Forum Stowarzyszenia
miglanc
Co ciekawe, na niemieckich zdjęciach lotniczych z końca Powstania, w miejscu hal fabrycznych jest łysy placek (podobnie zresztą jak na ortofoto z 1945 r.). Tak więc nordycy wysadzili fabrykę albo jeszcze w sierpniu '44, albo uległa zniszczeniu już podczas obrony Warszawy we wrześniu 1939.
Offline
administrator
Fajne
Co do postulatu Janka, nie mam nic przeciwko - tylko gdzie to przenieść? Bo to tak trochę kolej - więc powinno być w "śladach". Ale z drugiej strony, śladów już raczej nie ma, a rzecz jest warszawska, więc "Kiedyś..."? Nie mam pomysłu.
Offline
Użytkownik
Przepowiedziałem, że Mechanik jarzabek naprowadzi na ślad. Duży Szacun dla Odkrywców!
Offline
miglanc
Przypomniała mi się jeszcze jedna rzecz - patrząc na ortofotomapę widać, że teren posesji fabryki przylega faktycznie do ul. Zagłoby. O ile dobrze pamiętam, przy Zagłoby do wybuchu wojny mieściły się warsztaty pewnej jednostki pancerno-motorowej czy czegoś podobnego (numeru jednostki niestety nie pamiętam). W tej lokalizacji to chyba jedyny obiekt mogący spełniać taką funkcję. Tłumaczyć by to mogło zniszczenie tego obiektu już w 1939 roku, a co za tym idzie ładnie wyczyszczony teren na zdjęciach z okresu Powstania.
BTW
Zmieniłem tytuł wątku na mniej enigmatyczny i też jestem za tym by go przenieść do działu "Kiedyś".
Ostatnio edytowany przez roox (12.01.2012 12:10:45)
Offline
administrator
No to przeniosłem
Offline
roox napisał:
... przy Zagłoby do wybuchu wojny mieściły się warsztaty pewnej jednostki pancerno-motorowej czy czegoś podobnego
Na miejscu późniejszego Stadionu Olimpii wzdłuż nieistniejącej dziś ulicy Zagłoby od roku 1931 działała Fabryka Pomocnicza dla Przemysłu Lotniczego i Samochodowego A. Steinhagena i H. Stransky'ego.
Natomiast na Górczewskiej pod nr. 44A od roku 1925 działały Warsztaty 3. Baonu Pancernego, zaś pod nr. 53 od roku 1929 mieściła się Fabryka Konstrukcji Żelaznych - Warsztaty Mechaniczne i Kotlarnia "Simplex".
Pozdrawiam
Offline
miglanc
weldon napisał:
Na miejscu późniejszego Stadionu Olimpii wzdłuż nieistniejącej dziś ulicy Zagłoby od roku 1931 działała Fabryka Pomocnicza dla Przemysłu Lotniczego i Samochodowego A. Steinhagena i H. Stransky'ego.
Natomiast na Górczewskiej pod nr. 44A od roku 1925 działały Warsztaty 3. Baonu Pancernego, zaś pod nr. 53 od roku 1929 mieściła się Fabryka Konstrukcji Żelaznych - Warsztaty Mechaniczne i Kotlarnia "Simplex".
Pozdrawiam
Dzięki, wiedziałem, że coś pokręciłem. Ale w sumie Górczewska 44A (według przedwojennej numeracji) to obok. Tak to jest jak się pisze z głowy, czyli z niczego...
Offline
administrator
Całkiem niechcący...
Reklama z roku 1908. Jest nawet znajome nazwisko.
Offline
Użytkownik
Fajne...
Tak przy tej okazji to może by założyć galerię pt "Reklamy i ogłoszenia prasowe z Warszawa w tle"?
Offline
administrator
A ja przeciw
...gdyż coś podobnego od dawna istnieje: http://www.kolejkamarecka.pun.pl/gallery.php?cid=27 Nazywa się wprawdzie nieco zagadkowo - "dokumenty" - ale i takie rzeczy się tam znajdują.
Na uwagę, że to nie do końca to samo, odpowiadam: galerii i tak mamy o wiele zbyt dużo. Najlepszy dowód, że nie wszyscy wiedzą, co w nich można znaleźć. A mamy, owszem, cudeńka. Gdyby natomiast ktoś zechciał założyć o takich reklamach wątek (choć wcale nie jestem pewien, czy czegoś podobnego nie było, chyba był), nie widziałbym w tym niczego niewłaściwego. Aczkolwiek, chyba już było...
Offline
chrisfox napisał:
A ja przeciw ...
A nawet za
chrisfox napisał:
Gdyby natomiast ktoś zechciał założyć o takich reklamach wątek (choć wcale nie jestem pewien, czy czegoś podobnego nie było, chyba był), nie widziałbym w tym niczego niewłaściwego. Aczkolwiek, chyba już było...
O to to to też miałem na myśli ...
Poszukam, a jeżeli nie znajdę, to poproszę Ptycho, o założenie takiegoż.
Wbrew pozorom, tyle, co przejrzałem swoje zasoby, to może przynieść ciekawe efekty.
Pozdrawiam
Offline
administrator
Nikogo nie trzeba prosić, samo się założyło: http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=677
Offline
Użytkownik
wolero napisał:
Wyjaśnienie dla weldona: Omija znaczy dokładnie "nie przecina, a co najwyżej sie styka". Obecnie wschodnią granicą Koła jest kolejowa linia obwodowa, która idąc od dworca Gdańskiego dochodzi do granic Koła i skręca gwałtownie na południe właśnie go omijając. Trzeba jednak pamiętać, że historycznie Koło to mniej więcej skrzyżowanie Ks. Janusza i Obozowej. To jednak spory kawałek do kolei obwodowej. Tyle wyjaśnienia. W kwestii ewentualnej lokalizacji fabryki O&K w Warszawie jedyna nadzieja, że Mechanik Jarząbek dozna olśnienia i przypomni sobie adres.
Jako emigrant z Koła kilka słów wyjaśnienia. Okolice ks. Janusza/Obozowej to "drewniane" Koło, które stało w opozycji do "murowanego" Koła czyli mniej więcej osiedle TORu i BGK. Według obecnego/oficjalnego podziału tereny na między torami a cmentarzami Kołem już nie są. Tyle tylko, że to najbardziej "historyczna" część Koła... Tutaj właśnie na gruntach wsi Wola pod Warszawą zbierały się koła rycerskie czyli sejmy elekcyjne. Ten kawałek ziemi do dzisiaj należy do parafii na Kole. Jeżeli ktoś miałby ochotę można zerknąć okiem na to: http://www.wystawa-wola.pl/wystawa.html
Offline
administrator
Jeszcze nie obejrzałem, ale już mi kapelusz spadł na podłogę z wrażenia. Bardzo dziękuję, rewelacja, tego mi było trzeba.
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarząbek napisał:
A jednak Koło ...... te w Warszawie. Funkcjonowała tu filia firmy O&K zdaje się pod nazwą Parowóz - ale nie ten Parowóz, którego znamy jako Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów na Kolejowej. Jak dobrze pamiętam ta kolska pracowała do wybuchu I wojny.
O adres nie pytajcie - w tej chwili nie pamiętam.
weldon napisał:
Kurcze, na planie z 1913 roku, ale też zaznaczone jest na tym z 1908, wyraźnie widać linie kolejową biegnącą przez Koło. Nazywa się to Kolej Odwodowa. (…) yle, że nie odchodzą z niej żadne odnogi (a widać takie przy gazowni na przykład)
chrisfox napisał:
A co do owego Parowozu, to już całkiem insza inszość...
Mechanik Jarząbek napisał:
Przypomniałem sobie gdzie mam znaleźć potwierdzenie istnienia filii fabryki O&K na Kole i cóż mogę Wam napisać. Firma ta mieściła się po zachodniej stronie linii kolei obwodowej, pomiędzy ulicami Górczewską a Czorsztyńską, bliżej tej pierwszej. Dziś tamtędy przebiega Aleja Prymasa Tysiąclecia. Szukanie jakichkolwiek śladów w terenie nie przyniesie najprawdopodobniej pożądanych efektów. Pewniejsze jest szukanie w archiwach lub bibliotekach .... albo też w necie choć tu chyba za wiele nie ma.
weldon napisał:
W kilku miejscach (Trasbus na przykład) wspomina się o "Spółce Techniczno-Handlowej Parowóz mieszczącej się na Kole, będącej filią fabryki Orenstein & Koppel z Berlina".
Blisko Panowie, blisko... Wątek chyba już upadł- myślę więc, że należy go zamknąć takim małym fragmentem schematu z 1910 roku. Szczególnej uwadze polecam bocznicę >Kъ эав. "Паровозъ"<
Offline
administrator
Niestety, Zło właśnie przybyło - o czym wspominam w dzisiejszym kalendarium. Całkowicie nieoswojone. http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 480#p26480
Offline
Moderator
afmks napisał:
należy go zamknąć takim małym fragmentem schematu z 1910 roku. Szczególnej uwadze polecam bocznicę >Kъ эав. "Паровозъ" <
Nie widzę powodu aby go zamykać. A ze szczególną uwagą chętnie obejrzałbym całość schematu z 1910 roku. Gdzie to można znaleźć?
Offline
Użytkownik
Oryginały są w Moskwie))) Kopie na moim dysku))) Mogę wysłać na maila. Z Warszawy mam chyba jeszcze schemat z 1890 roku.
Offline
Moderator
afmks napisał:
Mogę wysłać na maila. Z Warszawy mam chyba jeszcze schemat z 1890 roku.
Jest w moim profilu. Byłbym zobowiązany.
Offline