Forum Stowarzyszenia
administrator
Pewien nasz kolega zamieścił w pewnym miejscu coś takiego:
ano taką ciekawostkę znalazłem
http://www.forum.martel.pl/viewtopic.php?t=6960
Tam (w miejscu, gdzie odnośnik zamieszczono ) pisać nie będę, ale do dyskusji umieszczonej pod podanym linkiem, dołączę się obrazkiem z roku 1944, którego tam nie znalazłem:
Na planie z roku 1939, parowozownia jest. Na tym zdjęciu nie ma po niej śladu, chociaż nie jestem pewien, czy nie widać resztek obrotnicy. Może szopę zlikwidowano przy okazji budowy Domu Kolejowego? Nie znalazłem dotychczas daty jego powstania. Czy ktoś może wie, kiedy to było?
Offline
ja na tym zdjęciu nie widzę miejsca ew. obrotnicy. co ciekawe mieszkam 100 m w linii prostej od tego miejsca
a forum z linka chyba jest zamykane i polecałbym zachować co tam umieszczono
Offline
administrator
gajos napisał:
ja na tym zdjęciu nie widzę miejsca ew. obrotnicy
A to, co wskazuje strzałka?
Wcale się nie upieram, ale...
A to, co chłopaki powrzucali na tamto forum, mam (powiedzmy, od jakiegoś czasu ).
Offline
a faktycznie ciekawe rzeczy wskazuje. dziś w trakcie pieszej wycieczki z domu na złotej do muzeum kolejnictwa natrafiłem na kilka ciekawostek nie związanych co prawda z tą parowozownią, ale wartych uwagi. (i tu się kłania problem formatu zdjęć z mojego aparatu informatyk to ze mnie nie będzie
a mieszkam dokładnie tam gdzie jest napis już poza obrysem mapy, "wyszków" w powyższym poście może tak by kiedyś wycieczkę zorganizować po tych okolicach?
Offline
administrator
Wycieczka niedawno była - http://kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic. … 2515#p2515 , zdjęcia są też w galerii "spacerki" (~pośrodku pierwszej strony) - co oczywiście nie oznacza, że nie można jej powtórzyć. Można. Wszelkie propozycje nie są niemile widziane.
Offline
chrisfox napisał:
Wycieczka niedawno była - http://kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic. … 2515#p2515 , zdjęcia są też w galerii "spacerki" (~pośrodku pierwszej strony) - co oczywiście nie oznacza, że nie można jej powtórzyć. Można. Wszelkie propozycje nie są niemile widziane.
w mojej okolicy zatem nie byliście
Offline
administrator
Byliśmy, byliśmy - tylko Rysiek urwał się wcześniej i stąd planik obejmuje pierwszą część wycieczki. Popatrz na zdjęcia w galerii - są tam Złota, Chmielna, Miedziana itp. Jednak - tak, jak mówię - jeśli gdzieś byliśmy, to jeszcze niczego nie przekreśla.
Offline
chrisfox napisał:
Może szopę zlikwidowano przy okazji budowy Domu Kolejowego? Nie znalazłem dotychczas daty jego powstania. Czy ktoś może wie, kiedy to było?
Zapatrzyles sie w plan ktory Dracula-Piotrowski umiescil kiedys na Martelu, a nie doczytales tego co tam napisalem wowczas:
To wszystko co widac na planie to parowozownia i warszaty DZWW, ktore stopniowo rozbudowywaly sie w tym rejonie od 1852 roku. A szczegolnie po pozarze w 1866. Wspomniana hala parowozowni powstala przed 1900 rokiem, miala wyglad stylizowany na hale fabryczna. Resztki budynkow nalezacych do DZWW przetrwaly do budowy Dworca Centralnego. Ostatni relikt warsztatow stoi do dzis z adresem Chmielna 73, jest to fragment parterowego budynku z konca XIX wieku. Po 1919 roku obiekty przy Chmielnej zostaly odbudowane tymczasowo po zniszczeniach z I wojny swiatowej i dzialaly przynajmniej do 1927 roku, a zdaje sie ze do 1934. Naprawy przenoszono stopniowo do odbudowanych i rozbudowywanych warsztatow w Pruszkowie.
Parowozownia raczej napewno byla uzywana do 1936 roku wraz z tymczasowa stacja Warszawa Glowna przy Chmielnej. Wiazalo sie to z mala przepustowoscia tunelu srednicowego, w przypadku stosowania trakcji parowej (4 pociagi na godzine). Po uruchomieniu taboru elektrycznego jej rola napewno zmalala. Zdaje sie jednak, ze po 1939 roku nie byla uzywana, ze wzgledu na zniszczenia co chyba najlepiej widac na fragmencie zdjecia z instytu Herdera, gdzie sladu po tej parowozowni juz nie ma, a moze pozostaly tylko resztki przed budynkiem przy narozniku z Zelazna. A ten budynek to budynek mieszkalny kolejarzy przy Chmielnej 73B, na rogu Zelaznej, projektowany przez J. Szanajce a wzniesiony ok. 1935 roku, ktory zbudowano tuz za parowozownia.
Dla orientacji: wspomniany budynek przy Chmielnej 73B zajmuje gorny lewy rog zdjecia. A prawa strona do zachodnia glowica przedwojennej Warszawy Glownej.
Dzis w miejscu parowozowni znajduje sie podworko w budynku mieszkalnego dla kolejarzy przy Chmielnej i Zelaznej. Przez wiele lat na budynku tym znajdowala sie reklama kolei radzieckich (...)
Krzysztof
Offline
administrator
oelka napisał:
Zapatrzyles sie w plan ktory Dracula-Piotrowski umiescil kiedys na Martelu
Nie zapatrzyłem się - znam go od dość dawna . Ale, faktycznie, jakoś mi Twoja odpowiedź umknęła. Dziękuję za powtórzenie.
Rzecz ciekawa - o budynku Chmielna 73, dziś przy piwie rozmawialiśmy z Jurkiem. Dosłownie, może jakieś dwie godziny temu.
Offline
chrisfox napisał:
Rzecz ciekawa - o budynku Chmielna 73, dziś przy piwie rozmawialiśmy z Jurkiem. Dosłownie, może jakieś dwie godziny temu.
Ja tylko caly czas mam nadzieje, ze jak juz dojdzie do zabudwy terenow kolejowych wzdluz Chmielnej. To ten budyneczek nie zniknie z powierzchni ziemi. Jest to w koncu jedna z wazniejszych pamiatek zwiazanych z historia rozwoju kolei w Polsce, a szczegolnie na terenach zaboru rosyjskiego.
Krzysztof
Offline
administrator
Mieszkając w Warszawie już kilka lat - zwłaszcza te kilkanaście ostatnich - jakoś takiej nadziei nie mam
Offline
chodzi Wam o ten budyneczek z jasną elewacją stojący obok płatnego parkingu?
codziennie go widzę, fotki niebawem
Offline
gajos napisał:
chodzi Wam o ten budyneczek z jasną elewacją stojący obok płatnego parkingu?
Tak. Zreszta miedzy Al. Jana Pawla II a Zelazna wielkiego wyboru nie ma.
Krzysztof
Offline