Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                                   Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                            

Apel – pomóżmy rodzinie Temlerów w poszukiwaniu pamiątek


Sport Beauty Moda Moda 2 Moda 3

#1 14.11.2009 15:37:32

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Wagon nr 371

Chyba lepiej aby tu się znalazł:

* - pamiętacie wóz #371 z Rakowieckiej?

Pamiętamy - nawet ..... z drugiej strony:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/5_1258209021.jpg

i z pierwszej strony:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/5_1258209085.jpg

Offline

 

#2 14.11.2009 16:29:22

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 772

Re: Wagon nr 371

Mechanik Jarząbek napisał:

Chyba lepiej aby tu się znalazł

Lepiej

Mechanik Jarząbek napisał:

lipton napisał:

* - pamiętacie wóz #371 z Rakowieckiej?

Pamiętamy - nawet ..... z drugiej strony:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 209021.jpg

Tu sprawa jest chyba prostsza z miejscem: jak dla mnie to pętla na pl. Teatralnym (w tle domy przy ul. Moliera). A dlaczego?  1 - zgadza się układ torowy, 2 - napis w tle wygląda jak 'teatrALNY', 3 - prezentacja tego wagonu odbyła się właśnie na tej pętli

Offline

 

#3 14.11.2009 22:41:29

zaruk

Moderator Kombinator

Zarejestrowany: 24.01.2008
Posty: 1293

Re: Wagon nr 371

lipton napisał:

jak dla mnie to pętla na pl. Teatralnym (w tle domy przy ul. Moliera).

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/76_1258233926.jpg

Taka lokalizacja i mnie wydaje się słuszna. Powyżej zdjęcie domu przy Moliera (Focha, Nowo-Senatorskiej) 12. Nie będę opisywał szczegółów wspólnych obu zdjęciom - sprawa jest prosta. Krata zieleńca widoczna po lewej stronie analizowanego zdjęcia jest identyczna z tą, którą dobrze widać na kolorowej litografii z serii przedstawiającej dawną Warszawę.


Powoli, drążąc tunel, posuwa się strażnik-kret
Z małą czerwoną latarką przypiętą na czole.

Offline

 

#4 14.11.2009 23:49:46

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 772

Re: Wagon nr 371

zaruk napisał:

Taka lokalizacja i mnie wydaje się słuszna. Powyżej zdjęcie domu przy Moliera (Focha, Nowo-Senatorskiej) 12. Nie będę opisywał szczegółów wspólnych obu zdjęciom - sprawa jest prosta. Krata zieleńca widoczna po lewej stronie analizowanego zdjęcia jest identyczna z tą, którą dobrze widać na kolorowej litografii z serii przedstawiającej dawną Warszawę.

Sprawa jest jeszcze prostsza, bo mogę uzupełnić, że tramwaj uwieczniono tam dokładnie 5.09.1933 r.

Offline

 

#5 15.11.2009 11:48:13

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Wagon nr 371

Przyznaję, że do tej pory tramwaje specjalnie mnie nie interesowały.
Oczywiście poza ŁWEKD, gdzie częściowo trasy obsługiwane były trakcją parową.
Oczywiscie poza kolejką Wawer - Stara Miłosna - nazywaną tramwajem.
Oczywiście poza trawajami w okolicach J.Góry, które to jak twierdzi Pan Maciej z Koła nazywane były kolejką.
Oczywiście poza kolejkami Wołomin - Zenonów i Miłosna - Okuniew i oczywiście poza tramwajem konnym Mrozy - Rudka Sanatorium.
Oczywiście,
Oczywiście......... itd, itp.
Po pewnym podsumowaniu wychodzi jednak, że tramwaje mnie interesowały, gdyż jak pamietam,  kiedyś w Brzeźnie spędzałem całe dni gapiąc się na budowę nowej linii tramwajowej, zamiast smażyć się na plaży i zażywać morskich kąpieli. Kilka lat później gapiłem się na lokomotywę spalinową Ls40, zatrudnioną przy budowie linii tramwajowej od Kijowskiej do Kawęczyńskiej.  W tymże czasie, podczas przebudowy torów na Kawęczyńskiej rozkoszowałem się widokiem czteroosiowej platformy tramwajowej z umieszczonym na ramie "wielkim jajem" Lilpop, Rau & Loewenstein. Stale tam gościły także tramwajowe wagony robocze, nazwał bym je węglarkami z dwoma pomostami. Te były koloru zielonego.
Czyli, tramwaje interesowały mnie od dość dawna.
Ale teraz do rzeczy. Zacząłem szukać informacji o wagonie nr 371. Znalazłem stronę "Tramwaje w Polsce"... i tam taką informację:

Tramwaj produkcji Scemia/ Lilpop. Konstrukcja drewniano- stalowa, skórzane fotele i wiele nowoczesnych rozwiązań. Pomost w pełni obudowany. Początkowo posiadał jeden nastawnik oraz drzwi otwierane automatycznie. Później wmontowano drugi nastawnik, usunięto środkowe drzwi, także stał sie wagonem dwukierunkowym.

Używany w Warszawie w latach 1932- 1944.


Na zdjęciach, z NAC widzimy, że wagon posiada dwa nastawniki i środkowe drzwi wejściowe. Widocznie Autor powyższego tekstu zastosował pewien skrót. Przypuszczam, że wagon był przebudowywany /modernizowany/ kilkakrotnie. Wpierw dodano drugi nastawnik a dopiero później zlikwidowano drzwi środkowe.

Offline

 

#6 15.11.2009 13:11:28

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 772

Re: Wagon nr 371

Mechanik Jarząbek napisał:

Przyznaję, że do tej pory tramwaje specjalnie mnie nie interesowały.

Żałuj

Mechanik Jarząbek napisał:

Oczywiście poza ŁWEKD, gdzie częściowo trasy obsługiwane były trakcją parową.

Zgadza się. Dokładnie do 1927 r. Choć dwie lokomotywy zaliczyły jeszcze później epizod na WKD (nie mylić z EKD ), gdzie do 1955 r. pracowały na Kolei Grójeckiej. Ba, niektórzy twierdzą, że jeden z tych parowozów (#2 lub #8) trafił jeszcze potem do Kolei Pomorskiej!  Tyle przynajmniej pamiętam ze swojej mgr

Mechanik Jarząbek napisał:

poza trawajami w okolicach J.Góry, które to jak twierdzi Pan Maciej z Koła nazywane były kolejką.

Śmiem twierdzić, że to były najpiękniejsze trasy tramwajowe w Polsce!  Na pewno   Szkoda tylko, że urodziłem się 17 lat po likwidacji ostatniego tramwaju jeleniogórskiego

Mechanik Jarząbek napisał:

pewnym podsumowaniu wychodzi jednak, że tramwaje mnie interesowały, gdyż jak pamietam,  kiedyś w Brzeźnie spędzałem całe dni gapiąc się na budowę nowej linii tramwajowej, zamiast smażyć się na plaży i zażywać morskich kąpieli.

Tramwaje w Brzeźnie są super nawet dziś   Nie ma to jak przejazd "ulicą" Mazurską (odcinek od pętli 13 do tzw. Dzikiej Pętli), gdzie jedziemy między blokiem a jakimiś krzaczorami po klepisku   Choć kiedyś 'przecinaki' wjeżdżały w Brzeźnie na samą plażę!  Miały też przecięcie ze śp. już teraz linia SKM-ki kursującej do Nowego Portu (wtedy gdy nie było obecnego wiaduktu na ul. Krasickiego).

Mechanik Jarząbek napisał:

lat później gapiłem się na lokomotywę spalinową Ls40, zatrudnioną przy budowie linii tramwajowej od Kijowskiej do Kawęczyńskiej.  W tymże czasie, podczas przebudowy torów na Kawęczyńskiej rozkoszowałem się widokiem czteroosiowej platformy tramwajowej z umieszczonym na ramie "wielkim jajem" Lilpop, Rau & Loewenstein.

Ta platforma istnieje do dziś!  Niestety jakiś kuta... fon próbował owe "jajo" oderwać i... połowy już nie ma

Mechanik Jarząbek napisał:

tam gościły także tramwajowe wagony robocze, nazwał bym je węglarkami z dwoma pomostami. Te były koloru zielonego.

Fortunę za fotki !!!

Mechanik Jarząbek napisał:

teraz do rzeczy. Zacząłem szukać informacji o wagonie nr 371. Znalazłem stronę "Tramwaje w Polsce"... i tam taką informację: [ciach opis]

Na zdjęciach, z NAC widzimy, że wagon posiada dwa nastawniki i środkowe drzwi wejściowe. Widocznie Autor powyższego tekstu zastosował pewien skrót. Przypuszczam, że wagon był przebudowywany /modernizowany/ kilkakrotnie. Wpierw dodano drugi nastawnik a dopiero później zlikwidowano drzwi środkowe.

Powiem tak: radzę dość ostrożnie podchodzić do informacji zawartych na www P. Machajewskiego. W środowisku znany jest z plecenia bzdur, m.in. na tej swojej stronce!  Znany jest też z tego, że nie chce tych nieprawdziwych informacji poprawiać...  Oraz z tego, że kradnie innym zdjęcia. Ale nie wnikajmy w to

Offline

 

#7 15.11.2009 14:01:50

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Wagon nr 371

lipton napisał:

Żałuj

Żałuję

lipton napisał:

Choć dwie lokomotywy zaliczyły jeszcze później epizod na WKD (nie mylić z EKD ), gdzie do 1955 r. pracowały na Kolei Grójeckiej. Ba, niektórzy twierdzą, że jeden z tych parowozów (#2 lub #8) trafił jeszcze potem do Kolei Pomorskiej!  Tyle przynajmniej pamiętam ze swojej mgr

Coś koło tego ..... ale nie do końca. Sprawa otwarta. Będziemy dyskutować.


lipton napisał:

Niestety jakiś kuta... fon próbował owe "jajo" oderwać i... połowy już nie ma

Tu niestety mylisz się .... i to bardzo. To nie kuta...fon tylko super kutafon. Aby takie jajo przełamać trzeba być naprawdę super durniem.

lipton napisał:

Fortunę za fotki !!!

A mógłbym być bogaczem

lipton napisał:

radzę dość ostrożnie podchodzić do informacji zawartych na www P. Machajewskiego. W środowisku znany jest z plecenia bzdur, m.in. na tej swojej stronce!  Znany jest też z tego, że nie chce tych nieprawdziwych informacji poprawiać...  Oraz z tego, że kradnie innym zdjęcia. Ale nie wnikajmy w to

Ostrożnie ......podchodzę i nie wnikam

Offline

 

#8 15.11.2009 20:56:55

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 772

Re: Wagon nr 371

Mechanik Jarząbek napisał:

lipton napisał:

Choć dwie lokomotywy zaliczyły jeszcze później epizod na WKD (nie mylić z EKD ), gdzie do 1955 r. pracowały na Kolei Grójeckiej. Ba, niektórzy twierdzą, że jeden z tych parowozów (#2 lub #8) trafił jeszcze potem do Kolei Pomorskiej!  Tyle przynajmniej pamiętam ze swojej mgr

Coś koło tego ..... ale nie do końca. Sprawa otwarta. Będziemy dyskutować.

Ja lubię     A opierałem się na źródłach. I to nie moja działka, więc nie potrafię tego zweryfikować. Zresztą dość szybko pisałem tę magisterkę


Mechanik Jarząbek napisał:

lipton napisał:

Niestety jakiś kuta... fon próbował owe "jajo" oderwać i... połowy już nie ma

Tu niestety mylisz się .... i to bardzo. To nie kuta...fon tylko super kutafon. Aby takie jajo przełamać trzeba być naprawdę super durniem.

No trzeba   Ale takich w tym kraju nie brakuje. Na szczęście z drugiej strony jest drugie "jajo"


Mechanik Jarząbek napisał:

lipton napisał:

Fortunę za fotki !!!

A mógłbym być bogaczem

Mógłbyś

Mechanik Jarząbek napisał:

lipton napisał:

Radzę dość ostrożnie podchodzić do informacji zawartych na www P. Machajewskiego. W środowisku znany jest z plecenia bzdur, m.in. na tej swojej stronce!  Znany jest też z tego, że nie chce tych nieprawdziwych informacji poprawiać...  Oraz z tego, że kradnie innym zdjęcia. Ale nie wnikajmy w to

Ostrożnie ......podchodzę i nie wnikam

A ja kiedyś wnikałem. I po kilku karygodnych bzdurach zrezygnowałem...

Offline

 

#9 15.11.2009 21:02:16

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Wagon nr 371

lipton napisał:

Na szczęście z drugiej strony jest drugie "jajo"

A czy znasz numer zawarty w "jaju"?

Offline

 

#10 15.11.2009 21:17:43

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 772

Re: Wagon nr 371

Mechanik Jarząbek napisał:

lipton napisał:

Na szczęście z drugiej strony jest drugie "jajo"

A czy znasz numer zawarty w "jaju"?

Niestety... Musiałbym "oblukać" ten wagon, a niestety nie bardzo mam czas szlajać się po ZETiT-cie ostatnio...
Ale będę miał to na uwadze

Offline

 

#11 16.11.2009 21:58:38

oelka

Użytkownik

9127685
Skąd: MDM
Zarejestrowany: 8.09.2007
Posty: 58
WWW

Re: Wagon nr 371

Mechanik Jarząbek napisał:

Kilka lat później gapiłem się na lokomotywę spalinową Ls40, zatrudnioną przy budowie linii tramwajowej od Kijowskiej do Kawęczyńskiej.

A z tym wiaze sie dosc ciekawa kwestia.
Zgodnie z danymi z wykazu taboru w Monografii TW z 1998 roku, MZK posiadalo dwie lokomotywy. Pierwsza byla Ls40-35 (Chrzanow 3362/1952). MZK nabylo ja w 1962 roku (a wiec zapewne z drugiej reki, o ile nie ma bledu w zestawieniu). Byla ona przystosowana do wspolpracy z taborem tramwajowym i mogla wyjezdzac na ulice. Znajdowala sie na stanie ZTB. Skasowana zostala w 1976 roku. A druga to Ls60-??, z Zastalu, ktora przybyla w 1968 roku, byla na stanie zakladu zaopatrzenia (Z1) i zostala sprzedana do WPHS Warszawa w 1971 roku. Zapewne nie opuszczala terenu na Obozowej.

Czyli, tramwaje interesowały mnie od dość dawna.

Granica miedzy tramwajem a koleja jest na tyle plynna, ze wczesnej czy pozniej znajdzie sie cos kolejowego, co zaiteresuje "tramwajarza" i na odwrot.

Krzysztof


Krzysztof Olszak
oelka.a.yahoo.com .a.=@
Kolej na rower
Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa cz. 1

Offline

 

#12 17.11.2009 21:51:48

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Wagon nr 371

oelka napisał:

MZK posiadalo dwie lokomotywy. Pierwsza byla Ls40-35 (Chrzanow 3362/1952). MZK nabylo ja w 1962 roku (a wiec zapewne z drugiej reki, o ile nie ma bledu w zestawieniu). Byla ona przystosowana do wspolpracy z taborem tramwajowym i mogla wyjezdzac na ulice. Znajdowala sie na stanie ZTB. Skasowana zostala w 1976 roku. A druga to Ls60-??, z Zastalu, ktora przybyla w 1968 roku, byla na stanie zakladu zaopatrzenia (Z1) i zostala sprzedana do WPHS Warszawa w 1971 roku.

Niestety nie pamiętam numeru tej Ls40 ale napewno posiadała sprzęg umożliwiający połączenie z taborem tramwajowym

Ls60 - WPHS - czy to ta wybeszona lokomotywa, która jeszcze dwa lata temu stała w Warszawie przy Bema?

Offline

 

#13 18.11.2009 22:52:54

oelka

Użytkownik

9127685
Skąd: MDM
Zarejestrowany: 8.09.2007
Posty: 58
WWW

Re: Wagon nr 371

Mechanik Jarząbek napisał:

Ls60 - WPHS - czy to ta wybeszona lokomotywa, która jeszcze dwa lata temu stała w Warszawie przy Bema?

A tego wlasnie nie wiem, poniewaz nie znam zadnych numerow tej, ktora sie znajdowala w MZK.

Krzysztof


Krzysztof Olszak
oelka.a.yahoo.com .a.=@
Kolej na rower
Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa cz. 1

Offline

 

#14 15.04.2012 20:48:33

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 772

Re: Wagon nr 371

Mechaniku Jarząbku, a żadnych fotek z budowy linii tramwajowej w "alei" Tysiąclecia nie masz?  Pytam pro forma jakby co

Offline

 

#15 16.04.2012 11:16:58

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Wagon nr 371

Niestety nie mam.

Offline

 

#16 16.04.2012 14:11:00

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Wagon nr 371

lipton napisał:

Fortunę za fotki !!!

Tu jest gratis:

http://www.ebay.de/itm/negativ-6-x-6-wa … 4164ccf182

Offline

 

#17 16.04.2012 20:28:34

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 772

Re: Wagon nr 371

No szkoda, bo cenne by były... 
A linka już widziałem i fotka taka "gratis" nie jest...  Poza tym Ty mówiłeś coś o latach 60. i zdjęciach kolorowych ;-)

Offline

 

#18 31.01.2016 13:22:16

mokotofil

Użytkownik

Zarejestrowany: 16.08.2015
Posty: 38

Re: Wagon nr 371

Mechanik Jarząbek napisał:

* - pamiętacie wóz #371 z Rakowieckiej?


http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/5_1258209085.jpg

Ktoś rozjaśni?
Co tu widać?
Czy tory po prawej to wjazd na pętlę (wschodni) - ale wtedy powinno być widać słupy (a nie bardzo widać)?
Czy wyjazd z pętli (zachodni) - ale wtedy tramwaj musiałby stać na przedłużeniu torów poza pętlę a wagon umożliwiać wsiadanie z obu stron (niby tak było ale czy w momencie zrobienia zdjęcia - 19330905?)
Jak patrzę na orto35 murek pod skosem by się zgadzał z wersją 2.

Ostatnio edytowany przez mokotofil (31.01.2016 14:08:00)

Offline

 

#19 31.01.2016 18:07:21

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 772

Re: Wagon nr 371

Ktoś rozjaśni. To wjazd.

Offline

 

#20 1.02.2016 19:44:09

mokotofil

Użytkownik

Zarejestrowany: 16.08.2015
Posty: 38

Re: Wagon nr 371

lipton napisał:

Ktoś rozjaśni. To wjazd.

Wielkie dzięki.

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora