Forum Stowarzyszenia
administrator
Piękne (choć nieduże ) zdjęcia gdańskich tramwajów można podziwiać tu: http://sabaoth.infoserve.pl/danzig-onli … sbahn.html - tam też występowały odbieraki rolkowe, aczkolwiek w roku 1945 już tylko na niewielkiej części tras sieć była przystosowana do współpracy z nimi (aj, to cała gałąź wiedzy ). Tak sobie myślę, że na naszym obrazku charakterystyczny jest też słup - a konkretnie okolice wysięgnika.
Offline
chrisfox napisał:
Czyli znów Niemcy. Przedtem Szczecin, teraz Wrocław... Nawet na całkiem starych obrazkach z warszawskimi tramwajami (choćby i typu A), odbieraki są lirowe.
Warszawa otwierala tramwaje elektryczne na tyle pozno, ze wykorzystano znacznie nowoczesniejsze od trolei slizgi miedziane. Co zreszta po wojnie bylo ulatwieniem przy wprowadzaniu odbierakow kolejowych a potem Stemannow, poniewaz nie wymagalo przebudowy sieci trakacyjnej.
Odbieraki rolkowe byly we Wroclawiu, Szczecinie, Poznaniu, Krakowie (waskotorowe), GOP (waskotorowe) i innych, szczegolnie tam, gdzie tramwaje elektryczne pojawily sie w XIX wieku.
Wagony L maksimum i Lw, ktore trafily do Warszawy otrzymywaly poczatkowo liry, a potem odbieraki kolejowe.
Lodz poczatkowo uzywala odbierakow rolkowych, jednak juz w okresie miedzywojennym wymieniono badz na liry (KEL), badz na odbieraki nozycowe (LWEKD).
Koblenckie letniaki jezdzily po Lodzi z lirami.
Do getta przakazano dwa z czterech letniakow, oraz grupe wagonow towarowych. W 1942 roku byly lacznie 4 wagony silnikowe i 29 towarowych. Do przewozow pasazerskich uzywano wylacznie wagonow silnikowych. Przewozy te byly jednak mocno ograniczone do wybranych godzin porannych i wieczornych.
Getto w Lodzi miescilo sie na Balutach, obejmowalo linie na Franciszkanskiej, Brzezinskiej i rynek Balucki. Tranzyt dla czesci aryjskiej prowadzony byl po Zgierskiej i Limanowskiego.
Krzysztof
Offline
administrator
Szczecin - według tego, co mi się udało wygrzebać - odpada. W Słupsku - przynajmniej w interesującym nas okresie - odbieraki były lirowe.
(Wikipedia)
Bydgoski przedwojenny tabor nie pasuje do zdjęcia, choć tu źródła nie są zbyt obszerne, może mieli też coś innego. Inowrocławskie tramwaje na starych zdjęciach mają liry, czy wręcz pantografy.
W Elblągu chyba dość długo stosowano rolkowe - http://www.tramwaje.elblag.webd.pl/archiwalne.html - trochę fajnych zdjęć, w roku 1916 nawet ichni (elbląski) cysorz przejechał się tramwajem z dworca . Na dwóch późnych obrazkach widać jednak lirę a nawet pantograf - a wymagały one (dotarłem, pochwalę się ) nieco innej sieci trakcyjnej i nie mogły być używane na tych samych trasach. Gwoli ścisłości, nietypowa sytuacja była w Gdańsku, gdzie do roku 1945 funkcjonowały oba systemy, jednak (bodajże m. in. do Jelitkowa) jeździł po prostu tabor eksploatowany wyłącznie na trasie przystosowanej do starego typu odbieraka. Może i w Elblągu było podobnie?
Ale się nam zrobiło tramwajowo...
Offline
administrator
Tak sobie spokojniej spojrzałem na obrazek ze Słupska i wcale już nie jestem pewien - to chyba nie lira, tylko element podtrzymujący sieć
A za to w Elblągu...
Policjanci z elbląskiej drogówki zatrzymali motorniczego tramwaju, który miał ponad 1.5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu. Policję wezwał pasażer.
- Pasażer wyczuł woń alkoholu od motorniczego, gdy kupował w tramwaju bilet. Zaniepokojony wezwał policjantów, ci zatrzymali pijanego motorniczego na pętli tramwajowej. Alkomat wskazał ponad 1,5 promila alkoholu - powiedziała Anna Siwek, rzecznik prasowy warmińsko-mazurskiej policji.
Przy motorniczym policjanci znaleźli reklamówkę z puszką po piwie.
I bądź tu człowieku mądry
Offline
Moderator
Poniewaz w tym watku lacza sie klimaty warszawsko - lubelskie pozwalam sobie wkleic dwa dwa zdjecia podpisane jako Lublin a jest podejrzenie, ze moze byc to Warszawa (ale niekoniecznie).
Pochodza one z http://www.skyscrapercity.com/showthrea … 11&page=51
Warszawa czy nie Warszawa i ewentualnie gdzie ??
Pozdrawiam serdecznie i gdzieniegdzie.
ksiezyc_nad_gieesem ...
Offline
administrator
Górne to Przebieg - widok z Bonifraterskiej. Na dolnym pl. Piłsudskiego (wówczas raczej Adolfa H.) widziany od Królewskiej w kierunku północnym (po lewej fragment Pałacu Saskiego).
To drugie, obleci - pierwsze jest dla mnie rewelacją, dzięki ogromne
Inne zdjęcie kładki z ulicy Przebieg mamy w naszej galerii:
Offline
Moderator
chrisfox napisał:
To drugie, obleci - pierwsze jest dla mnie rewelacją, dzięki ogromne
Prosze bardzo.
Pozdrawiam serdecznie i rewelacyjnie.
ksiezyc_nad_gieesem ...
Offline
Użytkownik
Yorik napisał:
Z tramwajami też różnie bywało. W takim np. Tarnowie tramwaj jeździł przed I i II wojną, aż do okupacji. Dziś mało kto by pomyślał.
Taaa..., Niemcom rzekomo tarnowskie tramwaje przeszkadzały w transporcie rzeczy wszelakich na front. To zaiste ciekawe, bo tych tramwajów tam były całe zajezdnie ;] Swoją szosą, to jeden tarnowski tramwaj istnieje do dziś!
Yorik napisał:
Po wojnie zlikwidowano tramwaje w Słupsku, Inowrocławiu, Wałbrzychu, Olsztynie, Legnicy, Jeleniej Górze, Bielsku Białej.
Zapomniałeś o Kostrzynie nad Odrą, Słubicach, Gubinie i Zgorzelcu. O ile były to wtedy polskie miasta Do tego Cieszyn oraz Białystok. Choć w tym drugim mieście trakcja ta poległa jeszcze długo przed II wojną. A na deser zostaje Sopot :->
Ostatnio edytowany przez lipton (8.11.2009 22:19:45)
Offline
Moderator Kombinator
lipton napisał:
O ile były to wtedy polskie miasta
Kostrzyń, Gorzów Wlkp to przecież prastare polskie miasta... Nie rozumiem użycia w tym przypadku trybu przypuszczającego.
Offline
administrator
Naturalnie. Tak samo Szczecin, Świnoujście i Berlin. Tego ostatniego, nie wiem, czemu nam nie zwrócono.
Offline
Użytkownik
zaruk napisał:
lipton napisał:
O ile były to wtedy polskie miasta
Kostrzyń, Gorzów Wlkp to przecież prastare polskie miasta... Nie rozumiem użycia w tym przypadku trybu przypuszczającego.
O Gorzowie nic nie pisałem ;] Bo tam strassenbahny się jakoś uchowały! Choć były zakusy... A Kostrzyn, hmm...
Zdanie mogło wyjść nieskładne, bo mi się ze 3 razy jego koncepcja zmieniała
I można rzecz, że to przez tamtejsze tramwaje padł blisko 400-letni Festung Kustrin, bo to właśnie przez środek twierdzy przebiegała linia tramwajowa. Niemniej łatwo się ona "nie poddawała", bo podczas robót strzałowych przy wysadzaniu najsłynniejszego bastionu Hoher Kavalier (I połowa lat 30. ub. wieku) kilkukrotnie uszkodzeniu ulegały słupy i sieć trakcyjna! Dobra, koniec tego OT
Ostatnio edytowany przez lipton (8.11.2009 23:28:37)
Offline