Forum Stowarzyszenia
administrator
Ślicznie wyszło, dzięki
Offline
Dziś jadąc od strony Nasielska uchwyciłem takie coś, co wygląda początek odbudowy tej linii. Widoczny nasyp jest na pewno pamiątką po przedwojennej linii i ciekawi mnie dokąd ten tor będzie kładziony?
Offline
administrator
Odbudowa linii kolejowej w PRL (tfu, Którejśtam RP)? To się nie mieści... Może to tylko takie żeberko. A że krzywe wyszło... No, krzywe i już
Offline
administrator
Kolejna mapka z normalnotorową linią Kałuszyn-Wieliszew-Struga-Wawer: ftp://mapy.ziomal.org/mapy/mapy_wieloar … adimin.jpg
Rysunki pochodzą z roku 1911 - pięć lat przed budową linii wojennej
Ciekawostka. Jeśli się dobrze przyjrzeć, okaże się, że ów interesujący obrazek zawdzięczamy naszemu koledze...
Offline
Moderator
chrisfox napisał:
Rysunki pochodzą z roku 1911. Jeśli się dobrze przyjrzeć,
To dochodzimy do wniosku, że ta mapa jest ....... do chrzanu tarcia. Żadnej wąskotorówki nie zaznaczyli...... na siedemdziesiątcepiątce...... Widocznie zostały utajnione.
Offline
administrator
Zaznaczyli. Dość - trzeba przyznać - delikatnie, ale linię do Radzymina zaznaczyli. Jabłonowskiej jakoś się nie dopatrzyłem, ale (to akurat na innych arkuszach z tego samego cyklu) lewobrzeżne kolejki są - zaznaczone od niechcenia, taką samą delikatną linijką, jak marecka. Krótko mówiąc - przez Nieporęt tor normalny, nie ma siły...
Offline
Moderator
chrisfox napisał:
przez Nieporęt tor normalny, nie ma siły...
A moim zdaniem jeśli ta mapa jest z 1911 r. to szeroki
Offline
Faktycznie Jabłonowskiej nie ma, a Marecka potraktowano jak ścieżkę, i kończy się jakoś wcześniej w Radimińskiej Wiosce.
Offline
administrator
Mechanik Jarząbek napisał:
chrisfox napisał:
przez Nieporęt tor normalny, nie ma siły...
A moim zdaniem jeśli ta mapa jest z 1911 r. to szeroki
Moim też (kwestia wygodnego nazewnictwa - "normalny" znaczy u mnie w tym wypadku nie_taki_znów_wąski )
Offline
Moderator
Sprawa bardzo prosta - tylko trzeba pojechać i zbadać na miejscu. Znam takie miejsce......
Offline
administrator
Jeśli znasz... To trzeba pojechać i zbadać
Offline
Moderator
Minęło trzy i pół roku, więc postanowiłem odgrzebać trochę temat. W zasadzie to nawet zaciemnić.
Znalazłem w tak zwanym Spisie Drożni Rzeczpospolitej takie coś.
Jak widać od stacji Marki wychodzi 14,6km bocznica do Centralnego Urzędu Gospodarczego (chyba) W.P.
Raczej z gruchy niż z pietruchy powiązałem sobie to z linią wojenną.
Stację Marki znalazłem tylko w RJ z lata 1919 r.
Później już w RJ nie występuje.
Rzuciłem okiem jeszcze w SRJ z zimy 1909 r. Stacja Marki istnieje choć wiostażu nie ma.
W innej tabelce jest coś takiego.
Do kompletu wygrzebałem jeszcze rozkład kolejki mareckiej z lata 1922 r.
Chcąc jakoś to wszystko podłączyć do kupy znalazłem taką mapę, gdzie co prawda stacji Marki nie ma ale jest coś na kształt obraz i podobieństwo przystanku w m. Drewnica (przy czerwonej drodze co zakładam było linią wojenną).
Ładownia (platforma) Drewnica istnieje w drugiej tabelce SRJ z 1909 r. Istnieje też ładownia Ząbki.
Żeby to wszystko ładnie wyglądało to przyjąłem założenie, że Drewnica to późniejsze Marki, które już później się nie pojawiają. Problem jest taki, że w pierwszym i drugim kwicie najpierw są Marki a później Ząbki. Chyba, że można to powiązać ze stacją wojenna IV klasy (1042 wiorsta) widoczną tu:
Chyba, że coś namieszałem strasznie mieszając myślowo parę różnych systemów walutowych.
Pozdrawiam serdecznie i walutowo.
ksiezyc_nad_gieesem ...
Offline
administrator
Ja się dziś kompletnie do takich rozważań nie nadaję, gdyż właśnie zakończyłem niezbyt długi, acz intensywny objazd naszego pięknego kraju po jego prześlicznych, choć nie do końca doskonałych drogach (i parę innych rzeczy też było w zestawie ).
Jedno mogę nieśmiało zauważyć:
księżyc_nad_gieesem napisał:
Chyba, że można to powiązać ze stacją wojenna IV klasy (1042 wiorsta)
Prywatnie, tak mi się właśnie kojarzy. Do dziś to miejsce nazywa się dość dziwacznie: Warszawa Wileńska Marki.
Offline
Użytkownik
księżyc_nad_gieesem napisał:
Chcąc jakoś to wszystko podłączyć do kupy znalazłem taką mapę, gdzie co prawda stacji Marki nie ma ale jest coś na kształt obraz i podobieństwo przystanku w m. Drewnica (przy czerwonej drodze co zakładam było linią wojenną).
Trop dobry... Drewnica w tym czasie wpadła w niejaki dualizm. Był sobie folwark Drewnica, na północ od niego była sobie stacja Drewnica (kolejka marecka), na południe zaś platforma Drewnica (kolej warszawsko petersburska). Dlatego jeden rozkład umieszcza stację między Zaciszem a Markami a drugi między Ząbkami a Zielonką. Na mapie widać stację Drewnica i słusznie przez Ciebie wskazywane miejsce platformy Drewnica. Dobrze to widać na trójwiorstówce z 1913 roku:
księżyc_nad_gieesem napisał:
Rzuciłem okiem jeszcze w SRJ z zimy 1909 r. Stacja Marki istnieje choć wiostażu nie ma. (...) W innej tabelce jest coś takiego.
Pierwsza tabelka to rozkład jazdy pośpiesznego pociągu wyruszającego do Petersburga ze stacji Praga (kolej nadwiślańska), potem przez stację Marki wjeżdżającego na tory petersburskie na rozjeździe (Стрелочный пост) na 1043 wiorście i dalej hajda na Petersbug! Drugi rozkład to jakiś fragment rozkładu jazdy pociągu jadącego do Warszawy torami kolei petersburskiej. Dlatego nie uwzględnia on stacji Marki bo ta była w zarządzie kolei nadwiślańskich. Widać to doskonale na tym schemacie węzła warszawskiego (kolej nadwiślańska - kolor pomarańczowy, kolej petersburska - kolor granatowy).
księżyc_nad_gieesem napisał:
Żeby to wszystko ładnie wyglądało to przyjąłem założenie, że Drewnica to późniejsze Marki, które już później się nie pojawiają. Problem jest taki, że w pierwszym i drugim kwicie najpierw są Marki a później Ząbki. Chyba, że można to powiązać ze stacją wojenna IV klasy (1042 wiorsta) widoczną tu:
Stacja Drewnica to stacja na linii kolejki mareckiej. Platforma Drewnica to ładownia/przystanek/rozjazd (jakkolwiek by tego nie nazwał) na linii petersburskiej. Stacja Marki to nic innego jak wojskowa stacja czwartej klasy nadwiślańskich kolei z tego schematu. Tutaj mała poprawka! Военная станция leży na 11 wiorście i 59 sążniu (duże pomarańczowe kólko) torów kolei nadwiślańskich a nie na 1042 wiorście (małe granatowe kółko) torów kolei petersburskiej. Stąd te różnice w carskich tabelkach.
Offline
Moderator
afmks napisał:
Pierwsza tabelka to rozkład jazdy pośpiesznego pociągu wyruszającego do Petersburga ze stacji Praga
To akurat jest druga tabelka. Na pierwszej widzimy bardzo ciekawy rozkład poc. nr 622 odjeżdżającego ze stacji W-wa Wiedeńska przez Wolę, W-wę Kowelską i następnie Marki. Tu jest minutowy postój.
Dobrze kojarzysz Krzysiu - te Marki to dzisiejsza Warszawa Wileńska Marki.
Ale jest coś z czym się spotykam po raz pierwszy - Centralny Urząd Gospodarczy WP i bocznica ponad 14 km. Gdzie się to mieściło? Może to pomyłka w druku a odległość 4,6 km m/w pasuje do magazynów wojskowych w rejonie dzisiejszego Ronda Starzyńskiego?
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarząbek napisał:
afmks napisał:
Pierwsza tabelka to rozkład jazdy pośpiesznego pociągu wyruszającego do Petersburga ze stacji Praga
To akurat jest druga tabelka.
Miałem na myśli pierwszą tabelkę po cytowanym tekscie, która jak słusznie zauważasz w całym tekście jest druga)))
A skoro przywołałeś tu dworzec kowelski:
Offline