Kolejka Marecka - zaciekawiamy Warszawą



Forum Stowarzyszenia

Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka


#21 2.06.2012 23:32:36

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

Akurat szynie zrobiłem tylko jedno zdjęcie. Wystaje ona przy krawędzi asfaltowej alejki ciągnącej się tuż przed lekkim wzniesieniem czyli resztkami budynku dworca. Pomiędzy ocalałym fragmentem dworca a blaszaną halą wybudowaną na pozostałościach prawej części korpusu. Mówiąc prościej przed dawnym środkowym ryzalitem dworca w odległości kilku metrów od domniemanej fasady

Patrząc nieco szerzej, między budynkiem TK Telekom a nasypem, dokładnie w osi ulicy Markowskiej.

Jeżeli trzeba, mogę w poniedziałek zrobić zdjęcia.


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#22 3.06.2012 15:13:35

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 851

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

Mechanik Jarząbek napisał:

Nie jestem pewien ale chyba nie. To mi raczej wygląda na resztki bocznicy do portu i rzeźni. Jak możesz dodaj zdjęcie obejmujące większy teren.Pozostałe zdjęcia - śliczności.

IMHO to wygląda właśnie na pozostałości jakiejś bocznicy kolejowej. Dokąd, nie wiem.
Niemniej ciekawe odkrycia, trzeba będzie się tam przejechać

afmks napisał:

Jeżeli trzeba, mogę w poniedziałek zrobić zdjęcia.

Zdecydowanie porób.

BTW: czuję się nieco zmotywowany, bo obiecałem kiedyś coś do tego wątku jeszcze dorzucić. Mam nadzieję, że dziś mi się to w końcu uda

Offline

 

#23 5.06.2012 16:52:52

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

Mechanik Jarząbek napisał:

Nie jestem pewien ale chyba nie. To mi raczej wygląda na resztki bocznicy do portu i rzeźni. Jak możesz dodaj zdjęcie obejmujące większy teren.

Bocznica do portu była po południowej stronie budynku dworca. Ten kawałek szyny wystaje z asfaltowej alejki w miejscu dawnego placu przed dworcem czyli po północnej. Co za czort zatem? Nie miałem żadnego ostrego narzędzia, żeby ją nieco odkopać. Tutaj zdjęcia w szerszej perspektywie:
http://s019.radikal.ru/i600/1206/a0/1eda2441aa2b.jpg
http://s42.radikal.ru/i098/1206/3d/dd0323475e41.jpg

Tuż obok w doskonałym stanie zachował się kolejowy budynek pamiętający czasy Привислинских Железных Дорог. Patrząc na detale nie wystawiłbym mu metryki starszej niż 1890 rok. Plan Lindleya dostępny na miejskiej stronie nie obejmuje terenów stacji Warszawa kolei terespolskiej, kawałek tego budynku jednak widać. Dzisiaj ma to adres Kijowska 8:
http://s019.radikal.ru/i609/1206/dd/a728814a7d05.jpg

Po dawnej stacji znaleźć można też nieco innych śladów mniejszych lub większych. Pomiędzy dworcem dalekobieżnym a Objazdową, na Kijowskiej z ziemi wystaje coś takiego:
http://s019.radikal.ru/i603/1206/b8/b72e6fd93b0e.jpg
Na ortofotomapie z 1945 roku w tym miejscu są jakieś budynki (warsztaty? magazyny?) otoczone z trzech stron ślepymi torami (bocznicami). Tuż obok kończyły się wysokie perony.

Właśnie... Napisałem na Kijowskiej Jeżeli pójdziemy dalej, miniemy Markot (z adresem Kijowska 22), dojdziemy do budynków z adresem... Brzeska 2A i tuż za nim Brzeska 2 Nieźle? Brzeską 2A nawet sfotografowałem bo jakaś taka fotogeniczna była:
http://s53.radikal.ru/i140/1206/27/6b5e0de313b5.jpg
Kiedy przyjrzałem się ortofotomapie z 1945 roku, okazało się, że nie ma tam tego budynku. Wydawał mi się przedwojenny)))) Czasy gąszczu torowisk wokół pamięta za to budynek (jakiś warsztat?) o adresie Brzeska 2, tuż za tym ze zdjęcia. Brnąc dalej błotnistą Kijowsko/Brzeską dojdziemy do Objazdowej z "Drucianką" i "Warszawskim Młynem Parowym". Szczególnie ten drugi zapadł mi, prowincjonalnemu dziecku, w pamięci - jego widok był dla mnie sygnałem, że za chwilę stanę na wielkomiejskim bruku))))

Pomiędzy torami zachowały się resztki (nie w oryginalnej już formie) warsztatów naprawczych kolei warszawsko terespolskiej. Stojąc na wschodnim krańcu peronu siódmego widać charakterystyczny "grzybek" i równie charakterystyczny szczyt budynku. To są właśnie owe dawne warsztaty naprawcze. Mniej więcej w miejscu gdzie stoi sobie nastawnia zdalnego sterowania (grzybek) do czasu przebudowy stacji Warszawa Wschodnia (około 1935) stała wachlarzowa parowozownia z czasów budowy linii. W dole niedoszła Aleja Tysiąclecia której zabrakło sił, żeby przebić się dalej :
http://s019.radikal.ru/i643/1206/bd/4f1851a7bdf5.jpg

Z bliska szczyt warsztatów wygląda tak:
http://s41.radikal.ru/i093/1206/29/4b7e4930af2f.jpg
Boczna fasada zaś tak:
http://s018.radikal.ru/i520/1206/89/97976000a3a9.jpg

Jest jeszcze jeden budynek, swojego czasu okrzyknięty jednym z najstarszych (1866) na Kamionku. Schowany między nasypem a Skaryszewską. Ma zresztą adres Lubelska 33 Dawne warsztaty kolei warszawsko terespolskiej, podobno jedyna zachowana w całości realizacja Alfonsa Kropiwnickiego, autora projektu dworca terespolskiego:
http://s019.radikal.ru/i602/1206/ee/b5f3260a52cd.jpg
Z drugiej strony widać nieco więcej:
http://s019.radikal.ru/i619/1206/bd/5adf063c3798.jpg
Nie ulega wątpliwości, że budynek powstał przy okazji budowy linii. Powtarza schemat wszystkich dworców i koszarek całej linii a tych jeszcze nawet sporo dotrwało do naszych czasów. Dlatego poddałem w wątpliwość tezę o tym, że to jedyny zachowany budynek Kropiwnickiego. Może w Warszawie ale i tego nie jestem pewien, sprawdzę.

Na dzisiaj koniec ale to jeszcze nie wszystkie pozostałości związane z dworcem terespolskim)))) Wkrótce następne


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#24 5.06.2012 18:50:54

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

afmks napisał:

Bocznica do portu była po południowej stronie budynku dworca.

Bocznica do portu i rzeźni była po północnej stronie dworca. Wychodząc z dworca na ulicę Kijowską przechodziło się przez tor. Przejście było zabezpieczone szlabanami, zamykanymi w czasie przejazdu pociągu. Na ul. Targowej tor do portu krzyżował się w poziomie z torami tramwajowymi. Tu też były szlabany. Następnie tor przecinał ul. Zamoyskiego i wchodził na teren portu na narożniku ul. Sokolej i Zamoyskiego. Ja to pamietam ..... niestety.
A Ty możesz zobaczyć oglądając film Kazimierza Karabasza "Jak co dzień"

http://www.youtube.com/watch?v=6BQFvg_h4kQ

Oczywiście, kiedyś było inaczej ale tamten okres znam tylko z planów .

Offline

 

#25 5.06.2012 23:29:43

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

Dzięki za film, nie znałem a fajny.

Mam wielką lukę w wiedzy o tym jak wyglądała Warszawa Wschodnia przez pierwsze dwudziestolecie PRL-u. Czarną dziurę wręcz... tym bardziej cenne są dla mnie takie informacje jak Twoja. Nie ulega wątpliwości, że pierwotnie sporna bocznica biegła jak logika kazała, po południowej stronie dworca. Potwierdza to choćby ortofotomapa z 1945 roku - przebieg toru jest doskonale  widoczny. Skoro mówisz, że pamiętasz jej przebieg po przeciwnej stronie dawnego dworca... Próbuję dorobić do tego teorię... Może wiązało się to z tym, że dawne perony niskie dworca wschodniego zostały zasypane przez poszerzony nasyp a fragment bocznicy przełożono nieco dalej na północ, żeby powiązać je z bocznicami, których tereny zajmują teraz tereny ogródków działkowych?


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#26 6.06.2012 14:05:32

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

Kiedyś opowiadał mi mój Kolega, który swego czasu mieszkał przy Skaryszewskiej, że był tor po południowej stronie stacji ale kończący się przy Targowej. Niestety Kolega zmarł kilka lat temu i więcej szczegółów się nie dowiemy.
Pamiętam, że  tor do portu został rozebrany około roku 1967 r.
To może kilka słów o rozbudowie peronów na st. W-wa Wsch.
Kiedyś były tylko cztery. W latach sześćdziesiątych dla ruchu podmiejskiego dobudowano perony 5 i 6. Jednocześnie zbudowano nowe tory na linii otwockiej na odcinku Dw. Wsch -  okolice przejazdu na ul. Wiatracznej. A dla pociągów dalekobieżnych w kierunku północnym /Gdynia, Olsztyn/ zbudowano prowizoryczny peron 7. Nie trwało to zbyt długo .... może trzy lub cztery lata. Dziś w tym miejscu  jest pętla tramwajowa. 
A chyba w końcu lat osiemdziesiątych zbudowano od strony ul. Kijowskiej jeszcze jeden peron, który został nazwany pierwszym a numeracja pozostałych przesunęła się o jeden. W ten o to sposób pierwszy stał się drugim, drugi trzecim itd.

Offline

 

#27 9.06.2012 23:16:45

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

Mechanik Jarząbek napisał:

Kiedyś opowiadał mi mój Kolega, który swego czasu mieszkał przy Skaryszewskiej, że był tor po południowej stronie stacji ale kończący się przy Targowej. Niestety Kolega zmarł kilka lat temu i więcej szczegółów się nie dowiemy.

Tory po południowej stronie nasypów kolei średnicowej, wzdłuż Skaryszewskiej to była pamiątka po czasach kiedy stacja była czołowa. Tory kolei terespolskiej dochodziły do Targowej czy raczej wówczas Wołowej - taki zresztą miał adres dworzec terespolski (drogę dojazdową do samego dworca nazwano Kijowską dopiero w 1915 roku). Wybudowanie nasypów i wiaduktów nad Targową rozdzieliło dawne tory stacyjne na dwie grupy. Po południowej stronie zostały tory tam gdzie dzisiaj są prowizoryczne parkingi Kolei Mazowieckich przy Lubelskiej i właśnie w okolicach Skaryszewskiej - w okolicy wspominanego przeze mnie budynku warsztatów z 1866 roku. Myślę, że bocznice te miały wiele wspólnego z Durchgangslager ze Skaryszewskiej właśnie.


Mechanik Jarząbek napisał:

Pamiętam, że  tor do portu został rozebrany około roku 1967 r.

i  wcześniej:

Mechanik Jarząbek napisał:

Bocznica do portu i rzeźni była po północnej stronie dworca. Wychodząc z dworca na ulicę Kijowską przechodziło się przez tor. Przejście było zabezpieczone szlabanami, zamykanymi w czasie przejazdu pociągu. Na ul. Targowej tor do portu krzyżował się w poziomie z torami tramwajowymi. Tu też były szlabany. Następnie tor przecinał ul. Zamoyskiego i wchodził na teren portu na narożniku ul. Sokolej i Zamoyskiego. Ja to pamietam ..... niestety.

Tor do portu według wszelkiego prawdopodobieństwa powstał w 1931 roku - przynajmniej oficjalnie został włączony do ogólnej sieci transportowej łączącej właśnie port z resztą kraju via stacja Warszawa Wschodnia. Na tę okazję ustalono nawet specjalną zniżkową taryfę przewozową. Niewykluczone, że istniał już wcześniej pełniąc funkcję bocznicy, którą dowożono materiały budowlane potrzebne dla realizacji portu. Można byłoby więc mówić już nawet o roku 1919. Tak na marginesie miała też istnieć tramwajowa bocznica towarowa, którą można byłoby rozwozić towary z portu po całej Warszawie. Tu jednak Lipton mógłby pewnie coś powiedzieć. Na tym zdjęciu widać jak od niskiego peronu dworca wschodniego, w siną dal czyli w stronę portu odchodzi rzeczona bocznica (na ostatnim planie kamienica Nagórskiego przy Targowej 15):
http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-W-1888-1.jpg
Tutaj właśnie widać moje wątpliwości co do znalezionej szyny, która patrząc na to zdjęcie musiałaby być po drugiej stronie budynku dworca - na przeddworcowym placu... Gdyby miała przedwojenny przebieg, rzecz jasna.


Mechanik Jarząbek napisał:

To może kilka słów o rozbudowie peronów na st. W-wa Wsch.
Kiedyś były tylko cztery.

Początkowo perony dworca terespolskiego, jak zwyczaj kazał leżały w tym samym poziomie co dworzec:
http://s019.radikal.ru/i642/1205/dd/2b76e21e4d06.jpg
Obecne perony 2,3,4,5 wybudowane zostały w latach trzydziestych przy okazji budowy linii średnicowej. Żeby móc przerzucić tory nad Targową i dalej być już na odpowiedniej wysokości już przy dworcu wschodnim wybudowano nasypy tworząc właśnie te cztery perony nazywane "wysokimi" w odróżnieniu do starego peronu pierwszego "niskiego" Z "wysokich" peronów, jak dziś schodziło się schodami i przejściem podziemnym do poziomu gruntu:
http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-D-690-21.jpg
http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-W-1847-2.jpg
http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-D-683-27.jpg
Przy samym budynku dworca, przy jego wschodnim skrzydle przeciskał się jeden tor. Tutaj doskonale widoczna jest sytuacja "niski/wysoki" peron:
http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-A-120-2.jpg
http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-A-120-3.jpg
Dalej na zachód, bliżej Targowej, robiło się już luźniej. Peron ten niejednokrotnie był wykorzystywany do paradnych powitań:
http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-D-958-1.jpg
http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-D-391-2.jpg
http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-D-958-2.jpg

Tutaj fragment filmu z 1938 roku ("Druga młodość") z epizodem nagranym przed frontonem dworca (minuta 2:27 do 2:46):
http://www.youtube.com/watch?v=xBVcqZJTG0o

c.d.n.


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#28 16.06.2012 00:06:22

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

Kiedy na Pragę dotarła kolej terespolska, okolice końcowej stacji wyglądały nieco inaczej niż dzisiaj:
http://www.kamionek.waw.pl/images/stories/kamionek_lubelska34_51.jpg
(Kółkiem zaznaczono ów słynny kamionkowski zabytek kolejowy Polecam cały tekst: http://www.kamionek.waw.pl/content/view/329/106/) Za dworcem widać warsztaty kolejowe, które w zmienionej formie dotrwały do dnia dzisiejszego.

Za sprawą tejże stacji powstała też ulica Brzeska, stąd zresztą nazwa tej ulicy. Jej zaś powstanie łączy się z wybudowaniem w latach 1872 - 73 Szkoły Technicznej Kolei Terespolskiej. Budynek ma dziś adres Brzeska 12:
http://s009.radikal.ru/i310/1206/41/462ce06dbef9.jpg
Ten sam budynek od podwórka:
http://s017.radikal.ru/i410/1206/97/9e7151b14827.jpg
Tak, tak... to dzisiejszy szpital kolejowy. Po upaństwowieniu kolei warszawsko - terespolskiej i przejściu pod zarząd kolei nadwiślańskich (nie mylić z koleją nadwiślańską ) szkołę zamieniono właśnie na szpital. Mniej więcej z tego okresu (1910) pochodzi szpitalna kaplica ufundowana przez posługujące w szpitalu siostry kanoniczki:
http://s51.radikal.ru/i134/1206/df/27f1a15bae35.jpg
http://s018.radikal.ru/i521/1206/c3/424a5d22bd24.jpg
Kaplica p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa (akurat dzisiaj jest obchodzone święto NSPJ) funkcjonuje do dziś, msze odprawiane są w dni świąteczne o 10.00

(Polecam też do przeczytania: http://www.ngp.pl/str/tekst253.html)


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#29 16.06.2012 07:52:27

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

Bardzo ciekawy post! 
https://maps.google.pl/maps?q=Warszawa& … eckie&z=20
Panorama Brandla, jaką znam, kończy się przed narożnikiem z Kijowską, a tu widok poszerzony, widać również narożną karczmę.

Offline

 

#30 16.06.2012 17:32:01

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

afmks napisał:

Polecam cały tekst: http://www.kamionek.waw.pl/content/view/329/106/)

Tam też znaleziono dachówkę z wytwórni M. Małachowskiego. Znak firmowy identyczny jak na moim gąsiorze:

http://kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=841

Offline

 

#31 17.06.2012 00:13:41

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

Tak naprawdę śladów po dawnym dworcu terespolskim/brzeskim/wschodnim jest jeszcze dużo innych. Czasami na wyciągnięcie ręki, czasami gdzieś w krzakach, czasami na papierze Cztery przedwojenne "wysokie" perony zostały ostatnio doszczętnie przebudowane ale wiaty od przedwojnia się nie zmieniły. Bocznice na Skaryszewskiej w postaci szczątkowej czyli tory zdawczo odbiorcze nr 120 i 121 (jeśli dobrze pamiętam numery) oraz pozostałości bruku po owej ulicy (chyba po niej ) Pozostałości przyczółków wiaduktu w miejscu krzyżowania się łacznicy linii terespolskiej/petersburskiej z nadwiślańską. Ulica Bliska, która wzięła początek od ścieżki, którą skracali sobie drogę do pracy kamionkowscy kolejarze. Pewnie wielu z tych śladów za czas jakiś nie będzie.

Jednym z takich śladów są piękne fotografie Fajansa wydane w okolicznościowym albumie z okazji otwarcia linii warszawsko terespolskiej. Fotografie te są dobrze znane, pozwolę sobie jednak je tu wrzucić:

http://s50.radikal.ru/i130/1206/ad/65403146efa7.jpg
"Położenie kamienia węgielnego pod dworzec Dr. Żel. War. Ter. na Pradze dnia 18/30 Maja 1866."
W centrum grupa oficjeli Berg i Kronenberg - o jednym z nich za chwilę kilka słów...

http://s018.radikal.ru/i519/1206/8c/36680bdd0fd9.jpg
"Lokomotywa Friedrich Rembert"
Był wówczas taki zwyczaj, że parowozom (jak statkom) nadawano imiona. Ten akurat z nr 1 miał za patrona Friedricha Remberta. Można się  spotkać z całą masą błędnych informacji kimże to miał być ów Rembert Tymczasem chodzi nie o kogo innego jak o hrabiego Berga, który tak naprawdę nazywał się Friedrich Wilhelm Rembert von Berg ale znany jest bardziej w wersji Фёдор Фёдорович Берг Kronenberg, żeby ułaskawić namiestnika, jego imieniem nazwał flagowy parowóz nr 1 (nr 2 miał na imię Warszawa) i pierwszą półstację w kierunku terespolskim - Rembertów. Jej wybudowania żądały władze wojskowe ze względu na sąsiedztwo poligonu artyleryjskiego.
W tle parowozu oczywiście budujący się dworzec terespolski.

http://i017.radikal.ru/1206/a3/bf6f193645ed.jpg
"Dworzec stacyi Praga"


Stosunkowo niedawno wydano nawet reprint tego albumu. Można też obejrzeć go tutaj: http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/do … 8&from=FBC


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#32 5.07.2012 01:00:25

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

Tylko jeszcze jeden mały pościk, bo wątek i tak już przydługi. Muzeum Kolejnictwa ma nieco ciekawych zdjęć dotyczących tytułowego dworca. Myślę, że są raczej znane ale niechby znalazła się choć jedna osoba, która ich nie zna - dlatego warto wrzucić.

Perony dworca prze rokiem 1914. Do odjazdu gotowy jakiś kurier do Brześcia albo i dalej, kto to wie? Człowiek w czapce z podwójnym galonem na otoku to zapewne zawiadowca odprawiający pociąg. Za nim stójkowy - porządek musi być ...
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/313073_212315052163671_199899402_n.jpg

Sądząc po ciężarówce fotografia pochodzi z podobnego okresu co poprzednia.
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/535766_327174917344350_816213191_n.jpg

Następne zdjęcia z okresu o trzydzieści lat (około) późniejszego. Jak widać budynek dworca aż tak bardzo nie ucierpiał. Widok od strony południowej z widokiem na "wysoki peron":
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/302706_209885505739959_5460754_n.jpg

Najpoważniejsze zniszczenia pomiędzy środkowym a północnym korpusem (ryzalitem):
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/304361_209885492406627_2465054_n.jpg
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/319056_209885539073289_1479629_n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/314203_209885522406624_3423292_n.jpg


Jeszcze tylko rzut oka na bocznicę do portu i rzeźni o której pisał Mechanik Jarząbek:
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/310221_209885462406630_5319628_n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/316682_209885482406628_3076634_n.jpg
Ponieważ ja nietutejszy - może ktoś mi wytłumaczy co to za tory przemykające pod prawym przelotem wiaduktu?


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#33 5.07.2012 13:06:40

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

kolejki do Karczewia

Offline

 

#34 5.07.2012 13:51:47

roox

miglanc

Skąd: ורשה
Zarejestrowany: 11.04.2007
Posty: 1529

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

Daros napisał:

kolejki do Karczewia

Oj, chyba nie w tym miejscu chociaż na kolejkach to ja się słabo znam...

Dzięki afmks, szczególnie za te dwa ostanie zdjęcia.

Offline

 

#35 5.07.2012 15:19:02

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

A jusci, to mi się pokiełbasiło z tego gorąca
Ciekawe, ze na orto tego nie widać?

Offline

 

#36 15.07.2012 23:53:10

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

Jeszcze kilka fotografii z okresu, który dla mnie jest kompletnie nieznany jeśli chodzi o historię tego dworca:

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/599954_200202686776219_1696125461_n.jpg

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/301824_168996719896816_1841433598_n.jpg

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/250933_200202670109554_680029108_n.jpg

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/306219_168996673230154_2032953602_n.jpg

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/427858_168996759896812_1904019380_n.jpg

Więcej tutaj: http://www.facebook.com/media/set/?set= … 498&type=3


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#37 16.07.2012 09:59:23

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

Pierwsze od góry, to by według opisów na fb (skądinąd, genialny zbiorek obrazków) miała być Lubelska. A ja tam na lewo od budynku widzę pętlę tramwajową - jak dla mnie, wyraźnie zakręcające przewody trakcyjne. Są słupy i w ogóle...


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#38 20.07.2012 17:28:48

gajos

Użytkownik

5520043
Skąd: Łochów / stołeczna Złota
Zarejestrowany: 10.10.2007
Posty: 547
WWW

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

roox napisał:

Daros napisał:

kolejki do Karczewia

Oj, chyba nie w tym miejscu chociaż na kolejkach to ja się słabo znam...

Witam
Jeśli to wiadukt nad Targową, to kolejka przemykała swym wąskim torem jakieś 100m na zachód.


A gdyby kupić taki wąski pas ziemii wzdłuż trasy do Radzymina?

Offline

 

#39 20.07.2012 19:59:11

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

Czy to kolejka czy nie - nie ma sensu dyskutować bo to kolejka (ta kolejka) nie jest. (Ale mi kwieciście jakoś wyszło)

Nie wiem czy mi się wydaje ale ten zagadkowy tor jakby był szerszy nieco?








Dla przypomnienia: jeszcze niedawno tytułowy dworzec wschodni wyglądał tak:

http://warszawawschodnia.blox.pl/resource/MSzymanski_IMG_2608.jpg

Więcej dla nostalgików tutaj: http://warszawawschodnia.blox.pl/html




Po chwili...
Czy to znowu coś z moimi oczami? Czy to jest zachowany do dzisiaj fragment budynku dworca terespolskiego? Ten w którym do niedawna był punkt skupu złomu?
http://s018.radikal.ru/i518/1207/19/22d0b227069a.jpg

Ostatnio edytowany przez afmks (20.07.2012 20:20:38)


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

#40 19.08.2012 01:13:35

afmks

Użytkownik

Skąd: w drodze
Zarejestrowany: 12.01.2010
Posty: 329

Re: Dworzec Terespolski / Brzeski / Wschodni

Andrzej Skalimowski, Zbigniew Tucholski
"Zachowany fragment dworca Kolei Warszawsko-Terespolskiej na Pradze"
strona 42
(w: "Kronika Warszawy", nr 3(142)/2009)

http://www.warszawa.ap.gov.pl/pub/kroni … ika142.pdf


Блаженны те, которым нечего сказать и, несмотря на это, всё равно молчат

Dawne dworce kolejowe na pocztówkach:
https://www.facebook.com/Afmks

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora