Forum Stowarzyszenia
Użytkownik
Dziękuję za odpowiedź.
Offline
Użytkownik
A zapytam jeszcze: czy wszystkie reklamy tego POT-u są identyczne? Czy może jednak zamiast Zakładów Gazowych i pieców żelaznych pojawiały się wersje z jakimiś innymi firmami?
Offline
Użytkownik
Nie zwróciłem na to uwagi. Wydaje mi się jednak, że nikt by nie zadawał sobie trudu rycia rylcem kilku wersji tramwaju. Przyjrzę się temu przy przeglądaniu następnych numerów.
Offline
Użytkownik
Będę wdzięczny za info. I już wielokrotnie się przekonałem, że coś co wydawałoby się nielogiczne nie raz i nie dwa miało miejsce :-) Stąd moje pytanie.
Offline
Użytkownik
Wszystkie są takie same. Jedyna różnica to niekiedy brak ramki z żołędzi, a w paru wypadkach w ogóle tramwaju.
Offline
Użytkownik
Czyli niby to samo, a jednak inne Dzięki za informacje.
Jakby ktoś dysponował pozostałymi wersjami, to mógłby tu wkleić!
Offline
Użytkownik
Ale naprawdę nie ma po co tego robić. Ta bez żołędzi - jest po prostu bez żołędzi (to tak, jak byś wyciął żołędzie z tej zamieszczonej na forum), a ta bez tramwaju - no, jest bez tramwaju (po wycięciu żołędzi możesz odciąć tramwaj). Reszta jest niezmienna - ten sam krój czcionki, ta sama treść napisów (Przedsiębiorstwo Ogłoszeń Tramwajowych, Warszawa, Warecka 10, Henryk Erlich), nawet numer ogłoszenia (193) ten sam.
Offline
Użytkownik
Naprawdę jestem sobie w stanie wyobrazić wersję bez żołędzi oraz bez całego tramwaju Niemniej jakby ktoś miał to pod ręką, to ja chętnie zobaczę oryginał. I tyle.
Ostatnio edytowany przez lipton (13.06.2014 11:06:12)
Offline
Użytkownik
Zabrnąłem już w dużo dalsze roczniki, tam te reklamy już nie występują. Skończę, wrócę do tych reklam i tu wrzucę. Nie sądziłem, że wzbudzą takie zainteresowanie - zrobiłbym tak od razu.
Offline
Użytkownik
W którym roku/miesiącu zaprzestali publikacji tegoż - można to określić?
Offline
Użytkownik
No 13, 3 (15) października 1896
No 16, 28 października (9 listopada) 1896
No 17, 5 (17) listopada 1896
No 25, 6 (18) stycznia 1897
No 31, 8 (20) marca 1897
No 37, 15 (27) maja 1897
No 43, 19 (31) lipca 1897
No 47, 8 (20) września 1897
Offline
Użytkownik
Tak jak mówiłem - odciąć se można było samemu.
Żeby nie było, żem niekulturalny, to podeślę inne, starsze ogłoszenie poprzedniej firmy obsługującej warszawskie tramwaje:
Pochodzi z "Przewodnika handlowo przemysłowego Cesarstwa Rossyjskiego, Królestwa Polskiego i Warszawy" z roku 1883
Offline
administrator
Patrząc na ewolucję ogłoszenia, można wyciągnąć rozmaite wnioski:
- firma była coraz biedniejsza, więc stopniowo przycinano reklamę
- firma była coraz bogatsza, więc stopniowo przycinano reklamę
- firma coraz mniej uwagi poświęcała własnej promocji, więc stopniowo przycinano reklamę
- ogłoszenia były coraz droższe, więc stopniowo przycinano reklamę
itd
Offline
Użytkownik
Chyba po prostu było drogo i nieefektywnie, bo pismo było rozdawane wśród podróżujących koleją, a ci pewnie niespecjalnie garnęli się do dawania ogłoszeń w tramwajach.
W ramach bonusu daję inne ogłoszenie, które mnie fascynuje:
Reklama jest z roku 1900, ale:
- rocznie firma robi 40.000 rowerów przy zatrudnieniu 2.000 ludzi - to potężne liczby jak na warszawską firmę.
- firma chwali się otrzymaniem ponad 8.000 nagród - czyli na rok wypada więcej niż 400 nagród! Wiele firm, i to utytułowanych, miało tyle (400) przez całe swoje - nierzadko stuletnie - istnienie.
- reklamowane są tutaj samochody - ktoś wie, czy Orzeł robił jakieś własne, czy też po prostu jest to zwykła dealerka?
Offline
Jale napisał:
W ramach bonusu daję inne ogłoszenie, które mnie fascynuje:
Ciekawe, czy napis "Znak fabryczny" jest integralna częścią logo, czy też jest wynikiem takiego samego błędu, jak pozostawianie w dzisiejszych czasach lorem ipsum w niektórych tekstach.
Możliwe, że robiąc skład ramki ktoś miał napisane gdzie powinien umieścić logotyp i tę informację pozostawił w ogłoszeniu
Offline
administrator
Jale napisał:
nieefektywnie, bo pismo było rozdawane wśród podróżujących koleją, a ci pewnie niespecjalnie garnęli się do dawania ogłoszeń w tramwajach.
Mnie się ten kanał wcale nie wydaje aż tak zły. Koniec XIX wieku to raczej nie były czasy, kiedy główną klientelę kolei stanowili ludzie mojego pokroju. Tych bogatszych i bardziej rozgarniętych można było spotkać m. in. właśnie w pociągu, i tam z braku laptopa mieli nawet trochę czasu na przejrzenie ogłoszeń.
Offline
Użytkownik
No niby tak, ale... Pismo dość szybko (no dobrze, po dwóch latach) zostało zdominowane przez reklamy kurortów (z całej Europy), hoteli, lekarzy, ubezpieczycieli - czyli wszystkich tych, którzy i dzisiaj w takiej sytuacji by się reklamowali.
Natomiast początkowo pisemko było wybitnie warszawskie - było tam m.in. sporo reklam warszawskich rzemieślników, które to reklamy stopniowo zaczęły znikać właśnie na rzecz wspomnianych wyżej branż.
Offline
Użytkownik
Pismo wychodziło około dwudziestu lat i dopiero Wielka Wojna zakończyła na dobre jego żywot. Rozdawane było w pociągach i na niektórych podwarszawskich dworcach (w Otwocku chociażby) gdzie klientela była odpowiednia. Jak na pismo bezpłatne to wynik bardzo dobry a co za tym idzie, określiłbym je pismem skutecznym.
Ostatnio edytowany przez afmks (15.06.2014 23:14:44)
Offline
Użytkownik
Och, ja nie twierdzę, że było nieskuteczne. Inaczej nie wychodziłoby tyle lat.
Jednak nie było zbyt odpowiednim miejscem do reklamowania się dla firm w rodzaju Erlicha, bo to nie do końca ten target.
Poza tym pismo było rozdawane - nie wiem, czy tylko początkowo, czy może do samego końca - również w warszawskich hotelach i rozsyłane po większych firmach. Z biegiem lat rozdawano je też na coraz dalszych dworcach linii.
Offline
Użytkownik
afmks napisał:
http://s020.radikal.ru/i721/1406/b9/3650ea383923.jpg
No 13, 3 (15) października 1896
http://s018.radikal.ru/i515/1406/cb/d9a470f0c33d.jpg
No 16, 28 października (9 listopada) 1896
No 17, 5 (17) listopada 1896
http://s019.radikal.ru/i641/1406/00/3b1d21937f11.jpg
No 25, 6 (18) stycznia 1897
No 31, 8 (20) marca 1897
No 37, 15 (27) maja 1897
No 43, 19 (31) lipca 1897
No 47, 8 (20) września 1897
Dziękuję za wklejenie uboższych wersji ogłoszenia. Oraz za wymienienie numerów KK, w których się ukazały.
Ostatnio edytowany przez lipton (17.06.2014 22:50:11)
Offline