Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                                   Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                            

Apel – pomóżmy rodzinie Temlerów w poszukiwaniu pamiątek


Sport Beauty Moda Moda 2 Moda 3

#1 21.09.2009 21:21:39

Belmont

Użytkownik

Zarejestrowany: 13.09.2009
Posty: 22

Ten sam ???

Witam Państwa. To mój pierwszy post na tym forum.

Tylko bardzo proszę się nie naigrawać z odkrywcy (?!?!?!)

Ale po kolei: mamy w galerii dwa zdjęcia. Jedno z Zamenhofa:

http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1176318830.jpg

a drugie z Nowolipek:

http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/76_1241212715.jpg

Czy to możliwe, że starzec siedzący na krześle to ten sam, który po lewej stronie na Nowolipkach gestykuluje prawą ręką wytykając coś młodemu w "oprychówce"? Wiem, że to mało prawdopodobne, zważywszy na te tysiące, które się tam przewinęły i kłębiły na ulicach. Ale z drugiej strony ... przecież Nowolipki i Zamenhofa to po sąsiedzku. Może ktoś z Was ma lepsze oczy i potwierdzi, albo wykluczy. W każdym razie przyznacie, że podobieństwo jest duże. Ciekaw jestem Waszego zdania.

Ostatnio edytowany przez Belmont (21.09.2009 21:22:42)

Offline

 

#2 22.09.2009 00:26:23

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11805
WWW

Re: Ten sam ???

Cóż, naprawdę bardzo podobny. A co do prawdopodobieństwa pojawiania się tej samej osoby na różnych - i wykonanych w różnych miejscach - zdjęciach z getta, znamy takie przypadki. Pokazywał kiedyś takie obrazki choćby mój ulubiony Jacek Leociak.


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#3 22.09.2009 07:42:33

zaruk

Moderator Kombinator

Zarejestrowany: 24.01.2008
Posty: 1293

Re: Ten sam ???

No tak, ale tutaj zdjęcia wykonano w sporym odstępie czasowym od siebie - na Nowolipkach jest zima, a na Zamenhofa - lato. Tamte zdjęcia, o ile dobrze sobie przypominam - zdjęcia z Solnej chyba - robione były raczej w tym samym dniu. Naprawdę, trudno powiedzieć, czy to ten sam człowiek, prawdopodobieństwo jest małe. Ale gratuluję wnikliwości - jest niezbędna przy identyfikacji miejsc.


Powoli, drążąc tunel, posuwa się strażnik-kret
Z małą czerwoną latarką przypiętą na czole.

Offline

 

#4 22.09.2009 09:02:13

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11805
WWW

Re: Ten sam ???

zaruk napisał:

Tamte zdjęcia, o ile dobrze sobie przypominam [...] robione były raczej w tym samym dniu

Ja to akurat pamiętam inaczej, ale jesteś trochę młodszy, więc pewnie masz rację. Być może zresztą mamy na myśli różne przypadki. Mnie chodziło o pana z charakterystyczną twarzą... No właśnie, pokazałbym o co mi chodzi, ale nie odzyskałem jeszcze dostępu do swoich zbiorów.


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#5 22.09.2009 09:31:16

zaruk

Moderator Kombinator

Zarejestrowany: 24.01.2008
Posty: 1293

Re: Ten sam ???

chrisfox napisał:

Mnie chodziło o pana z charakterystyczną twarzą...

Pamiętam, Leociak pokazywał te fotki. Rzeczywiście, nie ma podstaw aby twierdzić, że były wykonane w tym samym dniu. Ja, z kolei, piszę o kobiecie ze zniszczoną twarzą, widoczną na kilku zdjęciach wykonanych w jednej okolicy - stąd mój wniosek, że była to jedna "sesja".


Powoli, drążąc tunel, posuwa się strażnik-kret
Z małą czerwoną latarką przypiętą na czole.

Offline

 

#6 22.09.2009 13:26:26

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11805
WWW

Re: Ten sam ???

Rzeczywiście, teraz sobie i ją przypomniałem.


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#7 22.09.2009 22:55:50

Belmont

Użytkownik

Zarejestrowany: 13.09.2009
Posty: 22

Re: Ten sam ???

zaruk napisał:

No tak, ale tutaj zdjęcia wykonano w sporym odstępie czasowym od siebie - na Nowolipkach jest zima, a na Zamenhofa - lato.

Ależ ja wcale nie twierdzę, że wykonano je w tym samym czasie. Przeciwnie - dzieli je cała epoka. Na Nowolipkach istotnie widać hałdę śniegu, ale to chyba końcówka zimy, ludzie nie kulą się z zimna, a "nasz" starszy pan nie ma nawet czapki. Wydaje (mi) się, że to początki getta - ludzie wyglądają dość swobodnie, a nawet pogodnie; nie widać nędzarzy. Więc może to wczesna wiosna 1941? Za to na Zamenhofa - wiadomo. Czas deportacji. Starszemu panu (jeśli to ten sam!) przybyło w ciągu kilkunastu miesięcy chyba dziesięć lat. Nie ma już eleganckiego palta i pewnie nie ma siły się już ruszać. A ponadto: zdjęcia na pewno nie pochodzą z jednej serii (czy też sesji).

A skoro mowa o spostrzegawczości. Ja niestety nie spostrzegłem, czy ktoś już wcześniej nie nie zwrócił uwagi na kolejne dwa zdjęcia.

http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1176293749.jpg

i

http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1190225962.jpg

To ewidentnie to samo miejsce, zrobione przez tego samego fotografia w odstępie najwyżej kilkudziesięciu sekund. I coś mi mówi, że musi(ało) być i trzecie, a może i czwarte, z klientami tego straganu i perspektywą ulicy. Ale co to za ulica ...?!

Offline

 

#8 23.09.2009 08:14:43

zaruk

Moderator Kombinator

Zarejestrowany: 24.01.2008
Posty: 1293

Re: Ten sam ???

Belmont napisał:

Ależ ja wcale nie twierdzę, że wykonano je w tym samym czasie.

Wiem, że tak nie twierdzisz. Moje stwierdzenie odnosiło się do wypowiedzi Chrisfoxa.
Jeśli chodzi o dwa ostatnie zdjęcia, to były już tu wrzucane, ale nie wiemy - na razie - gdzie zostały zrobione.


Powoli, drążąc tunel, posuwa się strażnik-kret
Z małą czerwoną latarką przypiętą na czole.

Offline

 

#9 23.09.2009 08:32:55

Wierzbowa

Moderator

Zarejestrowany: 24.01.2009
Posty: 786

Re: Ten sam ???

A propo tych zdjęć umieszczonych przez "Belmota".Biedziłem się długi czas nad nimi. Myślę,że jest tam. na tym szyldzie, napisane "Ślusarz" albo "Ślusarski".Co do nazwiska właściciela nie mam pewności coś jakby "KROYLA"(nazwisko?).Próbowałem coś dopasować na podstawie przedwojennej książki telefonicznej, zwłaszcza,że mamy tam dodatkową informację w postaci skrzynki adresowej z numerem. Jest to (na 80%) numer "40".Nazwa ulicy niestety nie do odczytania.Ale książka telefoniczna niestety zawiodła.

Ps.Dodatkowa informacja.Z prawej strony zdjęcia kamienica(z nr "40") z dwoma symetrycznie umieszczonymi balkonami na pierwszym piętrze nad bramą.Może coś się dopasuje?.

Ostatnio edytowany przez Wierzbowa (23.09.2009 08:38:11)

Offline

 

#10 23.09.2009 09:28:49

roox

miglanc

Skąd: ורשה
Zarejestrowany: 11.04.2007
Posty: 1495

Re: Ten sam ???

To zdjęcie z hałdą śniegu jest autorstwa Heydeckera i jest datowane na marzec 1941, czemu akurat nie ma powodów nie wierzyć.
Pytanie, z jakiego okresu pochodzi fota ze starcem na krześle - osobiście nigdy nie spotkałem się z datowaniem tej fotografii.

Offline

 

#11 23.09.2009 10:36:50

zaruk

Moderator Kombinator

Zarejestrowany: 24.01.2008
Posty: 1293

Re: Ten sam ???

Może trzeba podjąć próbę sprawdzenia, kiedy wywożono ludzi z początkowego odcinka Zamenhofa i tego rejonu Nowolipek? Nie mam przy sobie Leociaka, ale mogę spojrzeć w domu.


Powoli, drążąc tunel, posuwa się strażnik-kret
Z małą czerwoną latarką przypiętą na czole.

Offline

 

#12 23.09.2009 20:21:49

Belmont

Użytkownik

Zarejestrowany: 13.09.2009
Posty: 22

Re: Ten sam ???

Wierzbowa napisał:

Myślę,że jest tam. na tym szyldzie, napisane "Ślusarz" albo "Ślusarski".Co do nazwiska właściciela nie mam pewności coś jakby "KROYLA"(nazwisko?).

Ja też uważam, że jest tam "Ślusarski". A więc powyżej zapewne "warsztat" albo "zakład". A w wierszu trzecim od góry coś jakby "roboty". Ale jakie? "Budowlane"? "Blacharskie"? A czwarty wiersz jest dla mnie zupełnie nieczytelny. Gratuluję wzroku, ja ani Kroyla (czy-jak-mu-tam), ani "40" na numerze nie odczytałbym!

Offline

 

#13 23.09.2009 20:24:55

Belmont

Użytkownik

Zarejestrowany: 13.09.2009
Posty: 22

Re: Ten sam ???

roox napisał:

To zdjęcie z hałdą śniegu jest autorstwa Heydeckera i jest datowane na marzec 1941, czemu akurat nie ma powodów nie wierzyć.

Nic nie wiedziałem o dacie, ani o autorze tego zdjęcia. Dzięki za "pojaśnienie".

Offline

 

#14 23.09.2009 20:34:51

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11805
WWW

Re: Ten sam ???

Jako reprezentant rzadkich (chyba) na forum niewidomych, muszę po tzw. "niewczasie" potwierdzić ów "ślusarski". Wydawało mi się to słowo na tyle widoczne, że nie uznałem za konieczne, aby tryumfalnie oznajmiać to urbi et orbi.

(inna rzecz, że trzeba się promować, trzeba)


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#15 23.09.2009 21:44:18

zaruk

Moderator Kombinator

Zarejestrowany: 24.01.2008
Posty: 1293

Re: Ten sam ???

Zdjęcie ze starcem na fotelu może pochodzić z 23 lipca (chłodno, cały dzień z przerwami pada deszcz), 29 lipca (chłodno, deszcz nie pada) lub 4 sierpnia (z rana pochmurno, potem się wypogadza). Inne możliwe, choć mniej prawdopodobne daty, to: 6 sierpnia (chłodnawo), 15 sierpnia (ciepło). Według Leociaka/Engelking. Ale mam wrażenie, że to bez sensu...


Powoli, drążąc tunel, posuwa się strażnik-kret
Z małą czerwoną latarką przypiętą na czole.

Offline

 

#16 23.09.2009 22:49:33

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Ten sam ???

Wierzbowa napisał:

Ps.Dodatkowa informacja.Z prawej strony zdjęcia kamienica(z nr "40") z dwoma symetrycznie umieszczonymi balkonami na pierwszym piętrze nad bramą.Może coś się dopasuje?.

Może być jeszcze 46

Offline

 

#17 24.09.2009 08:32:10

Wierzbowa

Moderator

Zarejestrowany: 24.01.2009
Posty: 786

Re: Ten sam ???

A więc reasumując może to brzmieć tak:"Zakład  ślusarski roboty budowlane"
ostatni wiersz to pewnie tekst w rodzaju: "w podwórzu", "w oficynie".
Problem jest taki że drugi wyraz w trzecim wierszu od góry kończy się na "A".
Może więc to taki tekst - "kraty blacha"?. Co do numeru  na szkrzynce to rzeczywiście druga cyfra może być zerem ale może też być szóstką.

Ps.Mówiąc we wcześniejszym poście o nazwisku właściciela miałem na myśli trzeci wiersz od góry a nie ostatni(aż takim "sokolim okiem" nie jestem.).Wydawało mi się wcześniej, że pod słowem "Ślusarski" jest imię i nazwisko właściela.

PS.II Widziałem jeszcze jedno zdjęcie z tego miejsca zrobione z góry, jakby z ciężarówki, ale nie pamiętam gdzie.

Ostatnio edytowany przez Wierzbowa (24.09.2009 11:23:15)

Offline

 

#18 24.09.2009 21:15:06

Belmont

Użytkownik

Zarejestrowany: 13.09.2009
Posty: 22

Re: Ten sam ???

zaruk napisał:

Zdjęcie ze starcem na fotelu może pochodzić z 23 lipca (... ...).  Ale mam wrażenie, że to bez sensu...

Może i rzeczywiście bez sensu. Mniejsza o tę datę, bo i tak niczego specjalnie nowego nie wniesie. Ale dzięki za poszukanie, ja nie miałem czasu poszperać w "Przewodniku". W każdym razie spróbowaliśmy odtworzyć nieco historii - miejsca, starszego pana, getta...

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora