Forum Stowarzyszenia
Moderator
Chyba lepiej aby tu się znalazł:
* - pamiętacie wóz #371 z Rakowieckiej?
Pamiętamy - nawet ..... z drugiej strony:
i z pierwszej strony:
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarząbek napisał:
Chyba lepiej aby tu się znalazł
Lepiej
Mechanik Jarząbek napisał:
lipton napisał:
* - pamiętacie wóz #371 z Rakowieckiej?
Pamiętamy - nawet ..... z drugiej strony:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 209021.jpg
Tu sprawa jest chyba prostsza z miejscem: jak dla mnie to pętla na pl. Teatralnym (w tle domy przy ul. Moliera). A dlaczego? 1 - zgadza się układ torowy, 2 - napis w tle wygląda jak 'teatrALNY', 3 - prezentacja tego wagonu odbyła się właśnie na tej pętli
Offline
Moderator Kombinator
lipton napisał:
jak dla mnie to pętla na pl. Teatralnym (w tle domy przy ul. Moliera).
Taka lokalizacja i mnie wydaje się słuszna. Powyżej zdjęcie domu przy Moliera (Focha, Nowo-Senatorskiej) 12. Nie będę opisywał szczegółów wspólnych obu zdjęciom - sprawa jest prosta. Krata zieleńca widoczna po lewej stronie analizowanego zdjęcia jest identyczna z tą, którą dobrze widać na kolorowej litografii z serii przedstawiającej dawną Warszawę.
Offline
Użytkownik
zaruk napisał:
Taka lokalizacja i mnie wydaje się słuszna. Powyżej zdjęcie domu przy Moliera (Focha, Nowo-Senatorskiej) 12. Nie będę opisywał szczegółów wspólnych obu zdjęciom - sprawa jest prosta. Krata zieleńca widoczna po lewej stronie analizowanego zdjęcia jest identyczna z tą, którą dobrze widać na kolorowej litografii z serii przedstawiającej dawną Warszawę.
Sprawa jest jeszcze prostsza, bo mogę uzupełnić, że tramwaj uwieczniono tam dokładnie 5.09.1933 r.
Offline
Moderator
Przyznaję, że do tej pory tramwaje specjalnie mnie nie interesowały.
Oczywiście poza ŁWEKD, gdzie częściowo trasy obsługiwane były trakcją parową.
Oczywiscie poza kolejką Wawer - Stara Miłosna - nazywaną tramwajem.
Oczywiście poza trawajami w okolicach J.Góry, które to jak twierdzi Pan Maciej z Koła nazywane były kolejką.
Oczywiście poza kolejkami Wołomin - Zenonów i Miłosna - Okuniew i oczywiście poza tramwajem konnym Mrozy - Rudka Sanatorium.
Oczywiście,
Oczywiście......... itd, itp.
Po pewnym podsumowaniu wychodzi jednak, że tramwaje mnie interesowały, gdyż jak pamietam, kiedyś w Brzeźnie spędzałem całe dni gapiąc się na budowę nowej linii tramwajowej, zamiast smażyć się na plaży i zażywać morskich kąpieli. Kilka lat później gapiłem się na lokomotywę spalinową Ls40, zatrudnioną przy budowie linii tramwajowej od Kijowskiej do Kawęczyńskiej. W tymże czasie, podczas przebudowy torów na Kawęczyńskiej rozkoszowałem się widokiem czteroosiowej platformy tramwajowej z umieszczonym na ramie "wielkim jajem" Lilpop, Rau & Loewenstein. Stale tam gościły także tramwajowe wagony robocze, nazwał bym je węglarkami z dwoma pomostami. Te były koloru zielonego.
Czyli, tramwaje interesowały mnie od dość dawna.
Ale teraz do rzeczy. Zacząłem szukać informacji o wagonie nr 371. Znalazłem stronę "Tramwaje w Polsce"... i tam taką informację:
Tramwaj produkcji Scemia/ Lilpop. Konstrukcja drewniano- stalowa, skórzane fotele i wiele nowoczesnych rozwiązań. Pomost w pełni obudowany. Początkowo posiadał jeden nastawnik oraz drzwi otwierane automatycznie. Później wmontowano drugi nastawnik, usunięto środkowe drzwi, także stał sie wagonem dwukierunkowym.
Używany w Warszawie w latach 1932- 1944.
Na zdjęciach, z NAC widzimy, że wagon posiada dwa nastawniki i środkowe drzwi wejściowe. Widocznie Autor powyższego tekstu zastosował pewien skrót. Przypuszczam, że wagon był przebudowywany /modernizowany/ kilkakrotnie. Wpierw dodano drugi nastawnik a dopiero później zlikwidowano drzwi środkowe.
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarząbek napisał:
Przyznaję, że do tej pory tramwaje specjalnie mnie nie interesowały.
Żałuj
Mechanik Jarząbek napisał:
Oczywiście poza ŁWEKD, gdzie częściowo trasy obsługiwane były trakcją parową.
Zgadza się. Dokładnie do 1927 r. Choć dwie lokomotywy zaliczyły jeszcze później epizod na WKD (nie mylić z EKD ), gdzie do 1955 r. pracowały na Kolei Grójeckiej. Ba, niektórzy twierdzą, że jeden z tych parowozów (#2 lub #8) trafił jeszcze potem do Kolei Pomorskiej! Tyle przynajmniej pamiętam ze swojej mgr
Mechanik Jarząbek napisał:
poza trawajami w okolicach J.Góry, które to jak twierdzi Pan Maciej z Koła nazywane były kolejką.
Śmiem twierdzić, że to były najpiękniejsze trasy tramwajowe w Polsce! Na pewno Szkoda tylko, że urodziłem się 17 lat po likwidacji ostatniego tramwaju jeleniogórskiego
Mechanik Jarząbek napisał:
pewnym podsumowaniu wychodzi jednak, że tramwaje mnie interesowały, gdyż jak pamietam, kiedyś w Brzeźnie spędzałem całe dni gapiąc się na budowę nowej linii tramwajowej, zamiast smażyć się na plaży i zażywać morskich kąpieli.
Tramwaje w Brzeźnie są super nawet dziś Nie ma to jak przejazd "ulicą" Mazurską (odcinek od pętli 13 do tzw. Dzikiej Pętli), gdzie jedziemy między blokiem a jakimiś krzaczorami po klepisku Choć kiedyś 'przecinaki' wjeżdżały w Brzeźnie na samą plażę! Miały też przecięcie ze śp. już teraz linia SKM-ki kursującej do Nowego Portu (wtedy gdy nie było obecnego wiaduktu na ul. Krasickiego).
Mechanik Jarząbek napisał:
lat później gapiłem się na lokomotywę spalinową Ls40, zatrudnioną przy budowie linii tramwajowej od Kijowskiej do Kawęczyńskiej. W tymże czasie, podczas przebudowy torów na Kawęczyńskiej rozkoszowałem się widokiem czteroosiowej platformy tramwajowej z umieszczonym na ramie "wielkim jajem" Lilpop, Rau & Loewenstein.
Ta platforma istnieje do dziś! Niestety jakiś kuta... fon próbował owe "jajo" oderwać i... połowy już nie ma
Mechanik Jarząbek napisał:
tam gościły także tramwajowe wagony robocze, nazwał bym je węglarkami z dwoma pomostami. Te były koloru zielonego.
Fortunę za fotki !!!
Mechanik Jarząbek napisał:
teraz do rzeczy. Zacząłem szukać informacji o wagonie nr 371. Znalazłem stronę "Tramwaje w Polsce"... i tam taką informację: [ciach opis]
Na zdjęciach, z NAC widzimy, że wagon posiada dwa nastawniki i środkowe drzwi wejściowe. Widocznie Autor powyższego tekstu zastosował pewien skrót. Przypuszczam, że wagon był przebudowywany /modernizowany/ kilkakrotnie. Wpierw dodano drugi nastawnik a dopiero później zlikwidowano drzwi środkowe.
Powiem tak: radzę dość ostrożnie podchodzić do informacji zawartych na www P. Machajewskiego. W środowisku znany jest z plecenia bzdur, m.in. na tej swojej stronce! Znany jest też z tego, że nie chce tych nieprawdziwych informacji poprawiać... Oraz z tego, że kradnie innym zdjęcia. Ale nie wnikajmy w to
Offline
Moderator
lipton napisał:
Żałuj
Żałuję
lipton napisał:
Choć dwie lokomotywy zaliczyły jeszcze później epizod na WKD (nie mylić z EKD ), gdzie do 1955 r. pracowały na Kolei Grójeckiej. Ba, niektórzy twierdzą, że jeden z tych parowozów (#2 lub #8) trafił jeszcze potem do Kolei Pomorskiej! Tyle przynajmniej pamiętam ze swojej mgr
Coś koło tego ..... ale nie do końca. Sprawa otwarta. Będziemy dyskutować.
lipton napisał:
Niestety jakiś kuta... fon próbował owe "jajo" oderwać i... połowy już nie ma
Tu niestety mylisz się .... i to bardzo. To nie kuta...fon tylko super kutafon. Aby takie jajo przełamać trzeba być naprawdę super durniem.
lipton napisał:
Fortunę za fotki !!!
A mógłbym być bogaczem
lipton napisał:
radzę dość ostrożnie podchodzić do informacji zawartych na www P. Machajewskiego. W środowisku znany jest z plecenia bzdur, m.in. na tej swojej stronce! Znany jest też z tego, że nie chce tych nieprawdziwych informacji poprawiać... Oraz z tego, że kradnie innym zdjęcia. Ale nie wnikajmy w to
Ostrożnie ......podchodzę i nie wnikam
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarząbek napisał:
lipton napisał:
Choć dwie lokomotywy zaliczyły jeszcze później epizod na WKD (nie mylić z EKD ), gdzie do 1955 r. pracowały na Kolei Grójeckiej. Ba, niektórzy twierdzą, że jeden z tych parowozów (#2 lub #8) trafił jeszcze potem do Kolei Pomorskiej! Tyle przynajmniej pamiętam ze swojej mgr
Coś koło tego ..... ale nie do końca. Sprawa otwarta. Będziemy dyskutować.
Ja lubię A opierałem się na źródłach. I to nie moja działka, więc nie potrafię tego zweryfikować. Zresztą dość szybko pisałem tę magisterkę
Mechanik Jarząbek napisał:
lipton napisał:
Niestety jakiś kuta... fon próbował owe "jajo" oderwać i... połowy już nie ma
Tu niestety mylisz się .... i to bardzo. To nie kuta...fon tylko super kutafon. Aby takie jajo przełamać trzeba być naprawdę super durniem.
No trzeba Ale takich w tym kraju nie brakuje. Na szczęście z drugiej strony jest drugie "jajo"
Mechanik Jarząbek napisał:
lipton napisał:
Fortunę za fotki !!!
A mógłbym być bogaczem
Mógłbyś
Mechanik Jarząbek napisał:
lipton napisał:
Radzę dość ostrożnie podchodzić do informacji zawartych na www P. Machajewskiego. W środowisku znany jest z plecenia bzdur, m.in. na tej swojej stronce! Znany jest też z tego, że nie chce tych nieprawdziwych informacji poprawiać... Oraz z tego, że kradnie innym zdjęcia. Ale nie wnikajmy w to
Ostrożnie ......podchodzę i nie wnikam
A ja kiedyś wnikałem. I po kilku karygodnych bzdurach zrezygnowałem...
Offline
Moderator
lipton napisał:
Na szczęście z drugiej strony jest drugie "jajo"
A czy znasz numer zawarty w "jaju"?
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarząbek napisał:
lipton napisał:
Na szczęście z drugiej strony jest drugie "jajo"
A czy znasz numer zawarty w "jaju"?
Niestety... Musiałbym "oblukać" ten wagon, a niestety nie bardzo mam czas szlajać się po ZETiT-cie ostatnio...
Ale będę miał to na uwadze
Offline
Mechanik Jarząbek napisał:
Kilka lat później gapiłem się na lokomotywę spalinową Ls40, zatrudnioną przy budowie linii tramwajowej od Kijowskiej do Kawęczyńskiej.
A z tym wiaze sie dosc ciekawa kwestia.
Zgodnie z danymi z wykazu taboru w Monografii TW z 1998 roku, MZK posiadalo dwie lokomotywy. Pierwsza byla Ls40-35 (Chrzanow 3362/1952). MZK nabylo ja w 1962 roku (a wiec zapewne z drugiej reki, o ile nie ma bledu w zestawieniu). Byla ona przystosowana do wspolpracy z taborem tramwajowym i mogla wyjezdzac na ulice. Znajdowala sie na stanie ZTB. Skasowana zostala w 1976 roku. A druga to Ls60-??, z Zastalu, ktora przybyla w 1968 roku, byla na stanie zakladu zaopatrzenia (Z1) i zostala sprzedana do WPHS Warszawa w 1971 roku. Zapewne nie opuszczala terenu na Obozowej.
Czyli, tramwaje interesowały mnie od dość dawna.
Granica miedzy tramwajem a koleja jest na tyle plynna, ze wczesnej czy pozniej znajdzie sie cos kolejowego, co zaiteresuje "tramwajarza" i na odwrot.
Krzysztof
Offline
Moderator
oelka napisał:
MZK posiadalo dwie lokomotywy. Pierwsza byla Ls40-35 (Chrzanow 3362/1952). MZK nabylo ja w 1962 roku (a wiec zapewne z drugiej reki, o ile nie ma bledu w zestawieniu). Byla ona przystosowana do wspolpracy z taborem tramwajowym i mogla wyjezdzac na ulice. Znajdowala sie na stanie ZTB. Skasowana zostala w 1976 roku. A druga to Ls60-??, z Zastalu, ktora przybyla w 1968 roku, byla na stanie zakladu zaopatrzenia (Z1) i zostala sprzedana do WPHS Warszawa w 1971 roku.
Niestety nie pamiętam numeru tej Ls40 ale napewno posiadała sprzęg umożliwiający połączenie z taborem tramwajowym
Ls60 - WPHS - czy to ta wybeszona lokomotywa, która jeszcze dwa lata temu stała w Warszawie przy Bema?
Offline
Mechanik Jarząbek napisał:
Ls60 - WPHS - czy to ta wybeszona lokomotywa, która jeszcze dwa lata temu stała w Warszawie przy Bema?
A tego wlasnie nie wiem, poniewaz nie znam zadnych numerow tej, ktora sie znajdowala w MZK.
Krzysztof
Offline
Użytkownik
Mechaniku Jarząbku, a żadnych fotek z budowy linii tramwajowej w "alei" Tysiąclecia nie masz? Pytam pro forma jakby co
Offline
Moderator
Niestety nie mam.
Offline
Moderator
lipton napisał:
Fortunę za fotki !!!
Tu jest gratis:
http://www.ebay.de/itm/negativ-6-x-6-wa … 4164ccf182
Offline
Użytkownik
No szkoda, bo cenne by były...
A linka już widziałem i fotka taka "gratis" nie jest... Poza tym Ty mówiłeś coś o latach 60. i zdjęciach kolorowych ;-)
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarząbek napisał:
* - pamiętacie wóz #371 z Rakowieckiej?
Ktoś rozjaśni?
Co tu widać?
Czy tory po prawej to wjazd na pętlę (wschodni) - ale wtedy powinno być widać słupy (a nie bardzo widać)?
Czy wyjazd z pętli (zachodni) - ale wtedy tramwaj musiałby stać na przedłużeniu torów poza pętlę a wagon umożliwiać wsiadanie z obu stron (niby tak było ale czy w momencie zrobienia zdjęcia - 19330905?)
Jak patrzę na orto35 murek pod skosem by się zgadzał z wersją 2.
Ostatnio edytowany przez mokotofil (31.01.2016 14:08:00)
Offline
Użytkownik
Ktoś rozjaśni. To wjazd.
Offline
Użytkownik
lipton napisał:
Ktoś rozjaśni. To wjazd.
Wielkie dzięki.
Offline