Ogłoszenie

Noc Muzeów? - zapraszamy 20 maja na wieczorny spacer po Targówku Fabrycznym. Szczegóły na forum, facebooku i stronach Miasta Stoł. Warszawa                                   Noc Muzeów? - zapraszamy 20 maja na wieczorny spacer po Targówku Fabrycznym. Szczegóły na forum, facebooku i stronach Miasta Stoł. Warszawa                            

Apel – pomóżmy rodzinie Temlerów w poszukiwaniu pamiątek


#421 27.03.2017 23:54:11

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1735

Re: Trochę Getta vol. 8

Muszę przyznać, że zdjęcie nie daje mi spokoju. Pierwsze "podejścia" wykonywałem parę lat temu a ono cały czas pozostaje zagadką i to mimo, że możliwości lokalizacji są przecież niezwykle ograniczone! Po pierwsze to teren działań Stroopa w '43. W ramach tego w grę wchodzą tylko ulice z trakcją tramwajową. Większość z tych ulic jest znana z różnych perspektyw i można je wykluczyć. Pozostały fragmenty Dzielnej, Muranowskiej i krótki odcinek Karmelickiej po jednej stronie. Teraz doszła informacja, że widoczne na zdjęciu zniszczenia powstały w '39. To wyklucza wymienione ulice, bo są zdjęcia lotnicze z '41 na których nie udaje się zlokalizować tak charakterystycznie zniszczonego budynku.

Ale przyszła mi do głowy jeszcze jedna możliwość. Ulica, a właściwie jej mało znany fragment, który nie kojarzy się ze zwartą zabudową kilkupiętrowych kamienic (jak mogłoby sugerować zdjęcie z raportu). Co wcale nie oznacza, że takowych tam w ogóle nie było. W samym środku słabo rozpoznanego obszaru stoją dość wysokie kamienice. Jak się dobrze przypatrzeć to widać przerwę w zabudowie, w której jaśnieją białe prostokąty. Czyżby odsłonięte po zawaleniu wewnętrzne ściany pomieszczeń? Zgadza się liczba pięter oraz układ balkonów, na ile to można ocenić z tak odległej perspektywy. Na pewno nie ma ich na ostatnim czwartym piętrze na obu zdjęciach.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1490650771.jpg

To miejsce do oczywiście środkowy odcinek Gęsiej między Smoczą a Okopową. Czteropiętrowa kamienica to Gęsia 83. Nauczony doświadczeniem nie chcę tego nawet nazwać hipotezą, wrzucam do przemyślenia i w nadziei, że ktoś dysponuje obrazem z fotomapy '41 we wspomnianym miejscu, co rzuci zapewne nowe światło (ja znam tylko fragmenty ze "Spojrzeń" a tam Gęsiej nie ma). Może istnieje też lepszej rozdzielczości wersja zdjęcia porównawczego?

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 913#p11913
http://i41.tinypic.com/2rhqt95.jpg

Albo tego?
http://warszawa1939.pl/index_arch_main. … ia_48&r3=9
http://i42.tinypic.com/29gyvk.jpg

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (28.03.2017 00:16:39)

Offline

 

#422 28.03.2017 08:42:04

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11717
WWW

Re: Trochę Getta vol. 8

Miarą mojego obecnego upadku jest, że skorzystam z okazji i zapytam o wspomniane przez Ciebie zdjęcia lotnicze z 1941. Nawet wczoraj znalazłem na dysku jakiś taki obrazek i zastanawiałem się nad jego pochodzeniem (zgroza ). Gdzieś mi to umknęło. Mógłbym prosić o jakieś namiary?


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#423 28.03.2017 09:49:08

roox

miglanc

Skąd: ורשה
Zarejestrowany: 11.04.2007
Posty: 1410

Re: Trochę Getta vol. 8

VCS-3 napisał:

Muszę przyznać, że zdjęcie nie daje mi spokoju. Pierwsze "podejścia" wykonywałem parę lat temu a ono cały czas pozostaje zagadką i to mimo, że możliwości lokalizacji są przecież niezwykle ograniczone! Po pierwsze to teren działań Stroopa w '43. W ramach tego w grę wchodzą tylko ulice z trakcją tramwajową. Większość z tych ulic jest znana z różnych perspektyw i można je wykluczyć. Pozostały fragmenty Dzielnej, Muranowskiej i krótki odcinek Karmelickiej po jednej stronie. Teraz doszła informacja, że widoczne na zdjęciu zniszczenia powstały w '39. To wyklucza wymienione ulice, bo są zdjęcia lotnicze z '41 na których nie udaje się zlokalizować tak charakterystycznie zniszczonego budynku.

Ale przyszła mi do głowy jeszcze jedna możliwość. Ulica, a właściwie jej mało znany fragment, który nie kojarzy się ze zwartą zabudową kilkupiętrowych kamienic (jak mogłoby sugerować zdjęcie z raportu). Co wcale nie oznacza, że takowych tam w ogóle nie było. W samym środku słabo rozpoznanego obszaru stoją dość wysokie kamienice. Jak się dobrze przypatrzeć to widać przerwę w zabudowie, w której jaśnieją białe prostokąty. Czyżby odsłonięte po zawaleniu wewnętrzne ściany pomieszczeń? Zgadza się liczba pięter oraz układ balkonów, na ile to można ocenić z tak odległej perspektywy. Na pewno nie ma ich na ostatnim czwartym piętrze na obu zdjęciach.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 650771.jpg

To miejsce do oczywiście środkowy odcinek Gęsiej między Smoczą a Okopową. Czteropiętrowa kamienica to Gęsia 83. Nauczony doświadczeniem nie chcę tego nawet nazwać hipotezą, wrzucam do przemyślenia i w nadziei, że ktoś dysponuje obrazem z fotomapy '41 we wspomnianym miejscu, co rzuci zapewne nowe światło (ja znam tylko fragmenty ze "Spojrzeń" a tam Gęsiej nie ma). Może istnieje też lepszej rozdzielczości wersja zdjęcia porównawczego?

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 913#p11913
http://i41.tinypic.com/2rhqt95.jpg

Albo tego?
http://warszawa1939.pl/index_arch_main. … ia_48&r3=9

http://i42.tinypic.com/29gyvk.jpg

Widzę, że teorie odnośnie identyfikacji chodzą tymi samymi ścieżkami
Jak wrócę z pracy, to sprawdzę na skanie wysokiej rozdzielczości tą fotkę z rykszą.
Poza tym, jeszcze jednym argumentem na plus Gęsiej jest jedna fotka wkraczającego niemieckiego oddziału z tą identyfikowaną w tle.

A co do Twojego pytania Krzysiek - to niemieckie lotnicze było na wystawie z DSH
http://dsh.waw.pl/wydarzenia/warszawa-z … lege-park/

Offline

 

#424 28.03.2017 17:18:52

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11717
WWW

Re: Trochę Getta vol. 8

roox napisał:

było na wystawie z DSH
http://dsh.waw.pl/wydarzenia/warszawa-z … lege-park/

No proszę. Byłem, fotografowałem, zapomniałem Dzięki.
W sieci tego gdzieś w rozsądnej rozdzielczości przypadkiem nie ma?


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#425 28.03.2017 19:17:48

roox

miglanc

Skąd: ורשה
Zarejestrowany: 11.04.2007
Posty: 1410

Re: Trochę Getta vol. 8

chrisfox napisał:

W sieci tego gdzieś w rozsądnej rozdzielczości przypadkiem nie ma?

Ja się nie spotkałem, choć szukałem parę razy. Chyba, że jest gdzieś bardzo dobrze zakamuflowane

Natomiast jeśli chodzi o skan w wysokiej rozdzielczości, to niestety niewiele więcej widać, choć ilość kondygnacji i odcień malowania ścian odsłoniętych pomieszczeń na poszczególnych piętrach wydaje się potwierdzać

http://i.imgur.com/wa5MhQf.jpg

Porównywałem skan i oryginalne zdjęcie pod lupą i w zasadzie jest to samo - nic się nie da wyciagnąć więcej.

Offline

 

#426 28.03.2017 20:04:47

Kertoip

Użytkownik

Zarejestrowany: 5.04.2013
Posty: 6

Re: Trochę Getta vol. 8

Witam,
też drążę temat od jakiegoś czasu i metodą eliminacji doszedłem do podobnych wniosków.

To samo miejsce na dwóch innych zdjęciach (na jednym widać pozostałości dachu):

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/429_1490723799.jpg

z jeszcze zdjęcie z przemarszu po kapitulacji miasta:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/429_1490723991.jpg

Offline

 

#427 29.03.2017 00:36:57

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1735

Re: Trochę Getta vol. 8

Kertoip napisał:

Witam,
też drążę temat od jakiegoś czasu i metodą eliminacji doszedłem do podobnych wniosków.

To samo miejsce na dwóch innych zdjęciach (na jednym widać pozostałości dachu):

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 723799.jpg

z jeszcze zdjęcie z przemarszu po kapitulacji miasta:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 723991.jpg

Wydawało się, że temat znów ulegnie zawieszeniu przynajmniej na pewien czas, a tu tyle nowych (dla mnie przynajmniej) materiałów. Rzeczywiście, wkraczający Niemcy kojarzą się z Gęsią, jest sporo innych zdjęć z lepiej znanych rejonów.


roox napisał:

Natomiast jeśli chodzi o skan w wysokiej rozdzielczości, to niestety niewiele więcej widać, choć ilość kondygnacji i odcień malowania ścian odsłoniętych pomieszczeń na poszczególnych piętrach wydaje się potwierdzać

http://i.imgur.com/wa5MhQf.jpg

Porównywałem skan i oryginalne zdjęcie pod lupą i w zasadzie jest to samo - nic się nie da wyciagnąć więcej.

To powiększanie jest jednak dużo lepsze. Np. patrząc na zamieszczony przeze mnie wycinek można mieć wątpliwości czy jest tam ten mur widoczny na zdjęciu z raportu czy nie. Teraz widać, że najprawdopodobniej go nie ma, co niczego jednak nie przesądza, bo mógł powstać później. Analizując układ balkonów nie byłem pewien, czy porównuję rzeczywiste obiekty czy efekty pikselozy. Teraz widać, że chyba wszystko jest na miejscu.

Zerknąłem jeszcze na plany Lindleya by sprawdzić czy na Gęsiej 83 był pseudo ryzalit, podobnie jak po lewej stronie kamienicy widocznej na zdjęciu z raportu. I owszem, jest na planie taki szczegół zaznaczony.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1490740106.jpg

roox napisał:

chrisfox napisał:

W sieci tego gdzieś w rozsądnej rozdzielczości przypadkiem nie ma?

Ja się nie spotkałem, choć szukałem parę razy. Chyba, że jest gdzieś bardzo dobrze zakamuflowane

Zdjęcia lotnicze z National Archives w College Park były kiedyś dostępne pod adresem www.zemat.com/1944 ale aktualnie link nie działa a sądząc po nazwie, były to tylko zdjęcia z 1944.

Próbowałem naiwnie skorzystać z wyszukiwarki National Archives, oczywiście bez sukcesu. Bez próby nawiązania korespondencji chyba się nie obędzie.

Offline

 

#428 29.03.2017 12:00:45

roox

miglanc

Skąd: ורשה
Zarejestrowany: 11.04.2007
Posty: 1410

Re: Trochę Getta vol. 8

VCS-3 napisał:

To powiększanie jest jednak dużo lepsze. Np. patrząc na zamieszczony przeze mnie wycinek można mieć wątpliwości czy jest tam ten mur widoczny na zdjęciu z raportu czy nie. Teraz widać, że najprawdopodobniej go nie ma, co niczego jednak nie przesądza, bo mógł powstać później. Analizując układ balkonów nie byłem pewien, czy porównuję rzeczywiste obiekty czy efekty pikselozy. Teraz widać, że chyba wszystko jest na miejscu.

Zdjęcia lotnicze z National Archives w College Park były kiedyś dostępne pod adresem www.zemat.com/1944 ale aktualnie link nie działa a sądząc po nazwie, były to tylko zdjęcia z 1944.

Próbowałem naiwnie skorzystać z wyszukiwarki National Archives, oczywiście bez sukcesu. Bez próby nawiązania korespondencji chyba się nie obędzie.

Niewykluczone, że mur powstał póżniej, już po wielkiej akcji likwidacyjnej. W sumie nieparzysta strona Gęsiej od Smoczej do Okopowej to był teren szopów.

A kwestię potwierdzenia uszkodzenia identyfikowanych budynków rozwiązywałby chyba Bildplan Warschau, wykonany 24 września 1939 roku - jest w posiadaniu AP m. st. Warszawy i mam taką cichą nadzieję, że w końcu trafi na ortofoto jako warstwa - bylby znakomitym uzupełnieniem dotychczasowej "dziury" pomiędzy 1935 i 1945 rokiem.

http://i.imgur.com/lWZMWh3.jpg

Offline

 

#429 29.03.2017 22:55:39

El_Jot

Użytkownik

Zarejestrowany: 1.04.2014
Posty: 813

Re: Trochę Getta vol. 8

Według poniższego zapisu, na Gęsiej 83 w czasie powstania w getcie znajdował się bunkier.
Mogłoby to być wyjaśnieniem, dlaczego w raporcie  Stroopa, znalazło się zdjęcie akurat tego budynku.

"Warm zorganizował wyjazd błatnego SSmana w celu sprowadzenia z bunkrów na Gęsiej ludzi do małego getta - sprowadzono 9 osób z Gęsiej 83, bunkier na Gęsiej 81 był już zasypany. SSman otrzymał za ten kurs 10 tys, woźnica 5tys, służby werkschutzu u wylotu Prostej łącznie z żandarmem 2tys zł."

http://warszawa.getto.pl/index.php?mod= … =Iop2,Warm

Offline

 

#430 30.03.2017 20:23:00

Kertoip

Użytkownik

Zarejestrowany: 5.04.2013
Posty: 6

Re: Trochę Getta vol. 8

Takie ujęcie lotnicze z 1939, ale niestety też niczego nie przesądza:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/429_1490897960.jpg

Offline

 

#431 9.04.2017 22:54:01

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1735

Re: Trochę Getta vol. 8

Kolejne ujęcie też chyba kropki nad "i" nie postawi...
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 770626.jpg
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1491770687.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_IPN46.jpg/371px-Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_IPN46.jpg

Offline

 

#432 13.04.2017 09:45:53

roox

miglanc

Skąd: ורשה
Zarejestrowany: 11.04.2007
Posty: 1410

Re: Trochę Getta vol. 8

Myślę, że ten obrazek jest wystarczającym potwierdzeniem (najlepiej oglądać w pełnym rozmiarze)

http://i.imgur.com/ZoYHOwo.jpg

Offline

 

#433 16.04.2017 20:20:26

El_Jot

Użytkownik

Zarejestrowany: 1.04.2014
Posty: 813

Re: Trochę Getta vol. 8

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/497_1492366642.jpg

To chyba będzie przystanek na Bonifraterskiej przy Świętojerskiej?

https://www.warszawa.ap.gov.pl/referat_gabarytow/galerie/Bonifraterska2_galeria/duze/3104.jpg

Offline

 

#434 17.04.2017 22:49:41

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1735

Re: Trochę Getta vol. 8

roox napisał:

Myślę, że ten obrazek jest wystarczającym potwierdzeniem (najlepiej oglądać w pełnym rozmiarze)
http://i.imgur.com/ZoYHOwo.jpg

Gęsia 83 w powiększeniu:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1492459927.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_IPN46.jpg/371px-Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_-_IPN46.jpg
Tak to sobie wyobrażałem jak powinno to wyglądać na fotografii lotniczej. Jeśli o mnie chodzi, czuję się przekonany.



El_Jot napisał:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 366642.jpg
To chyba będzie przystanek na Bonifraterskiej przy Świętojerskiej?
https://www.warszawa.ap.gov.pl/referat_ … e/3104.jpg

Załączone zdjęcie właściwie nie pozostawia wątpliwości, ale że zawsze warto zerknąć z innej perspektywy, oto fragment "ostatniego spojrzenia" z którym można porównać widoczny na zdjęciu z przystankiem fragment Świętojerskiej.

https://www.herder-institut.de/warschau … _07pl.html
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1492459993.jpg

Offline

 

#435 18.04.2017 13:23:46

roox

miglanc

Skąd: ורשה
Zarejestrowany: 11.04.2007
Posty: 1410

Re: Trochę Getta vol. 8

Nalewki przy Świętojerskiej

http://i.imgur.com/nzgSNLh.jpg

Offline

 

#436 19.04.2017 01:59:07

El_Jot

Użytkownik

Zarejestrowany: 1.04.2014
Posty: 813

Re: Trochę Getta vol. 8

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/497_1492559815.jpg

To wygląda na skrzyżowanie Siennej z Wielką

http://fotopolska.eu/foto/598/598884.jpg

Offline

 

#437 25.04.2017 23:55:37

El_Jot

Użytkownik

Zarejestrowany: 1.04.2014
Posty: 813

Re: Trochę Getta vol. 8

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/497_1493155362.jpg

1) Okna
2) Brukowanie chodnika
3) Wysokość i charakter podmurówki
4)Róg  prostokątu przy lewej krawędzi zdjęcia, który mógłby być fragmentem drzwi ze zdjęcia porównawczego
5) Charakter zniszczeń po odłamkach

Wiele pasuje do Waliców 22 róg Grzybowskiej 44,
ale brak mi szczegółu, który dałby pewność.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/497_1493155812.jpg

http://wroclaw.fotopolska.eu/foto/926/926222.jpg

Offline

 

#438 29.04.2017 22:13:11

El_Jot

Użytkownik

Zarejestrowany: 1.04.2014
Posty: 813

Re: Trochę Getta vol. 8

Czy ktoś spotkał się może z lepszą kopią tego zdjęcia Gęsiej 9?
http://www.warszawa1939.pl/zdjecia/gesia/old/gesia_9.jpg

Wydaje się, że poniższy fragmęt filmu, mógłby pochodzić stamtąd,
ale trudno coś przesądzić na podstawie tego zdjęcia, a innego nie znam.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/497_1493496112.png

Ostatnio edytowany przez El_Jot (29.04.2017 22:13:44)

Offline

 

#439 8.05.2017 00:19:31

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1735

Re: Trochę Getta vol. 8

Wiele nie pomogę, powiem tylko, że obie hipotezy (Waliców i Gęsia) wydają mi się bardzo prawdopodobne.

Offline

 

#440 9.05.2017 22:19:54

El_Jot

Użytkownik

Zarejestrowany: 1.04.2014
Posty: 813

Re: Trochę Getta vol. 8

Na zdjęciu Jösta dziewczynki wydają się siedzieć w tym samym miejscu.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/497_1494360821.jpg
Czy Jöst kręcił również film?
Czy może autor filmu i Jöst brali udział w tej samej żołnierskiej "wycieczce" jakie czasami można spotkać na zdjęciach?

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora