Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                                   Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                            

Apel – pomóżmy rodzinie Temlerów w poszukiwaniu pamiątek


Sport Beauty Moda Moda 2 Moda 3

#1 22.04.2012 00:39:18

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 772

Parka P9

Jako, że liczba zagadek z tramwajami musi się zgadzać, to wrzucam kolejną bardzo ładną fotkę z tymi pojazdami:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1335047505.jpg

Czy coś się komuś nasuwa odnośnie lokalizacji?  Bo jest z tym problem i propozycji raczej brak... Za to wagony znajdują się w miejscu dość charakterystycznym - zwróćcie uwagę na układ sieci trakcyjnej. Bo jeśli założymy, że są to okolice jakiejś pętli, to wygląda na to, że ta pokaźna szopa była przez tramwaje okrążana...

Offline

 

#2 22.04.2012 07:12:23

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Parka P9

Szkoda, ze nie widać tabliczek z numerami linii
- Z tabliczek na drewnianym budynku widać, że nazwa ulicy była długa poprzecznej nieco krótsza
- barykada z tramwajów oraz okop wskazuje raczej na miejsce walk.

np. Górczewska /Ks.Janusza?

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/81_1335071735.jpg
układ drewniaków po lewej stronie wygląda na podobny.

Ostatnio edytowany przez Daros (22.04.2012 07:24:55)

Offline

 

#3 22.04.2012 13:08:56

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 772

Re: Parka P9

Daros napisał:

Szkoda, ze nie widać tabliczek z numerami linii

No nie widać. Choć w zasadzie po prostu ich tu nie ma...

Daros napisał:

- Z tabliczek na drewnianym budynku widać, że nazwa ulicy była długa poprzecznej nieco krótsza

Niewątpliwie masz rację. W sumie mamy oryginał tej fotki, więc może jakiś dobry skan by pomógł?  Choć osobiście uważam, że nie da się odczytać nazw...

Daros napisał:

- barykada z tramwajów oraz okop wskazuje raczej na miejsce walk.

Prawdopodobnie.

Daros napisał:

np. Górczewska /Ks.Janusza?

Może zabrzmi to banalnie w tej chwili, ale myślałem o tym skrzyżowaniu. W ogóle miałem skojarzenie z Górczewską, bo domki jakieś podobne...
Powiem więcej: za podanym przez Ciebie skrzyżowaniem przemawia układ sieci trakcyjnej (a przynajmniej ta widoczna część).

A wracając do poprzedniego akapitu: były na tym skrzyżowaniu jakieś większe walki wymagające budowy barykad etc.?

Daros napisał:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 071735.jpg
układ drewniaków po lewej stronie wygląda na podobny.

Tak... Widać też - słabo bo słabo, ale widać - stojący na pętli skład tramwajowy. Poza tym na północno-zachodnim narożniku skrzyżowania widać jakąś budowlę - również za wagonem #1120 widać kawałek jakiegoś płotu, który mógłby stać właśnie na tej posesji.

Reasumując: wiele przemawia za tym skrzyżowaniem. I jeśli to faktycznie tu, to wagony byłyby mniej więcej w miejscu widocznego na drugiej fotografii samochodu (bo to chyba jakieś auto ).

Offline

 

#4 22.04.2012 21:54:40

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Parka P9

lipton napisał:

A wracając do poprzedniego akapitu: były na tym skrzyżowaniu jakieś większe walki wymagające budowy barykad etc.?

Nie wiem czy wielki, ale lewe skrzydło 4 DP zahaczało o Górczewską

"Nie uzyskały żadnych sukcesów ugrupowania boczne niemieckiej dywizji. Jedno - lewoskrzydłowe, nacierające przez Wolę -zostało zniszczone niemal doszczętnie. Grupa ta wyruszyła z podstaw wyjściowych drogą przez Włochy, a dotarła na Szosę Wolską w rejonie kościoła mariawickiego i cmentarza. Niemiecka grupa rozwinęła się do działania w słabo zabudowanym pasie między Wolską a Górczewską;(...) Ulicy Górczewskiej broniła 7 kompania 40 pp ppor. Edmunda Grabowskiego, wspierana w drugim rzucie ogniem 1 baterii 41 dal por. Jana Karwowskiego. Walka rozegrała się przede wszystkim na ulicy Wolskiej, w rejonie skrzyżowania z Redutową, czyli na przedpolu historycznej reduty generała Sowińskiego, kościoła Św. Wawrzyńca i cmentarza prawosławnego."
"Została rozbita również grupa czołgów próbująca atakować odcinek kompanii ppor. Grabowskiego. Cztery czołgi zostały zniszczone w rejonie ul. Jana Olbrachta, bronionej przez pluton pchor. Kazimierza Żyluka, dwa dalsze - na odcinku plutonu ppor. Ireneusza Kaczanowicza."
"Stratą pięciu czołgów zakończyły się dwa podjęte 10 września przez dywizję działania zaczepne: o godzinie 3.25 atak dwóch kompanii strzelców wspartych czołgami przez Pole Mokotowskie wzdłuż Rakowieckiej oraz o 17.30 atak 10 czołgów bez piechoty na odcinek 7 kompanii 40 pp ppor. Grabowskiego między Wolą a Kołem. Trzecie działanie rozpoczęło się o 22.15 tego samego dnia z rejonu Rakowca okrakiem wzdłuż Grójeckiej, a przeprowadziła je piechota przy wsparciu artyleryjskim i broni maszynowej. Po prawie godzinnej walce z 6 kompanią 41 pp i 4 kompanią 40 pp Niemcy się wycofali. Już po kilku dalszych godzinach, boli września o godzinie 3.15 nastąpiła kolejna próba ataku około dwóch kompanii, wspartych ogniem artylerii, broni maszynowej i samolotów - podjęta szerokim pasem od Grójeckiej aż po Górczewską. Około godziny 4 nieprzyjaciel, zrealizowawszy w końcu swe zadanie, dokonał szybkiego odwrotu w kierunku południowo-zachodnim. Za wycofującą się niemiecką piechotą zostały zaraz wysłane polskie patrole rozpoznawcze w kierunku: Grot, Jelonek, Włoch, Szczęśliwie i Rakowca."

J.K. Wroniszewski, Barykada Września Obrona Warszawy w 1939 roku, Warszawa 2009, oficyna Rytm, str 121, 122, 128

BTW numer wagonu 1120? widać na originale? na fotce powyżej widać tylko 20. Wiadomo, że wagon 1020 leżał na Górczewskiej przy wiadukcie.

Offline

 

#5 22.04.2012 22:01:29

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 772

Re: Parka P9

Daros napisał:

lipton napisał:

A wracając do poprzedniego akapitu: były na tym skrzyżowaniu jakieś większe walki wymagające budowy barykad etc.?

Nie wiem czy wielki, ale lewe skrzydło 4 DP zahaczało o Górczewską [ciach opis]

Dziękuję za informacje. Wychodzi więc na to, że walki się tam toczyły. Zatem zarówno barykady jak i okopy były wskazane

Daros napisał:

BTW numer wagonu 1120? widać na originale? na fotce powyżej widać tylko 20. Wiadomo, że wagon 1020 leżał na Górczewskiej przy wiadukcie.

To jest oryginał   Wystarczy się jednak trochę znać na taborze aby wiedzieć, że mógł to być tylko #1120, a nie żaden #1220 czy też #1020 (który jak słusznie zauważyłeś był na innej barykadzie)

Offline

 

#6 22.04.2012 22:52:56

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Parka P9

To jeszcze cytat z 87 tomu wydawnictwa Militaria , 4 Dywizja Pancerna 1939-1943
"W okresie 1-25 wrzesień 1939roku 4 DPanc utraciła: 46 czołgów PzKpfw I, 33 czołgi lekkie PzKpfw II, 6 czołgów PzKpfw IV (dwa spalone na Ochocie ul. Opaczewska i ul.Grójecka 8 września, i cztery czołgi tego typu zniszczone na Woli, dwa na ul. Wolskiej i dwa na ullicy Górczewskiej, 9 września 1939 roku) i 9 wozów dowodzenia"

Offline

 

#7 22.04.2012 23:03:42

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 772

Re: Parka P9

Dzięki za uzupełnienie.

Offline

 

#8 23.04.2012 22:28:46

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Parka P9

właśnie wypożyczyłem książkę Jana Grzybowskiego 40 pułk piechoty "Dzieci Lwowskich" w obronie Warszawy - oto większy fragment:
"Około godz. 10.15 obrońcy ul.Górczewskiej (7 kompania 40 pp) usłyszeli z przedpola szum silników samochodowych i czołgów. Dowódca kompanii zorien¬tował się, że Niemcy kierują się na odcinek I plutonu, okopanego w terenie na lewym skrzydle kompanii. Ze względu na otwarty teren przed tym plutonem i słabe umocnienia ziemne dowódca kompanii postanowił niszczyć nieprzyjaciela już na dalekim przedpolu. Działka przeciwpancerne i cekaemy otworzyły ogień, gdy przeciwnik był w odległości około 800 m, i zatrzymały chwilowo natarcie. Pod osłoną ognia artylerii i moździerzy 6 czołgów niemieckich wysunęło się do przodu: 4 skierowały się na odcinek I plutonu (lewego), a 2 na odcinek II plutonu (prawego) kompanii. Jeden czołg został zniszczony na wysokości zabudowań przy ul. Sowińskiego, drugi zapalił się na wysokości ul. Ol-brachta, a 4 czołgi zaatakowały odcinek obrony kompanii. Niemieckie działa, moździerze i cekaemy zajęły stanowiska na wysokości ul. Sowińskiego i cmentarza, na które to punkty artyleria własna położyła ogień. Kiedy czołgi znalazły się w odległości około 100 m przed rowem przeciwpancernym, jeden z nich nacierający na II pluton 7 kompanii został unieruchomiony, drugi mimo wystrzelenia do niego kilku pocisków, posunął się jeszcze kilkanaście metrów w przód i utknął na minach. Ostatnie 2 czołgi zostały zniszczone prawie na linii obronnej I plutonu. Na piechotę niemiecką, zalegającą na przedpolu 7 kompanii, skierowano silny ogień artylerii, moździerzy i cekaemów. Piechota zaczęła wycofywać się zabierając z przedpo¬la 2 czołgi, natomiast 4 uszkodzone pozostały na polu walki. W zwalczaniu czołgów niemieckich na przedpolu 7 kompanii brał udział pluton prawoskrzydłowy 8 kompanii, który wystrzelił około 15 pocisków z karabinów przeciwpancernych."

Offline

 

#9 23.04.2012 22:45:59

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 772

Re: Parka P9

Ponownie dziękuję. I tylko trochę szkoda, że innych dyskutantów w tej identyfikacji brak...

Offline

 

#10 7.05.2013 21:26:57

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 772

Re: Parka P9

To ja jednak zakończę już ten wątek   Sugestia kolegi Darosa co do miejsca, skłoniła mnie do nieco głębszej analizy. I wyszło!  Poniżej układ torowy ze skrzyżowania Górczewska/Księcia Janusza:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367954360.jpg

I wszystko się zgadza:

- czerwona kropka: wóz #1120,
- zielona kropka: wóz #1136.

Ostatnio odnalazł się również jeden z "silników" od tych doczep - leżał tuż za nimi. Bo nie trzeba być wielkim filozofem aby stwierdzić, że to to samo miejsce:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367954319.jpg

Tu również wszystko gra (na obu fotach widać nawet ten sam "barakowóz") - niebieska kropka: wóz #205.

Wychodzi więc na to, że w tym rejonie musi być jeszcze jeden wagon silnikowy - niestety okolica jest bardzo słabo obfotografowana, a już zdjęcie #205 jest samo w sobie rarytasem  
W każdym razie temat tych dwóch zdjęć należy IMHO uznać za zamknięty. Dziękuję za uwagę.

Offline

 

#11 7.05.2013 21:35:06

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11794
WWW

Re: Parka P9

Jakoś tego wątku nie śledziłem, umknął mi chyba. Inna rzecz, że nic w tym straconego, nic bym tu nie miał do roboty. W każdym razie teraz, zauważywszy rzecz całą, pozwolę sobie nisko się pokłonić.


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#12 7.05.2013 23:21:33

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 772

Re: Parka P9

chrisfox napisał:

Jakoś tego wątku nie śledziłem, umknął mi chyba.

Większości użytkowników chyba umknął   No, ale tak jak ja średnio znam się na getcie, tak reszta pewnie średnio zna się na tramwajach :-)

chrisfox napisał:

Inna rzecz, że nic w tym straconego, nic bym tu nie miał do roboty. W każdym razie teraz, zauważywszy rzecz całą, pozwolę sobie nisko się pokłonić.

Każdy głos w dyskusji cenny!  Bo gdyby nie kolega Daros nie miałbym "punktu zaczepienia" (koledzy "tramwajarze" bredzili coś pierwotnie o Okęciu analizując te zdjęcie). W każdym razie miło mi, że na coś te moje dedukcje się przydały.

Offline

 

#13 7.11.2013 18:49:53

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Parka P9

Do kolegów "tramwajarzy" Lokalizacja potwierdzona.
kolejne zdjęcia z tej pętli widok w przeciwnym kierunku
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/81_1383846314.jpg
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/81_1383846334.jpg
Budynek z tyłu stoi do tej pory Olbrachta 4 róg Okocimskiej
https://maps.google.pl/maps?q=Warszawa+ … 17,,0,0.37

Offline

 

#14 7.11.2013 20:03:06

 rzepola

Użytkownik

Skąd: Warszawa
Zarejestrowany: 20.07.2010
Posty: 117

Re: Parka P9

Daros napisał:

Budynek z tyłu stoi do tej pory Olbrachta 4 róg Okocimskiej
https://maps.google.pl/maps?q=Warszawa+ … 17,,0,0.37

Tyle, że z balkonów narożnych jedynie belki pozostały...


Pozdrawiam - Tadeusz

Offline

 

#15 9.11.2013 13:36:25

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 772

Re: Parka P9

Daros napisał:

Do kolegów "tramwajarzy" Lokalizacja potwierdzona.
kolejne zdjęcia z tej pętli widok w przeciwnym kierunku
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 846314.jpg
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 846334.jpg

Ładne!  Widziałam już kiedyś podobne ujęcie, ale niestety kolejne klatki były na siebie nałożone i identyfikacja nie była za bardzo możliwa (nie było widać m.in. numerów taborowych). No, ale teraz już widać

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora