Kolejka Marecka - zaciekawiamy Warszawą



Forum Stowarzyszenia

Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka


  • Index
  •  » Inne koleje
  •  » Mój kawałek podłogi czyli mapa sieci kolejowej z 1922 roku.

#1 21.02.2008 00:07:29

księżyc_nad_gieesem

Moderator

Skąd: Ciecierzyn
Zarejestrowany: 16.09.2007
Posty: 132
WWW

Mój kawałek podłogi czyli mapa sieci kolejowej z 1922 roku.

Dzięki uprzejmości Marka Zielińskiego, szefa strony www.mapywig.org zapodaję adres do tytułowej mapy.
http://www.mapywig.org/m/General_and_to … POLSKI.jpg
Ponieważ mapa jest ze wszech miar ciekawa, dokonałem małego analiźnięcia mojego kawałka podłogi kolejowej.
Ogólny zakres analiżnięcia wygląda mniej więcej tak:
http://img247.imageshack.us/img247/6213/pkp19222qa0.jpg
1. Rudnik - przystanek obecny prawdopodobnie przed I wojną światową. W czasie okupacji austriackiej była tu jakaś stacja o znaczeniu militarnym. Ale żadnych dokładnych informacji nie posiadam. Przystanek Rudnik zmienił trochę w międzywojniu swoje położenie. W rozkładzie jazdy z 1926 roku nie występuje. Pojawia się na mapie sieci kolejowej z 1931 roku i w rozkładzie jazdy z 1942 roku.
http://img182.imageshack.us/img182/5465/11rudnik1916xe2.jpg
http://img337.imageshack.us/img337/2343/12rudnik1934tz0.jpg
Tu trzeba dodać, że linia Łuków - Lublin w tym czasie była już jednotorowa, a nie jak na mapie dwutorowa.
2. Ciecierzyn - wedle mojej wiedzy był tam nieobsadzony posterunek (w czasie okupacji austriackiej), wcześniej zdaje mi się tez co ma związek prawdopodobnie z punktem nawadniania parowozów. Później zniknął (w rozkładzie z 1926 jazdy nie ma po nim śladu), pojawia się na początku lat 50-tych XXw.
3. Bystrzyca – brak odgałęzienia linii wąskotorowej do Nasutowa. Być może była ona nieużytkowana publicznie.
4. Brzeźnica Bychawska - powinien być przystanek i posterunek bocznicowy do kopalni piasku (z tego co pamiętam) lub jeżeli bocznica była wąskotorowa to jakaś rampa do przeładunku. W rozkładzie jazdy z 1926 roku nie występuje. Pojawia się na mapie sieci kolejowej z 1931 roku i w rozkładzie jazdy z 1942 roku.
http://img182.imageshack.us/img182/5462/01brzeznicabychawska191wv1.jpg
http://img253.imageshack.us/img253/4145/02brzeznicabychawska193zc8.jpg
5. Krynka - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, później Krynka pojawia się na mapach na początku lat 50-tych XX jako cos co można zinterpretować jako posterunek bocznicowy do załadunku drewna, oczym zresztą na forum już pisałem.
6. Białki - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, Na mapie jest cos takiego EisenbahnWerkst. Nie mam bladego pojęcia co to może w rzeczywistości oznaczać.
http://img337.imageshack.us/img337/4008/03bialkiqt9.jpg
7. Brzosowice - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, pod nazwa Brzozowica przystanek pojawia się na początku lat 50-tych XX.
8. Sokole - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, pod nazwa Sokule już jako stacja pojawia się na początku lat 50-tych XX.
9. Porosioki - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, później tez już go nie ma. Na mapie  pojawia się jeszcze przystanek Dołha miedzy Porosiokami a Sokolem. Być może są to Sitno albo Szachy, taki przystanek znaczy się.
http://img156.imageshack.us/img156/3470/05dolhafp6.jpg
10. Biała - stacja w rozkładzie jazdy z 1926 roku nazywa się już Biała Podlaska, wcześniej podobno nazywała się Strugi.
http://img156.imageshack.us/img156/6743/14strugivx5.jpg
11. Ogrodniki - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, przystanek pojawia się na początku lat 50-tych XX.
12. Dobrynka - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, przystanek pojawia się na początku lat 50-tych XX.
13. Małaszewicze - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, by może był tam posterunek bocznicowy jakiejś bocznicy.
http://img182.imageshack.us/img182/480/09malaszewiczeyv7.jpg
Stacja przeładunkowa z toru normalnego na szeroki i odwrotnie pojawia się w 1940 roku, przystanek pojawia się w rozkładzie jazdy z 1942 roku i później na początku lat 50-tych XX.
14. Terespol - niby nic ciekawego, ale stacja ta w czasie okupacji niemieckiej lub austriackiej (nie wiem w której dokładnie strefie była, a nie wykluczone, że w żadnej) nazywała się Łobaczów.
http://img182.imageshack.us/img182/8360/08lobaczowdn4.jpg
15. Okszeja - powinno być Okrzeja oczywiście.
16. Stawy - brak tej stacji, pojawia się w rozkładzie jazdy z 1926 roku. Stacja powstała w związku budową Centralnej Składnicy Uzbrojenia nr 2 w Stawach.
17. Żwirówka - brak przystanku w rozkładzie jazdy z 1926 roku, być może był tam posterunek bocznicowy kopalni żwiru. Później w rozkładach jazdy nie występuje.
http://img406.imageshack.us/img406/9569/06zwirowkatq6.jpg
18. Dęblin - ogólnie wielka nierozwiązana dla mnie zagadka, było tam kilka stacji i przystanków (Dęblin Nadwiślański, Dąbrowski, Towarowy, i jeszcze jeden bez nazwy oznaczony jako militarny) plus przystanek Irena, brak kilku łącznic na tej mapie, ale może były wykorzystywane tylko do ruchu towarowego.
http://img406.imageshack.us/img406/1769/15deblinnz5.jpg
http://img404.imageshack.us/img404/6219/16deblinqj3.jpg
19. Sieciechów - podobno przez bardzo krotki czas był taki przystanek, później w rozkładach jazdy nie występuje.
http://img404.imageshack.us/img404/3289/07sieciechowta4.jpg
20. Łęka - brak tej stacji, w rozkładzie jazdy z 1926 roku, mniej więcej w tym miejscu pojawia się później stacja Wólka Profecka znana później jako Puławy Azoty.
21. Łopatki - brak tej stacji, w rozkładzie jazdy z 1926 roku, później pojawia się w tym miejscu bocznica do cegielni i być może posterunek bocznicowy. Pisałem o tym kiedyś na forum.
22. Wąwolnica - stacja w rozkładzie jazdy z 1926 roku nazywa się Nałęczów i tak już zostało.
23. Nałęczów - w związku z powyższym stacja w rozkładzie jazdy z 1926 roku nazywa się Samurki i tak już zostało.
24. Motycz - stacja nazywała się do 1915 Konopnica, później Radawiec w latach 1915-18 lub 19.
http://img104.imageshack.us/img104/705/17konopnicayi0.jpg
25. Biskupice - brak tej stacji w rozkładzie jazdy z 1926 roku, później pojawia się w tym miejscu stacja Dominów (mapa sieci kolejowej z 1931 roku), na mapie występuje nazwa Biskupice. Później znaczy się w rozkładzie jazdy z 1942, przystanek Dominów pojawia się miedzy Minkowicami a Jaszczowem. Stacja nazywa się już Biskupice Lubelskie co jest dziwne bo żadnych innych Biskupic nie ma w rozkładzie.
26. Serebryszczyce - odcinek miedzy Rejowcem a Chełmem a w zasadzie do samych Serebryszczyc powinien być dwutorowy, bo w Serebryszczycach kończyła się linia Bełżec - Rejowiec - Serebryszczyce. Przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926. Później też już go nie ma.
27. Brzyżno - w rozkładzie jazdy z 1926 roku występuje jako Brzyzno, później (w rozkładzie jazdy z 1942 roku) już jako Brzeżno.
28. Wólka - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, pojawia się na początku lat 50-tych XX jako Wólka Okupska.
29. Ruda Opalin - niewykluczone jest, że wcześniej nazywała się Opalin.
http://img337.imageshack.us/img337/6201/04opalinyu8.jpg
30. Stolno - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, pojawia się w rozkładzie jazdy z 1942 roku jako Stulno.
31. Żłobek - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, nie pojawia się w rozkładzie jazdy z 1942 roku. Niewykluczone ze była tam jakaś bezimienna mijanka.
http://img169.imageshack.us/img169/899/10wlodawala3.jpg
W rozkładzie jazdy z 1942 roku, występuje nazwa Bug Włodawski a później nazwa Włodawa.
32. Żylin - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. Niewykluczone jest, że jest to pozostałość po łącznicy w stronę zachodnią, co by odpowiadało posterunkowi Rejowiec Południowy. Prawdopodobnie łącznica jako tymczasowa już nie istniała w tym czasie.
33. Krupiec - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje.
34. Wólka Orłowska - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje.
35. Izbica - linia Izbica - Żółkiewka zaznaczona jako publiczna. Nic nie wiedziałem do tej pory o upublicznieniu tej linii.
36. Parzymiechy - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, na początku lat 50-tych XX znany jako Tarzymiechy.
37. Zawadów - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje.
38. Złojec - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, pojawia się na początku lat 50-tych XX.
39. Góreckie - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. Niewykluczone jest, że jest jakaś pozostałość po łącznicy do Zamościa. Niewykluczone jest również, że ta łącznica istniała jeszcze w tym czasie.
40. Przedwórzec - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. Niewykluczone, ze jest to przystanek znany później jako Cześniki.
41. Hostynne - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. Niewykluczone, ze chodzi o któryś z przystanków: Frakamionka lub Konopne.
42. Wygadanka - stacja znana później najprawdopodobniej jako Hrubieszów i pod taka nazwą występuje w rozkładzie jazdy z 1926 roku, choć na mapie sieci kolejowej z 1931 roku występuje jako Wygodanka.
43. Topolcza - występuje w rozkładzie jazdy z 1926 roku i na mapie sieci kolejowej z 1931 roku. Niewykluczone, ze stacja Szczebrzeszyn zmieniła swoja nazwę na Klemensów, a Topolcza na Szczebrzeszyn.
44. Wywlóczyska - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. Niewykluczone, ze mógł zmienić nazwę na Zwierzyniec Wieś.
45. Gorecko-Senderki - występuje w rozkładzie jazdy z 1926 roku i na mapie sieci kolejowej z 1931 roku. Najprawdopodobniej zmienił nazwę na Krasnobród (rozklad jazdy z 1942 roku), a później na Józefów Roztoczański.
46. Zatyle - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje.
47. Niedrzwica Mała przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. Niewykluczone, ze w latach 50-tych XX w tym miejscu pojawił się przystanek Niedrzwica Kościelna.
48. Sobieszczany - przystanek zlikwidowany w zwiazku z przebudowa linii Lublin - Rozwadów w 1925 roku.
49. Borkowizna - stacja zlikwidowana w związku z przebudowa linii Lublin - Rozwadów w 1925 roku.
50. Wilkołaz - przystanek zlikwidowany w związku z przebudowa linii Lublin - Rozwadów w 1925 roku. Nazwa przeniesiona (już jako stacja) na nowe miejsce.
51. Łychow - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. Niewykluczone, ze w latach 50-tych XX w tym miejscu pojawił się przystanek Potok Kraśnicki.
52. Pławo - przystanek nieobecny w rozkładzie jazdy z 1926, później w rozkładach jazdy nie występuje. Niewykluczone, ze później w tym miejscu powstał przystanek Stalowa Wola.
http://img337.imageshack.us/img337/5145/13stalowawolaih6.jpg
53,54. Linie Bąkowiec - Kozienice i Bąkowiec - Wysokie Koło nigdy nie były (wedle mojej wiedzy) wąskotorowe. Najsamwpierw były szerokie, później normalne, poźniej podczas ewakuacji taboru z Kresów linia Bąkowiec - Wysokie Koło stała się tymczasowo szerokotorowa. Pisałem kiedyś o tym na forum.
Zapraszam wszystkich do analiźnięcia swoich kawałków podłogi.

Pozdrawiam serdecznie i tymczasowo.

ksiezyc_nad_gieesem...


Dopoki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem,
że na swiecie jest tak wielu idiotow (C) Stanislaw Lem (1921-2006)

Offline

 

#2 21.02.2008 22:40:17

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Mój kawałek podłogi czyli mapa sieci kolejowej z 1922 roku.

Jarku - świetne opracowanie Twojego kawałka Lubelszczyzny - gratuluję.

Bardzo interesująca mapa .....  chyba po raz pierwszy jest zaznaczona linia wąskotorowa Przasnysz - Racice - pozostałość po pierwszowojennej,niemieckiej wąstorówce Przasnysz - Muszaki.

Przejrzałem ją bardzo pobieżnie - ale tak na szybciutko z okolic Warszawy:
- linia Pruszków - Płochocin to nie wąskotorówka
- to samo dotyczy Legionowo - Zegrze.

Offline

 

#3 22.02.2008 08:29:15

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11926
WWW

Re: Mój kawałek podłogi czyli mapa sieci kolejowej z 1922 roku.

Mechanik Jarząbek napisał:

Jarku - świetne opracowanie Twojego kawałka Lubelszczyzny - gratuluję.

Przyznam, że akurat w tym temacie "nie siedzę", ale do wyrazów uznania chętnie sie dołączę. Robi to wrażenie, oj, robi


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#4 23.02.2008 00:07:51

księżyc_nad_gieesem

Moderator

Skąd: Ciecierzyn
Zarejestrowany: 16.09.2007
Posty: 132
WWW

Re: Mój kawałek podłogi czyli mapa sieci kolejowej z 1922 roku.

Dziękuję za dobre słowa. Jak zwykle popełniłem trochę błędów i wypaczeń. Teraz siedzę i się męczę z Bełżcem i Tomaszowem. Jak znajdę chwilę wolnego czasu to będę poprawiał.

Pozdrawiam serdecznie i poprawnie.

ksiezyc_nad_gieesem...


Dopoki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem,
że na swiecie jest tak wielu idiotow (C) Stanislaw Lem (1921-2006)

Offline

 

#5 23.02.2008 01:03:47

Yorik

Moderator

Skąd: z Nienacka
Zarejestrowany: 11.03.2007
Posty: 2530

Re: Mój kawałek podłogi czyli mapa sieci kolejowej z 1922 roku.

Nr 46 - Zatyle koło Lubyczy Królewskiej kojarzy mi się ze smutnym wydarzeniem z 16 czerwca 1944r.


ZDARZA SIĘ

Offline

 

#6 23.02.2008 01:11:31

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11926
WWW

Re: Mój kawałek podłogi czyli mapa sieci kolejowej z 1922 roku.

Pomnik:

http://wiruspl.webpark.pl/zatyle1.jpg


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 
  • Index
  •  » Inne koleje
  •  » Mój kawałek podłogi czyli mapa sieci kolejowej z 1922 roku.

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora