Forum Stowarzyszenia
Użytkownik
Co prawda, może nie jest to okres, który "lideruje" na Kolejce, ale i taki liczę na pomoc
Pozornie prosta lokalizacja już nieco snu z powiek nam kiedyś spędziła. Jako, że przez przypadek natrafiłem właśnie na tę fotkę, to wrzucam:
Data nieznana, ale szczegóły ewidentnie wskazują na lata 50.
Offline
Użytkownik
Odgrzewam kotleta: i co - nikt nic nie wydedukował? :>
Offline
Moderator
A czy jesteś pewny Liptonie, że to Warszawa? Bo wydaje mi się
że ten typ wozu jeździł nie tylko w stolicy.
Offline
Użytkownik
W którym jak w którym, ale akurat w tym temacie pewność mam! O ile doczepy były oczywiście w całej .pl, o tyle "silniki" tylko w Wawie. Sorry, jeszcze w Berlinie w latach 1939-1945
Offline
Użytkownik
To ten wagon: http://phototrans.pl/15,72177,65.html
Offline
Moderator
No to skoro mamy pewność, to możemy spróbować.
Moim skromnym zdaniem to wczesne lata pięćdziesiąte. W zasadzie istnieją na tym zdjęciu dwa punkty zaczepienia.
Pierwszy to oczywiście ten fragment budynku na zdjęciu. Biurowy, niemieszkalny. Ciekawym elementem jest antena
na dachu. Czyżby jakiś obiekt wojskowy czy inszych służb porządkowych?Ale bardzo ważnym elementem, jest fakt
że znajduje się on, w pewnym oddaleniu od ulicy, za siatkowym ogrodzeniem. Taka konfiguracja, na trasach linii tramwajowych,
nie zdarza się często. Minęło jedna prawie siedemdziesiąt lat od tego czasu. Budynek mógł zostać rozebrany, przebudowany lub zasłonięty innym, nowym.
Próbowałem coś wyczaić na street view, ale jak na razie wynik zero.
Ale jest drugi element. Tym elementem jest numer boczny wozu "449". Widziałem na stronie '"Omni-bus.eu" takich magików, którym
wystarczyło podać numer boczny(co prawda dotyczyło to autobusów), a oni podawali wszystkie dane: rok produkcji, zajezdnia, rok zezłomowania itd. Może dało by się ustalić Liptonie, do której zajezdni należał nasz egzemplarz, i jakie linie mógł obsługiwać, a była by to już
bardzo istotna informacja.
Offline
Użytkownik
Lakonicznie:
1 - że to lata 50. to oczywista oczywistość Napisałem to zresztą od razu wrzucając fotkę 2 lata temu;
2 - na dachowych antenach się nie znam ;
3 - "Omni-bus", hmm..., tam sama dzieciarnia jest ;] Wiesz mi, że są w tym mieście "magicy", których wiedza jest - lekko licząc - 100 razy większa niż większości oszołomów z "Omni-busa". I wierz mi również, że wiem co mówię w tym temacie Bo ekipy z NAC-u do dziś są w szoku na podstawie jakich detali można było ustalić niemal dzienne daty zdjęć, które były "beznadziejnymi przypadkami". Ale do tego trzeba trochę większej wiedzy niż daty produkcji i kasacji. Te mogę Ci w tym przypadku podać z głowy Zajezdnia jest prawdopodobnie do ustalenia, ale... są niestety okresy w których - z różnych powodów - są czarne dziury co do materiałów. Poza tym jest jeszcze jeden problem. Nie wiem jak to było z "berlinkami", ale podam Ci przykład na podstawie typu 13N. Były wozy, które w swojej ponad 50-letniej służbie w Warszawie ani razu nie zmieniły zajezdni. A były też takie, które... zmieniały je ponad 20 razy! Wszystko jest oczywiście dokładnie rozpracowane, ale potrzeba dużo czasu by się przez to przekopać. Więc trzeba by znać bardzo dokładną datę wykonania foty, aby ustalać obsługę linii przez daną zajezdnię. To zresztą również zmieniało się dość dynamicznie. Reasumując: na razie próbujemy ustalić miejscówkę po lokalizacji, bez jakichś "grubszych" działań wymagających wertowania tony dokumentów (które pozwoliłyby szacować dokładna datę) oraz poświęcania na to większej ilości wolnego czasu, którego zarówno ja, jak i koledzy (którzy mogliby coś do tematu wnieść) nie mamy.
Tyle na razie Ale dzięki, że w ogóle podjąłeś się kontynuacji wątku!
Offline
Użytkownik
Widzę, że wątek (znów) umiera, więc go trochę podkręcę Nie będę pisał elaboratów (bo czasu mało), tylko tak enumeratywnie:
1 - krój czcionki numeru taborowego wskazuje jednak na lata 60., dokładnie na połowę tej dekady;
2 - i jeśli fotę wykonano w tym okresie, to są to "ostatnie podrygi" tej 'berlinki'. Ponieważ "poleciała" ona jako jedna z pierwszych z tej serii ze stanu inwentarzowego w 11.1965 r. (przekwalifikowanie na szlifierkę po RK w 12.1965 r.). Być może stało się to nawet po tym wypadku!;
3 - składy K+ND (a taki mamy na zdjęciu) były charakterystyczne dla zajezdni "Praga";
4 - powyższe tylko potwierdza regułę, bo wóz #449 był eksploatowany właśnie na R-2;
5 - w połowie lat 60. zajezdnia ta miała tylko 11 szt. wozów 13N, więc "stary" tabor jeździł na prawie wszystkich liniach obsługiwanych przez ten zakład (z wyjątkiem linii 7, 17 i 21bis, na których były tylko 13N [z nielicznymi wyjątkami]);
6 - tak więc zostają nam do wyboru linie: 1, 2, 3, 3bis, 4, 5, 6, 8, 9, 13, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 32 i 34, bo takowe jeszcze obsługiwała wówczas zajezdnia praska;
7 - czyli de facto całe miasto Oczywiście linie dwucyfrowe odpadają, bo tablica liniowa na zdjęciu ma tylko jedną cyfrę. Zasadniczo należy szukać po trasach linii 3, 6, 8 lub 9;
8 - jeszcze słowo odnośnie ptg.: jak najbardziej wóz #449 mógł takowy mieć w latach 60. Na pewno nie jest to jego oryginalny pantograf, bo wóz #449 po wojnie był odbudowywany przez Zakłady Cegielskiego (a te zakładały pałąki). Natomiast kiedy ów nożycowy pantograf został założony na tym wagonie - nie wiadomo. Takie info może mieć tylko jedna osoba w tym mieście, a z nią nie ma chwilowo kontaktu.
Zatem "Wierzbowa" do dzieła, identyfikuj! ;-)
Offline
Moderator
Dziewiątkę widzę Liptonie! Na tablicy jest cyfra "9"! Al.Waszygtona i
Al. Jerozolimskie odpadają. Więc albo odcinek Wiatraczna- pętla Gocławek, albo pl. Zawiszy - Okęcie. To już jest coś.
Offline
Użytkownik
Ja nie jestem pewny tej 9, naprawdę.
Moim zdaniem "dzwon" był na skrzyżowaniu z rozwidleniem torów. Od Wiatracznej na wschód nic takiego nie ma (samo rondo też odpada). Natomiast na drugim wymienionym przez Ciebie odcinku w grę mogłyby wchodzić tylko miejscówki takie jak pl. Zawiszy, pl. Narutowicza i skrzyżowanie Grójecka/Bitwy/Banacha. A te jakoś też tak "średnio" pasują...
Offline
Moderator
Nie przywiązywał bym się tylko do koncepcji wykolejenia na rozjazdach. Mogło to się zdarzyć też w wyniku zdarzeń losowych np. Kolizji z innym pojazdem. Może też zbyt szybko skreśliłem aleje, a przecież tam są takie druciane płotki przy linii średnicowej.
Offline
Użytkownik
Akurat na wykolejeniach tramwajów trochę się znam Więc spokojnie. Mówię tylko, że według mnie na zdjęciu widać rozwidlenie torowiska. Niestety fotka jest mała (a większej nie mam), więc ciężko to zweryfikować. Natomiast co ustawiło wagony w takim układzie, to już zupełnie inna para kaloszy.
Offline
Moderator
Witam Liptonie. Na wstępie muszę autorytarnie stwierdzić, że takiego budynku w takiej konfiguracji współcześnie, nie ma. Oznacza to: przebudowę, zasłonięcie przez inny gmach, czy też wyburzenie. Najtrudniej jest coś wywnioskować na pętli na Okęciu. Jak to tam wyglądało w 1965 roku ? Materiałów do porównania brak.Powyższe konkluzje mają znaczenie, jeśli nadal zostajemy przy koncepcji rozjazdów, roku 1965 i lini 3,6,8 i 9.
Ostatnio edytowany przez Wierzbowa (11.10.2018 07:10:27)
Offline
Użytkownik
Też rozważałem już koncepcję, że ów budynek nie jest obecnie widoczny (o ile w ogóle jest) w takiej formie. Co do Okęcia, to w 1965 r. powinno to już wyglądać tak jak obecnie. I roku 1965 "na sztywno" na pewno nie należy się trzymać - przestawiłem tylko wcześniej kilka argumentów, które mogłyby wskazywać, że należy szukać właśnie w I połowie lat 60.
Offline
Użytkownik
Mam pewną koncepcję, niestety nic konkretnego do porównania:
1945:
Budynek po wojnie odbudowano, widać go ze szczegółami na zdjęciach lotniczych z 1976/1977
w 1982 nie ma już po nim śladu.
Offline
Użytkownik
Torowisko na ul. Grochowskiej było wydzielone. A na zdjęciu mamy ewidentnie tory w jezdni.
Offline
Użytkownik
W tym miejscu tory były w jezdni. Przebiegały z południowej na północną stronę Grochowskiej.
Offline
Moderator
Tory zdają się biec trochę jakby na skos w stosunku do budowli. Podobny układ jest przy rondzie Waszyngtona, gdzie tory przechodzą na środek. Ale tam nie ma odpowiedniej zabudowy, podobnej do tej na zdjęciu.
Offline
Moderator
No to "Virbus Unitis" :
Zagadka rozwiązana.
Ostatnio edytowany przez Wierzbowa (13.10.2018 08:22:11)
Offline
Użytkownik
Powiem tak: może po całym tygodniu jestem zbyt zmęczony (a naprawdę jestem), ale mnie ta miejscówka coś nie pasuje.
Niemniej cieszę się, że w ogóle ktoś próbuje się z tą fotografią zmierzyć
Offline