Kolejka Marecka - zaciekawiamy Warszawą



Forum Stowarzyszenia

Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka


#1 1.04.2007 21:25:25

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Dęblin

Kilka zdjęć z Dęblina

Kamień upamietniający budowę łącznicy przez wojska austriackie . Łącznica umożliwiała wjazd z linii warszawskiej na łukowską z pominięciem stacji Dęblin. Jej nasyp jest doskonale widoczny do dnia dzisiejszego.

http://img526.imageshack.us/img526/3676/kamyczektj7.jpg


Odnowiony budynek dworca. Podczas remontu rozebrany został ceglany schron.

http://img115.imageshack.us/img115/4919/stacyjkalb2.jpg

Wieżyczka

http://img115.imageshack.us/img115/6950/wieyczkamm3.jpg

I jeszcze raz parowozik. Jest to parowóz typu Ryś, wyprodukowany w Chrzanowie z numerem fabrycznym 1908 w roku 1949. Parowóz posiada kocioł wyprodukowany przez Toruńską Fabrykę Kotłów z nr 1444 z 1949 r. Na PKP był oznaczony T49-112.

http://img159.imageshack.us/img159/1441/parowozikanj6.jpg

Offline

 

#2 1.04.2007 21:32:40

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Dęblin

Tender nie ma zbiornika na wodę, czy skrzynie na parowozie są jego uzupełnieniem?


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#3 1.04.2007 21:54:20

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Dęblin

A oto i sam tenderek.

http://img69.imageshack.us/img69/5116/tenderekto0.jpg

Dolna część tendra jest zbiornikiem na wodę. Wegiel był na wierzchu. Tender pochodzi od  parowozu na tor szerokości 600 mm, używanego przez pruskie i bawarskie koleje wojskowe - Heeresfeldbahn. Kilka tych parowozów było także na stanie armii austriackiej.
Po odejściu "do cywila" w Polsce znalazły zatrudnienie głównie na PKP, w przedsiębiostwach budowlanych, na liniach cukrowniczych i leśnych.

Offline

 

#4 1.04.2007 22:46:38

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Dęblin

Bardzo ładny


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#5 10.04.2007 15:36:10

ok333

Użytkownik

69 101 25
Skąd: Kalisz / Lodz
Zarejestrowany: 20.03.2007
Posty: 31

Re: Dęblin

I tender , i Rysiek sa ladne ! Jednak podziwiam wiedze Mecha . Gratuluje Mr Jarzabek .I tu masz moj jowialny , acz dobrotliwy usmiech.


,,Kalisz - kolebka Piastow ''
teza postawiona przez p.prof.Andrzeja Buko - PAN

Offline

 

#6 16.09.2007 23:28:46

księżyc_nad_gieesem

Moderator

Skąd: Ciecierzyn
Zarejestrowany: 16.09.2007
Posty: 132
WWW

Re: Dęblin

Mechanik Jarząbek napisał:

Kamień upamietniający budowę łącznicy przez wojska austriackie . Łącznica umożliwiała wjazd z linii warszawskiej na łukowską z pominięciem stacji Dęblin. Jej nasyp jest doskonale widoczny do dnia dzisiejszego.

Pytanie tylko ktorej bo bylo dwie. O tym jak to w Deblinie bywalo z koleja ponizej, choc po prawdzie wiecej tam bialych plam i domyslow niz potwierdzonych informacji.

Mechanik Jarząbek napisał:

Wieżyczka

Druga wieza stoi prawie na przeciwko nowej szopy i z tego co pamietam to jest standardowa betonowa niemiecka wieza wodna jakich pelno w kraju.
http://img115.imageshack.us/img115/7148/deblin1876pj2.jpg
Jak widac na zalaczonym obrazku kolej po raz pierwszy dotarla do Deblina (wtedy zwanego Iwangorodem) w 1876 za sprawa Drogi Zelaznej Nadwislanskiej (DZN). Mialo to prawdopobnie zwiazek z Twierdza Iwangorod, ktora to uzyskala polaczenie kolejowe z reszta Cesarstwa Rosyjskiego. Z tego okresu pochodzi dworzec i wieza wodna. Owczesnie twierdza skladala sie z cytadeli, dwoch redut (wybudowanych w latach 1837-47) oraz fortu przyczolkowego zwanego takze Fortem Gorczakowa (1847).
http://img518.imageshack.us/img518/3899/deblin1877ro3.jpg
Rok pozniej zostala uruchomiona w calosci Droga Zelazna Nadwislanska. Mozna z pewnym prawdopodobienstwem zalozyc, ze w tym samym czasie oprocz dworca i wiezy powstaly warszaty kolejowe z trzystanowskowa szopa (z obrotnica). Szopa ta znajduje sie po przeciwnej stronie dworca na wysokosci peronow.
Prawdopodobnie mozna zalozyc, ze Droga Zelazna Nadwislanska nie byla jeszcze ukonczona w calosci. Brakowalo oddanych do uzytku stacji i mijanek w zwiazku z tym czas przejazdu z Lublina do Warszawy (Praga) w pierwszym roku dzialalnosci DZN wynosil 8 godzin 47minut (miedzy Lublinem a Praga byly tylko dwie stacje) by po dwoch latach skrocic sie do 6 godzin i 19 minut (9 stacji posrednich).
http://img69.imageshack.us/img69/1618/deblin1879ti3.jpg
W 1879 (wedle innych zrodel w 1878) roku Rosjanie rozpoczeli gruntowna rozbudowe Twierdzy Iwongorod, powstalo 6 nowych fortow (I-IV). Ich budowe ukonczono w latach 1882-85. Mniej wiecej w tym samym czasie wybudowano zachodnia obwodnice stacji Iwangorod.
http://img50.imageshack.us/img50/1904/deblin1885ul0.jpg
W 1885 roku oddano do uzytku Droge Zelazna Iwanogrodzko-Dabrowska (DZID). Twierdza Iwingorod powiekszyla sie o Fort Wannowskiego, ktory charakteryzowal sie tym, ze przez jego srodek biegla linia kolejowa. Tu trzeba zaznaczyc ze obie linie byly jednotorowe i szerokie.
W tym samym czasie w okolicy twierdzy powstal pierwszy staly drogowy most na Wisle (na polnoc od obecnego mostu drogowego). Razem z mostem kolejowym byly to dwa najbardziej na poludnie wysuniete mosty przez Wisle w Cesarstwie Rosyjskim. Nastepny most przez przez Wisle patrzac w dol rzeki to chyba dopiero w Krakowie. Rozbudowie ulegl rowniez wezel kolejowy. Szope rozbudowano do 5 (lub 6) stanowisk, powstaly liczne budynki administracyjne i mieszkalne dla rodzin urzednikow kolejowych.
http://img513.imageshack.us/img513/8114/deblin1914pv4.jpg
Do wybuchu Wielkiej Wojny w 1914 jak moge domniemywac wybudowano jeszcze lacznice pozwalajaca na przejazd z DZID na DZN z pominieciem stacji Iwangorod. Na lewym brzegu Wisly we wsi Zajezierze wybudowano (od polowy lat 90-tych XIXw) koszary oraz rampe do zaladunku ludzi i sprzetu. Niewykluczone jest, ze powstala rowniez stacja Zajezierze. Na prawym brzegu Wisly wedle zrodel mowionych powstal przystanek Irena (na przeciwko cytadeli) oraz byc moze polaczenia waskotorowe wewnatrz samej twierdzy. Inne zdrodla mowione twierdza ze oprocz kominikacji wewnetrzej miedzy cytadela i poszczegolnymi fortami kolej waskotorowa przechodzila na lewa strone Wisly. Na chwile obecna brak potwierdzenia tych smialych tez w zdrodlach pisanych. Moze w grudniu bedzie cos wiecej na ten temat.
http://img508.imageshack.us/img508/782/deblin1916ey2.jpg
Po wybuchu Wielkiej Wojny, w pazdzierniku (9-25) 1915 roku na wschodnich rubiezach Twierdzy Iwangorod miala miejsce tzw Bitwa Deblinska w wyniku ktorej atakujace wojska austriackie zostaly odepchniete przez broniacych sie Rosjan. W wyniku tej bitwy smierc ponioslo okolo 100 tysiecy zolnierzy obu stron. W lipcu nastepnego roku wojska niemieckie realizujac ofensywe warszawska przekroczyly Wisle na polnoc od Iwanogorodu (w okolicy Ryczywolu). Wobec zalamania sie frontu pod Gorlicami Rosjanie zarzadzili ewakuacje twierdzy. Rosjanie zniszczyli wiekszosc fortow, nieoszczedzajac urzadzen kolejowych. Po wkroczeniu do Twierdzy Iwangorod wojsk niemieckich (4 sierpnia 1915) zostala ona przekazana (wraz z liniami kolejowymi) Austriakom. Austriacy przekuli wszystkie linie na przeswit normalny, kontynuowali rozpoczete przez Rosjan rozbiorke fortow oraz rozpoczeli naprwianie i uruchamianie komunikacji kolejowej.
W tym czasie istnial juz przystanek (a byc moze i stacja) Zajezierze. Istaniala stacja towarowa (mniej wiecej w miejscu obecnej stacji towarowej), przystanek na DZN (wedle zrodel mowionych o nazwie Irena), cos co nazwane jest stacja wojskowa i byc moze oznacza stacje lub rampe do zaladunku i wyladunku materialow wojennych. Powstala (tymczasowa jak mogę domniemywac) rowniez lacznica (oznaczona na zolto) laczaca DNZ i odgalezienie DZN do Lukowa bez koniecznosci wjazdu na stacje Iwangorod. Na polnoc od stacji wybudowano bocznice do kopalni zwiru, być może waskotorowa.
Niestety nie moge ustalic stuprocentowo autorow (Rosjanie, Niemcy, Austriacy) rozbudowy deblinskiego wezla.
http://img206.imageshack.us/img206/579/deblin1926jv2.jpg
Do konca wojny Austriacy/Niemcy rozebrali wiekszosc fortow (pozostwiajac najmniej uszkodzony Fort II), redut i innych budowli inzynieryjnych Twierdzy Iwangorod. Rozebrano tymczasowa lacznice i wybudowano inna na polnoc od stacji. Nie wykluczone, ze lacznica ta była dwukierunkowa i umozliwiala wjazd na odgalezienie do Lukowa z obu stron (z kierunku warszawskiego i lubelskiego). Tu trzeba objasnic, ze kierunek warszawski lacznicy jest co najmniej watpliwy bo nie jest zaznaczony na zadnej mapie a jego istnienie wydedukowalem sobie analizujac zdjecia lotnicze. Zlikwidowany zostal przystanek o hipotetycznej nazwie Irena oraz bocznica do zwirowni. Po odzyskaniu przez Polske niepodleglosci w 1918 roku i po wycofaniu się z Deblina i okolic wojsk niemieckich i austriackich Twierdze Deblin zajely tworzace się wojska polskie a linie kolejowe przejelo panstwo. W roku 1920 na skutek wojny polsko – bolszewickiej miała miejsce niespotykana chyba nigdzie indziej ewakuacja szerokotorowego taboru kolejowego przed nacierajacymi wojskami sowieckimi. Polegalo to na tym, iż tymczasowo przekuwano na rozstaw szeroki linie po których ewakuowany tabor miał się przemieszczac. W ten sposób przekuto linie (na pewno) Siedlce – Lukow – Deblin – Bakowiec – Wysokie Kolo. Linia Bakowiec – Wysokie Kolo zostala prawie w calosci zapchana uwakuowanym w ten sposób taborem (było tego pare/parenascie kilometrow). Po przejechaniu takiego skladu ewakuacyjnego poszczegolne linie przekuwano z powrotem na tor normalny. Skad dokladnie ewakuowano tabor tego nie wiem, mogę się domyslac, ze gdzies z polnocnych i srodkowych Kresow.
W 1921 roku w poddeblinskich Stawach zaczeto budowac Zaklady Amunicji co dalo poczatek Glownej Skladnicy Uzbrojenia nr 2 w Stawach. Na te okolicznosc powstal w Stawach poczatkowo przystanek (pozniej stacja) oraz bardzo rozbudowana siec bocznic prowadzacych do magazynow amunicyjnych. Wedle zrodel mowionych siec bocznic w lasach kolo Stawow liczyla sobie paredziesiat kilometrow.
O tym jak to wplynelo na rozwoj kolei w okolicach Deblina i paru innych rzeczach nastepnym razem.

Pozdrawiam serdecznie i amunicyjnie.

ksiezyc_nad_gieesem ....


Dopoki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem,
że na swiecie jest tak wielu idiotow (C) Stanislaw Lem (1921-2006)

Offline

 

#7 17.09.2007 20:32:28

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Dęblin

Bardzo ciekawe, wymaga tylko sprawdzenia w terenie ...... najlepiej z piszczałką. A jeśli chodzi o wieże wodne w Deblinie to należy je ustawić chronologicznie:
- pierwsza, naprzeciw starej parowozowni po drugiej stronie peronów / nie istnieje/
- druga - zbudowana w okresie m/wojennym /ta na zdjęciu/
- trzecia - betonowa,zbudowana podczas okupacji, naprzeciwko parowozowni.

Offline

 

#8 19.09.2007 23:42:14

księżyc_nad_gieesem

Moderator

Skąd: Ciecierzyn
Zarejestrowany: 16.09.2007
Posty: 132
WWW

Re: Dęblin

Mechanik Jarząbek napisał:

Bardzo ciekawe, wymaga tylko sprawdzenia w terenie ...... najlepiej z piszczałką.

Ja niestety jestem piszczalkowcem jestem nieczynnym. A w zasadzie to jestem bylym piszczalkowcem.

Mechanik Jarząbek napisał:

A jeśli chodzi o wieże wodne w Deblinie to należy je ustawić chronologicznie:
- pierwsza, naprzeciw starej parowozowni po drugiej stronie peronów / nie istnieje/
- druga - zbudowana w okresie m/wojennym /ta na zdjęciu/
- trzecia - betonowa,zbudowana podczas okupacji, naprzeciwko parowozowni.

Dziekuje serdecznie za wyjasnienia.

http://img221.imageshack.us/img221/3306/deblin1935kz4.jpg
Jak widac na zalaczonym obrazku na okolicznosc powstania Glownej Skladnicy Uzbrojenia nr 2 przebudowano calkowicie polnocna czesc deblinskiego wezla. Nie wykluczone, ze przebiegalo to w sposob nastepujacy: najpierw rozebrano w calosci obie polnocne lacznice (w kierunku do stacji Deblin i w kierunku warszawskim), a nastepnie wybudowano 3 nowe lacznice tak jak widac, mam nadzieje na rysunku. W tym samym czasie rozbudowano czesc towarowa stacji Deblin. I tyle na temat stacji Deblin sie dowiedzialem. Dzieje powojenne opisze jak zbiore troche wiecej materialow.
Ponizej kilka ciekawostek z Deblina:

http://img209.imageshack.us/img209/6516/ew942li3.jpg

http://img212.imageshack.us/img212/7180/deblin1anz5.jpg

http://img212.imageshack.us/img212/3799/deblin1bgb7.jpg

http://img212.imageshack.us/img212/3762/deblin1cnr5.jpg

http://img212.imageshack.us/img212/7228/deblin1dbk4.jpg


Pozdrawiam serdecznie i nastepujaca.

ksiezyc_nad_gieesem ...


Dopoki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem,
że na swiecie jest tak wielu idiotow (C) Stanislaw Lem (1921-2006)

Offline

 

#9 20.09.2007 00:06:39

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Dęblin

A ten u góry (nie chce mi się po nocy sprawdzać, jak on się tam dokładnie wabił - EW90?), skąd się wziął w Dęblinie?


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#10 24.09.2007 22:23:14

księżyc_nad_gieesem

Moderator

Skąd: Ciecierzyn
Zarejestrowany: 16.09.2007
Posty: 132
WWW

Re: Dęblin

chrisfox napisał:

A ten u góry (nie chce mi się po nocy sprawdzać, jak on się tam dokładnie wabił - EW90?), skąd się wziął w Dęblinie?

Podobno kiedys byl fragmentem pociagu sieciowego, ale glowy za to nie dam sobie uciac.

Pozdrawiam serdecznie i fragmentarycznie.

ksiezyc_nad_gieesem ...


Dopoki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem,
że na swiecie jest tak wielu idiotow (C) Stanislaw Lem (1921-2006)

Offline

 

#11 25.09.2007 18:13:40

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Dęblin

Bardzo je lubiłem w Trójmieście. Dawne czasy...


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#12 26.09.2007 07:30:11

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Dęblin

..... i w Berlinie. Ale to też dawne czasy.

Offline

 

#13 26.09.2007 07:39:40

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Dęblin

Wtedy nie wiedziałem o ich związkach z Berlinem - ujrzałem je po raz pierwszy mając niecałe siedem lat. Długo już zresztą nie pojeździły...


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#14 26.09.2007 09:22:34

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Dęblin

chrisfox napisał:

Długo już zresztą nie pojeździły...

Na liniach Gdańsk Gł. - Wejherowo i Gdańsk Gł. - Nowy Port / medialnie rozdmuchana unifikacja - zmiana napięcia na 3000 V i taboru - nastapiła bodajże w 1977 r./ , natomiast w Berlinie spotykałem je jeszcze w połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku.

Offline

 

#15 26.09.2007 09:42:18

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Dęblin

Oj, rozdmuchana ta "modernizacja" była, nieźle. Pamiętam. A teraz wszędzie te wstrętne kible

(przepraszam, nie wszędzie - w stolicy mamy jeszcze kaczokibel...)


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#16 26.09.2007 12:37:28

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Dęblin

chrisfox napisał:

A teraz wszędzie te wstrętne kible

Teraz to się nazywa Toi-Toi. I bardzo dobrze, że są gdyz jak mawia stare przysłowie: Śmierć i s.... nie wiadomo kiedy cię nastanie
Szczególnie jedna Toi-Toi utwkiła mi w pamięci. Trzy lata temu, będąc na pogrzebie wstąpiłem właśnie do takiego przybytku przed Cmentarzem Wojskowym na Powązkach. I po chwili to draństwo zaczęło się przewracać ....... dzięki temu, że szybko przeniosłem ciężar ciała na drugą nogę utrzymałem równowagę tego pudła i zarazem swoją........  A inaczej ...... ale była by stypa

Offline

 

#17 31.08.2008 22:35:54

księżyc_nad_gieesem

Moderator

Skąd: Ciecierzyn
Zarejestrowany: 16.09.2007
Posty: 132
WWW

Re: Dęblin

księżyc_nad_gieesem napisał:

W 1885 roku oddano do uzytku Droge Zelazna Iwanogrodzko-Dabrowska (DZID). Twierdza Iwingorod powiekszyla sie o Fort Wannowskiego, ktory charakteryzowal sie tym, ze przez jego srodek biegla linia kolejowa.

Tak się złożyło, że dziś byłem w Dęblinie. Co prawda głównie w celach towarzyskich, ale w przerwie między czynnościami towarzyskimi zaudałem się na Fort Wannowski.
Na zdjęciach satelitarnych wygląda on w ten sposób.
http://img174.imageshack.us/img174/5954/wannote9.jpg
Patrząc z poziomu torowiska cieżko zauważyć ślady po niegdysiejszym forcie. Nasypy fortu zostały dość skutecznie splantowane.
http://img179.imageshack.us/img179/9758/wanno4qo8.jpg
Idąc dalej w kierunku Dęblina widać pozostałości fosy i ruiny wysadzonego przez wycofujących się Rosjan fortu.
http://img179.imageshack.us/img179/3486/wanno3rq8.jpg
Ruiny wyglądają dość okazale.
http://img505.imageshack.us/img505/6731/wanno1bi9.jpg
Cieżko mi jednak jednoznacznie stwierdzić czym one były przed zniszczeniem. Na piewszy rzut oka niczego to nie przypomina.
http://img515.imageshack.us/img515/5716/wanno2dq0.jpg
Po drugiej stronie torów również zachowały się ruiny schronów
http://img505.imageshack.us/img505/2924/wanno5yu6.jpg
lub też magazynów
http://img80.imageshack.us/img80/5105/wanno8ke2.jpg
Wieszość wysadzonego fortu jest straszliwie zakrzaczona. Wśród ruin znalazłem jednak resztki drzwi
http://img505.imageshack.us/img505/5817/wanno7am5.jpg
oraz coś co przypomina zawias do tychże.
http://img402.imageshack.us/img402/9066/wanno6gw9.jpg
Reszta ciekawostek dęblińskich (niekoniecznie kolejowych) wkrótce.

Pozdrawiam serdecznie i fortecznie.

ksiezyc_nad_gieesem ...


Dopoki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem,
że na swiecie jest tak wielu idiotow (C) Stanislaw Lem (1921-2006)

Offline

 

#18 1.09.2008 16:44:41

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11918
WWW

Re: Dęblin

Kolejowo-fortyfikacyjnie. Całkiem, jak u nas na Odolanach


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#19 1.09.2008 21:50:17

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Dęblin

księżyc_nad_gieesem napisał:

Tak się złożyło, że dziś byłem w Dęblinie

A ja w sobotę

Offline

 

#20 21.03.2012 15:16:13

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Dęblin

takie ładne zdjęcie z eb - napisali, że to Modlin a to Dęblin
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/81_1332339311.jpg

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora