Forum Stowarzyszenia
Mam pytanie tramwajowe w związku z tą fotografią:
Opis NAC:
Końcowy przystanek tramwajowy linii "15A" na Bielanach. Na przystanku stoją: wagon silnikowy typ A oraz wagon doczepny typ P-10. Widoczni narciarze ze sprzętem wychodzący z tramwaju.
Czy to rzeczywiście końcowy przystanek? A gdzie pętla? I jaka była różnica między 15 a 15 A. Z góry dziękuję za wyjaśnienia.
Offline
Użytkownik
enejeio napisał:
Czy to rzeczywiście końcowy przystanek?
Prawdopodobnie tuż przed lub za. Cały odcinek na ul. Marii Kazimiery był jednotorowy, a tu ewidentnie jest jeden tor. Niestety materiałów fotograficznych zdecydowanie stamtąd brakuje
enejeio napisał:
A gdzie pętla?
W okolicy ul. Rudzkiej.
enejeio napisał:
I jaka była różnica między 15 a 15 A.
Trasą Przed wojną w Tr.M. było dużo linii wariantowych/skróconych etc.
Offline
Moderator
1. Skoro Końcowy przystanek tramwajowy linii "15A" na Bielanach to nie jest to pętla Marymont przy Rudzkiej/Marii Kazimiery. No chyba, że znów NAC źle opisał zdjęcie.
2. Wg Trasbusa linia 15 A jeździła do pętli Bielany (A.W.F.). Za tym, że na zdjęciu jest raczej to miejsce, przemawia obecność narciarzy. Zapewne wybierają się do Lasu Bielańskiego, do którego mają o wiele bliżej niż z Rudy. Tam zresztą musieli by jeszcze iśc spory kawałek wśród zabudowy.
Offline
Użytkownik
michel napisał:
1. Skoro Końcowy przystanek tramwajowy linii "15A" na Bielanach to nie jest to pętla Marymont przy Rudzkiej/Marii Kazimiery. No chyba, że znów NAC źle opisał zdjęcie.
2. Wg Trasbusa linia 15 A jeździła do pętli Bielany (A.W.F.). Za tym, że na zdjęciu jest raczej to miejsce, przemawia obecność narciarzy. Zapewne wybierają się do Lasu Bielańskiego, do którego mają o wiele bliżej niż z Rudy. Tam zresztą musieli by jeszcze iśc spory kawałek wśród zabudowy.
Cholera, nie wiem dlaczego ubzdurała mi się ta Marii Kazimiery... Może stąd, że spałem 3h tylko?
Oczywiście mój błąd, mea culpa. Jest to zatem Marymoncka, ale na pewno nie na pętli.
Offline
Stąd moje wątpliwości. Czy w tle jest wg Was teren AWF? Może to głupie pytanie, ale w którą stronę jedzie tramwaj na zdjęciu? (I gdzie jest motorniczy ?)
Co do różnic między liniami, sprawdziłem w trasbusie (zakładając, że jest to rok około 1935)
linia 15: POTOCKA – Słowackiego – pl. Wilsona – Mickiewicza – pl. Inwalidów – Mickiewicza – Zajączka – Szymanowska – Sierakowska – pl. Muranowski – Nalewki – Leszno – Żelazna – Wolska – Skierniewicka – DWORSKA.
linia 15A: BIELANY AWF – Marymoncka – Słowackiego – Toeplitza – Felińskiego – Mierosławskiego – Mickiewicza – Zajączka – Szymanowska – Sierakowska – pl. Muranowski – Nalewki – Leszno – Żelazna – Wolska – Skierniewicka – DWORSKA. (Kursy po godz. 19.00: ... – Wolska – MŁYNARSKA.)
Offline
Moderator
Według mnie to jest właśnie pętla. Linia jednotorowa ale pomiędzy drzewami widać dwa słupy podtrzymujące sieć trakcyjną. Jeden /wyraźniejszy/ nad torem, na którym stoi tramwaj a drugi /słabo widoczny/ dla drugiego toru - może właśnie pętli. A tramwaj po obrocie na pętli i zmianie tablic jedzie w kierunku ul. Dworskiej.
Offline
Mechanik Jarząbek napisał:
Według mnie to jest właśnie pętla. Linia jednotorowa ale pomiędzy drzewami widać dwa słupy podtrzymujące sieć trakcyjną. Jeden /wyraźniejszy/ nad torem, na którym stoi tramwaj a drugi /słabo widoczny/ dla drugiego toru - może właśnie pętli. A tramwaj po obrocie na pętli i zmianie tablic jedzie w kierunku ul. Dworskiej.
To dlaczego narciarze wysiadają dopiero teraz?
Te dwa słupy z tyłu rzeczywiście sugerują, że jest to pętla. Trochę brakuje tych słupów po lewej, ale może nie zmieściły się w kadrze. Płotek z tyłu (po lewej) też jakby się nieco odgina robiąc miejsce do nawrotu. Zakładam więc, że tramwaj przyjechał na pętlę, motorniczy zmienił tablice i poproszony przez narciarzy wykonał im pamiątkowe foto. A nawróci za chwilę jadąc zgodnie z ruchem wskazówek zegara, czyli w lewo. To by się chyba trzymało kupy. A może nie. Rzut oka na teren (stan obecny):
Ostatnio edytowany przez enejeio (11.12.2009 10:20:07)
Offline
Moderator
Według mnie tramwaj stoi na prostym odcinku toru, czyli już po zmianie kierunku. I za chwileczkę pojedzie prościutko. A narciarze może nie wysiadają ale wsiadają.
Na znanych mi pętlach zarówno kolejowych jak i tramwajowych obrót składu wykonywany jest w kierunku przeciwnym do kierunku wskazówek zegara.
Na współczesnym zdjęciu w/g mnie dobrze zaznaczyłeś miejsce postoju tramwaju, z tym że dolny wagon jest wagonem silnikowym a górny doczepnym.
Natomiast na zdjęciu z NAC tablica z napisem Dworska jest umieszczona na doczepnym a silnikowy znajduje się z prawej strony zdjęcia.
Offline
Mechanik Jarząbek napisał:
Według mnie tramwaj stoi na prostym odcinku toru, czyli już po zmianie kierunku. I za chwileczkę pojedzie prościutko. A narciarze może nie wysiadają ale wsiadają.
Na znanych mi pętlach zarówno kolejowych jak i tramwajowych obrót składu wykonywany jest w kierunku przeciwnym do kierunku wskazówek zegara.
Znanym, ale juz niestety nie wykorzystywanym wyjatkiem w czasach wspolczesnych byla petla w Gliwicach w Wojtowej Wsi, gdzie jezdzono zgodnie ze wskazowkami zegara.
enejeio napisał:
Stąd moje wątpliwości. Czy w tle jest wg Was teren AWF? Może to głupie pytanie, ale w którą stronę jedzie tramwaj na zdjęciu? (I gdzie jest motorniczy?)
Na pierwszym planie jest doczepa. Wiec mozna by sie pytac gdzie jest konduktor?
W przypadku wagonow silnikowych wyposazonych z odbieraki palakowe rolkowe, badz tak jak w Warszawie ze slizgaczem (zw "lirami") kierunek jazdy latwo ustalic po ustalic po tym, ze palak moglbyc uzywany tylko w kierunku z wlosem. Do jazdy pod wlos sie nie nadaje, gdyz grozi to uszkodzeniem sieci trakcyjnej.
Krzysztof
Offline
Moderator
oelka napisał:
Wiec mozna by sie pytac gdzie jest konduktor?
Konduktorzy, dwa wagony..... dwóch konduktorów.
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarząbek napisał:
Według mnie tramwaj stoi na prostym odcinku toru, czyli już po zmianie kierunku. I za chwileczkę pojedzie prościutko. A narciarze może nie wysiadają ale wsiadają.
Jest to całkiem słuszna koncepcja. Przyznam, szczerze, że z racji b. malej ilości czasu nie analizowałem każdego elementu foty i słupy w tle mi umknęły. Faktycznie ich obecność sugerowałaby pętlę. Wtedy skład mielibyśmy na przystanku początkowym (?) w kier. centrum.
Mechanik Jarząbek napisał:
Na znanych mi pętlach zarówno kolejowych jak i tramwajowych obrót składu wykonywany jest w kierunku przeciwnym do kierunku wskazówek zegara.
Niekoniecznie. Faktycznie w większości przypadków tak jest, ale w trakcji tramwajowej na szybko mogę podać 3 przykłady pętli odwrotnych: Klecina we Wrocku, Wójtowa Wieś w Gliwicach (niby jeszcze istnieje) oraz zlikwidowany rok-dwa temu Julianów w Łodzi. Na kolei się nie znam, więc się nie wypowiadam
Mechanik Jarząbek napisał:
Natomiast na zdjęciu z NAC tablica z napisem Dworska jest umieszczona na doczepnym a silnikowy znajduje się z prawej strony zdjęcia.
Kolegę 'enejeio' trzeba będzie szybko przeszkolić ;-)
Offline
lipton napisał:
Kolegę 'enejeio' trzeba będzie szybko przeszkolić ;-)
Nie mam nic przeciwko. Już po tym jednym zdjęciu czuję w sobie zalążki "eksperta"
Przyglądałem się przez długi czas tym ludziom i jednak mam wrażenie, ze wysiadają. Z psychologicznego punktu widzenia, człowiek "po nartach" nie ma za bardzo ochoty pozować do zdjęć dynamicznych. Zatem gdyby wsiadali, rozwaliliby się w środku tramwaju i odpoczywali. Pytanie, czy tramwaj mógł nawrócić i dopiero wtedy wypuścić pasażerów?
Offline
Użytkownik
enejeio napisał:
Przyglądałem się przez długi czas tym ludziom i jednak mam wrażenie, ze wysiadają. Z psychologicznego punktu widzenia, człowiek "po nartach" nie ma za bardzo ochoty pozować do zdjęć dynamicznych. Zatem gdyby wsiadali, rozwaliliby się w środku tramwaju i odpoczywali. Pytanie, czy tramwaj mógł nawrócić i dopiero wtedy wypuścić pasażerów?
Tramwaj wszystko może A na serio to zależy to od tego, gdzie usytuowany był przystanek.
Niemniej sprawa tyczyła się odróżniania doczep od 'silników' - je jednak dość trudno ze sobą pomylić!
Offline
lipton napisał:
Tramwaj wszystko może A na serio to zależy to od tego, gdzie usytuowany był przystanek.
Niemniej sprawa tyczyła się odróżniania doczep od 'silników' - je jednak dość trudno ze sobą pomylić!
Sprawa dotyczyła kilku różnych spraw, odróżnianie jednego od drugiego wynikło po drodze
A co do pomyłek - ludzka rzecz, ktoś tu wspominał kiedyś o pętli na Rudzkiej
A na serio. Gdzie był usytuowany przystanek? Tabliczki przystankowej nigdzie nie widać, a chyba na pętli powinna jakaś być? Albo nie zmieściła się w kadrze, albo ją ukradli miłośnicy Tr. W.
Offline
Użytkownik
enejeio napisał:
A na serio. Gdzie był usytuowany przystanek? Tabliczki przystankowej nigdzie nie widać, a chyba na pętli powinna jakaś być? Albo nie zmieściła się w kadrze, albo ją ukradli miłośnicy Tr. W.
Tak, na pewno ukradli ją miłośnicy Tr.W. Co prawda nie wiem co to jest "Tr.W.", ale to na bank oni!
EOT.
Offline
Użytkownik
lipton napisał:
[...]Co prawda nie wiem co to jest "Tr.W."[...]
EOT.
Pewnie o Tr.M. chodziło ...
Ale zauważcie, że jak się "M" potknie i przewróci, to jak nic "W" z niego wychodzi
Offline
lipton napisał:
[...]Co prawda nie wiem co to jest "Tr.W."[...]
EOT.
Ja też nie wiem, co to takiego, ale brzmi fajnie. Tak na prawdę to chciałem napisać coś innego, ale ręka mi się omskła na klawiaturze
EOEOT lub jak kto woli ENEJEIOT
Offline