Kolejka Marecka - zaciekawiamy Warszawą



Forum Stowarzyszenia

Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka


  • Index
  •  » Inne koleje
  •  » Dzisiejsza wycieczka wzdłuż linii Łuków - Lublin (dość monotonna)

#1 13.01.2008 00:38:42

księżyc_nad_gieesem

Moderator

Skąd: Ciecierzyn
Zarejestrowany: 16.09.2007
Posty: 132
WWW

Dzisiejsza wycieczka wzdłuż linii Łuków - Lublin (dość monotonna)

Korzystając z dobrego słońca zapuściłem się dziś razem z kolegą wzdłuż linii Łuków - Lublin. Co prawda wycieczka rozpoczęła się w Ciecierzynie, ale Ciecierzyn i Bystrzycę już kiedyś opisywałem więc zacznę od wiaduktu nad Drogą Krajową nr 19.

http://img207.imageshack.us/img207/4963/wiaduktwandzinnl5.jpg

Wiadukt niewiele zmienił się do czasu gdy powstał

http://img138.imageshack.us/img138/4414/zniszczonywiaduktnadk19sk7.jpg

Następny przystanek urządziliśmy sobie w Wandzinie, gdzie znajduje się dość sympatyczny budynek, którego występowanie w dużych ilościach na ww. linii uczyniło wycieczkę dość monotonną architektonicznie.

http://img293.imageshack.us/img293/572/wandzinprzystanekcc6.jpg

http://img86.imageshack.us/img86/8741/wandzinprzystanek1jr4.jpg

Ponadto w Wandzinie była mijanka, która  pełniła bardzo ważną rolę strategiczna w systemie transportu byłego Układu Warszawskiego. Dwie zwrotnice tej mijanki były ścisle tajne i leżaly ukryte w pobliskich krzakach. Raz do roku do Wandzina przyjeżdżał pociąg z wojakami, którzy wyciągali zwrotnice z krzaków i łączyli oba tory mijanki. Parowóz przejeżdżał celem próby po zwrotnicach, po czym były rozmontowywane i abarotna lądowały na rok w krzakach.
Kolejny przystanek urządziliśmy sobie w Lubartowie. Stacja świeciła pustkami, ciszę przerywały jedynie dzwony w pobliskim kościele.
Dworzec poza okropną przybudówką niewiele zmienił się od czasu wybudowania.
http://img159.imageshack.us/img159/5826/lubartowdworzecep3.jpg

Obok dworca jest sraczyk, ale mocno nieużywany bo nie śmierdzi.
http://img244.imageshack.us/img244/8919/lubartowsraczykyf7.jpg

Przy dworcu znajduje się również wieża wodna
http://img242.imageshack.us/img242/8118/lubartowwiezaba5.jpg

Przypadkowo natknęliśmy się na pozostałości po urządzeniu do grawitacyjnego opróżniania wagonów. Chyba, że macie lepsze pomysły co do zastosowania tego urządzenia.

http://img159.imageshack.us/img159/1254/lubartowurzadzenie1gw5.jpg

http://img244.imageshack.us/img244/5484/lubartowurzadzenie2mz9.jpg

W Lubartowie uwieczniamy jeszcze wiadukt
http://img168.imageshack.us/img168/6484/lubartowwiaduktmj4.jpg

i jedziemy na największą przeprawę mostową na tej linii czyli most na Wieprzu w Szczekarkowie. Most jest 3 przęsłowy, nitowany, długości 196 m.
http://img136.imageshack.us/img136/7036/szczekarkowmost1bg6.jpg

Jak można zauważyć, most powstał dla linii dwutorowej.
http://img99.imageshack.us/img99/8504/szczekarkowmost2oj5.jpg

Niedaleko od mostu znajdował się przystanek Szczekarków i posterunek bocznicowy o takiej samej nazwie bocznicy garbarni w Chlewiskach. Po budynku zostało coś takiego.
http://img87.imageshack.us/img87/4234/szczekarkowprzystanekex1.jpg

Bocznica do garbarni powstała po II Wojnie Światowej, liczyła sobie prawie 2 kilometry. Została rozebrana parę lat temu, około 2000 roku.
http://img341.imageshack.us/img341/7889/szczekarkowbocznicanw5.jpg

W Szczekarkowie znajdowały się przynajmniej dwa tory do manewrów i długi tor wyciągowy znajdujący się na nasypie po prawej stronie linii do Łukowa.
http://img89.imageshack.us/img89/6102/szczekarkowtorwyciagowynf5.jpg

Następnie jedziemy do Tarła gdzie znajdował się kolejny przystanek. W Tarle nie zauważyliśmy żadnego budynku który w jakikolwiek sposób byłby związany z koleją.
http://img341.imageshack.us/img341/6176/tarloprzystanekqh0.jpg

Dalej jedziemy do Brzeźnicy Bychawskiej gdzie napotykamy na trochę znany już typ budynku.
http://img174.imageshack.us/img174/7581/brzeznicabychawska1an2.jpg

http://img341.imageshack.us/img341/1053/brzeznicabychawska2ov1.jpg

W Brzeźnicy Bychawskiej jakimś cudem ocalał rozjazd niegdysiejszej mijanki.
http://img244.imageshack.us/img244/7923/brzeznicabychawskamijanwb4.jpg

Po drobnych problemach natury orientacyjnej docieramy do Gródka. Tu budynek jest inny niż na innych mijankach.
http://img246.imageshack.us/img246/8840/grodek1sv6.jpg

http://img159.imageshack.us/img159/3927/grodek2ck7.jpg

Następnym punktem jest most na Tyśmienicy. Jak widać ten most powstał również dla linii dwutorowej.
http://img149.imageshack.us/img149/8058/tysmienicamost1cv3.jpg

http://img209.imageshack.us/img209/5983/tysmienicamost2ij9.jpg

W pobliskich stawach znajdują się szczątki Canta, o czym można przeczytać sobie tu:
http://www.1939.pl/uzbrojenie/polskie/l … index.html

Kolejny punkt to stacja Parczew. Cisza, spokój i nawet ksiądz nie przeszkadza. Dworzec typowy dla tej linii
http://img140.imageshack.us/img140/9453/parczewdworzec1do5.jpg

http://img155.imageshack.us/img155/7097/parczewdworzec2qh0.jpg

Na budynku dworca i w najbliższej okolicy znajdują się różne tablice, niektóre mocno pamiątkowe.

http://img168.imageshack.us/img168/7618/parczewtablica3ix6.jpg
Niewykluczone jest, że do dzielnych utrwalaczy wymienionych na tablicy strzelał mój kuzyn, żołnierz AK.

http://img159.imageshack.us/img159/3568/parczewtablica1kd9.jpg

http://img244.imageshack.us/img244/2462/parczewtablica2mj9.jpg

Z wieży wodnej zniknęła słynna brzózka
http://img99.imageshack.us/img99/3426/parczewwiezabf1.jpg
Słynną brzózkę widać tu:
http://www.wieze.geotor.pl/wieze_cisn/parczew/parczew%202000-03-31%20Marek%20kosmala.jpg

Ponadto w Parczewie można zauważyć sympatyczny sraczyk, ruiny wagi wagonowej i dość ciekawe urządzenie.
http://img242.imageshack.us/img242/9616/parczewsraczykqs2.jpg

http://img341.imageshack.us/img341/894/parczewwagazi6.jpg

http://img89.imageshack.us/img89/7824/parczewurzadzeniesz4.jpg

Jeszcze ogólny rzut oka na kolejowy magazyn

http://img136.imageshack.us/img136/408/parczewwidokzl4.jpg

i jedziemy na most na Piwonii. Jak łatwo zauważyć most ten nie posiada przyczółków na drugi tor.

http://img159.imageshack.us/img159/4526/parczewmost1sk1.jpg

Po szybkiej lustracji okolicy okazało się, że drugi most istniał jak najbardziej, 15 metrów na wschód. Ostały się jeno przyczółki.
http://img168.imageshack.us/img168/6637/parczewprzyczolekfx7.jpg

W Parczewie znalazłem kilka szynek.
http://img167.imageshack.us/img167/2760/parczewszynka1ou0.jpg

http://img150.imageshack.us/img150/5543/parczewszynka2cl2.jpg

http://img168.imageshack.us/img168/4681/parczewszynka3hn1.jpg

http://img140.imageshack.us/img140/8271/parczewszynka4fb1.jpg

http://img155.imageshack.us/img155/7130/parczewszynka5mz7.jpg

Następnie udajemy się do Milanowa, gdzie zastajemy mocno charakterystyczny budynek
http://img167.imageshack.us/img167/6903/milanow1qr1.jpg

http://img150.imageshack.us/img150/8686/milanow2wo6.jpg

oraz walącą się drewnianą ruderę niekoniecznie, być może związaną z koleją, ale mnie się jakoś spodobała, więc ją uwieczniłem.
http://img168.imageshack.us/img168/6097/milanowjakisbudynekcg3.jpg

Z Milanowa udajemy się do Bezwoli, gdzie, jak inaczej zastajemy kolejną wersję tego samego budynku.
http://img204.imageshack.us/img204/6493/bezwola1xn5.jpg

http://img521.imageshack.us/img521/3456/bezwola2wm0.jpg

W Bezwoli zachowały się resztki pędni semaforowych.
http://img341.imageshack.us/img341/6691/bezwolakolkajb6.jpg

W tym miejscu niestety popełniamy błąd, zapominając odwiedzić Lisiowólkę. Jedziemy prosto do Radzynia. Budynek radzyńskiego dworca mocno zbliżony do innych dworców.
http://img87.imageshack.us/img87/4343/radzyndworzec1nr4.jpg

http://img89.imageshack.us/img89/452/radzyndworzec2zc7.jpg

Sraczyk zbliżony do lubartowskiego wychodka.
http://img341.imageshack.us/img341/7370/radzynsraczykgb0.jpg
Trochę zastanawia mnie brak wieży wodnej w Radzyniu, ale wedle mojej wiedzy nigdy jej tam nie było, choć na chłopski rozum powinna byc.

W Radzyniu właściwym znajdujemy osobliwy pomnik
http://img149.imageshack.us/img149/9199/radzynwask1qf4.jpg

http://img89.imageshack.us/img89/2177/radzynwaskqb8.jpg

oraz nietypową tablicę informacyjną
http://img209.imageshack.us/img209/6280/radzynwask2it6.jpg

Indagowany, na okoliczność pomnika cieć, wyjaśnił, że on tu tylko sprząta i nic nie wie. Poradził nam dowiadywać się w sprawie pomnika w, jak się wyraził, derekcji.

Następnie kierujemy się do Jasek, gdzie oczywiście zastajemy kolejną odmianę tego samego budynku.
http://img244.imageshack.us/img244/2696/jaski1pc6.jpg

http://img204.imageshack.us/img204/1097/jaski2vl0.jpg

W Jaskach znajdujemy nietypową tabliczkę
http://img341.imageshack.us/img341/8446/jaskipunktxf4.jpg

oraz obznajamiamy się z budową peronu, składającego się z wbitych szyn oraz podkładów kolejowych w charakterze murka oporowego.
http://img521.imageshack.us/img521/3343/jaskiperonns4.jpg

Z powodu zapadających ciemności zmuszeni jesteśmy zakończyć naszą ekskursję w Kownatkach. Dla odmiany w Kownatkach straszą ruiny nastawni o innym niż wszystkie wyglądzie.
http://img174.imageshack.us/img174/2412/kownatki1im5.jpg

http://img341.imageshack.us/img341/2555/kownatki2ha5.jpg

Zawsze fascynowała mnie ta mijanka, zastanawiałem się jaki cel przyświecał budowniczym, którzy umiejscowili ją na takim odludziu, żeby nie powiedzieć zadupiu. Do mijanki nie prowadzi żadna utwardzona droga a do najbliższych siedzib ludzkich jest półtora kilometra w linii prostej. Niewykluczone jest, że kiedyś była tu ładownia drewna z pobliskich lasów. Dziś odkryłem, że w Kownatkach znajdują się dwa perony. Po co i na co nie mam pojęcia.
http://img244.imageshack.us/img244/563/kownatkiperon1pb1.jpg

http://img246.imageshack.us/img246/305/kownatkiperon2ij8.jpg

Z Kownatek już w zasadzie po ciemku wracamy do domu.
Dla obrazu całości zapodam jeszcze wygląd budynku w Rudniku
http://www.kolej.one.pl/foto/64/1147071842.jpg

Pozdrawiam serdecznie i monotonnie.

ksiezyc_nad_gieesem ...


Dopoki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem,
że na swiecie jest tak wielu idiotow (C) Stanislaw Lem (1921-2006)

Offline

 

#2 13.01.2008 08:26:13

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Dzisiejsza wycieczka wzdłuż linii Łuków - Lublin (dość monotonna)

Prześliczne...

Najbardziej podobały mi się (z grubsza w kolejności ):
- mosty (te nitowane kratownice, piękne przyczółki...)
- historia o wojskowej mijance w Wandzinie (powiało mi bezsensownym dzieciństwem)
- tablica o członkach EMO
- szynki (w życiu nie widziałem węgierskiej)
- radzyński pomnik
- tchnienie wiosny

Ja poproszę o więcej


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#3 13.01.2008 08:54:59

Yorik

Moderator

Skąd: z Nienacka
Zarejestrowany: 11.03.2007
Posty: 2530

Re: Dzisiejsza wycieczka wzdłuż linii Łuków - Lublin (dość monotonna)

Bardzo ładne.

chrisfox napisał:

Prześliczne...

Najbardziej podobały mi się (z grubsza w kolejności ):
- mosty (te nitowane kratownice, piękne przyczółki...)
- historia o wojskowej mijance w Wandzinie (powiało mi bezsensownym dzieciństwem)
- tablica o członkach EMO
- szynki (w życiu nie widziałem węgierskiej)
- radzyński pomnik
- tchnienie wiosny

Ja poproszę o więcej

Rzeczona tablica pozwoliła  dokonać rewelacyjnego odkrycia, że funkcjonariusze Służby Bezpieczeństwa istnieli i cierpieli za wolność i lud już w 1946r.


ZDARZA SIĘ

Offline

 

#4 13.01.2008 10:20:38

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Dzisiejsza wycieczka wzdłuż linii Łuków - Lublin (dość monotonna)

Yorik napisał:

funkcjonariusze Służby Bezpieczeństwa istnieli i cierpieli za wolność i lud już w 1946r.

Funkcjonariusze - jako tacy - istnieli. Może nawet, zajęci walką klasową, nie wiedzieli dokładnie, czego to akurat są funkcjonariuszami (jak się owo Polnische Gestapo akurat nazywa - czy to jeszcze NKWD, czy już co insze). Absurd? Nie aż tak wielki. Kilkanaście lat temu, spotkałem w Błoniu człowieka, który też nie wiedział, jak się nazywa zatrudniająca go firma. "Ja tu na kotłowni robię" - i koniec

Swoją drogą, zawsze mi się podobała nazwa Urząd Bezpieczeństwa. Towarzysze urzędnicy...


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#5 13.01.2008 21:57:09

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Dzisiejsza wycieczka wzdłuż linii Łuków - Lublin (dość monotonna)

Świetna relacja. Ja jakoś nie miałem okazji aby obejrzeć tą linię. Gościłem tylko w Bystrzycy i w Parczewie - poszukując śladów po wąskotorówkach. W Bystrzycy znalazłem natomiast w Parczewie - nie . W Parczewie tylko  spotkaliśmy starszego mieszkańca, który opowiadał o trasie wąskotorówki.
Pytanie do Jarka - Czy wiesz gdzie się znajdował dworzec w Łęcznej?

Offline

 

#6 13.01.2008 22:56:45

księżyc_nad_gieesem

Moderator

Skąd: Ciecierzyn
Zarejestrowany: 16.09.2007
Posty: 132
WWW

Re: Dzisiejsza wycieczka wzdłuż linii Łuków - Lublin (dość monotonna)

Mechanik Jarząbek napisał:

Świetna relacja. Ja jakoś nie miałem okazji aby obejrzeć tą linię. Gościłem tylko w Bystrzycy i w Parczewie - poszukując śladów po wąskotorówkach. W Bystrzycy znalazłem

A mógłbyś się pochwalic gdzie, bo ja poza dziurą w nasypie nic nie znalazłem. Mam pewne poszlaki ale do tego potrzebny jest wykrywacz, a tego chwilowo nie mam gdzie pożyczyć.

Mechanik Jarząbek napisał:

natomiast w Parczewie - nie . W Parczewie tylko  spotkaliśmy starszego mieszkańca, który opowiadał o trasie wąskotorówki.

Tu miałem więcej szczęścia, bo miałem wykrywacz i wyciagnąłem kilka haków. Niestety nie mogę się pochwalić, bo żona kiedyś w szale sprzątania wszystkie moje haki, posegregowane i opisane jak trzeba, wsypała do jednego pudełka.

Mechanik Jarząbek napisał:

Pytanie do Jarka - Czy wiesz gdzie się znajdował dworzec w Łęcznej?

Na ten temat mam sprzeczne informacje, jedne źródła twierdzą że w ogóle nie było żadnego dworca, inne że stał jakiś drewniany budynek. Jedni twierdzą, że tory dochodziły do Łęcznej. Inni, że kończyły się po zachodniej stronie Wieprza. Kompletny misz-masz.

Pozdrawiam serdecznie i zachodnio.

ksiezyc_nad_gieesem ...


Dopoki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem,
że na swiecie jest tak wielu idiotow (C) Stanislaw Lem (1921-2006)

Offline

 

#7 14.01.2008 22:34:44

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Dzisiejsza wycieczka wzdłuż linii Łuków - Lublin (dość monotonna)

księżyc_nad_gieesem[hide napisał:

bo ja poza dziurą w nasypie nic nie znalazłem.

Ja też tylko ten przepust znalazłem

Offline

 

#8 14.01.2008 22:49:02

księżyc_nad_gieesem

Moderator

Skąd: Ciecierzyn
Zarejestrowany: 16.09.2007
Posty: 132
WWW

Re: Dzisiejsza wycieczka wzdłuż linii Łuków - Lublin (dość monotonna)

księżyc_nad_gieesem napisał:

Niedaleko od mostu znajdował się przystanek Szczekarków i posterunek bocznicowy o takiej samej nazwie bocznicy garbarni w Chlewiskach. Po budynku zostało coś takiego.

Tu muszę przyznać, że okropnie nałgałem i teraz będę prostował. Przystanek Szczekarków znajdował się mniej więcej, w połowie drogi między mostem na Wieprzu a posterunkiem Garbania. Tu widać po prawej stronie resztki schodków i ruiny budynku.
http://img523.imageshack.us/img523/1056/szczekarkowprzystanek1ve9.jpg
A dla Krzyśka kawałek kratownicy i trochę nitów.
http://img181.imageshack.us/img181/2749/kratownicahu6.jpg

http://img222.imageshack.us/img222/1798/nityda2.jpg

Mechanik Jarząbek napisał:

Ja też tylko ten przepust znalazłem

Słowo daję, że chyba jeszcze raz się przejdę wzdłuż tej kolejki i może coś wypatrzę.
Pozdrawiam serdecznie i kraciasto.

ksiezyc_nad_gieesem ...


Dopoki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem,
że na swiecie jest tak wielu idiotow (C) Stanislaw Lem (1921-2006)

Offline

 

#9 14.01.2008 23:12:30

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Dzisiejsza wycieczka wzdłuż linii Łuków - Lublin (dość monotonna)

Bardzo ładne kratownice i nity. To lubię

(czy ten most nie jest piękny?)


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#10 15.01.2008 01:17:28

gajos

Użytkownik

5520043
Skąd: Łochów / stołeczna Złota
Zarejestrowany: 10.10.2007
Posty: 547
WWW

Re: Dzisiejsza wycieczka wzdłuż linii Łuków - Lublin (dość monotonna)

piękna kolorystyka na zdjęciu z mostem duży punkt za relacje!


A gdyby kupić taki wąski pas ziemii wzdłuż trasy do Radzymina?

Offline

 

#11 27.01.2008 21:35:39

księżyc_nad_gieesem

Moderator

Skąd: Ciecierzyn
Zarejestrowany: 16.09.2007
Posty: 132
WWW

Re: Dzisiejsza wycieczka wzdłuż linii Łuków - Lublin (dość monotonna)

Koledzy, którzy wiedzą więcej, obtegowali mnie, że wypisuje jakieś głupoty. Wobec powyższego prostuje poprzednie sprostowanie. Żeby się nie bawić w niepotrzebne "opisy przyrody" przygotowałem sobie obrazek, który mam nadzięję wyjaśni wszystko.
http://img117.imageshack.us/img117/1489/szczekarkowvb9.jpg

Pozdrawiam serdecznie i prosto.

ksiezyc_nad_gieesem...


Dopoki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem,
że na swiecie jest tak wielu idiotow (C) Stanislaw Lem (1921-2006)

Offline

 

#12 17.04.2008 23:42:10

księżyc_nad_gieesem

Moderator

Skąd: Ciecierzyn
Zarejestrowany: 16.09.2007
Posty: 132
WWW

Re: Dzisiejsza wycieczka wzdłuż linii Łuków - Lublin (dość monotonna)

Mechanik Jarząbek napisał:

Ja też tylko ten przepust znalazłem

Ja jeszcze znalazłem coś takiego.
To jest fragment okólnika z dnia 16 lutego 1920 roku mówiący że niżej wymienieni pracownicy zostali ukarani naganą:
http://img175.imageshack.us/img175/7117/zam7kl1.jpg
i fragment okólnika z dnia 29 kwietnia 1920roku
http://img440.imageshack.us/img440/2831/zam8ca7.jpg
Pozdrawiam serdecznie i nagannie.

ksiezyc_nad_gieesem ...

Ostatnio edytowany przez księżyc_nad_gieesem (18.04.2008 00:21:25)


Dopoki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem,
że na swiecie jest tak wielu idiotow (C) Stanislaw Lem (1921-2006)

Offline

 

#13 18.04.2008 08:26:33

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Dzisiejsza wycieczka wzdłuż linii Łuków - Lublin (dość monotonna)

Znakomite. Tradycyjnie, poproszę o jeszcze.

To były czasy... Dziś zapewne pracownik, który w ogóle zainteresował się losem zaginionej przesyłki, zostałby przedstawiony do odznaczenia a my moglibyśmy podziwiać jego bohaterską twarz w tvn


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 
  • Index
  •  » Inne koleje
  •  » Dzisiejsza wycieczka wzdłuż linii Łuków - Lublin (dość monotonna)

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora