Forum Stowarzyszenia
administrator
Ładnie, naprawdę ładnie to kiedyś budowano. Eleganckie budyneczki. Na razie znam jedynie trzy - może ktoś coś dorzuci?
Aż spojrzałem na zdjęcia. Na Niskiej nie ma daty. Żelaznej nie fotografowałem, bo trzeba przejść na zachodnią stronę ulicy Za to Mińska pyszni się swoim 1920. A w środku, coś dla kielmonowych zwolenników...
Zapewne Wam wspominałem - w podstacji na Żelaznej przetrwała Powstanie część rodziny. Dziadkowie z Krochmalnej też wybierali się w początkach sierpnia na Złotą. Po drodze spotkali jednego z kuzynów, który przekonał ich, że tam jest jeszcze niebezpieczniej - i zawrócili. Jak się niebawem miało okazać, rada nie była dobra...
Offline
administrator
Nikt nic... a ja właśnie przypadkiem znalazłem. Pod koniec lat dwudziestych (na Mińskiej jest jednak data bodajże 1928, nie 1920) wybudowano cztery typowe podstacje - czwartą na Wschowskiej, gdzie ponoć istnieje do dziś. To samo źródło podaje, że na Niskiej istniały też dwa transformatory umieszczone w podziemnych bunkrach.
Offline
chrisfox napisał:
Ładnie, naprawdę ładnie to kiedyś budowano. Eleganckie budyneczki. Na razie znam jedynie trzy - może ktoś coś dorzuci?
Aż spojrzałem na zdjęcia. Na Niskiej nie ma daty. Żelaznej nie fotografowałem, bo trzeba przejść na zachodnią stronę ulicy Za to Mińska pyszni się swoim 1920. A w środku, coś dla kielmonowych zwolenników...
W odniesieniu do tytulu: ani Niska, ani Zelazna nie byly i nie sa podstacjami zasilajacymi seic tramwajowa. Byly to od poczatku isnienia obiekty nalezace do energetyki i sluzace do transformowania pradu 15/5kV, a wiec odpowiedniki dzisiejszych RPZtow, tylko z nizszym napieciem na wejsciu (15, a potem 35kV, zamiast obecnego 110kV). Niska i Zelazna pochodza z lat 1929-31.
Tramwaje Warszawskie, przez wieksza czesc okresu miedzywojennego korzystaly glownie ze swojej elektrowni na Przyokopowej i mieszczacej sie na jej terenie podstacji. Dopiero 29.10.1929 roku oddano pierwsza podstacje trakcyjna "Praga" na terenie zajezdni przy Kaweczynskiej. Byla to pierwsza postacja z zasilaniem z sieci miejskiej. Do 1939 roku pojawily sie jeszcze dwie zasilane z sieci miejskiej: "Zoliborz" przy Slowackiego 45a (obiecnie nie istnieje), zlokalizowana byla w przyziemiu budnku mieszkalnego. Uruchomiona zostala 1 czrwca 1938 roku. Druga to "Wierzbno" umiejscowoiona w budynku przy Tynieckiej 40, gdzie zlokalizowano tez pogotowie sieci i mieszkania pracownikow TW. Budynek istnieje do dzis, ale nie pelni juz funkcji podstacji. Obecnie podstacja przy Tynieckiej miesci sie w typowym obiekcie powojennym przy Tynieckiej 30.
W kwestii podstacji trakcyjnych TW znacznie ciekawszy jest okres powojenny. Zbuodwano ponad 40 obiektow, a kilka z nich zmienilo jeszcze w miedzyczasie miejsce lub zniknelo wraz z zamknieciami poszczegolnych tras.
Zlikwodowane po wojnie to: "Wola-Centrum" - Przyokopowa 28, "Zoliborz" - Słowackiego 45A, "Wierzbno" - Tyniecka 40, "Chełmska" - Chełmska 1/5, "Sadyba" - w latach 50 i 60. podstacja kioskowa - adresu nie ustalilem; "Natasza" - Widok 18.
W przypadku postacji "Chelmska" i "Sadyba" doszlo do ich calkowitej liwidacji w 1973 roku w zwiazku z likwidacja tak linii tramwajowej, jak i trolejbusowej. Pozostale obiekty zostaly zastapione nowymi w innej lokalizacji.
Krzysztof
Offline
administrator
To dopiero...
Właściwie, powinienem już to wiedzieć (że nie były to podstacje TW) - aczkolwiek obiekt przy Niskiej dziś do TW należy - taka przynajmniej jest tam tabliczka. Wyjaśnię: zmyliło mnie to, oraz fakt funkcjonowania w tzw. "świadomości społecznej" owych podstacji, jako związanych z tramwajami. W każdym razie, dziękuję za cenne informacje - i w razie czego, proszę o jeszcze
Offline
chrisfox napisał:
To dopiero...
Właściwie, powinienem już to wiedzieć (że nie były to podstacje TW) - aczkolwiek obiekt przy Niskiej dziś do TW należy - taka przynajmniej jest tam tabliczka.
Podstacja tramwajowa "Niska" jest tuz obok pod adresem Niska 28. Natomiast przedwojenny obiekt przy Niskiej 24 jest we wladaniu STOENu.
Wyjaśnię: zmyliło mnie to, oraz fakt funkcjonowania w tzw. "świadomości społecznej" owych podstacji, jako związanych z tramwajami. W każdym razie, dziękuję za cenne informacje - i w razie czego, proszę o jeszcze
Wlasciwie to reszta jest juz wspolczesnoscia. Choc czasem odchodzaca do przeszlosci. Tak jak np coraz czesciej napowietrzne linie 110kV, zastepowane liniami kablowymi, czy typowe RPZ i GPZ z polem gdzie znajduja sie transformatory zastepowane przez stacje wnetrzowe.
A jesli chodzi o sytem zasilania TW to brakuje najnowszych obiektow na Bemowie i bede musial spis podstacji skonfrontowac kiedys z mapa punktow zasilacych i izlotorow sekcyjnych mojego znajomego.
Krzysztof
Offline