Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                                   Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                            

Apel – pomóżmy rodzinie Temlerów w poszukiwaniu pamiątek



#1 7.05.2013 20:48:33

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 776

Leżę...

... tylko (jak zwykle) nie wiadomo gdzie.

Taka "świeża" fotka przewróconego tramwaju, wcześniej nieznana.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367951956.jpg

Niestety "drugi plan" jest dość skromny i nie wygląda zachęcająco. Mam jednak swój typ - troszkę wczoraj nad tym posiedziałem. Wymaga to jednak większej pisaniny, więc potem będę się produkował. Na razie zachęcam do typowania miejscówek

Offline

 

#2 7.05.2013 21:38:18

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11805
WWW

Re: Leżę...

A co to tam z tyłu jest, kawałek parowozu?


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#3 7.05.2013 23:12:07

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 776

Re: Leżę...

No dobra, to przeprowadzę teraz - pewnie nieco przydługi - wywód, który mam nadzieję pozwoli rozwiązać tę zagadkę.

Jak już pisałem, sprawa na pierwszy rzut oka (na drugi zresztą też) prosta nie jest. Zatem co widać na zdjęciu?  Przede wszystkim widać przewrócony wagon. Widać też numer taborowy (na szczęście). Więc łatwo można stwierdzić, że innych zdjęć z tą barykadą (?), a na pewno z tym wagonem nie ma. Można więc założyć (przynajmniej ja tak zrobiłem), że miejsce to nie jest jedną z wielu "popularnych miejscówek", z których są dziesiątki fotek.

Co jeszcze widać?  IMHO w tle widać wiadukt/nasyp, i to niekoniecznie kolejowy. Czy były zatem w Warszawie pętle (wiem, to nie musi być kraniec) przy wiaduktach/nasypach?  Były. Niewiele ich, ale takie były. RADZYMIŃSKA oczywiście odpada (za duża odległość toru od nasypu). To może DW. GDAŃSKI? No może. Idźmy więc dalej.

Widać tor - niestety jeden. Ale... jak się dobrze wpatrzeć, to moim zdaniem z prawego słupa również odchodzi łukowy siemensowski wysięgnik (oba zaczynają się na tej samej wysokości). Odchodzi w drugą stronę (w prawo) - mamy więc dowód na istnienie dwóch torów. Można więc już także z blisko 100% prawdopodobieństwem stwierdzić, że w tym miejscu był rozjazd (może więc być to np. pętla). Fotka:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367955841.jpg

Zastanówmy się więc szerzej nad domniemaną lokalizacją na krańcu przy ul. Szymanowskiej. Czy układ torowy jest znany?  Niby tak, ale... Poniżej takie oto schemaciki (autorstwa pana #1), zapewne szerszemu gronu nieznane:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367960037.jpg

Z tego by wynikało, że wagon leży przed rozjazdem. Niby się zgadza, niemniej po obejrzeniu tej fotki

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367956965.jpg

widać, że to na pewno nie to miejsce - zwrotnica jest bowiem niemal przy samym wiadukcie. A na omawianym zdjęciu wiadukt jest dużo dalej. Czyżby zatem lokalizacja nie była poprawna?  Wszak innych zwrotnic na pętli nie ma (nie licząc zjazdowej od strony Żoliborza, ale oczywiście to nie może być przy tej wajsze). Szukajmy więc dalej.

Oto schemaciki pana #2 - jeszcze mniej znane niż poprzednie:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367957531.jpg

Trochę podobne do poprzednich, nieprawdaż?  Widać pewne drobne różnice, ale czyżby panowie od siebie ściągali? ;-)  Istnieje domniemanie, że pan #1 (ma lat ~35) przerysowywał od pana #2 (ten wiosen ma ponad 85). Tak czy siak obaj panowie są w błędzie, i to dużym. Ale o tym za chwilę. Idźmy dalej.

Pan #2 w 1938 roku spłodził jeszcze kolorowy układ sieci tramwajowej - oto wycinek interesującego nas fragmentu sieci:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367957888.jpg

plus jeszcze rozwinięcie "węzła torowego" nr 16:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367957934.jpg

Jak widać jest to zasadniczo zbieżne z poprzednim schematem tego jegomościa = żadnych zwrotnic. Czyżby zatem to nie była ta pętla?  Popatrzmy: mamy jeszcze (już niestety nieżyjącego) pana #3 - był to przedwojenny pasjonat tramwajów. Niestety w zawierusze Powstania jego wszystkie zapiski, notatki, zdjęcia etc. poszły się kochać...  Z wyjątkiem jednaj nadpalonej kartki (!) cudem ocalonej z zeszytu, w którym też rysował układy torowe oraz odnotowywał różne tramwajowe ciekawostki. Akurat w przypadku tej lokalizacji mamy szczęście, bo kartka ta przedstawia szeroko pojęty Muranów (rok 1930 oraz 1932) - oto ona (wrzucam tylko rok 1930, bo rok 1932 jest dokładnie taki sam):

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367958385.jpg

I co?  BINGO !!!  Wychodzi na to, że pan #2 jadł już za młodu za dużo masła...  Torów (i zwrotnic) na pętli DW. GDAŃSKI było zdecydowanie więcej niż wszyscy zdaje się sądzili.

Na deser jeszcze dowód koronny (tj. oryginalny schemat torowy pochodzący z przedsiębiorstwa Tramwaje Miejskie m.st. Warszawy):

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367958982.jpg

Jak widać układ torów zasadniczo jest zgodny (!) ze schematem pana #3 - może tylko nieco inaczej ten pierwszy go "zorientował".

Czerwoną kropką zaznaczyłem - w moim przekonaniu - miejsce, w którym leży wóz #17. W tej chwili zauważyłem też (nie ma to jak oglądać fotkę "setny" raz ), że między dwiema szynami widocznego toru (tuż pod sprzęgiem) widać prawdopodobnie... trzecią szynę!  To by potwierdzało hipotezę, że wagon leżał tuż przy zwrotnicy (a de facto pomiędzy dwoma wajchami). Zwrotnicę tę widać też dobrze na Google Earth z 1935 roku:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367960188.jpg

Co więcej, IMHO pod literą 'T' z napisu "Kopierschutz" widać latarnię (bliżej) i słup trakcyjny (dalej) zlokalizowane na wiadukcie w ciągu ulic Mickiewicza - Bonifraterska. Można sobie porównać z tym zdjęciem:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367959483.jpg

Natomiast na Google Earth z 1939 roku widać też coś, co IMHO przypomina "barakowóz" stojący za słupem po prawej stronie kadru:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367960480.jpg

I powiększenie:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367960534.jpg

Kształtem chyba nawet podobne  

Dobra, skończyłem - więcej grzechów nie pamiętam.
Dla mnie - mimo relatywnie małej liczby szczegółów i słabego "drugiego planu" - trzyma się to kupy. Ale ja słaby w identyfikowaniu jestem   A co Szanowne Koleżeństwo na to?

Offline

 

#4 7.05.2013 23:15:12

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 776

Re: Leżę...

chrisfox napisał:

A co to tam z tyłu jest, kawałek parowozu?

Szczerze, hgw...  Dla mnie to raczej "barakowóz" (patrz moje wypociny w poście, który właśnie spłodziłem), aczkolwiek obstawiam miejscówkę blisko kolei, wiec może i parowóz ktoś tam z bliżej mi nieznanych powodów wytaszczył

Offline

 

#5 7.05.2013 23:42:53

roox

miglanc

Skąd: ורשה
Zarejestrowany: 11.04.2007
Posty: 1495

Re: Leżę...

Spróbuje poźniej spokojnie wniknąć w to co napisałeś...
Tylko jedno małe ale - ze strategicznego punktu widzenia budowanie w tym miejscu barykady nie miało za bardzo sensu. Barykady budowano z tego co było pod reką, i miało to miejsce raczej na zewnetrznej linii obrony miasta, blokując kluczowe ciągi komunikacyjne. Tak było m. in.na Grójeckiej, Wolskiej, Grochowskije, Górczewskiej, Marymonckiej, Czerniakowskiej. W miare zaciesniania sie pierścienia okrążenia, budowano też barykady wewnątrz miasta, zakłądając oparcie obrony o bardziej zwarta i gęstszą zabudowę. Nie neguje Twojej teorii, po prostu barykada w tym miejscu zwyczajnie mi nie pasuje...
Chyba,że tramwaj oberwał podczas jakiegoś nalotu?

Mnie się skojarzyło z tymi fotkami http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 4996#p4996
prawdopodobnie wykonanymi przy barakadzie koło Zielaniaka, w kierunki południowym. Na tej barykadzie równiez użyto wozów transportowych "Hartwiga" - buda na prawo od drewnianego słupa ma bardzo podobny kształt dachu

Offline

 

#6 8.05.2013 00:23:58

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 776

Re: Leżę...

roox napisał:

Spróbuje poźniej spokojnie wniknąć w to co napisałeś...

Wnikaj. Nie twierdzę, że mam rację - niemniej może wspólnie uda się to jakoś rozwikłać.

roox napisał:

Tylko jedno małe ale - ze strategicznego punktu widzenia budowanie w tym miejscu barykady nie miało za bardzo sensu. Barykady budowano z tego co było pod reką, i miało to miejsce raczej na zewnetrznej linii obrony miasta, blokując kluczowe ciągi komunikacyjne. Tak było m. in.na Grójeckiej, Wolskiej, Grochowskije, Górczewskiej, Marymonckiej, Czerniakowskiej. W miare zaciesniania sie pierścienia okrążenia, budowano też barykady wewnątrz miasta, zakłądając oparcie obrony o bardziej zwarta i gęstszą zabudowę. Nie neguje Twojej teorii, po prostu barykada w tym miejscu zwyczajnie mi nie pasuje...

Zgadza się - zauważ, że już w drugim akapicie mojego elaboratu postawiłem znak zapytania przy słowie 'barykada'   Bo wiem, że robienie barykady z wagonu/ów akurat przy Gdańskim byłoby nieco irracjonalne... Niemniej to wcale nie musiała być barykada!

roox napisał:

Chyba,że tramwaj oberwał podczas jakiegoś nalotu?

Otóż to. A historia zna przecież takie przypadki, choćby słynny nalot przed Katedrą św. Floriana, gdzie ruskie trafiły akurat w przejeżdżający tramwaj. A w zasadzie, to nawet prawie w dwa. I one się tam nie przewróciły - ona w zasadzie od razu przestały istnieć...

roox napisał:

Mnie się skojarzyło z tymi fotkami http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 4996#p4996
prawdopodobnie wykonanymi przy barakadzie koło Zielaniaka, w kierunki południowym.

Myślałem też o tej miejscówce. Ale wiele rzeczy mi się tam nie zgadza. Raz: słupy trakcyjne - tam było tak dziwnie, że słupy nad jednym torem były kratownicowe z wysięgnikami Siemensa, a nad drugim były drewniane z wysięgnikami - zdaje się - starszego typu. I zasadniczo nie było od tego wyjątków. Natomiast tu ewidentnie są dwa słupy z wysięgnikami Siemensa. Jest multum fotek z barykady Grójecka/Opaczewska (i nawet jest miejsce gdzie widać dwa słupy kratownicowe obok siebie), ale nie pasuje tam wiele innych rzeczy. Co to byłyby za słupy (z fotki z #17) pod literą 'T'?  One są ewidentnie wyżej. A na Grójeckiej za dużo wiaduktów nie było... Dalej, co to byłby za tor "przecinający" tor główny. Wyjazd z ul. Opaczewskiej? [z prawej strony]  Wjazd na pętlę? [z lewej strony]  Jakoś mi się to w całość nie składa... Zwłaszcza, że w podanym przez Ciebie linku jeden z wagonów faktycznie leży - niestety odwrócony o 180 stopni...

roox napisał:

Na tej barykadzie równiez użyto wozów transportowych "Hartwiga" - buda na prawo od drewnianego słupa ma bardzo podobny kształt dachu

Zgadza się. Ale tych wozów użyto też zdaje się np. na barykadzie na Mickiewicza. I nie wiadomo w ilu jeszcze miejscach...

