Forum Stowarzyszenia
Moderator
Przyszedł mi go głowy pewien pomysł - zrobienia wykazu skrzyżowań torów tramwajowych z kolejowymi.
Zacznę z pamięci:
1. ul. Targowa przy wiadukcie linii średnicowej - bocznica do portu i rzeźni. To skrzyżowanie pamiętam doskonale.
2. ul. Esplanadowa - z łącznicą kolejki mareckiej i torami do rozmaitych magazynów.
3. ul. Zamoyskiego/Zieleniecka - z torami kolejki karczewskiej.
4. ul. Grochowska/R. Waszyngtona - z torami kolejki karczewskiej.
5. ul. Powsińska - z torami kolejki wilanowskiej/grójeckiej
6. ul. Chałubińskiego - z torami EKD
7. ul. Grójecka - z torami EKD
8. ul. Grójecka - z torami kolejki wilanowskiej /800 mm/, grójeckiej /1000 mm/, normalnymi a zapewne wcześniej z szerokimi - ale tego nie jestem pewny. Chyba to swego rodzaju węzeł, nie chciałbym pisać, że gordyjski ale trudny, ze względu na to, iż rozmaicie wyglądał w róznych okresach czasu.
9. Zapewne kolejka wywożąca gruz z getta - ale nie wiem, w którym miejscu.
10. Okolice Ronda Starzyńskiego - z torami kolejki jabłonowskiej. Przynajmniej w okresie budowy linii tramwajowej. Piszę z pamięci - nie pamiętam daty otwarcia linii tramwajowej.
11. Linia EKD z linią PKP /radomską/ - wiem EKD to nie tramwaj ale ..... trochę podobny.
12. To będzie trochę naciągane ale było. Wawer wtedy nie był Warszawą a tylko niektórzy kolejkę Wawer - Stara Miłosna zwali tramwajem konnym. Czyli 1435/800 a wcześniej 1524/800. Też swego rodzaju ciekawy węzeł ..... choć tylko w krótkim okresie czasu.
Tyle przypomniałem sobie w chwili obecnej. Liczę na Waszą pomoc.
Offline
miglanc
Mechanik Jarząbek napisał:
9. Zapewne kolejka wywożąca gruz z getta - ale nie wiem, w którym miejscu.
Skrzyżowanie z torami tramwajowymi na Bonifraterskiej na wysokości Konwiktorskiej.
No i kolejka wyjeżdzająca Glinianą na teren cmentarza żydowskiego, przcinająca Okopową.
Offline
administrator
Punkt dziewiąty: dwa skrzyżowania.
- Okopowa na wysokości Glinianej
- Bonifraterska... (zaraz sprawdzę dokładnie)
...
No tak, tego się obawiałem Już nie muszę.
Offline
Ulica Marymoncka (przed CIWF/AWF) - bocznica kolejki palmirskiej krzyżująca się tuż przed pętlą 17 (bodajże).
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=1143
Offline
Moderator
Dziękuję, za pomoc. Wiem także, że była towarowa linia tramwajowa na nabrzeżu Wisły. Tylko którędy tam schodziła ?
Offline
Moderator
Dodam jeszcze przypomniane w czasie powrotu z pracy:
14. Okolice Placu Unii Lubelskiej - też plątanina torów tramwajowych i wąskich 800 i 1000 mm.
15. Grójecka - skrzyżowanie z koleją radomską.
16. Puławska/Wierzbno - kolej grójecka.
17. Powsińska/ok. Fortu - kolej wilanowska/grójecka.
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarząbek napisał:
Dziękuję, za pomoc. Wiem także, że była towarowa linia tramwajowa na nabrzeżu Wisły. Tylko którędy tam schodziła ?
Ty albo jesteś złośliwy jednak (coś dużo tych nowych wątków tramwajowych :>) albo trzeba będzie jednak o tym piwie pomyśleć ;]
Bocznica tramwajowa prawdopodobnie schodziła nad Wisłę od ul. Ludnej. I podkreślam tu słowo prawdopodobnie. Aha, myślę, że temat bocznic można spokojnie założyć w innym wątku. Choć tu jest niestety bardzo dużo niewiadomych. Niemniej wypływa dużo nowych informacji
A teraz do meritum. Sprawę krzyżówek "tram-kolej" zgłębiałem już kiedyś. Odkopałem nawet jakiś excelowski plik z zestawieniem (założenie styczeń 2005 r., ostatnia modyfikacja listopad 2007 r. ) - jest więc jak widać "lekko nieświeży". Poza tym stan mojej wiedzy w tym temacie przez te parę lat jednak zapewne się zwiększył. Mam tu wypisanych ~25 lokalizacji, które jednak by trzeba ponownie zweryfikować.
Na szybko mogę wymienić jeszcze: [oczywiście mogą być nieścisłości, więc proszę o korekty jakby co]
- 11 Listopada/Starzyńskiego (x2, bocznica do koszar wojskowych + łącznica kolejek wąskotorowych),
- Słomińskiego/Międzyparkowa (bocznica do elektrowni na Powiślu; jest takie fajne znane foto!),
- Marywilska/Toruńska (x2, bocznice do zakładów mięsnych*),
- Wysockiego/Budowlana.
* - odkopałem kiedyś ciekawe raporty z Nadzoru Ruchu MZK jak to za długie pociągi towarowe wstrzymywały ruch tramwajowy do Żerania Wschodniego (starego)
Oczywiście sprawa wymaga dogłębniejszego zbadania, a w tej chwili nie bardzo mam na to czas.
Na koniec jeszcze małe dygresje do lokalizacji, które już padły:
- ad. 9 - zapewne chodzi tu o lokalizację podaną potem przez Rooxa. I zapewne właśnie tam doszło również w latach 50. do potężnej katastrofy tramwajowo-parowozowej, kiedy to błąd motorniczego spowodował, że parowóz po prostu "zdmuchnął" 'berlinkę' z torowiska. A przy okazji w tramwaju urwało cały przedni pomost... Nie pamiętam jak było z ofiarami, ale dobrze to nie wyglądało. Przez wiele lat nie było także wiadomo, który wagon uczestniczył w tym zdarzeniu, ale udało się to jednak rozgryźć;
- ad. 10 - podobno funkcjonowało to w latach 1953 - 1958;
- ad. 14 - nie pamiętam już na jakiej podstawie, ale naliczyłem w tej okolicy aż 12 krzyżówek. Tylko OIDP, to zaliczały się do tego również skrzyżowania z Goworka, Rakowiecką + tory do dawnej zajezdni "Mokotów".
W każdym razie temat bardzo ciekawy i warty dalszych badań
Offline
Moderator
lipton napisał:
Ty albo jesteś złośliwy jednak (coś dużo tych nowych wątków tramwajowych :>) albo trzeba będzie jednak o tym piwie pomyśleć ;]
I w tym momencie częściowo się zgadzam z Tobą. Nie mogę siebie sam oceniać ...... ale bardzo lubię piwo. Dziękuję za przypomnienie, przedewszystkim o bocznicy do EC Powiśle. Że akurat o tym musiałem zapomnieć. Jeszcze nie tak dawno była brama, którą wyjeżdzały pociągi nad Wisłę. A ja się tak wybierałem aby ją sfotografować ....... aż ją zlikwidowali. To już chyba starość Chyba założę wątek co widziałem swoimi oczkami a nie zebrałem się aby to obejrzeć okiem obiektywu. I niestety już nie obejrzę.......
Offline
Moderator
lipton napisał:
Wysockiego/Budowlana.
Tego nie pamiętam. Do jakiej firmy prowadziła bocznica?
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarząbek napisał:
I w tym momencie częściowo się zgadzam z Tobą. Nie mogę siebie sam oceniać ...... ale bardzo lubię piwo. Dziękuję za przypomnienie, przedewszystkim o bocznicy do EC Powiśle. Że akurat o tym musiałem zapomnieć. Jeszcze nie tak dawno była brama, którą wyjeżdzały pociągi nad Wisłę. A ja się tak wybierałem aby ją sfotografować ....... aż ją zlikwidowali. To już chyba starość Chyba założę wątek co widziałem swoimi oczkami a nie zebrałem się aby to obejrzeć okiem obiektywu. I niestety już nie obejrzę.......
Bramę kojarzę, niestety fotek również nie mam... A wątek piwny kończę, bo Chrisfox zacznie z alkomatem niedługo latać
Spadam, dobranoc.
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarząbek napisał:
lipton napisał:
Wysockiego/Budowlana.
Tego nie pamiętam. Do jakiej firmy prowadziła bocznica?
Niestety nie wiem. Ale w latach 60. MZK twierdziło, że mają takie skrzyżowanie swoich torów Niestety chwilowo zaginęła mi stosowna "pomoc naukowa".
Offline
Moderator
Ja pamiętam jeszcze jedno takie skrzyżowanie, w okolicach dzisiejszego ronda "Żaba".Przy nasypie Kolejowym (pomiędzy nasypem a ogródkami działkowymi) zachował się do dzisiaj
rodzaj korytarza, gdzie była ta bocznica.Przecinała tory tramwajowe i szła chyba w stronę
transformatorowni po drugiej stronie skrzyżowania św.Wincentego/Odrowąża (budynki do dzisiaj zachowane).Rozbudowa osiedla Bródno i zwiększenie ruchu spowodowała likwidację
tej bocznicy pod koniec lat sześćdziesiatych lub na początku siedemdziesiątych.
Offline
miglanc
Mechanik Jarząbek napisał:
2. ul. Esplanadowa - z łącznicą kolejki mareckiej i torami do rozmaitych magazynów.
Śliczna fotka z NACa owego skrzyźowania Widok oczywiście w kierunku zachodnim.
Offline