Moderator
Trasa kolejki wilanowskiej w okolicy Konstancina przebiegała wzdłuż obecnej szosy 721 (ul. Piaseczyńska, przechodząca w ul. Pułaskiego). Dalej w stronę Jeziornej biegła ul. Torową i Kolejową. Po przebudowie torów na 1000mm wyprostowano odcinek bezpośrednio przed skrętem w stronę Warszawy.
(1958r., widoczny pociąg jadący w kierunku Warszawy)
Na odcinku między Jeziorną a Iwiczną były dwa odgałęzienia. Pierwsze (od strony wschodniej), które rozpoczynało się w miejscu o nazwie Rozjazd Oborski, prowadziło do uzdrowiska Konstancin i dalej (już jako linia towarowa) do cegielni Obory. Drugie, mające początek na stacji Chylice, było linią towarową prowadzącą do cegielni o tej samej nazwie.
(Konstancin - fragment mapy WIG 1:100000 z 1932r.)
(Konstancin - kopia planu z 1912r. uzupełnionego w 1917r.)
(Konstancin - fragment mapy WIG 1:25000 z 1931r.)
(Chylice - fragment mapy WIG 1:25000 z 1932r.)
(Rozjazd Oborski, 1971r., na stacji stoi pociąg w kierunku Warszawy)
Odgałęzienie do Konstancina zostało zlikwidowane w 1952r., natomiast cała linia kolejki wilanowskiej - w 1971r. Do dziś zachowały się niektóre budynki dworcowe (np. Wilanów, Klarysew, Skolimów), reszta to ślady, które można jeszcze – choć z trudem – rozpoznać w terenie (nasypy, przepusty, resztki jakichś konstrukcji itp.). Szukają ich miłośnicy historii i dzielą się swymi odkryciami na różnych forach, takich jak np. Klub Miłośników Historii Konstancina-Jeziorny:
http://www.konstancin.com/forum/read.php?23,175,page=2
Poniżej przedstawiam trochę zdjęć wykonanych 23 kwietnia 2018r., dotyczących stacji Konstancin oraz bocznicy do cegielni Chylice. Wśród nich zdjęcia znacznie starsze.
* * *
Nazwa „Rozjazd Oborski” jeszcze funkcjonuje, choć trudno tutaj doszukać się śladów rozjazdu widocznego na starych mapach. Był on w miejscu, które dziś zajmuje PGE:
(Street View)
Dalej na południe widoczny jest dawny nasyp kolejki, którym dziś biegnie alejka spacerowa do Konstancina:
Zbliżamy się do mostu na Jeziorce, który znajduje się w miejscu dawnego mostu kolejowego:
Przejazd przez most...
(1947r.) http://www.konstancin24.eu/news.php?extend.807.2 https://www.facebook.com/WirtualneMuzeu … =3&theater
Zdjęcie to opisywane jest często jako wjazd do Konstancina. Niektóre szczegóły przemawiają jednak za tym, że jest to widok od strony zachodniej (co oznaczałoby, że pociąg wyjeżdża z Konstancina).
(23.04.2018r.) Widok od strony wschodniej.
(23.04.2018r.) Widok od strony zachodniej.
Wjazd do Konstancina:
(lata 30-te) https://www.facebook.com/22885181714975 … =3&theater http://www.konstancin24.eu/news.php?extend.592.2
(23.04.2018r.)
Stacja w Konstancinie, otwarta 1.05.1900r., położona była w miejscu, gdzie dziś mieści się Konstancińskie Centrum Hydroterapii EVA Park Life & Spa:
(1905r.) http://www.stalus.iq.pl/show.php/idc/8/ida/12
http://www.stalus.iq.pl/show.php/idc/8/ida/11
(pocz. XXw.) http://forum.zm.org.pl/viewtopic.php?f=5&t=4000
(1916r.) http://www.konstancin24.eu/news.php?extend.3648.2
(1925r.) http://fotopolska.eu/311507,foto.html
(04.1926r.) https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/82105 … 006cf1d9c/
(lata 20-te lub 30-te) http://fotopolska.eu/173630,foto.html
(lata 30-te) https://www.facebook.com/22885181714975 … =3&theater
(1936-39r.)
(1941r.) http://www.konstancinjeziorna.pl/media/ … 5159c18f3e
(23.04.2018r.)
Dalej tor biegł w kierunku cegielni Obory. W terenie widoczny jest charakterystyczny nasyp:
Czasy kolejki przypominać ma dziwny pojazd, stojący w parku zdrojowym (szkoda, że nie lokomotywa):
* * *
Drugie odgałęzienie kolejki wilanowskiej rozpoczynało się na dawnej stacji Chylice, która położona była koło skrzyżowania obecnej ul. Pułaskiego i ul. Śniadeckich. W miejscu toru biegnie alejka spacerowa w kierunku rzeki Jeziorki:
Most jest nowy, choć dociekliwi tropiciele śladów odnaleźli resztki słupów dawnego mostu, którym przebiegał tor kolejki:
(25.09.2011r.) http://www.konstancin.com/forum/read.php?23,175,page=2
Dalej alejka przechodzi w ul. Marka Grechuty:
Na skrzyżowaniu widać łuk – tędy tor skręcał w ul. Długą:
Po skręcie w ul. Słowiczą docieramy w pobliże cegielni. Tu znajdowały się skromne domki, a po upaństwowieniu cegielni w czasach PRL postawiono długi parterowy dom wielorodzinny:
Cegielnia była czynna do końca lat 80-tych. Dziś jej teren jest zaniedbany, widać zwały jakichś betonowych elementów, ale prawie nie ma śmieci, co dobrze świadczy o okolicznych mieszkańcach. Tor kolejki docierał w rejon pieca z kominem:
W zabytkowych wnętrzach miał powstać dom kultury. Na razie nic na to nie wskazuje:
(2013r.) http://www.blog.sabkon.com/2013/05/cegi … cinie.html
W okolicy – malownicze glinianki:
Ostatnio edytowany przez J23 (6.12.2018 00:50:48)
Offline
Moderator
Zdjęcie z 1902r. pokazujące most na Jeziorce:
https://www.facebook.com/okoliceKonstan … =3&theater
W tym czasie Jeziorka płynęła inaczej - w okolicy mostu miała zakole, co widać na poniższej mapie z lat 30-tych, na której zaznaczono przybliżony zasięg zdjęcia:
Obecnie starorzecze oddzielone jest od głównego nurtu nasypem, którym biegnie alejka spacerowa wzdłuż rzeki, a cały teren jest mocno zarośnięty.
Wygląda to mniej więcej tak (z prawej strony widać obecny most, na wprost za nasypem płynie Jeziorka):
(10.05.2018r.)
Offline
Moderator
Kolejne zdjęcie pokazujące przejazd przez most na Jeziorce w kierunku stacji w Konstancinie:
(1944r.) https://www.facebook.com/piasecznokawia … =3&theater
Offline