Reasumując: sprawa jednoznaczna na pewno nie jest. Niemniej ja lubię konstruktywnie dyskutować

Offline

 

#7 9.05.2013 22:11:23

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 776

Re: Leżę...

No i jak Rooxie, "przespałeś się" z tym problemem?   I może inni mają też jakieś sugestie...

Offline

 

#8 14.05.2013 12:04:12

roox

miglanc

Skąd: ורשה
Zarejestrowany: 11.04.2007
Posty: 1495

Re: Leżę...

lipton napisał:

No i jak Rooxie, "przespałeś się" z tym problemem?   I może inni mają też jakieś sugestie...

Przyznam się, że próbowałem znależć jakieś poważniejsze argumenty na podważenie Twojej teorii, ale mi sie nie udało (na razie ).

Offline

 

#9 14.05.2013 20:14:49

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 776

Re: Leżę...

Próbuj, próbuj!  Ewentualnie może poszukaj argumentów za potwierdzeniem mojej hipotezy!  
Bo mówię, dla mnie Grójecka odpada.

Offline

 

#10 26.05.2013 00:20:16

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Leżę...

A może to też Górczewska ? http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=2178
ten sam barakowóz?
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367951956.jpg
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367954319.jpg

Offline

 

#11 26.05.2013 12:52:03

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 776

Re: Leżę...

IMHO zdecydowanie nie. Na ul. Księcia Janusza był jeden tor. Tu widać, że jest ich więcej... Ponadto na fotce z "siedemnastką" nie widać budynku za barakowozem. Zresztą tory też "nie trafiłyby" w siebie - na zdjęciu z Ulrychowa tor idzie ewidentnie przy "baraku", a na omawianym dobrych kilka metrów od niego...

Offline

 

#12 29.05.2013 19:37:39

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Leżę...

Może jestem w błędzie ale ten słup teletechniczny w "szczudłach" z szyn to jest kolejowy patent. Nigdzie poza kolejową siecią telekomunikacyjną czegoś takiego nie spotkałem. I ta "poręcz" /chyba dobrze widzę/ jest wykonana z szyny kolejowej. Chyba należy szukać gdzieś w pobliżu torów.

Offline

 

#13 29.05.2013 23:14:56

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 776

Re: Leżę...

Jakby nie patrzeć pętla Dworzec Gdański - jak sama nazwa wskazuje - położona była przy... dworcu kolejowym   Podtrzymuję więc swoją lokalizację. Chyba, że ktoś naprawdę ma lepszą

Ostatnio edytowany przez lipton (29.05.2013 23:15:40)

Offline

 

#14 30.05.2013 17:53:10

Mechanik Jarząbek

Moderator

Zarejestrowany: 9.03.2007
Posty: 1536

Re: Leżę...

Niekoniecznie.... Były jeszcze linie wąskotorowe i idąc śladem argumentacji Rooxa chyba należy poszukać w znanych miejscach budowy barykad, może w okolicach styku linii wąskiej i tramwajowej. Taka pozioma szyna, oddzielająca torowiska była na Wierzbnie

Offline

 

#15 30.05.2013 19:55:59

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 776

Re: Leżę...

Barykada na Wierzbnie jest jedną z najlepiej obfotografowanych w ogóle i to na pewno nie tam. Mnie ciągle zastanawia "drugi plan" - tam raczej należy szukać...

Offline

 

#16 14.04.2014 00:07:55

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1126

Re: Leżę...

lipton napisał:

... tylko (jak zwykle) nie wiadomo gdzie.

Taka "świeża" fotka przewróconego tramwaju, wcześniej nieznana.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1367951956.jpg
Na razie zachęcam do typowania miejscówek

Moim skromnym zdaniem, prędzej czy później okaże się, ze to Grójecka. Wiele powtarzających się motywów: wózek do cementu, barakowóz z otwartym skrzydłem, nawierzchnia, pokrywające się typy słupów drewnianych i kratownic...  Część z tego mogła być przesuwana np. celem poprawienia przejezdności i być może dlatego układ nie daje się dopasować do znanych zdjęć.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 807#p30807
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/81_1387039480.jpg
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/81_1387039676.jpg
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/81_1387039695.jpg

Offline

 

#17 14.04.2014 21:10:09

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 776

Re: Leżę...

VCS-3 napisał:

Moim skromnym zdaniem, prędzej czy później okaże się, ze to Grójecka. Wiele powtarzających się motywów: wózek do cementu, barakowóz z otwartym skrzydłem, nawierzchnia, pokrywające się typy słupów drewnianych i kratownic...  Część z tego mogła być przesuwana np. celem poprawienia przejezdności i być może dlatego układ nie daje się dopasować do znanych zdjęć.

Oczywiście możesz mieć rację i zapewne wiele rzeczy było na pewno przesuwanych. Ja jednak nadal mam spore wątpliwości co do Grójeckiej... Bo widać wyraźnie, że #17 leży podwoziem w kierunku barakowozu. A wagon z Grójeckiej leży od strony barakowozu stroną "dachową". A raczej nikt wozu na drugi bok nie przerzucał - nie miałoby to najmniejszego sensu... A i proste też nie było. Dwa: poza tym jeśli nawet ktoś otworzył drugą połówkę drzwi w barakowozie (a tę pierwszą zamknął), to gdzie w takim razie jest wóz #1090?  Z tego kąta musiałby być widoczny. Dla odmiany na zdjęciach z Grójeckiej nie ma tego drewnianego słupa, który jest - powiedzmy - na drugim planie przy "siedemnastce". To oczywiście rzeczy, które widać już na pierwszy rzut oka. Nieścisłości jest zapewne więcej. Tak czy siak dla mnie lokalizacja tej fotki nadal pozostaje nn. Niemniej miło, że ktoś podjął kolejną próbę identyfikacji tej miejscówki :-)

Offline

 

#18 14.04.2014 23:55:08

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1126

Re: Leżę...

Myślałem raczej o ewentualności (od razu zamaczam, że niewiele mam na poparcie), że wagon widoczny po prawej,  domniemaną #17, ściągnięto z jezdni na torowisko przed #1090 (nie zmieniając boku).
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1397567312.jpghttp://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1397567345.jpg
Wówczas byłyby w kadrze charakterystyczne motywy: pojedynczy, nieco przechylony, drewniany słup (ten blisko, obok rkm), drewniany słup-tripod w tle i podwójna kratownica z wysięgnikami. Barakowóz też,  ten znany ze zdjęcia:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1397567264.jpg
Niestety domniemana #17 wygląda jakby jej brakowało paru szczegółów, no ale zdjęcie nie jest zbyt wyraźne jeśli chodzi o drugi plan.

Za Grójecką przemawia jeszcze jeden argument spoza kadru, mianowicie zdjęcie z #17 pojawiło się równocześnie z innym zdjęciem, które wklejam poniżej, a że to jest Grójecka wątpliwości raczej nie ma.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1397427848.jpg
(Gwoli ścisłości, w zestawie były jeszcze inne "odległe" zdjęcia, m in pl Trzech Krzyży, więc ten argument niczego nie przesądza.)

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (15.04.2014 15:20:47)

Offline

 

#19 15.04.2014 20:30:37

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 776

Re: Leżę...

Teraz napiszę krótko: przekonałeś mnie ;-)  Nie mam teraz za bardzo czasu, ale odniosę się szczegółowo do Twojego postu nieco później. Zwłaszcza, że mam chyba dowód koronny, tj. zdjęcie lotnicze tej barykady wykonane pod koniec września 1939 r., którego tutaj nie było. Gratulacje.

Ostatnio edytowany przez lipton (16.04.2014 21:07:47)

Offline

 

#20 16.04.2014 21:31:22

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 776

Re: Leżę...

Dobra, to zgodnie z obietnicą parę słów więcej na temat Twojej wczorajszej analizy.

VCS-3 napisał:

Myślałem raczej o ewentualności (od razu zamaczam, że niewiele mam na poparcie), że wagon widoczny po prawej,  domniemaną #17, ściągnięto z jezdni na torowisko przed #1090 (nie zmieniając boku).
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 567312.jpghttp://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 567345.jpg

Primo, byłoby to kompletnie bez sensu. Po co bowiem mieli "tachać" leżący wagon kilkanaście metrów na drugą stronę ulicy?  Wszak przejazd Grójecką cały czas był. Byłoby to niezmiernie trudne, czasochłonne i bezcelowe.
Secundo, to niemożliwe: wagon widoczny po prawej... jest doczepą. A #17 zdecydowanie był wozem silnikowym

VCS-3 napisał:

Wówczas byłyby w kadrze charakterystyczne motywy: pojedynczy, nieco przechylony, drewniany słup (ten blisko, obok rkm), drewniany słup-tripod w tle i podwójna kratownica z wysięgnikami.

To ewidentnie to samo miejsce - wszystkie szczegóły się zgadzają. Niemniej widać, że fotki zostały wykonane pod nieco innym kątem i z innej odległości, co na pierwszy rzut oka może być mylące.

VCS-3 napisał:

Barakowóz też,  ten znany ze zdjęcia:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 567264.jpg

Tak, tutaj otwarta jest odpowiednia połówka drzwi   Zgadzają się też inne szczegóły.

VCS-3 napisał:

Niestety domniemana #17 wygląda jakby jej brakowało paru szczegółów, no ale zdjęcie nie jest zbyt wyraźne jeśli chodzi o drugi plan.

No bo ewidentnie w wozie nn brakuje kilku detali   I z tej odległości na pewno byłyby one widoczne na zdjęciu. Ale ich nie widać. Bo jak już pisałem powyżej to wagon doczepny. A nie "silnik".

VCS-3 napisał:

Za Grójecką przemawia jeszcze jeden argument spoza kadru, mianowicie zdjęcie z #17 pojawiło się równocześnie z innym zdjęciem, które wklejam poniżej, a że to jest Grójecka wątpliwości raczej nie ma.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/ … 427848.jpg

Jasne, że nie ma!  Szkoda, że te pieprzone deski leżą w nieodpowiednim miejscu :-/  I fotki z serii są tu jakąś poszlaką, ale IMHO nie można tego przyjmować za dowód.

VCS-3 napisał:

(Gwoli ścisłości, w zestawie były jeszcze inne "odległe" zdjęcia, m in pl Trzech Krzyży, więc ten argument niczego nie przesądza.)

No właśnie

A na koniec jeszcze coś ode mnie aby "postawić kropkę nad 'i'" - załączam fotkę lotniczą, na której ładnie wszystko widać :-) 

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/145_1397675149.jpg

Zdecydowanie wszystko trzyma się kupy!  Widać też, że przedmiotowa barykada składała się z trzech składów tramwajowych:

- #17+#1090 jadącego do centrum,
- #34+nn doczepa jadącego na Okęcie,
- nn "silnik" + nn doczepa jadącego z Okęcia.

Zatem raz jeszcze gratuluję ustalenia miejscówki. Jak widać moja wcześniejsza dedukcja była zdecydowanie błędna...

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora