po chwili)
Jeszcze drobne uzupełnienie, potwierdzające lokalizację. Linia prowadzona wzdłuż zachodniej krawędzi jezdni Krajewskiego, trafiała w środkowy filar - dziś też wskazuje w okolice odrobinę na wschód od wschodniej ściany przejścia.
Offline
Mnie osobiście, to wywód całkowicie przekonuje co do tego, że dawny, dwujezdniowy wiadukt, przekształcił się dziś w to przejście dla pieszych.
Próbowałem dojść do jakichś wniosków na podstawie map Warszawy, ale ...
Wg tej z '32 roku istniały trzy przejazdy przez tory, z czego tramwaj jechał ... tym trzecim
W '32, nagle, trzeci przejazd również istnieje (mniej więcej w miejscu dzisiejszego, jak mi się zdaje), natomiast tramwaj dojeżdża już do torów Krajewskiego, ale niemal pod Parkiem Traugutta
Identycznie sprawa wygląda w '37 roku:
Prawdopodobnie jest to, kolejno powtarzana niedokładność w tworzeniu kolejnych map, ponieważ nigdzie indziej śladu tego trzeciego przejazdu nie znalazłem.
Znalazłem natomiast na mapie z '36 roku, zupełnie inny układ ulic. Mz - chyba najbardziej odpowiadający prawdzie:
Tym bardziej, że podobny układ powtórzony jest na mapach wojskowych z '39 roku, na której ten pierwszy z przejazdów zamienia się, chyba, w kładkę nad torami.
W każdym razie, mapom, w tym wypadku, za bardzo ufać nie można.
Pozdrawiam
Ostatnio edytowany przez weldon (13.11.2011 12:44:39)
Offline
administrator
Byłem przekonany, że dawno temu o tym tu już pisałem. Niestety, pisałem - ale w miejscu, w którym nie warto było pisać. Człowiek był młody i głupi, trudno, przepadło w brudnej wodzie.
Offline
administrator
Tu są dwa ciekawe - także z innych względów - obrazki:
Niemiecki plan Sztabu Generalnego - ponoć z roku 1934:
Polski, oficjalny plan miasta z roku 1936.
Rzeczą ciekawą jest datowanie obu dokumentów, ale to już całkiem insza inszość W każdym razie, w kwestii przebiegu linii tramwajowej na Szymanowskiej/Krajewskiego, są wiarygodne.
Offline
Moderator
Jeszcze kilka przemyśleń
1. To zdjęcie wiaduktu powstało (prawdopodobnie) przed budową bloków FKW (bo ich nie widać?)
2. bunkier obok szkoły, albo został wykopany i w miejscu po nim znajduje się przejście dla pieszych , albo jest obok na wschodnim stoku przejścia?
i jeszcze jedno, w książce "Żoliborz 1944r" znajduje się wpis o ckm na dachu szkoły który 1 VIII został wycofany do Fortu Traugutta ze względu na małą obsadę i brak wsparcia. Może chodziło o stanowisko ckm w tym bunkrze? W szkole można było umieścić większą ilość wojska, budynek ufortyfikować natomiast bunkier mieścił 2 osoby i w przypadku ataku z kilku stron nie miał szans na obronę.
Offline
miglanc
Na niemieckim zdjęciu z powstania widać troszkę więcej szczegółów niż na ortofoto
Tu widać, że blok pod nr 2 nie stracił jeszcze ściany szczytowej.
Offline
administrator
Ringstand - sądząc z lokalizacji i obecnego ukształtowania terenu (wyraźnie podniesiony), pewnie tam sobie spokojnie tkwi. Kto by go wykopywał, skoro można było zasypać.
Offline
Wydaje mi się, że nawet na mapach google, koło szkoły, widoczny jest kształt przypominający bunkier.
W każdym razie wyciąganie go, a pomijanie innych chyba nie miałoby większego sensu?
Jeżeli już, to raczej wyciągnął bym ten, który, pod numerem cztery, przeszkadza dużo bardziej, a jednak tylko go zabetonowali:
Pozdrawiam
Offline
Moderator
Tak przy okazji białego domku (który stal się punktem orientacyjnym okolicy
widok z okolicy Fortu Traugutta w 1925r
oraz widok od strony Cytadeli (data nieokreślona)
a tu ciekawostka widać tor? ale jaki?
Offline
Moderator
weldon napisał:
Tym bardziej, że podobny układ powtórzony jest na mapach wojskowych z '39 roku, na której ten pierwszy z przejazdów zamienia się, chyba, w kładkę nad torami.
co do kładki, to ją chyba widać na zdjęciach lotniczych z 1939r
Offline
Daros napisał:
a tu ciekawostka widać tor? ale jaki?
To jest, prawdopodobnie, ta wspominana linia łącząca Dworzec Gdański z Powiślem.
Widać ją na planie z 1926 roku - łączy się z główną linią na wysokości Fortu Traugutta
Widać go również na tym zdjęciu:
Co ciekawe, wygląda, że dzisiejszego przejazdu pod torami, na wprost bramy Nowomiejskiej, wówczas nie było.
Za to było coś, co wygląda jak sympatyczna kapliczka
Pozdrawiam
Offline
Moderator
weldon napisał:
To jest, prawdopodobnie, ta wspominana linia łącząca Dworzec Gdański z Powiślem.
Widać ją na planie z 1926 roku - łączy się z główną linią na wysokości Fortu Traugutta
No tak, ale to zdjęcie zostało zrobione z Fortu Traugutta mnie więcej na wschód i przedstawia uliczkę która dzisiaj odpowiada Międzyparkowej przy uliczce nieoddzielającej Park Traugutta od terenu stadionu
http://www.mapa.um.warszawa.pl/mapa/Map … S=1000&O=0
A przejazd przy Zakroczymskiej w 1957r wyglądał tak:
Offline
miglanc
Myślę, że przejazd pod torami na osi Bramy Nowomiejskiej już był. W każdym razie za okupacji miał się w najlepsze
A ta "kapliczka" - masz na myśli tą budkę przy przyczółku mostu?
Offline