Forum Stowarzyszenia
Daros napisał:
wygląda na miejsce gdzie dziś stoi pomnik Nike.
A to znacie?
http://i46.tinypic.com/wa5bx4_th.jpg
http://i46.tinypic.com/wa5bx4.jpg
Pasowałoby jedno do drugiego
A z zupełnie innej beczki. Szukając kolejek gruzowych trafiłem na zdjęcie składu cegieł na pl. Dąbrowskiego. Fota chyba jednak już z okresu odbudowy a nie odgruzowywania. Być może jednak tu dowożono gruz do "sortowania" kolejką, jeśli nie, czy znacie może inne tego typu miejsca?
Offline
I kolejny "parowozik" dziś wyszperany - wklejam tutaj, bo gdzie mu będzie lepiej?
"Stolica" nr 26/1949, s. 2.
Ostatnio edytowany przez enejeio (10.02.2010 08:49:28)
Offline
Opowiadanie Szyny, czyli jak odgruzowywano Stare Miasto
Strona 9:
http://publikacje.koszykowa.pl/Stolica/ … kacja.html
Offline
Nowy dzień - nowe zdjęcie:
"Stolica" nr 3/1950, s. 3.
Sporo tych fotek już się uzbierało. Gdyby tak dotrzeć do oryginałów, byłby materiał na ładny album...
Offline
A dziś wyjątkowej urody fotka z okładki "Stolicy" nr 48/1947 z wagonetką (trakcja ręczna?) na Marszałkowskiej.
Czy ktoś może wie, jaki był prześwit torów?
Offline
Prześwit wynosił najprawdopodobniej 600mm, tak jak znakomita większość kolei wojskowych, leśnych, przemysłowych i innych niepublicznych. Jeśli "odgruzowe" torowisko budowano z przęseł patentowych to można być pewnym tego rozstawu. O ile parowozy były na minimum 600mm, tak koleby na max 600mm. Wyjątek stanowił Górny Śląsk gdzie występowało kilkanaście różnych prześwitów.
Ciekawi mnie pochodzenie oraz dalszy los tego taboru i torowiska.
Innym pytaniem jest, kto obsługiwał/zarządzał ruchem?
Ostatnio edytowany przez gajos (13.02.2010 02:15:18)
Offline
Moderator
Niezupełnie - w Warszawie były też kolejki o szerokości 900 mm.
Offline
Użytkownik
gajos napisał:
Ciekawi mnie pochodzenie oraz dalszy los tego taboru i torowiska.
Co się stało z taborem nie wiem, ale szyny idealnie nadawały się na słupki ogrodzeniowe, co widać do dzisiaj w wielu miejscowościach podwarszawskich.
Offline
gajos napisał:
Ciekawi mnie pochodzenie oraz dalszy los tego taboru i torowiska.
Wnioskując z opowiadania Szyny - post #24 - zapewne przekazywano "sprzęt" na inne newralgiczne odcinki frontu robót. Na budowy, do fabryk itp. Przy okazji pewnie też porozkradano co się dało....
Offline
Moderator
gajos napisał:
Gdzie?
Nawet wśród tych zdjęć zamieszczonych wcześniej.
Offline
Mechanik Jarząbek napisał:
gajos napisał:
Gdzie?
Nawet wśród tych zdjęć zamieszczonych wcześniej.
Też mi się tak zdawało, chociażby tu
Aczkolwiek w Polsce 9-setki były bardzo sporadycznie stosowane, głównie w przemyśle lub...na kolejce konnej w Mrozach, więc powstaje pytanie skąd takowy tabor? Z przemysłu? Ale czy nie miał on co robić w rodzimych zakładach?
Dla porównania działająca dziewięćsetka do dziś czyli Kolejka Parkowa w Chorzowie
więcej tu: http://picasaweb.google.pl/gajosgitara2 … TOROWKACH#
Offline
Moderator
gajos napisał:
powstaje pytanie skąd takowy tabor? Z przemysłu? Ale czy nie miał on co robić w rodzimych zakładach?
Skąd takowy tabor? Szerokość 900 mm była dość powszechna na niemieckich kolejach budowlanych i w kopalniach węgla brunatnego. Jak widać ze zdjęć kolejka pracująca przy budowie Tunelu Trasy W-Z była tej szerokości.
Jako ciekawostkę dodam, że jeden z parowozów Kolei Grójeckiej był zbudowany właśnie na szerokość 900 mm. W Piasecznie został przebudowany na tor 1000 mm oraz zostały dodane dwie osie - jedna wiązana i toczna tylna.
Offline
miglanc
Dwa ujęcia wyhaczone z Allegro
Offline
Bomba! Zdjęcia z tej samej linii co na #1 - może i nawet ten sam parowóz.
Napis jeśli dobrze widzę: Dar na odbudowę Warszawy a pod spodem coś jeszcze (może info od kogo i skąd?).
Dzięki roox!!!
Offline
Moderator
Kapitulna 1948r
i
Ostatnio edytowany przez Daros (21.02.2010 22:57:13)
Offline
administrator
Pierwsze przed chwilą widziałem. A to drugie?
Offline
Moderator
... zobaczysz jak dojdziesz do końca galerii
Offline
administrator
Znów Leonard Sempoliński:
(mam nadzieję, że nie było tego wcześniej, jakoś mi się ciężko ten wątek przegląda - a zresztą nie wiem, czy nie powinien być zlokalizowany w dziale "kiedyś")
Offline