Ogłoszenie

Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                                   Aktualności - www.facebook.com/sopw.kolejka.marecka                            

Apel – pomóżmy rodzinie Temlerów w poszukiwaniu pamiątek



#101 28.06.2011 13:22:20

zaruk

Moderator Kombinator

Zarejestrowany: 24.01.2008
Posty: 1293

Re: Likwidacja

No tak, cholercia. Wszystko się zgadza. A taka fajna Smocza była... (przynajmniej w hipotezach)
Cóż, pozostaje pogratulować


Powoli, drążąc tunel, posuwa się strażnik-kret
Z małą czerwoną latarką przypiętą na czole.

Offline

 

#102 28.06.2011 15:28:01

Daros

Moderator

Zarejestrowany: 13.05.2008
Posty: 1854

Re: Likwidacja

zaruk napisał:

A taka fajna Smocza była... (przynajmniej w hipotezach)
Cóż, pozostaje pogratulować

Tak już mamy że wszędzie  widzimy Smoczą

Offline

 

#103 28.06.2011 21:11:57

zaruk

Moderator Kombinator

Zarejestrowany: 24.01.2008
Posty: 1293

Re: Likwidacja

Ja tak miałem, poważnie. Dzięki temu nawet kiedyś coś trafiłem.


Powoli, drążąc tunel, posuwa się strażnik-kret
Z małą czerwoną latarką przypiętą na czole.

Offline

 

#104 28.06.2011 22:52:12

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1126

Re: Likwidacja

Ja mam tak, że identyfikują mi się wszystkie zdjęcia z wyjątkiem tego, nad którym pracuję. To się nazywa amatorszczyzna...

Offline

 

#105 5.05.2013 22:58:48

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 776

Re: Likwidacja

chrisfox napisał:

Króciutko Tory na zdjęciu 4 (a może nawet i 5) wyraźnie skręcają. Ludzie na zdjęciu mogli zostać czasowo - ze względu na walki toczące się w okolicach Nowolipia i Smoczej - skierowani w kierunku Befehlstelle.

To ja też krótko: na zdjęciu nr 3 również widać łuk torów - trzeba tylko dobrze patrzeć

Offline

 

#106 11.12.2013 00:01:37

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1126

Re: Likwidacja

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/gallery.php?pid=1940
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1190205125.jpg

Zaryzykuję hipotezę, że zdjęcie wykonano na pl. Muranowskim, to samo miejsce przedstawione jest na poniższym ujęciu, tyle że po drugiej stronie muru.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 208#p25208
http://collections.yadvashem.org/photos … 95362.html
http://collections.yadvashem.org/photosarchive/s637-469/13872255123588192205.jpg

Oto zbiór mniej lub bardziej wyraźnych poszlak.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1386713094.jpg
Na zdjęciu zaznaczona jest biegnąca łukiem w kierunku muru szyna tramwajowa (a może to krawężnik?)

Tym samym można w przybliżeniu określić hipotetyczne miejsce wykonania zdjęcia:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1386712970.jpg

W prawym rogu rozpoznawanego zdjęcia widać fragment latarni. Jej  położenie zgadzałoby się z latarnią, której cień widać na ortofotomapie. Co więcej, z ortofotomapy wynika, że z punktu widzenia fotografa, za latarnią powinien być narożnik Sierakowskiej. Na zdjęciu tuż obok latarni widać narożny balkon.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1386712920.jpg

Zatem, w świetle hipotezy, kamienica widoczna we fragmencie za murem to pl. Muranowki 10 róg Sierakowska. Kamienica ta jest znana z następującego zdjęcia:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/gallery.php?pid=7510
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1386775569.jpg
Wystrój fasady wokół okien wydaje się podobny, chociaż szczerze mówiąc szczegółów na rozpoznawanym zdjęciu nie widać zbyt wiele. Ale jeden szczegół wydaje mi się dość wyraźny, Muranowska 10 miała niewielki pseudoryzalit obejmujący 3-osie po bokach którego były rynny. Lewą rynnę widać na znanym zdjęciu jak niżej, i podobnie jak na rozpoznawanym zdjęciu, jest ona umiejscowiona za szóstą osią licząc od narożnika:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/gallery.php?pid=8077
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1386774340.jpg

GPS
52°15'10.87"N
20°59'44.98"E

SV
https://www.google.pl/maps/@52.25309,20 … n9XQ4A!2e0

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (14.04.2015 23:06:32)

Offline

 

#107 11.12.2013 00:30:01

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11805
WWW

Re: Likwidacja

Tak naprawdę, mam jedną wątpliwość, niezbyt istotną. Zastanawia mnie owa szyna, czy krawężnik. Bardziej by mi pasowała szyna, bo krawężnik by raczej wystawał ponad poziom, a zresztą po drugiej stronie tego czegoś też widzę kostkę. Tylko, czy szyna by w tym miejscu była? Pora jest taka, że się nad tym dziś już nie zastanowię. Cała reszta... aj, co tu dużo mówić, niewiarygodne.


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#108 11.12.2013 10:45:33

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1126

Re: Likwidacja

http://kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic. … 855#p12855
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1386774221.jpghttp://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1386774288.jpg
Sądząc po zdjęciu z NAC  szyna w tym miejscu powinna być. Na rozpoznawanym zdjęciu jest zapewne przysypana, a to co widać, to kostka ułożona wzdłuż łuku szyny. Na zdjęciu z NAC również wydaje się trochę ciemniejsza od "skadynawki". Krawężnik w małym fragmencie też chyba można dostrzec (obok nogi Niemca).

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (11.12.2013 16:20:52)

Offline

 

#109 12.12.2013 11:37:19

lipton

Użytkownik

Zarejestrowany: 20.09.2009
Posty: 776

Re: Likwidacja

To ewidentnie szyna tramwajowa i krawężnik - tyle mogę dodać od siebie.

Offline

 

#110 28.05.2014 15:14:41

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1126

Re: Likwidacja

Z raportu Stroopa.
ipn.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0007/ … TROOPA.pdf
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1401282468.jpg

Franciszkańska 30?
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1401282316.jpg

GPS
52°15'4.81"N
20°59'56.19"E

SV
brak. (w miejscu Franciszkańskiej 30 jest obecnie blok przy Andersa 14 https://www.google.pl/maps/@52.251232,2 … vz97ZA!2e0

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (14.04.2015 22:55:27)

Offline

 

#111 28.05.2014 20:23:40

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11805
WWW

Re: Likwidacja

Widoczek z góry wygląda nieźle - i jak Cię znam, dobrze poszukałeś takiego miejsca, zanim postawiłeś hipotezę. Od siebie dodam taki drobiazg:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/25_1268727458.jpg

Widok od zniszczonego nr 28 w kierunku Nalewek. Kamienica nr 30 ma charakterystyczną cechę, okna drugiego piętra wyraźnie wyższe niż na pierwszym. Tu też tak jest.


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#112 29.05.2014 11:42:34

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1126

Re: Likwidacja

Usiłowałem wypatrzyć ten "drobiazg", ale zafiksowałem się na innym ujęciu, na którym nie było to tak ewidentne, dzięki.

Tak przy okazji, jeszcze jeden raport online.
http://research.archives.gov/description/6003996
Strony można powiększać i widać parę nowych szczegółów, Np numer na latarence na innym nierozpoznanym dotąd zdjęciu.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/2_1176288192.gifhttp://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1401356193.jpg
Niska 4, Miła 4, Kupiecka 4, ...? Z jednej strony obszar poszukiwań się zawęża, ale z drugiej, szanse, że się kiedyś znajdzie coś do porównania raczej wyglądają marnie...

Offline

 

#113 3.10.2015 01:12:16

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1126

Re: Likwidacja

Kilka spostrzeżeń odnośnie znanego zdjęcia. W żadnym razie nie można będzie tego uznać za identyfikację. Wrzucam w nadziei, że  jakimś cudem znajdzie się coś na potwierdzenie (lub zaprzeczenie) hipotezy. Chodzi o zdjęcie:
http://kolejkamarecka.pun.pl/gallery.php?pid=659
http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/16_1176400959.jpg

Zwraca uwagę dziwna nawierzchnia w miejscu oznaczonym strzałką.:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1443825248.jpg

Zwykle między rynsztokiem a pierzeją ulicy układano pas płyt chodnikowych. Tutaj płyt chodnikowych nie widać. Najprawdopodobniej ulica miała kocie łby zarówno na jezdni jak i chodniku, zjawisko nie spotykane na innych zdjęciach Warszawy.

Spójrzmy teraz na lotnicze zdjęcie północnego Muranowa.
https://www.facebook.com/44334580573426 … =3&theater
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1443797576.jpg
Jeśli przyjrzeć się ulicy Smoczej w miejscu ozn. 3 widać jasny wąski pas płyt chodnikowych między rynsztokiem i pierzeją. Co ciekawe nie widać nic takiego po północnej (parzystej) stronie ul. Sochaczewskiej (2). Może był tam po prostu szeroki chodnik z krawężnikiem jak na ul. Niskiej? Raczej nie. W dolnym rogu (ozn. 4) dla porównania jest wklejony fragment chodnika z  ul. Niskiej i widać że jest on dużo jaśniejszy. Natomiast chodnik na Sochaczewskiej niewiele różni się odcieniem od jezdni.

Kolejna sprawa to rynna obok bramy. Rynna była zazwyczaj przy brzegu budynku, sugeruje to zatem asymetryczne ustawienie bramy. Inne często spotykane rozwiązanie to umiejscowienie rynny  w rogu powstałym gdy część lica wystaje nieznacznie przed sąsiadującą ścianę.
Pytanie, czy na Sochaczewskiej znajdzie się budynek z asymetryczną bramą lub jakimś pseudoryzalitem? Z pomocą przychodzi mapa "1891-1908" na której są dwa takie budynki. Jeden z nich (Sochaczewska 6) na zdjęciu lotniczym wygląda na parterową ruderę, można go więc pominąć.
Okazuje się, że drugi, Sochaczewska 8, ma asymetryczną bramę (5) która dodatkowo umiejscowiona jest w miejscu w którym lico nieco wystaje (6).
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1443797503.jpg
Jeśli to miałby być budynek ze zdjęcia, pytanie dlaczego tego występu na nim nie widać? Otóż widać. Jedna krawędź właśnie przy rynnie:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1443825284.jpg
Druga krawędź symetrycznie względem osi bramy, po drugiej stronie:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1443797924.jpg

[EDIT: inna, bardziej prawdopodobna hipoteza dotycząca tego zdjęcia jest tu http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 281#p33281]

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (2.12.2016 22:52:40)

Offline

 

#114 3.10.2015 13:01:22

chrisfox

administrator

status 1
GG? ni mom i nie bede mioł
Skąd: z getta
Zarejestrowany: 8.03.2007
Posty: 11805
WWW

Re: Likwidacja

Że też Ci się chce... (to było z podziwem) Szukajmy więc obrazków z Sochaczewskiej. To by było coś, naprawdę spektakularna identyfikacja...


Rozczyn dzieł Marksa wlany w bydląt czaszki
Wytwarza z mózgiem przedziwną miksturę

Offline

 

#115 5.10.2015 01:00:48

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1126

Re: Likwidacja

Spojrzałem "świeżym okiem" i mam parę uwag.
1.Metoda określania nawierzchni chodnika na podstawie zdjęcia lotniczego wzbudza wątpliwości. Wystarczy spojrzeć na parzystą stronę Miłej przy Smoczej. Wygląda podobnie do Niskiej czyli na tej podstawie można by powiedzieć, że był tam chodnik z krawężnikiem. Tymczasem od strony Lubeckiego Miła zaczynała się rynsztokiem, i raczej mało prawdopodobne by do Smoczej coś się mogło zmienić.
2.Na rozpoznawanym zdjęciu chyba jednak widać płyty chodnikowe. Ułożone są diagonalnie przy samej ścianie.

Hipotezy bym jednak nie przekreślał. Oprócz umiejscowienia bramy jeszcze jeden szczegół daje cień nadziei. Chodzi o ciemny obiekt na ścianie budynku, przy górnej krawędzi kadru.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1444039086.jpg
Do tej pory brałem to za jakiś szyld, ale na powiększeniu wygląda to na element wystroju kamienicy. Okazuje się, że na Sochaczewskiej 8 były podobnnie wyglądające akcenty (przynajmniej z daleka). Jeden z nich zaznaczony na zdjęciu poniżej.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/gallery.php?pid=9744
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1443998900.jpg

[edit 2016.08.17] Jest jeszcze jedna hipoteza dotycząca tego zdjęcia, w której punktem zaczepienia ponownie jest charakterystyczny wygląd chodnika:http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 281#p33281

Ostatnio edytowany przez VCS-3 (17.08.2016 00:14:23)

Offline

 

#116 22.10.2015 23:54:12

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1126

Re: Likwidacja

Zdjęcie z raportu Stroop'a.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1445546470.jpg
Hipoteza jest taka, że zdjęcie wykonano na Umschlagplatz przy bramie obok budynku kąpielowego. Poniżej porównanie ze znanym ujęciem Stawek.
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 213#p32213
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1445547477.jpg

W tle na rozpoznawanym zdjęciu widoczny jest parterowy murowany budynek. Wiadomo, że  bardzo podobnie wyglądający budynek był na Umshclagplatz:
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … 339#p32339
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/81_1297418936.jpg
Problem w tym, że nie powinien być widoczny z tej perspektywy. Być może był tam drugi podobny budynek, który potem rozebrano, bo na ortofotomapie '45 nie ma po nim śladu.

W świetle hipotezy, brama na rozpoznawanym zdjęciu to ta obok budynku ozn. 5 (Bathhouse). Budynek ze zdjęcia z YV i widoczny na ortofotomapie zaznaczony jest kopertą na tle (nieistniejącego wówczas) budynku nr 4. Ten widoczny na rozpoznawanym zdjęciu powinien być kilkadziesiąt metrów bardziej na wschód.
http://www.deathcamps.org/occupation/umschlagplatz.html
http://www.deathcamps.org/occupation/pic/bigumschlagmap.jpg

GPS
52°15'7.55"N
20°59'20.22"E

SV
https://www.google.pl/maps/@52.2520918, … 312!8i6656

Offline

 

#117 23.10.2015 05:35:56

El_Jot

Użytkownik

Zarejestrowany: 1.04.2014
Posty: 653

Re: Likwidacja

Czyli drewniany budynek byłby prawdopodobnie jakąś pozostałością po zabudowaniach "Cyrku"?
http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/17 … 39a88e0d7/
Zabudowa podobna w charakterze, choć to oczywiście żaden dowód.

Offline

 

#118 23.10.2015 05:52:49

El_Jot

Użytkownik

Zarejestrowany: 1.04.2014
Posty: 653

Re: Likwidacja

Szperając dalej znalazłem stary post Darosa. (#249)
Nie dotyczył przypadkiem tego samego zdjęcia?
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewto … d=741&p=13

Offline

 

#119 6.11.2015 20:50:06

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1126

Re: Likwidacja

http://www.jhi.pl/blog/2015-04-19-72-ro … arszawskim
http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1446815733.jpg

http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1446815641.jpg

Od lewej pl. Muranowski 21 róg Nalewki 42, Miła 1, Miła2 (kamienica narożna). Do porównania:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/gallery.php?pid=11039
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/81_1355496645.jpg

Z tej samej serii
http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1446816190.jpg

Po lewej pl. Muranowski 15 (charakterystyczne małe okienka ostatniej kondygnacji), dalej  pl. Muranowski 17, pl Muranowski 19 (niewidoczny w ciemności) i pl. Muranowski 21 rg Nalewki 42. Materiały porównawcze:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/gallery.php?pid=9333
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/gallery.php?pid=11524
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/25_1292846328.jpg http://kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1382127615.jpg


Zdjęcia wykonano z dachu narożnej kamienicy przy Sierakowskiej i pl. Muranowskim (lub w pobliżu). Dziś w tym miejscu jest północna jezdnia Stawek przed Intraco.

https://www.google.pl/maps/@52.2536877, … 312!8i6656

GPS
52°15'13.48"N
20°59'48.88"E

Offline

 

#120 16.11.2015 23:22:05

VCS-3

Użytkownik

Zarejestrowany: 23.09.2010
Posty: 1126

Re: Likwidacja

http://www.jhi.pl/blog/2015-04-19-72-ro … arszawskim
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1447710695.jpg

Prawdopodobnie zdjęcie zrobiono z budynku Pawia 55 (Wytwórnia Polskiego Monopolu Tytoniowego, obecnie mieści się tu Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania).

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1447710752.jpg

1. dach Pawia 55,
2. Pawia 82, charakterystyczna oficyna z dwoma wejściami (?), na tej posesji też lewa oficyna (3), brak prawej oficyny,
4. Pawia 82, front wybudowany prawdopodobnie po 1935, jego ruiny widoczne są tylko na fotomapie '45, na wcześniejszych mapach brak,
5. kominy i ściana niskiego budynku Pawia 76,
6. wysoka oficyna ("studnia") wciśnięta w sam koniec, mającej kształt litery L, posesji Pawia 74,
8, 9 niskie zabudowania posesji Pawia 80 (również w kształcie "L"),
10 płonące zabudowania na posesji Gęsia 91,
11 ściana szczytowa oficyny Gęsia 87.

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1447710801.jpg
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1447710843.jpg
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1447710777.jpg
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/_fora/kolejkamarecka/gallery/219_1447710828.jpg

SV
https://www.google.pl/maps/@52.2443099, … 312!8i6656

GPS
52°14'38.97"N
20°58'58.53"E

Offline

 

                                 Czasy takie, że na fb też trzeba trochę istnieć - zajrzyjcie do nas i tam. A tu jesteśmy już od dobrych dziesięciu lat :)                                

adres IP


Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora