Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                                   Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                            

Apel – pomóżmy rodzinie Temlerów w poszukiwaniu pamiątek


#141 4.06.2015 23:39:48

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1790

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

http://vishniac.icp.org/64556-rv1092004
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1433450523.jpg

Hipoteza z na podstawie zgodności szczegółów z ortofotomapą.  Wg niej trwa rozbiórka frontowego budynku Stawki 55 (za ogrodzeniem), który był zapewne podobny do budynku widocznego po lewej, o adresie Stawki 53. Że to prace rozbiórkowe a nie ogrodzona pusta posesja, zdają się świadczyć wystające ze ściany belki (oznaczone strzałką nr 7). W głębi obu posesji widać niskie oficyny z kominami oznaczonymi 1,2,3,4. Ich położenie pasuje do ortofotomapy na której widać cienie kominów na dachach oficyn. Nie widać tylko cienia komina nr 4, co jest zrozumiałe zważywszy położenie komina przy samej krawędzi dachu. Inne pasujące szczegóły to facjatka (6) oraz wysoka oficyna z szerokim kominem (5), prawdopodobnie Niska 48.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1433450767.jpg http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1433450877.jpg

Na zdjęciu lotniczym z 1941 budynek Stawki 53 nadal stoi, Stawek 55 brak.

GPS
52°15'2.91"N
20°59'1.41"E

SV
https://www.google.pl/maps/@52.250684,2 … 601T000000

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (9.06.2015 23:17:57)

Offline

 

#142 9.06.2015 23:14:39

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1790

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

http://vishniac.icp.org/64874-rv2038002
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1433883966.jpg

Świetojerska 20 róg Nowiniarska 10. Do porównania:

https://www.warszawa.ap.gov.pl/referat_ … /5940.html
https://www.warszawa.ap.gov.pl/referat_gabarytow/galerie/Swietojerska_galeria/duze/5940.jpg

GPS
52°15'1.82"N
21° 0'17.82"E

SV
https://www.google.pl/maps/@52.250501,2 … 78O9Zw!2e0

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (9.06.2015 23:20:59)

Offline

 

#143 24.09.2015 22:10:45

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1790

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

http://vishniac.icp.org/64445-rv1053006
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1443124883.jpg

Możliwe, że to Ostrowska 14. Do porównania:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 627#p32627
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/81_1441958024.jpg

Pozycja fotografującego wg hipotezy:

GPS
52°14'51.56"N
20°59'6.97"E

SV (ul. Ostrowska biegła równolegle do współczesnej uliczki osiedlowej ok 30m po lewej stronie)
https://www.google.pl/maps/@52.2478125, … 312!8i6656

Offline

 

#144 25.09.2015 22:24:16

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1790

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

http://vishniac.icp.org/64717-rv2015001
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1443212500.jpg

Możliwe, że to to samo miejsce.

Offline

 

#145 26.09.2015 10:45:37

Bemol

Użytkownik

Zarejestrowany: 28.09.2012
Posty: 62

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

To z pewnością jest Ostrowska 14. Na jednym ze zdjęć Muranowa i Ostrowskiej z 1935 r. - zamieszczone 11.09 przez Darosa - widać wyraźnie prawą stronę domu nr 14 z dwoma parami dokładnie takich samych schodków.

Offline

 

#146 26.09.2015 10:57:42

Bemol

Użytkownik

Zarejestrowany: 28.09.2012
Posty: 62

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

Chodzi mi oczywiście o pierwsze zdjęcie Ostrowskiej 14, z kobietą i grupą dzieci. Co do drugiego zdjęcia z chłopcem na schodkach - to nie pasuje mi fragment ściany z prawej strony. Wygląda na drewnianą lub wyłożoną płytkami. Natomiast na zdjęciach Ostrowskiej 14 widać otynkowaną gładką ścianę.

Offline

 

#147 26.09.2015 14:53:25

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11742
WWW

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

Bemol napisał:

Co do drugiego zdjęcia z chłopcem na schodkach - to nie pasuje mi fragment ściany z prawej strony.

Niestety, identyfikacja kłóci się z nadmiarem entuzjazmu. Nieraz coś ogólnie wygląda prześlicznie, tylko jakiś szczegół... i trzeba odrzucić myśl o triumfie
Aczkolwiek, gdy się tak to forum przegląda... Cenią nas (Was) ludzie znający się nieco na rzeczy, cenią


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#148 26.09.2015 20:22:50

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1790

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

Chciałbym jednak bronić hipotezy, że drugie zdjęcie (chłopiec na schodkach) to też Ostrowska 14.

To co wygląda na drewnianą ścianę (1) to w rzeczywistości skrzydło bramy i widoczne jest na obu zdjęciach Wiszniaka oraz na zdjęciu porównawczym. Charakterystyczny szczegół widoczny tu i tu: pierwsza listwa od dołu jest wyraźnie węższa od pozostałych.

Zwraca też uwagę podobnie wyglądająca drewniana rynna (2), oraz wybrzuszenie na krawędzi deski belki policzkowej (3), na obu zdjęciach nad drugim stopniem od góry.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1443290827.jpg

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (26.09.2015 20:30:24)

Offline

 

#149 26.09.2015 21:40:57

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11742
WWW

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

(w pośpiechu)
Na dolnym zdjęciu z postu #143 widać między schodkami a bramą rynnę, powyżej mi jej brakuje. Ona się być może urywa na wysokości jakiegoś 1,5 metra nad chodnikiem - a może jednak nie, trudno powiedzieć. Brama też wydaje mi się nieco cofnięta w stosunku do lica elewacji. Ale może się czepiam... A może jednak górny obrazek z tego postu to nie tam? Kategorycznie się ani trochę nie wypowiadam, ale wątpliwości owszem, mam.


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#150 26.09.2015 22:19:18

Bemol

Użytkownik

Zarejestrowany: 28.09.2012
Posty: 62

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

Rzeczywiście pasuje, patrząc na szczegóły obu zdjęć. Jednak dołączając do tego porównania trzecie zdjęcie  Ostrowskiej 14 / wspomniane wcześniej zdjęcie z kolekcji Muranów 1935 r. wrzucone przez Darosa / pojawiają się kolejne wątpliwości  - być może wydumane :
1. Skrajne schodki z prawej strony budynku mają na zdjęciu z 1935 r. poręcz, a na zdjęciach Wiszniaka poręczy
    już nie ma. Oczywiście Wiszniak robił zdjęcia później i poręcz mogła zostać usunięta.
2. Bardziej niepokoi mnie jednak usytuowanie i wygląd drewnianej bramy. Na zdjęciu z 1935 r. jest ona
    cofnięta w stosunku do ściany budynku znacznie głębiej niż na zdjęciach Wiszniaka. Patrząc na zdjęcia
    Wiszniaka widzimy skrzydło bramy w równej linii do ściany domu. Poza tym drewniane listwy wyglądają
    tak jakoś porządnie ... Oczywiście po 1935 r. brama mogła zostać przebudowana. No, ale to jednak
    ulica Ostrowska, jedna z najnędzniejszych ulic Muranowa ...
No i jak to z tymi zdjęciami jest ?

Offline

 

#151 26.09.2015 22:25:56

Bemol

Użytkownik

Zarejestrowany: 28.09.2012
Posty: 62

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

O kurcze, tyle mi zajęło wysyłanie posta, że nie zauważyłam postu Chrisfoxa. Niezależnie od siebie,
doszliśmy jednak do podobnych wniosków.

Offline

 

#152 26.09.2015 22:46:59

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1790

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

chrisfox napisał:

(w pośpiechu)
Na dolnym zdjęciu z postu #143 widać między schodkami a bramą rynnę, powyżej mi jej brakuje. Ona się być może urywa na wysokości jakiegoś 1,5 metra nad chodnikiem - a może jednak nie, trudno powiedzieć. Brama też wydaje mi się nieco cofnięta w stosunku do lica elewacji. Ale może się czepiam... A może jednak górny obrazek z tego postu to nie tam? Kategorycznie się ani trochę nie wypowiadam, ale wątpliwości owszem, mam.

Na moje oko rynny nie brakuje, 1.5m nad ziemią z okrągłej metalowej staje się rynną drewnianą i prostokątną. Patent ten widziałem na innym zdjęciu RW  (wykonanym w zupełnie innym miejscu), jak znajdę to wrzucę do porównania, na razie powiększony fragment zdjęcia porównawczego, niezbyt wyraźny niestety.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1443299540.jpg


Bemol napisał:

(...)
Skrajne schodki z prawej strony budynku mają na zdjęciu z 1935 r. poręcz, a na zdjęciach Wiszniaka poręczy
    już nie ma. Oczywiście Wiszniak robił zdjęcia później i poręcz mogła zostać usunięta.
(...)

Za potwierdzeniem tej tezy przemawia, że na zdjęciach Wiszniaka widać klamry do których zapewne przymocowane były tralki.

Offline

 

#153 26.09.2015 23:03:56

Bemol

Użytkownik

Zarejestrowany: 28.09.2012
Posty: 62

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

No dobrze, ale dalej pozostaje problem  z usytuowaniem bramy w stosunku do ściany budynku ... ?

Offline

 

#154 26.09.2015 23:23:29

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1790

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

Bemol napisał:

No dobrze, ale dalej pozostaje problem  z usytuowaniem bramy w stosunku do ściany budynku ... ?

Tego argumentu szczerze mówiąc nie rozumiem. Na zdjęciu Wiszniaka, za siedzącą kobietą widać fragment ościeżnicy bramy i na oko, przynajmniej moje, jest ona zbliżona szerokością do ościeżnicy ze zdjęcia porównawczego. Ale może czegoś nie dostrzegam, w takim razie proszę o naprowadzenie, najlepiej strzałką :-)

Offline

 

#155 27.09.2015 08:42:24

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11742
WWW

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

Z rynną, oczywiście, zgadzam się.

Co do usytuowania bramy, podejrzewam, że nam obu z Bemolem chodzi o to:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1443335659.jpg

Linia oznaczona jedynką to krawędź, narożnik muru przy bramie. Dwójka to krawędź ościeżnicy/skrzydła bramy. Brama jest od lica elewacji wyraźnie cofnięta - widać przecież u góry, nad końcem tej linii obszar cienia, pokazujący że naprawdę nam się nie zdaje. Porównując z szerokością kwadratowej rynny (pewnie kilkanaście centymetrów), można szacować, że płaszczyzna bramy oddalona jest od płaszczyzny elewacji przynajmniej o jakieś 40 cm. I tego właśnie na zdjęciu z chłopcem nie widzimy - przynajmniej ja.


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#156 27.09.2015 08:54:46

Bemol

Użytkownik

Zarejestrowany: 28.09.2012
Posty: 62

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

Tak, dokładnie o to mi chodzi.

Offline

 

#157 27.09.2015 22:30:15

 rzepola

Użytkownik

Skąd: Warszawa
Zarejestrowany: 20.07.2010
Posty: 115

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

Witam.
Może i ja wtrącę swoje 3 grosze, odnośnie kwestii bramy.
Na zdjęciu z chłopcem przyłożyłem kartkę papieru do tylnej krawędzi stopnia, na którym stoi chłopiec, w okolicy jego pięt. Okazuje się, że najbliższe tej krawędzi linie desek bramy nie są do niej równoległe. Może dowodzić to (choć nie musi), że brama jest uchylona. Dlaczego nie musi? Bo krawędzie desek stopni schodów są niezbyt równo obrobione, bo nie wiadomo, czy schodki są równoległe do ściany, i pewnie dałoby się znaleźć jeszcze coś więcej przeciwko ścisłości tej mojej konstatacji. Ale w każdym razie chyba nie można wykluczyć, że jednak VCS-3 ma rację.


Pozdrawiam - Tadeusz

Offline

 

#158 27.09.2015 22:52:52

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1790

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

chrisfox napisał:

(...) Brama jest od lica elewacji wyraźnie cofnięta - widać przecież u góry, nad końcem tej linii obszar cienia, pokazujący że naprawdę nam się nie zdaje. Porównując z szerokością kwadratowej rynny (pewnie kilkanaście centymetrów), można szacować, że płaszczyzna bramy oddalona jest od płaszczyzny elewacji przynajmniej o jakieś 40 cm. I tego właśnie na zdjęciu z chłopcem nie widzimy - przynajmniej ja.

Pytanie, czy można coś wyrokować o głębokości zamocowania skrzydła bramy względem lica skoro na zdjęciu nie widać dolnej krawędzi budynku. Jedyne co przychodzi mi do głowy to ekstrapolacja widocznych w kadrze elementów i próba dorysowania ich poza kadrem. Ale wtedy wychodzi mi, że dolna krawędź skrzydła (zaznaczona kolorem zielonym) oraz dolna krawędź budynku (kol. czerwony) są mocno przesunięte względem siebie, co właśnie sugeruje że skrzydło jest cofnięte względem lica (przepraszam za jakość wykonanego "na kolanie" szkicu):
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1443387034.jpg

Mam tylko drobną uwagę do szkicu na powiększeniu, ze względu na szerokość ościeżnicy cofnięcie bramy względem lica to odległość między linią 2 a 3 a nie 1 i 2. Porównując to z pierwszym zdjęciem, wydaje mi się, że pasuje.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1443386815.jpg

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (28.09.2015 14:15:18)

Offline

 

#159 28.09.2015 18:12:37

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11742
WWW

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

Cóż, geometrii wykreślnej uczyłem się 32 lata temu i tak się życie potoczyło, że potem jakoś nie miałem z nią kontaktu. Spróbowałem sobie (ale analogowo, nie pokażę ) trochę linijek poprowadzić i muszę przyznać, że wydaje się pasować. Z jednym zastrzeżeniem: jeśli to tam. Pasuje bowiem przy założeniu, że schodki mają określoną wysokość i liczbę stopni. Gdyby były niższe...
Koronnym dowodem byłaby liczba listewek w skrzydle bramy od dołu do poziomu progu drzwi. Niestety, siedząca pani akurat niektóre zasłania (a z tego, co widzę, pewności nie nabrałem).

Po długich i ciężkich cierpieniach sądzę, że to tam - choć strasznie głębokim przeświadczeniem bym tego nie nazywał. Byłem mocno sceptyczny, ale porysowałem sobie trochę, pomierzyłem - choćby poprzymierzałem w różnych miejscach wzrost chłopca i przechodnia do paru elementów - i jednak nie mam żadnego rozsądnego argumentu na nie.


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#160 28.09.2015 20:48:36

Bemol

Użytkownik

Zarejestrowany: 28.09.2012
Posty: 62

Re: Zdjęcia Romana Wiszniaka

Od wczoraj o niczym innym nie myślę, tylko o Ostrowskiej 14. Wszystko jakby się zgadzało, ale nie do końca. Ekstrapolacja zdjęcia z chłopcem mnie przekonuje, ale zdjęcie z kobietą już nie bardzo.
Jest jeszcze jedno zdjęcie bramy, dokładniejsze  - Referat Gabarytów z 1.03.1938 r. - zdjęcie Ostrowskiej 12. błędnie oznaczone jako nr 14. Z lewej strony zdjęcia widać wyraźnie omawianą bramę. Wygląda ona niechlujnie i wydaje się, że deski w bramie są nierówne. podobnie jest na zdjęciu z 1935 r. Natomiast na zdjęciu Wiszniaka deseczki są nowiutkie , równe i chyba węższe.
Jeszcze jeden szczegół - na żadnym ze zdjęć Ostrowskiej nie widać uchylonych skrzydeł bramy. Ludzie korzystają ze specjalnych drzwi wmontowanych w bramę. To oczywiście może nic nie znaczyć.
Podsumowując. Na wszystkich zdjęciach mamy  Ostrowską 14. Zgadza się wszystko, tylko ta brama ...
Dałabym wiele - gdyby w hipotetycznie wydanych w niedalekiej przyszłości wspomnieniach mieszkańca domu przy Ostrowskiej 14 - można było przeczytać "... W kwietniu 1938 r. poczułem, że coś się na Ostrowskiej zmienia na lepsze - mamy nową porządną bramę."
I to by było na tyle.
Już więcej na ten temat się nie odezwę. Obiecuję, chyba, że ...

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora