Kolejka Marecka - zaciekawiamy Warszawą



Forum Stowarzyszenia

Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka


#1 26.04.2018 21:06:07

J23

Moderator

Zarejestrowany: 18.08.2013
Posty: 1665

Kolejka grójecka – opinie, uwagi, pomysły...

Wątki tematyczne poświęcone są sprawom szczegółowym. Jeśli pojawiają się tam jakieś komentarze, to szybko giną wśród innych wpisów i trudno do nich dotrzeć. Potrzebne jest miejsce przeznaczone specjalnie na wymianę myśli, pomysłów, doświadczeń o charakterze ogólniejszym. Temu właśnie ma służyć niniejszy wątek.

Na początek kilka uwag (może czasem oczywistych) na temat aktualnego stanu kolejki grójeckiej:

*     *     *

Przegląd torów kolejki na południe od Tarczyna – wyniki rekonesansów przeprowadzonych w kwietniu 2018r. przedstawiono w wątkach tematycznych:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=2750
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=2753
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=2752

prowadzi do następujących wniosków:

1. Pomimo podejmowanych wcześniej (z sukcesem) prób udrożnienia torów na południe od Tarczyna, są one obecnie nieprzejezdne. Spowodowane jest to przede wszystkim przez zarośnięcie (miejscami bardzo silne) krzewami i zielskiem. W niektórych miejscach brakuje szyn i/lub podkładów. Zdarza się, że tor pokryty jest warstwą ziemi (na niektórych skrzyżowaniach z drogami gruntowymi, a także np. w miejscu stacji w Małej Wsi).

2. Stan nasypów i większości przepustów jest bardzo dobry. Stan mostów wygląda na dobry, choć oczywiście wymagają one sprawdzenia pod kątem nośności.

3. Największą wartością jest ciągłość linii kolejki grójeckiej. Podkłady i szyny można uzupełnić, tory i infrastrukturę wyremontować, krzaki i drzewa wyciąć nawet po latach, ale przeznaczenie jakiegoś, nawet niewielkiego  fragmentu torowiska na inne cele sprawiłoby, że przywrócenie funkcjonowania kolejki przestałoby być możliwe. Dlatego na pierwszym miejscu – jako zadanie pilne – należy postawić zachowanie ciągłości linii.


Wydaje się, że miłośnicy kolejki skupieni wokół Piaseczyńsko-Grójeckiego Towarzystwa Kolei Wąskotorowej stracili nadzieję – być może na skutek realnej oceny sytuacji – na uruchomienie całej linii czy chociażby tylko odcinka do Grójca i skoncentrowali się na działaniach związanych z eksploatacją odcinka Piaseczno – Tarczyn. Skutek jest taki, że tor kolejki na południe od Tarczyna wygląda tak, jakby nie miał gospodarza (na konserwatora zabytków raczej nie ma co liczyć).

Doraźnym, stosunkowo tanim działaniem w kierunku utrzymania ciągłości linii byłoby wytyczenie na całej jej długości pieszego szlaku turystycznego, uzupełnionego szlakami dojściowymi, umożliwiającymi dotarcie do obiektów noclegowych (np. gospodarstwa agroturystyczne) oraz do punktów komunikacyjnych (przystanki autobusowe). Atutem linii kolejki są niepowtarzalne walory krajobrazowe oraz jej przebieg z dala od dużych dróg i osiedli. Poprowadzenie szlaku przez te tereny innymi drogami byłoby trudne ze względu na duże obszary ogrodzonych sadów – a tu jest atrakcyjna trasa o logicznym przebiegu, na której niezależnie od pory roku nie grozi np. utknięcie w mokradłach. To doskonałe miejsce do organizowania rajdów, plenerów fotograficznych itp. Warto byłoby zainteresować tym pomysłem np. PTTK i inne organizacje turystyczne.

Celem długofalowym powinno być przywrócenie funkcjonowania kolejki na całej długości. Prawdopodobnie nie da się tego osiągnąć bez pozyskania środków unijnych. Starając się o środki na ten cel, trzeba uwzględnić nie tylko koszt samego remontu torowiska, ale również koszt utrzymania jego przejezdności (dotychczasowe doświadczenia pokazały, jak szybko nieużywany tor traci przejezdność). Utrzymanie przejezdności wymaga systematycznego kursowania kolejki. W sezonie będą to przejazdy turystyczne o charakterze komercyjnym, ale poza sezonem trzeba przewidzieć w budżecie ruch kolejki, którego głównym celem będzie utrzymanie przejezdności. Mogą to być kursy samej lokomotywy spalinowej, choć można uwzględnić również przewóz towarów lub osób – nie w celu osiągnięcia zysku, lecz zmniejszenia kosztów utrzymania linii. Funkcjonowanie kolejki musi kosztować – dlatego nawet w przypadku otrzymania środków unijnych na remont, konieczne będzie pozyskanie sponsorów wspierających bieżącą eksploatację.

Offline

 

#2 2.05.2018 12:19:59

Wierzbowa

Moderator

Zarejestrowany: 24.01.2009
Posty: 904

Re: Kolejka grójecka – opinie, uwagi, pomysły...

Kolejka Grójecka, tylko dlatego nie podzieliła losu, wszystkich pozostałych wąskotorówek
w okolicach Warszawy, ponieważ wojsko, wykorzystywało ten rodzaj transportu, dla swoich
celów, i jak podejrzewam, mocno dofinansowywało, kolejkę. Niestety, na początku lat
90-dziesiątych, wycofało się z tej „opieki”. I od tej pory z kolejką było coraz gorzej.
W dzisiejszych czasach, dalsze istnienie kolejki, musi mieć uzasadnienie ekonomiczne.
Sporadyczne kursy turystyczno-krajoznawcze, moim zdaniem nie rozwiążą tego problemu. 
Wąskotorówki, przegrały, niegdyś wyścig, z transportem samochodowym. Ale...od lat siedemdziesiątych, zeszłego wieku sytuacja nieco się zmieniła. Drogi są coraz bardziej zapchane,
jest coraz więcej korków i czas dotarcia z punktu „A’’ do punktu „B”  , coraz bardziej się wydłuża.
Co i raz wraca koncepcja połączenia np. Piaseczna z Warszawą przy użyciu tzw. „szybkiego tramwaju”, trasą pokrywającą się z linią dawnej wąskotorówki, do Piaseczna. Inny przykład:
Rozważa się połączenie kolejowe Konstancina-Jeziorny z Warszawą , przy wykorzystaniu dla
ruchu pasażerskiego, istniejącej bocznicy do EC Siekierki. Inaczej mówiąc, transport szynowy
może wrócić do łaski. I to może być szansa , dla kolejki Grójeckiej. Ale, jest tu też, nowe pytanie
czy wąskotorówka, może być, wobec tego, z kolei:), konkurencyjna dla linii normalnotorowych?

Są też alternatywne sposoby, rodem z Disneylandu, ratowania kolejki, nastawione na zagranicznych turystów. Rodzaj widowiska „światło i dźwięk”.  Na podróżujących kolejką turystów,  „napadają”, przebrani za indianów lub, bandytów, na koniach, statyści. Oczywiście nie wiadomo, czy znalazłaby się odpowiednia ilość, turystów, która, chciałaby wziąć udział, w takim widowisku i wysupłać na to kasę. Ale gdyby okazało się, że kolejka Grójecka, jest jedyną taką w Europie…
to może. Być może to idiotyczny pomysł…ale tak czy inaczej musiał by tak czy inaczej, znaleźć odpowiedniego sponsora, który zaryzykował by swoje pieniądze...

Offline

 

#3 30.05.2018 19:51:06

J23

Moderator

Zarejestrowany: 18.08.2013
Posty: 1665

Re: Kolejka grójecka – opinie, uwagi, pomysły...

Obecnie kursująca kolejka – kilka ogólnych uwag z punktu widzenia turysty:

1. Planowanie wycieczki

Wybierając się na wycieczkę turysta oczekuje możliwie szczegółowej oferty – jakie są dostępne terminy, ile to kosztuje, jakie są zniżki, jakich dodatkowych atrakcji można oczekiwać podczas wycieczki, co jest wliczone w cenę biletu, a za co trzeba dodatkowo zapłacić itp. Pewnym problemem jest fakt, że część usług związanych z kolejką świadczą firmy zewnętrzne, za które operator kolejki nie może brać odpowiedzialności. W takim przypadku w ofercie powinna pojawić się informacja o usłudze z wyraźnym zaznaczeniem, że nie jest ona gwarantowana. Złe wrażenie pozostawia sytuacja, gdy na miejscu okazuje się, że nie ma atrakcji, które występują na zdjęciach reklamowych (np. drezyny). Powinna wtedy pojawić się jakaś atrakcja zastępcza (np. możliwość przejażdżki lokomotywą).

Na facebooku oferty są dynamicznie uaktualniane. Na oficjalnej stronie kolejki mogłoby być trochę więcej szczegółów (ew. odesłanie do strony na facebooku).

2. Przejazd kolejką

Amatorów kolejki można podzielić z grubsza na dwie kategorie:

– Rodzice z dziećmi, szybko nudzącymi się jazdą kolejką i oczekującymi różnych atrakcji w miejscu docelowym. Z punktu widzenia tych osób przejazd powinien trwać możliwie krótko, mile widziane są jakieś atrakcje podczas jazdy (dzieci lubią dostawać drobne nawet gadżety) i szerszy program w miejscu biwakowym.

– Osoby zainteresowane kolejką i jej historią, dla których główną atrakcję stanowi podróż. W tym przypadku dobrze jest, gdy pociąg jedzie wolno, może nawet zatrzymać się w jakichś miejscach, aby można było dokładnie wszystko obejrzeć. Podczas jazdy przewodnik (na żywo lub z nagrania) mógłby przybliżać historię kolejki i podawać jakieś ciekawe szczegóły. Ta forma podróży jest mniej wrażliwa na warunki pogodowe.

W sytuacji dwóch kursów kolejki można byłoby zróżnicować ofertę – pierwszy kurs dla szerokiego ogółu (jak obecnie: szybka jazda i dłuższy pobyt w miejscu biwakowym) oraz drugi (może być nieco droższy) bardziej dla koneserów (z wolniejszą jazdą, dłuższym czasem podróży i relacją przewodnika). Innym rozwiązaniem może być specjalny termin dla koneserów (np. w sobotę).

Ciekawą formą byłoby zastosowanie kamery umieszczonej z przodu pociągu, z której obraz byłby wyświetlany na monitorach wewnątrz wagonów lub przesyłany do telefonów komórkowych za pomocą odpowiedniej aplikacji. Można byłoby rozważyć przesyłanie takiego obrazu i wyświetlanie na żywo na stronie kolejki (trzeba byłoby przedtem zbadać, czy byłaby to reklama skłaniająca turystów do przejazdu kolejką czy przeciwnie – usługa wybierana zamiast realnej podróży).

3. Na polu biwakowym

Tu sytuacja wygląda całkiem dobrze – są dostępne miejsca do siedzenia, sprzęt sportowo-rekreacyjny, narzędzia do pieczenia kiełbasek. Zapewnione jest ognisko i zazwyczaj catering. Dzieci otrzymują różne atrakcje w postaci malowania buzi, strzelania do celu, robienia baniek mydlanych itp. Dostępne jest (za dodatkową opłatą) „miasteczko dzikiego zachodu”, choć jego ofertę warto byłoby znacząco poprawić (tkwi w nim potencjał zwłaszcza w warunkach gorszej pogody).

Jednym z celów wycieczki kolejką jest spędzenie czasu na łonie natury. W tym kontekście bardzo pozytywnym elementem jest zachowanie ciszy i brak nagłośnienia na miejscu biwakowym. Zmorą wielu tego typu miejsc jest wszechobecna muzyka wydobywająca się z głośników w ramach rzekomej rekreacji.

Operator kolejki ze swej strony (a więc niezależnie od firm zewnętrznych) oferuje konkursy dla dzieci i gadżety związane z kolejką. Tę ofertę warto znacznie poszerzyć. Przykładowo można sprzedawać:
– książki i przewodniki o tematyce kolejowej;
– pocztówki – przede wszystkim dotyczące kolejki piaseczyńskiej – z możliwością samodzielnego przyłożenia okolicznościowej pieczątki (dzieci bardzo to lubią);
– plakietki i metalowe znaczki z kolejką do przypięcia na odzieży;
– czapki typu kolejowego i inne atrybuty kolejarza;
– tekturowe bilety wraz z cążkami do ich dziurkowania;
– parasole i płaszcze igielitowe (oczywiście z logo kolejki) – szczególnie przydatne i poprawiające nastrój podczas złej pogody.

Bezpłatnie można udostępnić dowcipne i na odpowiednim poziomie artystycznym plansze do fotografowania się (np. takie z wycięciami na twarz). Wykonane przez uczestników zdjęcia z pewnością będą rozsyłane w sieci, stając się dodatkową reklamą kolejki.

Sprzedawane przedmioty powinny mieć przystępne ceny jednostkowe, ale w sumie mogą przynieść istotny wkład finansowy (dzieci skutecznie skłonią rodziców do zakupu, jeżeli oferowane gadżety wzbudzą ich zainteresowanie) oraz wizerunkowy. Różne tego typu pamiątki wzmocnią pozytywne wspomnienie o wycieczce, a pokazywane znajomym będą dodatkowo reklamować kolejkę. Warunkiem musi być wystrzeganie się tandety.

Obecnie coraz więcej osób posługuje się wyłącznie kartami płatniczymi, więc w materiałach reklamowych powinna być jakaś sugestia na temat potrzeby dysponowania gotówką, chyba że umożliwi się płacenie kartą.

Oferta powinna być sukcesywnie wzbogacana i zgodna z zasadą, że im więcej się zainwestuje (w tym przypadku nawet nie środków finansowych, lecz pomysłów), tym większe będą przychody. Przy wzroście popytu można uruchamiać kolejkę nie tylko w niedziele. W okresie wakacji pewnie również w inne dni można liczyć na chętnych. A dochody są potrzebne, jeśli w planach jest wyjście poza odcinek od Piaseczna do Tarczyna.

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora