Forum Stowarzyszenia
Użytkownik
W Internecie, na rosyjskich stronach można czasami trafić na sympatyczne niespodzianki.
Załączam fotkę pochodzącą z czasów carskich ytamwaju konnego kursującego z Wawra do Miłosnej.
Na tej trasie zwyczajowo kursowało 8 par wozów (tramwajów) konnych a w dni świąteczne 9. Linia musiała cieszyć się popularnością i zapewne była dochodowa. Jak wspominają rosyjskie źródła, tylko w roku 1909 przewieziono tą kolejką 50.683 pasażerów.
Jest też schemat trasy kolejki konnej Wawer-Wiązowna.
[Конная железная дорога Вавер•Вёнзовна].
Chociaż cały projekt obejmował budowę trasy z Wawra do Wiązownej, to ostatecznie z powodu braku funduszy nigdy nie wybudowano odcinka z Miłosnej do Wiązownej. Ostatni tramwaj konny przejechał tędy 7go września 1939r. W roku 1940 Niemcy całkowicie rozebrali tory kolejki. Dzisiaj po niej już chyba nie ma w terenie żadnego śladu. Niewątpliwie była to najdłużej działająca na obszarze dzisiejszej Warszawy linia kolei konnej.
Offline
administrator
W terenie? Janek pewnie zna jakieś nasypy. No i dość dziwna jak na podwarszawską miejscowość nazwa ulicy - Tramwajowa
Offline
Moderator
Dziś w terenie zapewne będzie trudno coś znaleźć. Tak jak napisał Krzysztof - w Starej Miłośnie jest ulica Tramwajowa. Ponadto jeszcze kilka lat temu był drewniany budynek z ładną drewnianą tablicą - Cegielnia Miłosna. Obok leżała powykręcana szyna waskotorowa a to wszystko w pobliżu nowo budowanego osiedla. Gdzieś-kiedyś usłyszałem informację, że obok tego budyneczku, w zasypanej gliniance pozostawiono wagonik towarowy.
A ze 40 lat temu po lewej stronie linii Warszawa - Otwock, na odc. Wawer-Anin jeszcze był mały mosteczek, chyba jedyna pozostałość po tej kolejce.
Offline
Użytkownik
Na stronie linii otwockiej (http://www.linia.łomatko, miało być com.pl/public/article.php?58-3501-0) jest ciekawy opis historii powstawania tej kolejki. Cytuję obszerne fragmenty:
„Dopiero po 1906 r. podjęto prace projektowe i uzyskano pozwolenie od władz carskich na inwestycje w okolicach fortu Suworowa w Wawrze. Spór o trasę kolejki interesował stołeczną prasę i pojawiły się artykuły na ten temat. Warto podkreślić, ze mieszkańcy doliny Mieni byli tym mocno zainteresowani. Inż. Henryk Huss (1838-1915), twórca głównych kolejek podwarszawskich, już w 1907 r. przedłożył projekt budowy odcinka Wawer-Wiązowna: Nowa linia kieruje się w sposób następujący: od Wawra wzdłuż linii nadwiślańskiej do starego traktu wołowego, Wawer Fabryczny (fabryka żelaza Tow. Akc. „Wawer”), Kaczy Dół (willa i fabryka Edmunda Chrzanowskiego), Podkaczy Dół w którym mają swe posiadłości, przecięte przez nową linię kolejową, pp. Dobkiewicz, Długosz, Podobalski, Ulanicki i kilku innych. Następnie kolej wchodzi w granice posiadłości pp. Brunona, Kaetzlera, Langnera, Poradowskiego, Grendyszyńskiego, Straszewicza, Grzegorzewskiego, Karola Junga; wreszcie kolejka dochodzi do terytorium sukcesorów śp. Leona Chrzanowskiego, gdzie istnieje pensjonat, a ma stanąć sanatorium, po czym przecina Miłosnę z posiadłościami księdza Gralewskiego, Szlenkiera, księdza Rostkowskiego i kończy w Wiązownie, należącej do p. Szymona Neumana. Długość linii do końca wyniesie 12 wiorst. [ -- ] Niestety, projekt ten pozostał na papierze, a linia kolejki nigdy nie dotarła do centrum Wiązowny. Pozostała po nim mała lokalna rekompensata w postaci tramwaju konnego kursującego przez wiele lat na trasie Wawer-Miłosna.”
Ostatni kurs tramwaju konnego z Wawra do Miłosnej odbył się 7 września 1939.
TRASBUS na swojej stronie tak to relacjonuje:
Najprawdopodobniej tego dnia (07.09.1939) zakończyła działalność najdłużej działająca na obszarze dzisiejszej Warszawy linia kolei konnej, łącząca Wawer z Miedzeszynem i Starą Miłosną. W okresie okupacji nie wznowiono działalności linii, zaś w roku 1940 rozebrano całkowicie jej tory.
Offline
administrator
Trasbus - wiadomo - znakomity jest. Jednak, co do kolejek, byłbym ostrożny. Oczywiście, może być dokładnie tak, jak podają. Być może tylko z linią marecką mają problemy
Offline
survey06 napisał:
TRASBUS na swojej stronie tak to relacjonuje:
{...} łącząca Wawer z Miedzeszynem i Starą Miłosną. {...}
Chyba łącząca Wawer z Międzylesiem. Bo do Miedzeszyna to jeszcze kawał drogi. I Radość między nimi.
Offline
Moderator
Z całą pewnością.
Offline
administrator
O, proszę. Przeczytałem Trasbus i już nie patrzyłem dalej
Offline
Użytkownik
Czy ta kolejka nie miała może metalowych podkładów,cała masa takich podkładów wzmocniła ziemianki w Starej Miłosnej w 1944roku.
Offline
Moderator
survey06 napisał:
Na tej trasie zwyczajowo kursowało 8 par wozów (tramwajów) konnych a w dni świąteczne 9. Linia musiała cieszyć się popularnością i zapewne była dochodowa. Jak wspominają rosyjskie źródła, tylko w roku 1909 przewieziono tą kolejką 50.683 pasażerów.
Z tego co sobie policzyłem to wychodzi mi 18 osób na jedną parę a na zdjęciu widać więcej.
W zimie 1912 było 14 par pociągów, że się tak wyrażę.
Jak widać tramwaj był skomunikowany z kolejką karczewską. Niestety więcej tabelek, jak na razie nie znalazłem.
Pozdrawiam serdecznie i komunikatywnie.
ksiezyc_nad_gieesem ...
PS.
Witam po długiej nieobecności.
Offline
administrator
Jakie śliczności... Dzięki, Jarku
Offline
Użytkownik
Nieco nie w temacie...
Śladem po kolejce konnej Wawer - Miłosna jest ulica Tramwajowa w Starej Miłosnej (Miłośnie - nigdy nie wiem której formy używać). Śladem po kolejce konnej Okuniew - stacja Miłosna jest ulica Tramwajowa w Miłosnej (Miłośnie - j.w. )
Offline
Moderator
afmks napisał:
Starej Miłosnej (Miłośnie - nigdy nie wiem której formy używać)
Proste rozwiązanie - obecnie w Warszawie - niegdyś w Wesołej a ten drugi w Sulejówku
Także w Wołominie jest ulica Tramwajowa a Karczew bije na głowę wszystkie miejscowości, gdyż są tam ulice o nazwach: Kolejkowa, Zakolejkowa i Dojazd. Przemieszczjąc się przez Łomianki stoimy w korku na ulicy Kolejowej, przebiegającej po dawnym szlaku kolejowym do Palmir.
Offline
Użytkownik
Mechanik Jarząbek napisał:
Proste rozwiązanie - obecnie w Warszawie - niegdyś w Wesołej a ten drugi w Sulejówku
He, he... To tytułowa kolejka byłaby Warszawa - Wesoła czy Warszawa - Warszawa? Od miłośniaków zaś nigdy nie słyszałem, że są z Sulejówka Dwa lata mieszkałem w Miłosnej (gdzie ja nie mieszkałem...) i tylko raz powiedziałem, że to Sulejówek)))))
Wracając do rzeczy. Gdzieś (tylko gdzie?) mam przyzwoicie opracowaną książkę o historii Miłosnej - kilka słów było tam o tramwaju konnym z Okuniewa do stacji Miłosna. Poszukam, znajdę, napiszę tutaj co znalazłem)))
Po kilku minutach...
Wiele tam tego nie znalazłem.. Tramwaj konny z Okuniewa do dworca kolejowego w Miłosnej funkcjonował w latach 1898 - 1914. Tory oczywiście rozebrali wycofujący się Rosjanie.
Ostatnio edytowany przez afmks (29.04.2012 18:23:56)
Offline
Moderator
afmks napisał:
Tory oczywiście rozebrali wycofujący się Rosjanie.
Troszeczkę zostawili Kilka lat temu gdzieś czytałem, że przy przebudowie ulicy natrafiono na stare szyny.
Offline