Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                                   Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                            

Apel – pomóżmy rodzinie Temlerów w poszukiwaniu pamiątek


Sport Beauty Moda Moda 2 Moda 3

#201 25.05.2011 11:34:10

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Trochę Getta vol. 6

Kiedyś analizowałem to zdjęcie i numer na latarence, ale nie mogłem rozstrzygnąć czy jest to 47 czy 43.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/81_1306316013.jpg

Offline

 

#202 26.05.2011 10:03:54

ewahanna

Użytkownik

Zarejestrowany: 9.07.2008
Posty: 129

Re: Trochę Getta vol. 6

Nie chce sie tutaj za bardzo mieszac, w Wy jestescie ekspertami tutaj, . Ja spojzalam na to zdjecie swiezym okiem i wedlog mnie druga cyfra to trojka, nie jedynka i nie siodemka.

Offline

 

#203 27.05.2011 16:56:44

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1114

Re: Trochę Getta vol. 6

No cóż, skoro numer na latarence wzbudza tyle kontrowersji, to znaczy, że jest jednak zbyt niewyraźny by stanowić argument. Mam nadzieję, pozostałe spostrzeżenia bronią jeszcze hipotezy Miła 47. Nie wiem czy będzie jakimś argumentem, że i kolejne zdjęcie W.George'a pasuje do Miłej i to blisko, bo do Miłej 51:

http://iis.infocenters.co.il/gfh/multim … _1_web.jpg
http://i52.tinypic.com/25t7qlt.jpg 

Dla porównania znane zdjęcie Miłej 51:
http://www.warszawa1939.pl/index.php?r1=mila_51&r3=9
http://i56.tinypic.com/4mdsw.jpg

Wygląd ogólny się zgadza, pasują też dwa mniej powtarzalne szczegóły:
  - witryna na prawo od bramy ma okiennice, na lewo nie ma,
  - na 2 i 3 boniu w zaznaczonym miejscu są widoczne ubytki.

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (30.05.2011 12:30:25)

Offline

 

#204 30.05.2011 12:18:43

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1114

Re: Trochę Getta vol. 6

roox napisał:

Ja na latarence adresowej widzę jedynie jakąś ciemniejszą plamę, interpolacja i powiększanie zdjęcia, też nie powodują, bym mógł odczytać tam jakiekolwiek cyfry Chyba, że masz to zdjęcie w większym rozmiarze, niż wrzucone na forum.

Jeśli chodzi o zdjęcia Georg'a to znam tylko to co na GFH. Zauaważyłem natomiast prawidłowość, że gdy łączę się przez komórkę, zdjęcia mają dużo mniej szczegółów. Zdaje się, że operatorzy komórkowi dodatkowo kompresują jpg by odciążyć sobie kanały radiowe.

Swoją drogą chyba rzeczywiście zdjęcia Georg'a są dużo lepszej jakości niż to co pokazuje GFH. Przykładem fragmenty zdjęcia "śpiących", które pojawiły się na forum. Nie wiem czy dobrze zgaduję, że ma to związek z książką "In the Warsaw Ghetto: Summer 1941"
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51uAXl9Vl8L._SL500_.jpg

Jeśli ktoś dysponuje tą książką może mógłby się wypowiedzieć w następujących kwestiach?:

1) czy jest jakaś informacja na temat kolejności w jakiej występują na kliszy zdjęcia?

2) czy jest więcej zdjęć niż na gfh? Jest na gfh taka informacja:

Willi Georg, a German army corporal and photographer, entered the Warsaw ghetto on June 26, 1941 and took four rolls of photographs on a number of main streets. A fifth roll was confiscated along with his camera, but the previous four remained undetected.

Jeśi miał aparat małobrazkowy, wówczas powinno być 4*36=144 zdjęć, a na gfh jest ich mniej.

3) czy jest tam zdjęcie, które niedawno w tym wątku było podejrzewane o lokalizację Miła 18? Czy widać jakieś nowe sczzegóły, zwłaszcza z szyldu widocznego tuż pod napisem GFH?

http://iis.infocenters.co.il/gfh/multimedia/GFH/0000029847/0000029847_1_web.jpg

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (30.05.2011 12:20:03)

Offline

 

#205 3.06.2011 20:25:54

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Trochę Getta vol. 6

Zamenhofa róg Miłej na południe
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/81_1307125260.jpg

Smolna od Leszna do Elektoralnej
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/81_1307125384.jpg

Offline

 

#206 3.06.2011 23:27:16

zaruk

Moderator Kombinator

Zarejestrowany: 24.01.2008
Posty: 1293

Re: Trochę Getta vol. 6

Solna... Bardzo ładne.


Powoli, drążąc tunel, posuwa się strażnik-kret
Z małą czerwoną latarką przypiętą na czole.

Offline

 

#207 6.06.2011 15:14:14

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Trochę Getta vol. 6

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/81_1307365955.jpg
Ogrodowa 2 i 4 widok od Solnej. (pomiędzy grudniem 1940r a lutym 1941r)

Ostatnio edytowany przez Daros (6.06.2011 15:17:42)

Offline

 

#208 6.06.2011 15:39:46

roox

miglanc

Skąd: ורשה
Zarejestrowany: 11.04.2007
Posty: 1495

Re: Trochę Getta vol. 6

Dzięki Ja szukałem raczej w małym getcie.

A przy okazji - dwa ładne obrazki wygrzebane przez przypadek:
Mławska od Franciszkańskiej - chyba pierwsze znane tak szerokie ujęcie, a w ogóle drugie po tym z YV
http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/25_1307366880.jpg
Muranowska od Bonifraterskiej
http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/25_1307366962.jpg

Offline

 

#209 6.06.2011 16:21:26

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1114

Re: Trochę Getta vol. 6

A propos narożnika Mławskioej i Franciszkańskiej, jest takie zdjęcie W. Georga:

http://iis.infocenters.co.il/gfh/multimedia/GFH/0000029805/0000029805_1_web.jpg

czy to nie tam? Kadr obejmowałby zaznaczony fragment:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 828#p17828
http://i56.tinypic.com/j6031x.jpg

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (6.06.2011 16:28:01)

Offline

 

#210 6.06.2011 17:50:14

roox

miglanc

Skąd: ורשה
Zarejestrowany: 11.04.2007
Posty: 1495

Re: Trochę Getta vol. 6

Moim zadaniem masz rację, bo szczegóły pasują jak najbardziej.
Poza tym jakoś niebezpiecznie zbliżamy się do Sapieżyńskiej i śpiących
http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1176294118.jpg
Oczywiście, jeśli chodzi o tą ostanią, kilka elementów w porównaniu do ortofoto wydaje się nie pasować, ale budowanie sobie obrazu ulicy na podstawie tylko zdjęć lotniczych może być bardzo mylące.
W sumie kamienica Franciszkańska 4 miała dość długie skrzydło od Sapieżyńskiej - pytanie, czy była to na pewno ślepa ściana?
To zdjęcie niewiele pokazuje, ale może sugerować brak otworów okiennych, poza ewentualą witryną sklepu, której fragment drzwi widoczny jest na zdjęciu Georga.
http://i51.tinypic.com/rhpr1h.jpg

Offline

 

#211 6.06.2011 19:20:42

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Trochę Getta vol. 6

roox napisał:

A przy okazji - dwa ładne obrazki wygrzebane przez przypadek:
Mławska od Franciszkańskiej - chyba pierwsze znane tak szerokie ujęcie, a w ogóle drugie po tym z YV
http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kole … 366880.jpg
Muranowska od Bonifraterskiej
http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kole … 366962.jpg

Jak widać co jakiś czas NAC dorzuca nowe zdjęcia.

Offline

 

#212 6.06.2011 23:27:27

zaruk

Moderator Kombinator

Zarejestrowany: 24.01.2008
Posty: 1293

Re: Trochę Getta vol. 6

Wrzuca.
Poniżej Franciszkańska 6 (dwa domy po lewej) oraz 7 (fragment po prawej) i 5 w 1945.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/76_1307395357.jpg

Franciszkańska 8, 6A i 6 w 1945.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/76_1307395410.jpg


Powoli, drążąc tunel, posuwa się strażnik-kret
Z małą czerwoną latarką przypiętą na czole.

Offline

 

#213 6.06.2011 23:41:34

zaruk

Moderator Kombinator

Zarejestrowany: 24.01.2008
Posty: 1293

Re: Trochę Getta vol. 6

A mnie się wydaje (po raz kolejny), że to nie może być Sapieżyńska (w żadnym z jej odcinków). Fragment na który wskazujesz, Fryderyku, był bardzo wąski - spójrz na zdjęcia Franciszkańskiej 4 i 6 (widok w kierunku zachodnim, na pewno je masz), żeby się przekonać, że u wylotu na Franciszkańską, Sapieżyńska była bardzo wąską ulicą (dopiero potem się rozszerzała). Poza tym, po 20-30 metrach dość mocno zaginała się w lewo - to z pewnością by wyszło na zdjęciu. Poniżej wrzucam lotniczą fotkę tej okolicy z 1944 roku.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/76_1307395793.jpg

Dom przy Fr 4 jest już zniszczony, za nim widać tylko mur ogradzający ogród. A na zdjęciu ze śpiącymi widać tam cienie jakiś domów (na pewno nie jest to cień muru, jest za długi, a zdjęcie zrobiono gdy słońce było wysoko). Poza tym do końca ulicy jest 60-80 metrów (tak sądzę licząc latarnie), a cała Sapieżyńska na tym odcinku chyba tyle nie miała (nie mówiąc już o odcinku za jej zagięciem w lewo).


Powoli, drążąc tunel, posuwa się strażnik-kret
Z małą czerwoną latarką przypiętą na czole.

Offline

 

#214 7.06.2011 00:05:29

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Trochę Getta vol. 6

Dla mnie głównym problemem jest ten budynek na końcu ulicy, na wszystkich dostępnych zdjęciach widać parterowy(?) budynek w głębi posesji (a może są to baraki, magazyny czy coś podobnego - nie wiem czy tam właśnie nie była fabryka Fiata?), na analizowanym zdjęciu widać, że budynek stoi przy samej ulicy i ma wysokość 1 piętra.

P.s. miałem/widziałem 1 zdjęcie z tej lokalizacji z PW (które może pomogłoby w rozwikłaniu zagadki) ale niestety zaginęło w gąszczu plików :-(

Offline

 

#215 7.06.2011 00:52:35

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1114

Re: Trochę Getta vol. 6

zaruk napisał:

Wrzuca.
Poniżej Franciszkańska 6 (po lewej) oraz 7 (fragment po prawej) i 5 w 1945.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 395357.jpg

Franciszkańska 8 i 6 w 1945.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 395410.jpg

A więc przypuszczenie o Franciszkańskiej 6a zdaje się potwierdzać:
http://iis.infocenters.co.il/gfh/multimedia/GFH/0000029258/0000029258_1_web.jpg

Offline

 

#216 7.06.2011 08:59:38

Wierzbowa

Moderator

Zarejestrowany: 24.01.2009
Posty: 786

Re: Trochę Getta vol. 6

Powracając do Sapieżyńskiej, to jest wiele "przeciw" ale jest parę "za".Jeśli odrzucimy tą hipotezę to nie mamy, żadnej innej.Spędziłem wiele godzin nad analizowaniem fotoplanu, w obrębie getta i tylko ten fragment Sapiezyńskiej z grubsza pasuje do zdjęcia "śpiących".Zabudowania po lewej(patrząc na północ) mniej więcej pasują, Sapieżyńska zaginała się pod kątem 90 stopni w stronę Bonifraterskiej.Na fotoplanie widać jakiś budynek stojący, w pewnym oddaleniu  pomiędzy Koszarami Sierakowskimi a zagięciem Sapieżyńskiej.Największy problem jest z zabudową po prawej stronie ulicy. Za długim ślepym murem(ścianą) widać budynki -co najmniej dwa.Tymczasem na fotoplanie takiej zabudowy w tym miejscu nie ma, jest tam co najwyżej jakaś boczna ściana
oficyny budynku przy Franciszkańskiej.O szczegółach przeczących tej lokalizacji,o których napisał Zaruk, już nie wspominając.Ciężka sprawa.

Offline

 

#217 7.06.2011 09:17:12

zaruk

Moderator Kombinator

Zarejestrowany: 24.01.2008
Posty: 1293

Re: Trochę Getta vol. 6

VCS-3 napisał:

A więc przypuszczenie o Franciszkańskiej 6a zdaje się potwierdzać

Zdecydowanie tak . Zgadzają się nawet wzory krat balkonowych. Przy okazji chciałbym uściślić tu kwestię numeracji budynków w tej okolicy, choć być może wyważam otwarte drzwi. Opierając się na planie Pani Bergman i fragmencie zdjęcia z Ostatniego Spojrzenia, które tu wrzuciłem sądzę, że pod numerem 6 stały dwa domy: niski na rogu Sapieżyńskiej oraz jedna z czteropiętrowych, bliźniaczych kamienic (wschodnia). Druga z nich miała numer 6A. Potwierdza to Twoja lokalizacja, w której - obok domu 6A - widać fragmencik piętrowego budynku Franciszkańska 8. Tak więc na pierwszym zdjęciu z NAC widać oba budynki spod szóstki (wysoki i niski), zaś na drugim - numery 8 (ruina po lewej), 6A (też mocno zniszczony) i oba spod numeru 6. Czy to się trzyma kupy?


Powoli, drążąc tunel, posuwa się strażnik-kret
Z małą czerwoną latarką przypiętą na czole.

Offline

 

#218 7.06.2011 13:05:24

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Trochę Getta vol. 6

Zakroczymska róg Wójtowskiej w tle wylot Franciszkańskiej - 1941r
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/81_1307444653.jpg

Offline

 

#219 7.06.2011 13:25:04

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1114

Re: Trochę Getta vol. 6

zaruk napisał:

Czy to się trzyma kupy?

Jak dla mnie w 100%

Wierzbowa napisał:

Powracając do Sapieżyńskiej, to jest wiele "przeciw" ale jest parę "za".

Też jeszcze bym zostawił mikroskopijną szansę dla Sapieżyńskiej. Był kiedyś taki pomysł (niestety nie pamiętam czyj), że budynek zamykający perspektywę nie stoi przy ulicy ale gdzieś w głębi posesji. Spójrzmy teraz na Sapieżyńską od Mławskiej na wschód. W głębi posesji, za murem jest jakiś niewielki budynek. Po drodze chyba są drzewa. Pytanie czy tam była brama? A może ten kawałek ogrodzenia ucierpiał w 39? I co z lewą stroną ulicy?

Krótko mówiąc, mało prawdopodobne, ale kto wie, różnie bywało.

Ileż byłoby łatwiej gdyby znana była kolejność klatek na kliszy...

Offline

 

#220 7.06.2011 14:06:59

roox

miglanc

Skąd: ורשה
Zarejestrowany: 11.04.2007
Posty: 1495

Re: Trochę Getta vol. 6

VCS-3 napisał:

Też jeszcze bym zostawił mikroskopijną szansę dla Sapieżyńskiej. Był kiedyś taki pomysł (niestety nie pamiętam czyj), że budynek zamykający perspektywę nie stoi przy ulicy ale gdzieś w głębi posesji. Spójrzmy teraz na Sapieżyńską od Mławskiej na wschód. W głębi posesji, za murem jest jakiś niewielki budynek. Po drodze chyba są drzewa. Pytanie czy tam była brama? A może ten kawałek ogrodzenia ucierpiał w 39? I co z lewą stroną ulicy?

Krótko mówiąc, mało prawdopodobne, ale kto wie, różnie bywało.

Ileż byłoby łatwiej gdyby znana była kolejność klatek na kliszy...

Rozumiem, że myślisz o odcinku równoległym do Mławskiej, bo ten drugi z pewnością odpada, chociażby ze wględu na nawierzchnię ulicy.
Zresztą, jak kiedyś pisalem, budynek zamykający perspektywę ulicy przypomina kształtem i gabarytami te stojące na terenie Koszar Sierakowskich - może to jedna z licznych oficyn. Poza tym, na co też kiedyś zwracałem uwagę, obok przejazdu bramnego ww budynku jest oś prawopodobnej klatki schodowej (moźna tak wnioskować po przesunięciu otworów okiennych). Wskazywałoby to raczej na elewację tylną budynku, a nie frontową. Same Koszary Sierakowskie dość mocno ucierpiały podczas nalotów we wrześniu '39 (szczególnie oficyny przuliczne). Być może wtedy zniszczeniu uległ też nieodległy mur, oddzielający posesję na tyłach koszar do Sapieżyńskiej. Choć ze względu na to, że z dokumentacją fotograficzńą tego terenu jest marnie, to na razie możemy sobie tylko pogdybać.

Daros napisał:

Zakroczymska róg Wójtowskiej w tle wylot Franciszkańskiej - 1941r
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 444653.jpg

A co do Gerkego to raczej wiosna/lato 1940.

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora